Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä sellainen mummi aikoinaan, joka ei housuihin pukeutunut? Mun mummi oli. Syntynyt 1914.

Vierailija
23.03.2023 |

En koskaan nähnyt häntä housuissa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen oli maatalon emäntä,kulki ikänsä mekoissa,en edes hametta koskaan nähnyt,toinen oli kaupunkilainen,kaupungissa syntynyt,käytti housuja,hameita,mekkoja,ihan eri meininki.

Vierailija
22/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mummini pukeutui aina polvipituiseen hameeseen ja sukkahousuihin. Myös talvella kovilla pakkasilla. Syntyi 1943

En usko. Sun mummi oli nuori 1960-luvulla, jolloin kaikki pukeutuivat housuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummu (s.1918) aiheutti nuorena kylällä pahennusta, kun paineli housut jalassa pyörällä. Ikinä en kyllä itse muista hänellä housuja nähneeni, aina oli pitkä hame.

Vierailija
24/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummu (s.1918) aiheutti nuorena kylällä pahennusta, kun paineli housut jalassa pyörällä. Ikinä en kyllä itse muista hänellä housuja nähneeni, aina oli pitkä hame.

minun mummoni oli joutunut pitämään huivia ja heti koulusta ja kotoa pihasta päästyä huivi on lähtenyt päästä :D

Vierailija
25/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mummini pukeutui aina polvipituiseen hameeseen ja sukkahousuihin. Myös talvella kovilla pakkasilla. Syntyi 1943

En usko. Sun mummi oli nuori 1960-luvulla, jolloin kaikki pukeutuivat housuihin.

No nuoruudesta en tiedä. Kuvia ei ole säilynyt ja mummikin on jo kuollut, niin en voi kysyä. Kerroin vain, mitä itse hänestä muistan.

Vierailija
26/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja on edelleen. En ole edes ajatellut asiaa ennen tätä, mutta mummi ei koskaan pidä housuja, aina hametta. On syntynyt 1933. Johtuukohan siitä, että mullakin on aina hame tai mekko, paitsi lenkkeillessä. En edes omista muita housuja kuin verkkarit 😄

Vierailija
27/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhakantaisia nämä 1920-luvulla syntyneet jos eivät ole pitkiä housuja käyttäneet, täysin normaalia sentään jo 80-luvulta lähtien. 

Nehän on olleet jo mummoja 80-luvulle tultaessa. Ei silloin mennä enää trendien mukana, pääsääntöisesti.

Vierailija
28/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni oli 1920-luvun alussa syntynyt ja hän kyllä käytti pitkiä housuja metsässä kulkiessaan ja hiihtäessään yms. mutta kotona ollessa oli aina hame.

Vierailija
29/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ei enää nää hameessa kulkevia huivipäisiä mummoja,kuin ehkä rajan toisella puolella. Nykymummot on muotitietoisia,nuorekkaita,eivät istu kiikkutuolissa,vaan matkailevat,käyvät risteilyllä.jumpissa jne. Niin ne ajat muuttuu.

Vierailija
30/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni s. 1931 on niin kauan kuin muistan pitänyt pitkiä housuja. Hän on pieni ja siro ja löytää tyylikkäitä housuja ja jakkuja niihin. Kaikki muistamani hautajaisetkin on ollut housuasussa.

Vapaa-ajalla pitää farkkuja muttei koskaan urheiluvaatteitA.

Siis elossa on melko pirteänä.

Vierailija
31/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni on syntynyt vuonna 1900 enkä koskaan nähnyt häntä housuissa. Muistan hänestä ihanan pitkän harmaan tukan, joka oli päivällä nutturalla, mutta saunan jälkeen hiukset olivat auki. Vieläkin ajattelen häntä usein, vaikka hän kuoli jo vuonna 1979, jolloin olin 11-vuotias.

Vierailija
32/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni pukeutui hihallisiin "leninkeihin" ja sukkahousuihin sekä matalakorkoisiin kävelykenkiin kesät-talvet. Joskus neuletakki tms. lämmittämässä. Permanentti hänellä oli viimeisiin vuosiin saakka, myös, ja hattuakin käytti ahkerasti. Vaatimaton ja lämminhenkinen nainen, aina hymyilemässä ja huolehtimassa muista. Syntynyt 1900-luvun vaihteessa.

Vierailija
33/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aina mekko tai hame päällä 😍.

Syntynyt 1913.

Ihana , sosiaalinen ja iloinen mummo.

Tuo sukupolvi vähät välitti vaatteista ja ulkonäöstä.

Vierailija
34/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kai naiset käytännössä saaneet pitää housuja ennen kuin varsinaisesti vasta 50-luvun lopulla ja silloinkin vain nuoriso, kun farkut tulivat. 60-luvulla vasta vapautui touhu oikeasti kun myös kaupungistuminen alkoi.

Ei siitä mitään lakia ollut, mutta kyllä vielä 50-luvulla tytöille terotettiin, että housut ovat vain urheiluasu, esim. koulujen järjestyssäännöissä.

Minun mummoni ei koskaan pitänyt housuja (s.1908).

Vierailija
35/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni äiti ei housuja käyttänyt, oli syntynyt 1902.

Vierailija
36/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai naiset käytännössä saaneet pitää housuja ennen kuin varsinaisesti vasta 50-luvun lopulla ja silloinkin vain nuoriso, kun farkut tulivat. 60-luvulla vasta vapautui touhu oikeasti kun myös kaupungistuminen alkoi.

Ei siitä mitään lakia ollut, mutta kyllä vielä 50-luvulla tytöille terotettiin, että housut ovat vain urheiluasu, esim. koulujen järjestyssäännöissä.

kyllä housuja on ollut ainakin 30-luvulta lähtien naisilla Suomessa 

Vierailija
37/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä housuja on ollut ainakin 30-luvulta lähtien naisilla Suomessa 

Kalle Päätalokin mainitsee joidenkin nuorten naisten käyttäneen hiihtohousuja muulloinkin kuin hiihtäessään.

"Ruppeaa pian tojimaan kun noin pinkeähousuisia kahtelee.. "

Vierailija
38/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni vm. 1911 oli sitä mieltä että housut naisella on punakaartilaisten juttuja.

Vierailija
39/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni (synt 1916) käytti aina hametta tai mekkoa, mutta rupesi käyttämään kotioloissa gollegehousuja joskus -90 luvun lopulla. Totesi niiden olevan mukavat päällä.

Vierailija
40/70 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin mummoni oli syntynyt 1915 ja pitivät kyllä housujakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän