Facebook täysin kuollut?
Kukaan ei tee enää päivityksiä. Mainoksia mainosten perään.
Uskaltaisinko poistaa jo tilini?
Kommentit (92)
Mikään somealusta ei pärjää sille, että näen ihmisen vartalon ja ilmeet livenä kun tapaan ihmisen oikeassa elämässä. Äänensävy ja puhe. Se on vain niin parasta! Toki valikoin tarkasti kenet tapaan.
Mulle paikka jossa ollaan kun kavereiden kanssa vahvasti sitä kautta kommunikoidaan, mutta hyvin pystyn irtautumaan ettei ainakaan someriippuvaista ole tullut. Kyllä tuolla vielä pysytellään. Toisaalta sitä ikäpolveakin alta nelikymppisenä, että hyvin pystyn elämään vaikkei päivittäin avaa kun ilman somea kasvettu.
Vierailija kirjoitti:
Fb on mulla ainoa paikka, josta saa tietoa harrastuksiin liittyen, tapahtumakutsut, webinaarit jne.
Tämä. Mulla ei ole siellä ensimmäistäkään kaveria listalla, seuraan vain ryhmiä ja nappailen sopivia tapahtumia. Algoritmi tarjoaa sitä mikä mun kiinnostuksiin osuu.
Monet nettisivutkin on nykyään pelkkä fb-sivu, joten googlettamallakaan ei pitkälle pötki, jos ei saa mitään linkkiä auki. Fb kun nykyään vaatii tilin, että sisältöä saa katsoa.
Eikä muuten ole kuihtumassa edes, on edelleen kaikissa ikäryhmissä maailman suosituin somealusta. Opiskelijatkin käyttää paljon julkaisukanavanaan.
En ole ollut koskaan facessa enkä omistanyt älypuhelinta.
Muistan kun 2010-luvun alussa oli iltalehdessä otsikko "Työnantaja hylkää ensimmäiseksi ne kellä ei ole Facebook-profiilia!".
Vierailija kirjoitti:
Fb on menneen talven lumia. Seuraavaksi kuihtuu ig.
Ok, ja mikä muu alusta tarjoaa samalla tavalla mahdollisuuden keskustella erilaisissa ryhmissä? Tai luoda tapahtumia, sivuja jne? Ei muakaan kiinnosta Facessa juuri kenenkään kuulumiset, mutta on mahtavaa hengailla erilaisissa käsityöryhmissä, Naistenhuoneella, kirppisryhmissä jne.
Kuinka tyhmä pitää aikuisen ihmisen olla, että menee johonkin TikTOkiin, jossa 99% sisällöstä on täysin aivotonta paskaa?
Mulla kolmekymppinen tuttu joka postailee ihan jatkuvasti poseerauskuvia pärstästään, siis viikottain. Vähintään 20 tykkäystä aina suurinpiirtein samanikäiseltä porukalta/hovilta. Eli kyllä siellä on ihmetyksekseni näitä huomionkipeitä edelleen postailemassa jotain "spring vibes" -poseerauksia... 😅 Tostakin ihmisestä sain alkuun ihan hyvän kuvan ja nyt se on peruuttamattomasti muuttunut. En vaan voi sietää tuollaisia ihmisiä, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Someton kirjoitti:
En ole missään somessa koskaan ollutkaan, paitsi tyttären takia ig:ssä pari vuotta väärällä nimellä sitä kyttäämässä (tyttö tiesi kuka olen mutta kaverit ei), kun tytär oli varhaisteini. Pelkkä turvallisuusjärjestely silloin.
En oppinut ymmärtämään ig:n hauskuutta silloinkaan.Tiedoksesi, myös vauvapalsta on sosiaalista mediaa.
Ei ole. Täältä puuttuu verkostoituminen. Tämä on anonyymi keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Someton kirjoitti:
En ole missään somessa koskaan ollutkaan, paitsi tyttären takia ig:ssä pari vuotta väärällä nimellä sitä kyttäämässä (tyttö tiesi kuka olen mutta kaverit ei), kun tytär oli varhaisteini. Pelkkä turvallisuusjärjestely silloin.
En oppinut ymmärtämään ig:n hauskuutta silloinkaan.Tiedoksesi, myös vauvapalsta on sosiaalista mediaa.
Silti vuorovaikutuksessa toisten ihmisten & bottien kanssa.
Facebook on muutenkin huonoksi mennyt. Sensuuri on kova ja kaikki huijaus jutut ja huijaus mainokset ovat lisääntyneet tosi paljon.
En itsekkään ole kuin vaan yhden fb ryhmän takia siellä. Muuten olisin jo poistanut ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Someton kirjoitti:
Silti vuorovaikutuksessa toisten ihmisten & bottien kanssa.
Nimenomaan, tämä on antisosiaalinen media kun ihmiset ei tunne toisiaan, ei halua verkostoitua etkä edes tiedä etkä välitä keskusteletko keinoälyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Facebook on muutenkin huonoksi mennyt. Sensuuri on kova ja kaikki huijaus jutut ja huijaus mainokset ovat lisääntyneet tosi paljon.
Hyi joo, noita huijausyrityksiä on ihan tajuttoman paljon muuten nykyään. Huoh
Asun kaukana sukulaisista ja useista kavereista ja käytän facebookia yhteydenpitoon. Onneksi on päivityksiä vielä ja ihan hyviä keskusteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmiset oo nykysin siellä vaa sen messengerin takia
Todennäköisesti näin. Facebook voisi poistaa messengeristä Fabookin omistamispakon ja palauttaa sen entiselleen erilliseksi viestimisjärjestelmäksi. Se oli ihan hyvä ja toimiva aikoinaan.
Messengeriä voi käyttää edelleen, vaikka poistaisi fb-tilin tilapäisesti. Jos poistaa pysyvästi, niin sitten ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmiset oo nykysin siellä vaa sen messengerin takia
Sitäkin voi onneksi käyttää ihan ilman Facebookia.
Mies 32 kirjoitti:
Mikään somealusta ei pärjää sille, että näen ihmisen vartalon ja ilmeet livenä kun tapaan ihmisen oikeassa elämässä. Äänensävy ja puhe. Se on vain niin parasta! Toki valikoin tarkasti kenet tapaan.
Minun läheisimmät asuvat niin kaukana, että kerran vuodessa vaan nähdään livenä. Koronan myötä tuli vielä pitempi tauko ja kyllä olen tyytyväinen, että on vielä Facebook ja Instagram käytössä puheluiden ja Whatsapin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies 32 kirjoitti:
Minun läheisimmät asuvat niin kaukana, että kerran vuodessa vaan nähdään livenä. Koronan myötä tuli vielä pitempi tauko ja kyllä olen tyytyväinen, että on vielä Facebook ja Instagram käytössä puheluiden ja Whatsapin lisäksi.
Eli sinä tarvitset sekä Facebookin, Instagramin, puhelut että vielä Whatsapin pysyäksesi yhteyksissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 32 kirjoitti:
Eli sinä tarvitset sekä Facebookin, Instagramin, puhelut että vielä Whatsapin pysyäksesi yhteyksissä?
Siis tietysti soitellaan ja viestitellään, mutta kyllä noiden kautta näkee vielä enemmän mitä tutuille kuuluu. Erityisesti kuvia on mukava katsella.
Some lisää jyrkkiä ja kovia elämänarvoja. Siksi en pidä siitä yhtään.
Pidän epätäydellisyydestä ja siitä että ihmiset arvostaa toisiaan.
Ainoa syy on harrasteryhmät.