Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen, että sain kutsun ystäväni hautajaisiin, en ole sukulainen

Vierailija
23.03.2023 |

Miksi minut kutsuttiin menehtyneen ystäväni sukulaisten toimesta vaikka en heitä tuntenut? Tätä en ymmärrä. En aio mennä paikalle, eihän ystäväni enää siellä ole ja en tunne näitä muita.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten kovin läheinen ystävä ollut? Vai onko sosiaalinen ahdistus, jos et edes halua tavata ystäväsi omaisia ja sukua? Ehkä he olisivat halunneet tutustua sinuun ja kuulla sinulta ystävästäsi asioita?  

Vierailija
2/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystäväsi on antanut kutsulistan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, odotitko sä sitten että se ystäväsi olisi kutsunut sut hautajaisiinsa. Ja meinaakko että hautajaisiin mennään vain jos tuntee siellä jokaikisen ihmisen. Hautajaisiin mennään kunnioittamaan vainajan muistoa eikä niiden sukulaisten takia. Nyt oli trolliksikin jo älyvapaa.

Vierailija
4/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset eivät voi tietää, miten läheinen ystävä joku oikeasti oli. On siis kohteliasta kutsua ystäviä hautajaisiin ja tarjota heille halutessaan mahdollisuus hyvästellä vainaja. Tietenkin hautajaisten merkitys voi eri ihmisille olla hyvin erilainen, eikä sitäkään voi tietää etukäteen. Sinulle niillä ei selkeästi ole suurta merkitystä.

Vierailija
5/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus. Ilmoitat että nyt tulet kappelille mutta et ikävä kyllä voi osallustua muistotilaisuuteen. Omaisille voi olla tärkeää että vainaja oli ystävillekin tärkeä.

Paljon on nyt viime vuosina pahastuneita sukulaisia jotka eivät ole saaneet kutsua vain lähipiirissä pidettyihin hautajaisiin.

Vierailija
6/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus. Ilmoitat että nyt tulet kappelille mutta et ikävä kyllä voi osallustua muistotilaisuuteen. Omaisille voi olla tärkeää että vainaja oli ystävillekin tärkeä.

Paljon on nyt viime vuosina pahastuneita sukulaisia jotka eivät ole saaneet kutsua vain lähipiirissä pidettyihin hautajaisiin.

Maksavatko he kuluni?

AP

Vierailija
7/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavatko he kuluni?

AP

Älä ihmeessä mene , kun ei sun rahat riitä siihen. Ei hän ollut sinulle niin tärkeä ystävä, ystävä vain muiden joukossa, mutta eihän ne sukulaiset sitä tiedä minkä verran välitit.

Pysy pois sieltä!

Vierailija
8/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla oli vähän ihmeellistä myös. Siskon mies kuoli ja ei pidetty edes kunnon hautajaisia. Joku ihme muistotilaisuus oli ja siellä vanhat kubbet oli kysyneet missä siskoltani missä sun sisko on. En ollut nähnyt tuota miestä kun muutaman kerran

Vierailija
9/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi kuolema ei sinua siis juurikaan hetkauta, jos et edes viitsi (kuluinesi) mennä kunnioittamaan hänen muistoaan. Kuulostat todella kylmältä ja kammottavalta tapaukselta. Ehkä parempi, ettet mene, kun niin kovasti aiheuttaa sulle vaivaa. Mitäs meni kuolemaan, niinkö? 

Vierailija
10/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavatko he kuluni?

