Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ulosotto jotenkin ihanaa? Kun sitä kautta sitten pääsee velkajärjestelyyn ja saa velat anteeksi.

Vierailija
23.03.2023 |

Olen lukenut velkaantuneiden kertomuksia ja jotenkin niissä aina tuntuu olevan idea, että kunhan vain päästää velat ulosottoon niin sitten helpottaa ja sitten saa velkajärjestelyn ja sitä kautta velat anteeksi.

Onkohan tämä nyt näin?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosotossakin jää vain tuo suojaosa. Miten se sitten eroaa velkajärjestylymaksamisesta?

Samaa mietin. Olen ulosotossa ja en ole velkajärjestelyssä (en pääse, koska tuloni kuulemma saattavat muuttua, jos valmistun tai saan vakituisen työn, mitä en itse pidä kovin todennäköisenä koska opinnoistakin on aikaa jo yli 10v.). Teen sijaisuuksia aina kun sellaista tarjotaan (yleensä n. 6 kk töitä ja 6 kk työttömänä). Palkasta menee aina pakollinen siivu ulosottoon ja jää se suojaosa.

Mistä ihmeestä noin vääriä luuloja tulee, että ei pääse, jos tulot saattavat muuttua? Voi päästä vaikka työtön, hoitovapaalla oleva tai opiskelija. Se vaan otetaan maksuvarassa huomioon.

Kokemuksista. Oletko sinä hakenut velkajärjestelyyn? Täyttänyt ne kaikki lomakkeet ja selvittänyt koko perheesi tulot sinne. Nöyristellyt ja toivonut ja saanut vastauksen että ei onnistu koska olet työtön? Minä olen ja epäilen että tuo edellinen kommentoija myöskin jolta kysyit. Vuosia olen tässä jo katunut kun en päässyt. Tämän ketjun ap.n ei todellakaan kannata päästää mitään laskuja ulosottoon. Hän elää huomattavasti leveämmin nyt kuin missään järjestelyissä.

Luitko sinä tuon linkin laista yksityishenkilön velkajärjestelystä? Työttömyys voi olla väliaikainen este, mutta ei ole sitä silloin, jos on pitkäaikaista. Esimerkiksi kesäisin rakennuksilla tai talvella matkailussa sesonkitöitä tekevät voivat velkajärjestelyn saada. Varma tieto, mutta en sentään nimeä kerro.

Ei siinä mitään nöyristelyä tarvita, kunhan toimittaa kaikki tarpeelliset liitteet velkaneuvojalle ja jää odottamaan oikeuden päätöstä sitten, kun on saanut hakemuksen oikeuteen asti.

Vierailija
82/86 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamaton lasku menee perintätoimistoon. Perintätoimisto voi yrittää periä velkaa asiakkaalta. Perintätoimistosta velka voi mennä ulosottoon ja tämä on se vaihe jolloin luottotietoihin tulee maksuhäiriömerkintä. Palkasta, eläkkeestä ym tuloista ulosotto pidättää tietyn osuuden velan maksuun. Mikäli velalle on haettu tuomioistuimen päätös, tämän velan vanhentumisaika on 15v. Mikäli velalle ei ole tehty päätöstä vanheneminen 20v.

Mikäli velka on perintätoimistossa, voi ottaa yhteyttä velkaneuvojaan ja sitä kautta yrittää selvitellä velkajärjestelyä. Ja siinä velkajärjestelyssä sitten tosissaan myydään omaisuutta suurinpiirtein kaikki "ylimääränen" mitä pystyy ja tingitään kaikesta että pystyy itse maksamaan velkaansa.

Ulosotossa ei voi enää velkajärjestellä vaan ulosotto pakko ottaa tietyn osuuden tuloista.

Joo, ei se ihan niin mene että pari vuotta velkaa ja sitten saa kaiken anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamaton lasku menee perintätoimistoon. Perintätoimisto voi yrittää periä velkaa asiakkaalta. Perintätoimistosta velka voi mennä ulosottoon ja tämä on se vaihe jolloin luottotietoihin tulee maksuhäiriömerkintä. Palkasta, eläkkeestä ym tuloista ulosotto pidättää tietyn osuuden velan maksuun. Mikäli velalle on haettu tuomioistuimen päätös, tämän velan vanhentumisaika on 15v. Mikäli velalle ei ole tehty päätöstä vanheneminen 20v.

Mikäli velka on perintätoimistossa, voi ottaa yhteyttä velkaneuvojaan ja sitä kautta yrittää selvitellä velkajärjestelyä. Ja siinä velkajärjestelyssä sitten tosissaan myydään omaisuutta suurinpiirtein kaikki "ylimääränen" mitä pystyy ja tingitään kaikesta että pystyy itse maksamaan velkaansa.

Ulosotossa ei voi enää velkajärjestellä vaan ulosotto pakko ottaa tietyn osuuden tuloista.

Joo, ei se ihan niin mene että pari vuotta velkaa ja sitten saa kaiken anteeksi.

Myös ulosotto voi pakko-ottaa vaikka asunnon. Viimeistään siinä vaiheessa moni hätääntyy ottamaan yhteyttä velkaneuvontaan. 

Vierailija
84/86 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeetä tekeviä muistutuksia kirjoitti:

velkojat kyllä muistavat kolmanteen polveen

... mutta mitä väliä, jos velkojat ovat kolmannessa polvessa, sillä velat eivät periydy.

Vierailija
85/86 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut voivat saada velkajärjestelyssä myös nollasopimuksen, silloin ei tarvitse maksaa euroakaan takaisin.

Joo, itsellä oli 5-vuotinen nollaohjelma. Velkojen pääoma oli jotain 28000 € ja korkoineen ja perintäkuluineen joku 45000 €. Perintäyhtiöille ei mitkään ratkaisut tahtoneet kelvata ja ne tahallaan pitkittivät prosessia että saisivat enemmän perintäkuluja aikaan. Lopulta käräjäoikeus sitten myönsi tuon nollaohjelman. Taustalla oli toki monenlaisia ongelmia jotka johtivat tk-eläkkeelle.

Vierailija
86/86 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestelyyn ei pääse jollei ole töissä tai ole jotain ehkä esim. yritystuloja itsellä..Minun mielestäni ei edes kuntoutustuki kelvannut oikein?onhan siitä aikaa kylläkin kun kysyin..Ettå ehkä asia on jotenkin muuttunut?.Toisaalta neuvoja kyllä sanoi että ehkä pääsisit kuitenkin mutta ehdottomasti koskaan ei enää sitten saa kulutusluotto korttia enää ottaa..Mutta enhän alunperin olisi niitä ottanut jos palkka olisi ollut hyvä tai riittävä,pakkohan pienituloisella on olla luottokortti edes turvana esim. jos joku elektroniikka vempele esim pyykkikone brakaa esim?.Ymmärrän kyllä ettå en tavallaan ole yhteiskunnalle olemassa(varsinkaan pankeille,osuuspankissa sanottiin ettei saanut edes 200 eu lisäää lainaa:kun sulla on noin pienet eläketulot ja kulutusluottoakin on n.7000 eu kolmella kortilla..ettå kuule ei tipu ..! )kun rahat eivät sitten vaan työkyvyttömyyseläkkeellä ollessa riitä..En oikein  ymmärrä miten monet saavat montakymmentä tuhatta lainaa milteipä yhtä kehnoilla kuukausituloilla.. No eihän maailma ole koskaan tasavertainen paikka,tietenkään tietenkään tietenkään...!