Demariehdokas paikallislehdessä: "Kertakäyttöiset terveyssiteet voisi kieltää ympäristösyistä"
Perusteluna oli se että kestositeitäkin hyvin saatavilla ja kertäkäyttöiset kuormittavat ympäristöä mm niiden sisältämien muovien takia.
Mielipiteitä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän
ihmettelen kuinka joku vielä käyttää muovisia, hiostavia ja haisevia kertakäyttösiteitä kun parempiakin vaihtoehtoja on.Ei käy mielessä että ihmiset ovat erilaisia? Joillekin sopii paremmin kuukuppi, toiselle tamponi ja kolmannelle side.
Kokeilkaapas siteiden käyttäjät kankaisia kestositeiyä niin tuskin haluatte enää palata muovirätteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kestositeiden pyykkääminen kuumissa pesulämpötiloissa ja pitkillä pesu-ohjelmilla ei sekään kovin ekologista ole. Tai edullista, näillä sähkön hinnoilla.
Muistan mummini kertomukset ajoista, jolloin terveyssiteitä kuten me nyt ne tunnemme ei vielä ollut.
Mummini oli itse virkannut suojia paksusta puuvillalangasta ja päivittäin niitä sitten piti suovalla ja pyykkilaudalla pestä. Eikä työläistytöllä, jonka työura alkoi 14-vuotiaana tehtaan sahalla ollut muutenkaan tekemisestä puutetta.
Tähänkö meitä naisia taas ajetaan?Siteet voi pestä samalla kun pesee vaikka lakanat, pyyhkeet yms. Puuvillavaatteetkin pitäisi pestä vähintään 60 asteessa joten tuollaistenkin kanssa voi pestä.
Voi toki, mutta se vaatii silti sen päivittäisen pesumahdollisuuden. Minulla menee päivässä 12 sidettä, joten joka päivä pitäisi pestä. Se vaatii oman koneen ja aikaa pestä päivittäin pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen kuinka joku vielä käyttää muovisia, hiostavia ja haisevia kertakäyttösiteitä kun parempiakin vaihtoehtoja on.
Vuokkoset cotton ei ole muovinen, hiostava eikä haiseva. Itse en taas ymmärrä miten kukaan haluaa pitää sisuksissaan samaa veristä tuppoa tuntikausia.
Mihinköhän se täysi kestoside hillotaan työpäivän tai harrastusten ajaksi? Muovipussissa verirätit repussa töistä harrastuksiin. Joopajoo.
Jotkut meistä naisista elää ihan aktiivista elämää eikä istuta menkkojen aikana kotona vessan ja pesukoneen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän
ihmettelen kuinka joku vielä käyttää muovisia, hiostavia ja haisevia kertakäyttösiteitä kun parempiakin vaihtoehtoja on.Ei käy mielessä että ihmiset ovat erilaisia? Joillekin sopii paremmin kuukuppi, toiselle tamponi ja kolmannelle side.
Kokeilkaapas siteiden käyttäjät kankaisia kestositeiyä niin tuskin haluatte enää palata muovirätteihin.
Olen käyttänyt ja palannut, kuukupinkin olen hankkinut ja edelleen olen sitä mieltä, että kertakäyttöside on kaikkein miellyttävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kestositeiden pyykkääminen kuumissa pesulämpötiloissa ja pitkillä pesu-ohjelmilla ei sekään kovin ekologista ole. Tai edullista, näillä sähkön hinnoilla.
Muistan mummini kertomukset ajoista, jolloin terveyssiteitä kuten me nyt ne tunnemme ei vielä ollut.
Mummini oli itse virkannut suojia paksusta puuvillalangasta ja päivittäin niitä sitten piti suovalla ja pyykkilaudalla pestä. Eikä työläistytöllä, jonka työura alkoi 14-vuotiaana tehtaan sahalla ollut muutenkaan tekemisestä puutetta.
Tähänkö meitä naisia taas ajetaan?Siteet voi pestä samalla kun pesee vaikka lakanat, pyyhkeet yms. Puuvillavaatteetkin pitäisi pestä vähintään 60 asteessa joten tuollaistenkin kanssa voi pestä.
Voi toki, mutta se vaatii silti sen päivittäisen pesumahdollisuuden. Minulla menee päivässä 12 sidettä, joten joka päivä pitäisi pestä. Se vaatii oman koneen ja aikaa pestä päivittäin pyykkiä.
Miten ihmeessä voi mennä 12 sidettä päivässä? Ei ole normaalia, liian runsaaseen vuotoon on apua saatavilla.
