Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko joutuneet antamaan Maistraatille selvityksiä alaikäisten lapsienne

Vierailija
26.08.2008 |

omaisuudesta?

Törmäsin asiaan kun pankissa käydessä ehdotettiin säästövakuutuksen ottamista lapselle. Jos vakuutuksen ottaa lapsen nimiin, on kuulemma tehtävä Maistraatille ilmoitus lapsen omaisuudesta. Jos taas ottaa vakuutuksen omiin nimiinsä ja määrää edunsaajaksi lapsen ei mitään ilmoituksia tarvita. Tässä se ehto, että lapsen täytyy olla 18 v kun saa rahat. Toisaalta lapsi joutuu sitten saamastaan summasta maksamaan lahjaveron yli 8500 menevästä osasta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni kuoltua joka juttu on raportoitava maistraattiin, ihan niinkuin en osaisi lasteni asioista huolehtia.

Vierailija
2/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu tuohon touhuun mukaan. Mutta meillä tarkoituksena oli vain alkaa laittaa lapsilisät säästövakuutukseen, siis vain n 100E/kk. Täytyykö siis tämöisistäkin pikkusummista tehdä tiliä Maistraattiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku toinen äiti voisi hussuttaa lastensa omaisuuden/perinnön, ja siksi tämä käytäntö, siis kaikki eivät todellakaan osaa huolehtia lastensa asioista

Vierailija
4/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on työskennellyt maistraatissa edunvalvojana ja voin sanoa että monenlaista lasten taloudellista hyväksikäyttäjää on nähty. tapoja on vaikka mitä ja vanhemmasta saattaa tulla ahne ja häikäilemätön. onneksi joku lapsenkin etua valvoo kun toinen vanhemmista kuolee, vaikkakin se on näyryyttävää kunnollisille vanhemmille.

Vierailija
5/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienistä summista ole kiinnostunut. taitaa olla rajana useampi tonni. Jos rahaa/ omaisuutta lapsella on ylirajan niin mitään isompaa ei voi myydä/ostaa ilman maistraatin lupaa ja joka vuosi on tehtävä ilmoitukset mihin rahoja on käytetty ja miten rahat on sijoitettu.

Monelta tuppaa unohtumaan, että jos jotain rahaa laittaa lapsen tilille/rahastoon se on lapsen ja sitä ei voi käyttää omiin/perheen menoihin vaan ainoastaan ko. lapsen menoihin.

Vierailija
6/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliitossa ollaan. Lapset eivät ole saaneet perintöjä, mutta isovanhemmat ovat lahjoittaneet rahaa. Vanhemman lapsen 10 v rahavarat ovat yhteensä n 10 000 E ja niitä on pidetty lähinnä määräaikaisilla tileillä. Nyt sitten mietittiin lapsilisien sijoittamista myös kun kaikkein pahin rahapula on itseltä mennyt jo ohi.

Täytyykö meidän nyt palkata joku ulkopuolinen kirjanpitäjä tekemään tiliä Maistraatille joka vuosi näistä pikkusummista?

ap

Vierailija
7/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy selvitys maistraatille tehdä. Tai jos toinen vanhemmista kuolee ja lapsi on alaikäinen maistraatti valvoo jokaikistä killinkiä. Nyrkkisääntö on, että sinä saat ostaa lapselle maitopurkin, mutta lapsi ei saa ostaa sinulle.

Vierailija
8/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella nöyryyttävää.. tarkoitus on kerätä lapsille omaisuutta ja kasvattaa sitä parhaamme mukaan..

Uskomatonta holhoamista!!!!!!

Jouduimme maistraatin kynsiin kun vanhin lapsi oli edusaajana henkivakuutuksessa jonka hänen osuutensa ylitti tietyn summan.

En tiedä kuinka "uusi" tällainen käytäntö on.. minun vanhempani eivät ole koskaan joutuneet selvittelemään mitään maistraattiin vaikka minulla ja sisarruksillani on ollut aika paljon omaisuutta jo alaikäisenä.

Vierailija
9/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutuskorvaus täytyy ilmoittaa maistraatille, ei itse vakuutusta, silloin kun se otetaan.

http://www.maistraatti.fi/om_alaikaisen_esite_311007.pdf

Vierailija
10/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliitossa ollaan. Lapset eivät ole saaneet perintöjä, mutta isovanhemmat ovat lahjoittaneet rahaa. Vanhemman lapsen 10 v rahavarat ovat yhteensä n 10 000 E ja niitä on pidetty lähinnä määräaikaisilla tileillä. Nyt sitten mietittiin lapsilisien sijoittamista myös kun kaikkein pahin rahapula on itseltä mennyt jo ohi.