AP

Mene nillä vaateilla mitä omistat kuhan on puhtaat.Kerkiät tyhjiä pulloja kerätä monta päivää eneen siunaustilaisutta.Pantti palautuksilla osta 1 ruusu. Nykyisin 1 ruusu on käytäntö siunaustilaisuus.Vaateilla kukaan ei sure.Lisäksi voi osalistua siunaustilaisuus ja lähteä sietä pois.Mikään pakko ei  ole osalistua kahvi tilaisuuten ymm.Jos matka rahoja sinulle ei. Osta Atressi Saiturin pörssi myy halvimat.Olen itse nitä joutunut ostaa korona aika 19 kpl.Lähetänyt surutaloon ne. Koska estynyt oikeista syistä meneästä paikalle.Rajattu määrä koronan takia. 2 haudatiin Turkin maaperälle.1 pahin korona aika Malmö.Oma veljeni.Ei mahdolisuus oronan takia osalistua,ei rahan takia ,ei siteitä Ruotsiin.Hoitokoti vei siunaustilaisuus atresin ja lukivat sen.Sinä oli psalmi 21. Sillä myös aloitivat siunaustilaisuus.Lähetivät kuvia tilaisuus 2kpl.Arkulla oli minun Atressini ,foto. 1 Atressi meni Chile Etelä Amerikka.Valinta on sinun mitä teet!

Vierailija
11/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset eivät ole ainoita, joita hautajaisiin kutsutaan.

Myös ystäviä sekä työtovereita saattaa olla läsnä.

Jos noin vastenmielinen ajatuskin koko kutsusta, on parempi, ettet edes harkitse meneväsi sinne norsunv*ttunaamoinesi vaan annat ihan rauhassa kaikkien paikalle vaivautuneiden saattaa ystäväsi viimeiselle matkalleen.

Vierailija
12/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö et haluaisi ystäviäsi sinun hautajaisiin? Olet kyllä ollut reilu kaveri.

Vierailija
13/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuleeko nykyään hautajaisiin erillinen kutsu? Olen mennyt kyllä ihan kutsumatta useisiinkin hautajaisiin, eikä kukaan ole paheksunut.

Vierailija
14/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on vain trolli eikä kukaan ole oikeasti noin typerä ja tunnekylmä.

Itse olen ollut jopa sukulaisteni hautajaisissa joissa en tuntenut kaikkia hautajaisiin osallistuneita. Miksi pitäisi tuntea kaikki? 

Vierailija
15/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun iäkäs omaiseni kuoli, lähetin tekstiviestin kaikkiin hänen kännykästään löytyneisiin numeroihin: "Suru-uutinen: Maija Meikäläinen kuoli 12.3. Olette tervetulleita hautajaisiin lauantaina 24.3. klo 13 Meikkulan kirkkoon. (Muistotilaisuus vain perheenjäsenten kesken). Maija Meikäläisen omaiset."

Minulla ei ollut mitään tietoa, keitä nämä ihmiset olivat, mutta ainakin saivat tiedon.

Vierailija
16/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavatko he kuluni?

AP

Tietenkin maksavat ja luonnollisesti saat myös 95% vainajan jättämästä perinnöstä.

Vierailija
17/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sanoa kuin eräs ex ystävä, "en nyt pääse ,mutta sitten ensikerralla".

Sitä ennen kyllä tuli aina kun vähänkin sai vihiä että meillä olisi jotkut pidot, vaikka aina ei oltais haluttukaan kun oli eri ystävä porukoita, mutta tuli silti.

Jostain syystä en ole pitänyt enää yhteyttä.

Vierailija
18/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et haluaisi ystäviäsi sinun hautajaisiin? Olet kyllä ollut reilu kaveri.

Muistelen itse ystävääni. En tarvitse siihen hautajaisia. Kuitenkin nyt minut on kutsuttu sellaisiin. Kuitenkin. Minulle syntyy kuluja, jos menen sinne. On syytä nostaa kissa pöydälle: kuka ne maksaa?

AP

Vierailija
19/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli hyvin tavallista että hautajaiset pidettiin yleisenä tilaisuutena ja lehdessä kuulutettiin avoimesti, että kaikki halukkaat ovat tervetulleita. Pienillä paikkakunnilla tätä tapahtuu edelleen. Tällaista vasten en pitäisi ollenkaan epäkohteliaana sitä, että erikseen kutsuttu henkilö osallistuu tilaisuuteen vaikka ei tuntisikaan ketään elossa olevia osallistujia.

Vierailija
20/35 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuleeko nykyään hautajaisiin erillinen kutsu? Olen mennyt kyllä ihan kutsumatta useisiinkin hautajaisiin, eikä kukaan ole paheksunut.

Kuinka tiesit mennä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, jos et ollut saanut minkäänlaista kutsua?