3v:n pikkuruiset lelut ja vauva...
Tyttö rakastaa yli kaiken pieniä eläimiä ym parin sentin korkusia
muovilelujaan... Siis näitä ei alle 3v kun irtoaa pieniä osia...
...ja vauva jo kovasti yrittää pyllyä nostella,
ei varmaan ryömimiseen kauaa mene hällä.
Kauhulla ootan kun hän sen sitten aloittaa.
Miten on, oletteko ottaneet pois (edes osan) pienistä leluista vai
miten olette järjestäneet isomman lapsen leikkikalut vauvan tieltä pois?
Meillä ei ole mahollista että leikkisi vain omassa huoneessaan niillä
koska se on eri kerroksessa...
Mietin sitäkin, että alkaisin piilottamaan jo niitä kaappiin, pari päivässä,
kymmenen viikossa... Ja sitten oliskin enää vain kymmenen jäljellä?!
Sanoisinko tytölle, että voi nenä, ovat hukkuneet kaikki...
Vai pitäisikö huomio kiinnittää nyt johonkin isompiin leluihin sitten ku
vauva tosiaan alkaa liikkua???
VAI oletteko vain silmä tarkkana kytänny vauvan menoa kotona,
laittanu sen sitteriin kii jos käytte postilaatikolla tms???
Vai häh?! Miten teillä on toimittu isomman lapsen " vaarallisten" lelujen kanssa?
Kommentit (10)
Meillä pikkuleluilla on saanut leikkiä eikä niitä ole laitettu pois.
Jos vauva on ollut sitterissä/ kävelytuolissa, on voinut leikkiä lattialla. Jos vauva on ryöminyt lattialla, on leikit siirretty ylemmäs esim sohvalle, keittiön pöydälle tai joskus yläkertaan omaan huoneeseen.
Tosin meidän lapset eivät vauvana ole kauheasti suuhun mitään yrittäneetkään laittaakaan.
Isompi/ isommat ovat myös saattaneet leikkiä olohuoneessa ja vauva on ollut kanssani keittiössä tutkimassa omia lelujaan jos olen laittanut ruokaa jne.
Meillä pikkuleluilla on saanut leikkiä eikä niitä ole laitettu pois.
Jos vauva on ollut sitterissä/ kävelytuolissa, on voinut leikkiä lattialla. Jos vauva on ryöminyt lattialla, on leikit siirretty ylemmäs esim sohvalle, keittiön pöydälle tai joskus yläkertaan omaan huoneeseen.
Tosin meidän lapset eivät vauvana ole kauheasti suuhun mitään yrittäneetkään laittaakaan.
Isompi/ isommat ovat myös saattaneet leikkiä olohuoneessa ja vauva on ollut kanssani keittiössä tutkimassa omia lelujaan jos olen laittanut ruokaa jne.
Ja aluksi keräsin kaikki pikkuruiset pois. Niillä leikittiin vain kun pienempi nukkui...
Noo. Sehän ei enää ole toiminut, kun pikkusälän määrä on kasvanut, ja isomalle on tullut tärkeiksi kaikki ponit ja barbiet ja hiusjutut ja pikkusälä, kynät, jne.
Ja pienempää tietysti kiinnostaa perässä just ne samat.
Isompaa olen koulinut että säilyttää ponejaan hyllyllä, leikkisi niillä vain sohvien päällä tai pöydän ääressä istuen " korkealla" . Ja kerää kaikki pikkusälät aina omiin laatikoihinsa ja pusseihinsa leikin päätyttyä. Jos alkaa tulla tappelu ja riita jostain, ne tavarat menee pois. Isompi osaa jo huolehtia itse omistaan aika hyvin.
Ja ponileikit yms, olen myös yrittänyt, että leikkisivät yhdessä niillä vaarattomimmilla, poneilla (karsin pois tai olen vieressä vahtimassa).
Ihan kaikkea k3-rojua ei vaan voi estää, täytyy vaan vahtia. Ei vaan voi nipottaa. Mutta siis, ne EIVÄT loju pitkin poikin, vaan ne tosissaan pitää kerätä aina leikin jälkeen pois. Ehkä jotain poikkeuksia, kuten syönnin ajaksi tms, voi jättää ne levälleen, mutta sitten pois vaan.
Jotain ratkaisuja itsekin kaipailisin, tai sitten täytyy vaan odottaa vuosi vielä näin tällä tavalla, että pienempikin on 2v ja alkaa hieman tulla älliä päähän tai taitoa käsitellä näitä isosiskon lelujakin rikkomatta tai syömättä niitä ihan ensimmäiseksi..
mutta tosissaan noiden pikkuisten kanssa olen tarkempi. Kun pienempi syö ihan kaiken...