Täytyykö meidän nyt palkata joku ulkopuolinen kirjanpitäjä tekemään tiliä Maistraatille joka vuosi näistä pikkusummista?

ap

Onko teidän lapsille määrätty edunvalvoja maistaarit puolesta?

Vierailija
11/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi ilmoittaa ei pelkkä vakuutuskorvaus. Olen itse myös hieman ärtynyt asian suhteen. Pääasiallinen tavoite kun ei ole ollut lasten rahojen nyysiminen vaan niiden arvon säilyttäminen. Tuosta byrokratiasta koituu taas vain lisäkuluja.

En usko että kovin moni äkkää itse vapaaehtoisesti lähteä näitä ilmoituksia tekemään. Isovanhemat ovat aina laatineet lahjakirjan ja minä olen kyllä lasten nimissä toimittanut veroilmoitukset, jotta näistä lahjoista ei siten joskus äkättäisi jälkikäteen periä veroja. Ei tllut aikaisemin edes mieleen, että ptäisi johonkin muualle kuin verottajalle ilmoitella

Vierailija
12/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähes vain ja ainoastaan hyvä juttu. Ja tuo läheskin tuossa vain siksi, että ei ole ainakaan minulle ihan selvinnyt, mikä on lapsen omaisuudenhoidossa sallittu riskitaso. Lähinnä siis arvopapereiden kohdallahan tuo voi tulla ongelmaksi.

En koe sitä mitenkään nöyryyttäväksi. Ilman tuota käytäntöä lapsi olisi raha-asioissaan täysin huoltajansa armoilla ja voin kuvitella, että väärinkäytöksiä tapahtuisi runsaasti. Ajatellaan esimerkiksi meidän vanhimman poikamme tilannetta. Isä kuollut ja jättänyt ainoalle lapselleen mukavan pesämunan jälkeensä. Äiti avioitunut uudelleen ja saanut lisää lapsia. Isäpuolen ja pojan välit huonot ja johtivat lopulta siihen, että poika muutti meille asumaan. Äidillä huoltajuus, meillä oheishuoltajuus. Vielä kotonaan asuessaan poika taisi olla perheensä varakkain jäsen. Me, tietäen että pojan kohdalla meidän hänelle jättämän perinnön perintöveroista joudutaan todennäköisesti riitelemään ja vielä epävarmoin tuloksin, siirrämme hänelle omaisuutta lahjoina mahdollisimman paljon vältellöksemme korkeaa lahja- ja perintöverotusta. Voit olla varma, että olemme tyytyväisiä, että pojan omaisuuden kohtalo ei ole pelkästään äidin rehellisyyden ja hyväntahtoisuuden varassa (vaikka sinänsä äidin rehellisyyttä ei olekaan tarpeen epäillä.)

Parin ilmoituksen täyttäminen on rehellisiltä huoltajilta minusta äärettömän pieni hinta siitä, että niitä suojattomammassakin asemassa olevia lapsia suojellaan. Melkeinpä veikkaan, että ilman tätä käytäntöä olisi aika monen puoliorvon perintö hävinnyt koko perheen yhteisiin kuluihin ennen kuin lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Nykyisinkin jotkut kuulemma pyrkivät laistamaan omasta elatusvelvollisuudestaan kokonaan ja yrittävät saada lapsen maksamaan kaikki elinkulunsa perinnöstään ihan kuin sillä elossaolevalla vanhemmalla ei itsellään olisi mitään elatusvastuuta ja esimerkiksi lapsilisiä ja erilaisia sosiaalietuuksien lapsikorotuksia ei olisikaan.

Vierailija
13/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi ilmoittaa ei pelkkä vakuutuskorvaus. Olen itse myös hieman ärtynyt asian suhteen. Pääasiallinen tavoite kun ei ole ollut lasten rahojen nyysiminen vaan niiden arvon säilyttäminen. Tuosta byrokratiasta koituu taas vain lisäkuluja.