Niistä pitää maksaa pantti palautettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen kuinka joku vielä käyttää muovisia, hiostavia ja haisevia kertakäyttösiteitä kun parempiakin vaihtoehtoja on.
Vuokkoset cotton ei ole muovinen, hiostava eikä haiseva. Itse en taas ymmärrä miten kukaan haluaa pitää sisuksissaan samaa veristä tuppoa tuntikausia.
Pinta ei ole muovia mutta muu side on. Vilkaisepa siteen takapuolta.
Samalla tavalla voisi kieltää tamponit. Onhan nekin kertakäyttöisiä.
Demarilla ei nyt oikein älynystyrät kohdanneet.
No kerro edes nimi niin tietää kenen kotona/työpaikalla kannattaa käydä runsaiden kuukautisten aikana vuotamassa lattialle hänen eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi mennä 12 sidettä päivässä? Ei ole normaalia, liian runsaaseen vuotoon on apua saatavilla.
Mikä nyt on normaalia ja mikä ei. En minä kuitenkaan ala runsaaseen vuotoon syömään esim hormoneita, sillä ne vaikuttavat seksuaalisuuteen, mm. orgasmiin ja halukkuuteen. Kärsin mieluumin viikon kuin neljä viikkoa :) Päätän itse, mitä suojaa käytän ja miten hoidan kuukautiseni.
Entäs jos kielletään kertakäyttökondomit?
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Ja sitten tarvis varmaan kieltää hoitolaitoksista esim. vanhusten kertakäyttövaipat.
Niistä kuule tulee sitä jätettä! Ovat "vähän" isompia kuin kämmeneen mahtuvat terveyssiteet :D
Vaikken edes ole mikään "vihreä", kauhistutti hoitaja-aikoina, kun joka ikinen päivä, joka ikisen työvuoron jälkeen raahattiin (yhdeltä!) osastolta iso jätesäkillinen vaippoja roskikseen.
Ihan jäätävä jätemäärä jo yhdestä pikkukaupungin tehostetun palveluasumisen yksiköstä siis. Saati jos ajatellaan koko Suomea, tai koko maailmaa...
Samaa olen ihmetellyt. Iso kroonikkosairaala tuottaa järjettömän määrän jätettä (kertakäyttöiset vaipat, hanskat, essut, ruokalaput ym.)
Vaikka itse käytän kuukuppia jota olen käyttänyt sen jälkeen, kun ensimmäiset kaksi vuotta meni tamponeissa (en aloittanut siteillä, vaikka sitä aina sanotaan, että aloita siteillä, koska tamponin käyttö mukamas vaatii opettelua🙄), silti näin naisena tuntuu pahalta, että meitä ikään kuin rangaistaan menkoista, vaikka se on sellainen asia mille emme voi mitään.
Ja mitä minä rangaistuksella tarkoitan on se, että kertakäyttöiset suojien kieltoa edes ehdotetaan. Näin henkilökohtaisesti tämä ehdotus ei koske minua, koska edelleenkin käytän kuukuppia (loppuun saakka), mutta kyllä se silti tuntuu pahalta niiden muiden puolesta joilla on omat syynsä kertakäyttöisiä suojiin
Naisille pestävät menkkarätit niin luonto kiittää 👍
Sairas ehdotus. Samalla logiikallahan pitäisi kieltää kaikki vaippa- ja sidemuotoiset tuotteet. Päiväkoteihin, vanhustenhuoltoon ym saadaan näin lisää työtä kun pitää pestä rättejä! Jes! Suomi nousuun!
No siis kyllähän kaikki roska päätyy lopulta ruokaan ja juoma eteen ja sitä kautta ihmisten aivoihin ja kemikaalien ja mikromuovien on todettu aiheuttavan vakavaa kehitysvammaisuutta sikiölle. Joten pakkohan ne on jossain vaiheessa vaan kieltää tai sitten tehdä synteettistä kemikaaleista vapaista aineista.
Kiintoisa trendi että naisilta ja tytöiltä ollaan kieltämässä asioita (tai ehdotetaan kieltoa). Nyt kaikki naiset tarkkana ettei meiltä viedä vähitellen oikeuksiamme! Miettikää kenelle äänenne annatte vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Sairas ehdotus. Samalla logiikallahan pitäisi kieltää kaikki vaippa- ja sidemuotoiset tuotteet. Päiväkoteihin, vanhustenhuoltoon ym saadaan näin lisää työtä kun pitää pestä rättejä! Jes! Suomi nousuun!
Uusi ammattinimike: vaipan pesijät
Kaikki eivät voi käyttää kuppia.