Huomasin heti kyllä aamulla, että VAAROJA on monenlaisia täällä
kotona :) Tällä kertaa kyseessä ISO lelu... ja ihan vauvan oma.
Isompi kun katsoi parhaakseen heittää vauvaa PÄÄHÄN sellaisella Fischer Pricen vaappuvalla lelulla. Se sellainen keltainen nallen näkönen, munanmuotoinen. Mikä ei koskaan kaadu.
Suht painava, joku helistinkello sisällä.
No joo. Vaippaa vaihdoin vauvalle lattialla, juuri oltiin noustu.
Siihen se sitte heitti sen. Keskelle otsaa.
Ja kaikki itki sen jälkeen, pelästyin aikas paljon minäkin...
Mutta noista pinenistä... kommentoin nyt vaikka mulla tuo isompi onkin jo aika paljon vanhempi. Oli kuta kuinkin 6 täyttänyt kun pikkusisko syntyi ja on sovittu, ettei pikkutavaroita jätetä lojumaan mihinkään. Ja omassa huoneessaan saa puuhailla ovi kiinni. Mäkin mietin tätä aika paljon, kun toi isompi neiti oli varmaan puol vuotta pienenä semmonen et kaikki meni suuhun. Mut sit yllätys yllätys tää pienempi onkin ollu semmonen ettei mitään oo laittanu. Ainoastaan kerran on ollu läheltä piti tilanne, kun äidin jättämä kynän pää meinas mennä kurkuun. Ja arvatkaa tuli isosiskolta kauheet sättimiset, kun oon ite komentanut et mitään pikkutavaraa ei saa jättää esiin... et on sitä paljon muutakin vaarallista kun noi lelut! Mutta noi kuulostaa ihan hyviltä et leikkii esim sohvalla tai pöydän ääressä mihin pikkunen ei pääse. Ja aika pian se vaihe kummiskin yleensä menee ohi. Meillä 1 v 8kk pääsee jo yleensä siskon kanssa touhumaan...tosin esim nukkekoti on nostettu tasoa ylemmäs kun siihen ei kaverilla vielä oo asiaa...
Palapelit ja muut pelit sekä askartelutarvikkeet säilytetään kaapissa, johon vauva ei pääse ja kerätään pois sitten, kun niitä ei käytetä. Muuten lelut ovat aika hajallaan. Pojalle 3,5 v. olen opettanut, että jos autoista irtoaa pieniä osia, ne on kerättävä tiettyyn purkkiin, jotka säilytetään vauvan ulottumattomissa. Olen myös pyytänyt häntäkin katsomaan vauvan perään, ettei tämä laita mitään vaarallista suuhunsa. Enimmäkseen yritän kuitenkin itse olla silmä kovana ja isoveli on sitten apuna. Hän ei juuri antaisi vauvan koskea leluihinsa, joten ottaa yleensä omansa pois ja tyrkkää tilalle jonkun helistimen :)
Meillä molemmat muksut ovat laittaneet kaiken suuhun. Kuopus on nyt 8kk ja ryömii vauhdilla. Meillä olohuoneessa on tällä hetkellä vain isoja leluja, kuten 2-5v legoja, isoja autoja. Muut lelut säilytetään esikoisen huoneessa ja hän tuo sieltä muutamia leluja kerrallaan. Mun on helpompi näin valvoa tilannetta. Sormukset, helmet, barbikrääsät ym. olemme keränneet laatikkoon ja niillä leikitään vain kun vauva nukkuu.
josta esikoinen ottaa ne halutessaan mukaan leikkeihin, mutta leikkii niillä omassa huoneessaan suljetun oven takana. Lisäksi on sovittu, että ne kerätään heti leikin jälkeen pois. Itse asiassa hän on sisäistänyt asian oikein hyvin ja huolehtii pikkutavaroistaan mallikkaasti. Tuon pikkusälän lisäksi pienehköjä leluja on vaikka kuinka paljon ja niillä esikoinen saa leikkiä missä vain, mutta menee yleensä sohvalle niiden kanssa leikkimään ihan sen vuoksi, että saa olla rauhassa. Pikkusisko kun tulee muuten leikit sotkemaan :). Leikit lopettaessaan hän siivoaa myös nuo pois ja säilyttää pääasiassa pieniä tavaroitaan korkealla hyllyssä.
aamusta iltaan lelut levällään, ennen nukkumaanmenoa vasta siivotaan...
Eli ei voida tehdä niin, että laitetaan pois kun ollaan leikitty,
hän kun leikkii niillä pitkin päivää...