En usko että kovin moni äkkää itse vapaaehtoisesti lähteä näitä ilmoituksia tekemään. Isovanhemat ovat aina laatineet lahjakirjan ja minä olen kyllä lasten nimissä toimittanut veroilmoitukset, jotta näistä lahjoista ei siten joskus äkättäisi jälkikäteen periä veroja. Ei tllut aikaisemin edes mieleen, että ptäisi johonkin muualle kuin verottajalle ilmoitella

Vierailija
14/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät osaneet sanoa saammeko sijoittaa lapsen rahoja viideksi vuodeksi joukkolainakirjaaan..

Hassua sinällänsä, kun emme me itsellemme sitä rahaa "säästä" vaan lapselle :D mutta, haluavat olla varmoja ettei ahneet vanhemmat vedä sitten tuottoa välistä lapsen kustannuksella..

Vierailija
15/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatti on alaikäisen puolella, hyvä, että joku taho valvoo

Vierailija
16/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

PITÄÄKÖ LAPSEN OMAISUUDESTA ILMOITTAA MAISTRAATILLE?

Edunvalvojan on oma-aloitteisesti ilmoitettava maistraatille alaikäisen saamasta

omaisuudesta. Luettelo saadusta omaisuudesta on annettava maistraatille kuukauden

kuluessa omaisuuden saannosta. Omaisuusluettelossa edunvalvojan on ilmoitettava,

että hänen antamansa tiedot ovat oikeat ja ettei hän tahallisesti ole jättänyt

mitään mainitsematta.

Oma-aloitteinen ilmoitusvelvollisuus ei kuitenkaan koske alaikäisen vanhempaa,

jos alaikäisen omaisuuden määrä uuden saannon jälkeenkin jää vähäiseksi (selvästi

alle 15.000 euroa).

Kun alaikäinen tulee kuolinpesän osakkaaksi, on edunvalvojan aina toimitettava

maistraatille jäljennös perukirjasta kuukauden kuluessa siitä, kun perunkirjoitus on

toimitettu.

Vierailija
17/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ette saaneet, ainakaan jos oli indeksilaina.

kun eivät osaneet sanoa saammeko sijoittaa lapsen rahoja viideksi vuodeksi joukkolainakirjaaan..

Hassua sinällänsä, kun emme me itsellemme sitä rahaa "säästä" vaan lapselle :D mutta, haluavat olla varmoja ettei ahneet vanhemmat vedä sitten tuottoa välistä lapsen kustannuksella..

Vierailija
18/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaisuudesta?

Törmäsin asiaan kun pankissa käydessä ehdotettiin säästövakuutuksen ottamista lapselle. Jos vakuutuksen ottaa lapsen nimiin, on kuulemma tehtävä Maistraatille ilmoitus lapsen omaisuudesta. Jos taas ottaa vakuutuksen omiin nimiinsä ja määrää edunsaajaksi lapsen ei mitään ilmoituksia tarvita. Tässä se ehto, että lapsen täytyy olla 18 v kun saa rahat. Toisaalta lapsi joutuu sitten saamastaan summasta maksamaan lahjaveron yli 8500 menevästä osasta.

Vierailija
19/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain AV mammojen keskuudessa miten ihmiset oikeasti toimivat. Ymmärrän täysin edunvalvonnan silloin kun kyse on esim puoliorvosta tai avioerokiistojen keskellä olevasta lapsesta.

Nykyisin kuitenkin ainakin meidän tuttavapiirissä vanhemmat lahjoittavat esim lapsilisät lapsilleen ja tästäkin kertyy jo ennen täysi-ikäisyyttä yli 15 000e . Vähän turhanaikaista on maistraatin käyttää aikaansa tämmöisten seuraamiseen. Olin kuvitellut,että ennemminkin verotaja olisi kiinnostunut kaikenlaisista " perintösuunnitteluvirityksistä" minkä vuoksi siis tunnollisesti olen nuo lasten eroilmoitukset värkännyt.

Vierailija
20/23 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän todella tärkeänä, että lasten omaisuutta suojellaan. Ystäväni äiti dokasi koko ystäväni ja hänen siskonsa perinnön isästään. Dokasi myös oman omaisuutensa. Asui välillä juoppokavereillaan ja tytöt silloin lapsina olivat paljon keskenään tai omien kavereiden varassa. Minä vein lapsena (n. 12 vuotiaana) lukuisia kertoja kaikki säilykkeet meiltä heille, kun tiesin, ettei tytöillä ole lainkaan rahaa ja äiti huitelee ryyppäämässä. Näin jälkkäteen ihmettelen, miksi me emme uskaltaneet puhua aikuisille tai miksi kukaan ei kysellyt tai esim. naapurit puuttuneet.