Suomen työvoimapula on todellisuudessa pula palkanmaksajista
Suomen työvoimapula on todellisuudessa pula palkanmaksajista
Tärkein on kokoaikatyön puute. Työttömät väsäävät kaupungeissa 4 työhakemusta kuukaudessa MOL:in työnhakuilmoituksiin (maaseudulla vanhapojat nukkuvat pankolla ilman velvoitetta kiitos kepun), mutta muuta kuin silpputöitä, pätkätöitä ja 0-tuntisoppareita yleensä vielä vuokratyöfirmojen kautta ei saa. Työllistämistuella tai 9 eurolla päivässä pääsee myös siksi aikaa kun näitä yritysten palkanmaksun sossutukia on saatavilla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni 50-kymppisenä työllistyi...
10€/h ja 30h/vk...
Kyllä töitä saa, jos haluaa...
Nää on just tällaisia "puolison" töitä. Moni aikuinen haluaisi kokoaikatyön, eikä tällaista että luultavasti kuitenkin tarvii puolison tukea (koska esim. asumistukea ei saa).
Olen kysytty asiantuntija ja jokunen vuosi sitten mietin yrittäjäksi ryhtymistä. Olisin tarvinnut tietokoneen ja puhelimen. Työn olisin voinut tehdä kotona ja asiakkaan toimitiloissa. Laskin, että minun olisi pitänyt saada vähintään 10 000 laskutusta kuukaudessa, jotta olisin saanut saman palkan käteen kuin työsuhteessa. Kaikki verot, eläkemaksut sun muut pitää maksaa yrittäjänä. En perustanut yritystä.
Jos on työvoimapulaa jollakin alalla niin eikö silloin sen alan palkkoja pitäisi nostaa sitä mukaa että sinne saadaan uusia työntekijöitä? Palkalla niitä työntekijöitä houkutellaan töihin eikä millään muulla.
Suomessa ei ole pulaa työntekijöistä vaan on pulaa työpaikoista jotka maksavat kohtuullista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysytty asiantuntija ja jokunen vuosi sitten mietin yrittäjäksi ryhtymistä. Olisin tarvinnut tietokoneen ja puhelimen. Työn olisin voinut tehdä kotona ja asiakkaan toimitiloissa. Laskin, että minun olisi pitänyt saada vähintään 10 000 laskutusta kuukaudessa, jotta olisin saanut saman palkan käteen kuin työsuhteessa. Kaikki verot, eläkemaksut sun muut pitää maksaa yrittäjänä. En perustanut yritystä.
Saman todennut. Osaamisteni tarvitsijoita on, mutta toiminimiyrittäjänä en saanut toimeksiantoja. Palkollisena asiakkaat maksavat työnantajalleni toista sataa euroa tunnilta tekemisistäni. Käyhän se näinkin, yrittäminen ei ollut minulle mikään pakkomielle tai intohimo. Toki jonkin verran nyppii että työantajani laskuttaa työni hedelmistä toista sataa euroa tunti ja minun osuus on siitä liian pieni murto-osa.
Kuvaamasi asiainlaita selittää vuokratyön suosion.