Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä sellainen mummi aikoinaan, joka ei housuihin pukeutunut? Mun mummi oli. Syntynyt 1914.

Vierailija
23.03.2023 |

En koskaan nähnyt häntä housuissa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo syntyi 1922 ja hänellä oli aina mekko tai hame päällä, pitkät hiukset vanhaksi asti ja aina nutturalla.

Vierailija
42/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo on syntynyt 1930. Aika harvoin häntä housuissa näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äidinäitini oli syntynyt 1914. Ikinä ei käyttänyt housuja vaan joko puolihametta tai mekkoa. Ja sukkanauhaliiviä ja niitä vaaleanpunaisia lahjehousuja. Leikin lapsena aina niillä sukkanauhaliivin napeilla. Se oli meidän juttu mummun kanssa, minä piilotin ja hän etsi.

Rakastin mummuani hyvin paljon 💘

Vierailija
44/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ennen vanhaan naiset käyttänyt housuja 👰

Vierailija
45/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo syntynyt 1900,ikinä nähnyt housuissa.

Vierailija
46/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muistelisin, että talvella ainakin kovilla pakkasilla mummolla (synt. 1912) oli toppahousut.

Vierailija
47/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai naiset käytännössä saaneet pitää housuja ennen kuin varsinaisesti vasta 50-luvun lopulla ja silloinkin vain nuoriso, kun farkut tulivat. 60-luvulla vasta vapautui touhu oikeasti kun myös kaupungistuminen alkoi.

Ei siitä mitään lakia ollut, mutta kyllä vielä 50-luvulla tytöille terotettiin, että housut ovat vain urheiluasu, esim. koulujen järjestyssäännöissä.

Minun mummoni ei koskaan pitänyt housuja (s.1908).

kyllä housuja on ollut ainakin 30-luvulta lähtien naisilla Suomessa 

On niitä ollut ihan aina, mutta yleisesti niitä ei pidetty, sitä ei pidetty soveliaana naisille. Nyt saa vetää vaikka persnarutangoissa eikä kukaan korvaansa lotkauta. Ajat muuttuu.

Vierailija
48/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni vm. 1911 oli sitä mieltä että housut naisella on punakaartilaisten juttuja.

Erittäin varhaiskypsä, jo 7-vuotiaana tiedosti luokkaerot !

(Todennäköisemmin kuullut vanhempiensa mielipiteitä.)

Vierailija
49/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun mummi meni navettaankin navettamekko päällä. Muuten oli sellaisia ryhdikkäitä arkimekkoja. Toivoisin sellaisia nykyäänkin itselleni, mutta eihän niitä ole. Mummi oli syntynyt 1921.

Vierailija
50/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt kummallakaan mummillani housuja. Toinen syntynyt 1917, toisen vuotta en muista.

Vierailija
51/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoni vm. 1911 oli sitä mieltä että housut naisella on punakaartilaisten juttuja.

Erittäin varhaiskypsä, jo 7-vuotiaana tiedosti luokkaerot !

(Todennäköisemmin kuullut vanhempiensa mielipiteitä.)

8-vuotiaanako hän ei enää ollut sitä mieltä?

Vierailija
52/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo 1915, ainakaan minun elinaikanani hän ei edes omistanut housuja.

Vierailija
53/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhakantaisia nämä 1920-luvulla syntyneet jos eivät ole pitkiä housuja käyttäneet, täysin normaalia sentään jo 80-luvulta lähtien. 

Se on vähä mihin tottuu. Olen syntynyt 70-luvulla enkä tule kuljeksimaan pikku topeissa ja mikroshortseissa vaikka se ihan normaalia onkin.

54/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi tuntee erään 7-kymppisen eläkkeellä olevan teologinaisen, joka ei koskaan käytä housuja. Lisäksi kuulemma hänellä ei ole kotona muuta kuin lankapuhelin.

Vierailija
55/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänäiti (kaupunkilainen) s. 1917, aina oli leninki päällä  sekä reiteen asti ulottuvat sukat, jotka sitten kiinnitettiin napeilla korsetin "naruihin", en tiedä mikä niiden nimi on. 

Äidinäiti, (maalta) s. 1927, juhlissa hame tai lenkinki, arkena housut. 

Vierailija
56/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, näin oli, kun nyt alkaa muistella. Mummot vm. 1903 ja 1906 oli aina mekko päällä, ei ikinä housuissa. Kesällä pitkät sukat sukkanauhoilla, talvella ainakin toisella oli lisäksi harmaasta villalangasta kudotut pitkät sukat, joissa myös napit sukkanauhoille. Maalaistalon emäntiä molemmat. Tulipa lämpimiä muistoja mieleen, kiitos aloittajalle!

Vierailija
57/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummu oli myös syntynyt 1914 ja kyllä hän käytti housuja ihan siinä missä muutkin naiset sinä aikana, kun minä hänet muistan.

Vierailija
58/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

reiteen asti ulottuvat sukat, jotka sitten kiinnitettiin napeilla korsetin "naruihin", en tiedä mikä niiden nimi on. 

Sukkanauhat.

Vierailija
59/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten, kummatkaan mummot ei käyttäneet pitkiä housuja, toinen oli 1913 syntynyt ja toinen 1924.

Vierailija
60/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihana pieni mummoni (s. 1918) ei koskaan käyttänyt housuja. Aina mekko päällä. Ja kotona ollessaan mekon päällä oli aina essu. Niin ja mekon alla oli aina alusmekko. Hän käytti samoja vaatteita monen monta vuotta. Nuuka kun oli. Oli lähtöisin köyhästä perheestä ja äitinsä menetti pikkutyttönä. Arkielämä oli yhtä selviytymistä. Aivan kamalaa. Ja sota-aika myös vaikutti siihen mentaliteettiin, että aina kaikki säästettiin jukurttipurkkeja myöten.

Arvostan niin suuresti tuota sukupolvea. Ei sanat riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä