Onko kukaan muu kokeillut oman lapsen ADHD-lääkettä, koska uskoo itsekin olevansa ADHD?
Hävettää myöntää, mutta olen nyt muutaman kerran ottanut lapseni lääkettä kokeillakseni parantaako se keskittymiskykyäni. Ero on huomattava. Mietin nyt, että kannattaisiko hankkia diagnoosi myös itselle. En tosin tarvitse diagnoosia, mutta nuo lääkkeet voisivat auttaa paljon esim työelämässä, kun pitää keskittyä. Onko muita kohtalotovereita?
Kommentit (26)
En ole kokeillut lapsen lääkkeitä. Mutta siinä kohtaa kun lapsen kohdalla heräsi epäily ja alkoi diagnosointiprosessi, luin asiasta hämmästyneenä aiheesta enemmän ja menin itsekin tutkimuksiin. Saimme diagnoosit samoihin aikoihin (lapsi oli 20v ja minä 50v) ja kumpikin sai omat lääkkeet ja reseptit.
Se ensimmäinen lääke, jota kokeillaan, ei välttämättä ole se lopullinen vaihtoehto. Minulle tuli Concertasta jonkin ajan jälkeen ihan käsittämättömiä ahdistuskohtauksia, jotka jatkuivat koko lääkkeen vaikutusajan, eli melkein koko päivän. Lopulta päädyin Elvanseen ja sekin kanssa on ollut erilaisia kokeiluja ja säätöjä, ennen kuin löytyi sopiva annos ja rytmitys.
Todellakin kannattaa hankkia se oma diagnoosi! Diagnoosin myötä voi hakea myös Kelan tukemaa neuropsykologista kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
On pelkkä myytti että adhd lääke toimii vain jos on oikeasti adhd. Se parantaa kyllä ihan kenen tahansa keskittymiskykyä.
Jeps, mutta jostain syystä stimulanttihuumeita ei haluta jaella kaikille vaan pääasiassa lapsille.
Ette ole tosissanne tuon jeesustelun kans? Kokeilisin itsekin varmasti.
Olet syyllistynyt huumausaineen käyttörikokseen. Häpeäisit!
Adhd lääkkeet on metyylifenidaattia, ei piriä.
Isä syö lapsen vanukkaat ja äiti popsii lääkkeet.