Hammashoitaja vastailee hetken
Kommentit (42)
viikon päästä jo ihan hyvältä, niin pitäisikö paikattua hammasta vielä hioa vai ei?
Minkä ikäinen olet? Puhkeamattomat viisurit, joista tulee hajua tai oireita, ovat yleensä tosi pommeja, ainakin yli parikymppisillä. Myös puhkeamattomat viisurit tulisi poistattaa.
Osaksi puhjennut hammas reikiintyy helposti, koska ikenen alle menee ruokaa, jota sieltä ei saa pois kotikonstein.
Ammattilainen näkee suusta miten usein ihminen syö, ja ovatko hänen syömistapansa hänelle epäsuotuisat. Myös harjaus näkyy. On turha mennä hammasläkäriin ja valehdella, että harjaa joka päivä kaksi kertaa, lankaa ja syö vain 4 kerta päivässä kunnon ruokaa, jos totuus on toisenlainen. Sylkitestilla pystytään todentamaan henkilön happohyökkäyksien määrä pitkällä aikavälillä.
Hammaslääkäri näkee suusta yleensä esim. syömishäiriöt, stressin, kariesaktiivisen elämän vaiheen, harjauksen määrän ja monia sairauksia.
ap
Kyllä pitää hioa. Purenta lakkaa tuntemasta "vierasesineen" nopeasti, mutta ajan myötä hammas saattaa alkaa oireilemaan. Korottava paikka voi jopa viedä muuten ok hampaan juurihoitoon, kun hermo ärtyy niin pahasti samoin kuin yöllinen hampaiden narskuttelukin.
ap
Menen nukkumaan kunhan olet vastannut... Kiitos jo etukäteen!
20
Mutta voihan se olla myös kuolluttaa ienkudosta, jos ne tosiaan on niin pahasti tulehtuneet, että veri lentää..
ap
onko sienitulehdukse mahdollisuus suljettu pois?
Yleensä se on kitalaessa, ja näin näkemättä on lähes mahdotonta sanoa oikein mitään.
ap
Kiitos paljon, jään seurailemaan tilannetta.
Öitä... :)
mutta on kamala tuollaisen takia viedä taas hammaslääkärikammoinen 10 vee hoidettavaksi.
t.25
ps. Itselläni liian korkea paikka aiheutti aikoinaan pahan purentavian.
Täällä justiin tänään kyselin kokemuksia, mutta kiva jos saisi ammattilaisen mielipiteen.
Meidän 5-vuotiaalla tytöllä on 100% syväpurenta, joka kuulemma vaatii yölaitteen jossain vaiheessa.
Milloin hoito aloitetaan?
Millainen laite? Kauanko pitää pitää?
Korjaantuuko laitteella, netistä luin jopa leikkauksista?
Olisiko mahdollista, että rautahampaiden puhjettua ongelma poistuisi?
Kiitollinen olen, jos vielä viitsit vastata!
Onko tilanne siis epätoivoinen vai voidaanko vielä parantaa visuri poistamalla? En tajunnut ollenkaan että näin huonosti on asiat. Voi ei :-(
Kiitos kun vastasit.
kuinka kaun suubakteerit elää jollain pinnalla. vaikka nuolaset lusikkaa ja se jää pöydälle, eli kuinka kauan siinä on bakteerit hengissä. suojelen omaa lastani hysteerisenä kaikilta suujutuilta jopa niin että mies kärsii hysteeriastani ja jopa meidän suhde. voisi jopa luulla että on joku pakkooire tai vastaava mulla. tuo helpottas paljon ja niin sitten vielä että voiko koiran suussa olevat bakteerit tarttua lapselle, kun keillän jopa lasta koskemasta koiraa kun ajattelen et jos se on nuollu itseään niin tulee niitä suubakteereja.... PLEASE HELP
Syväpurennan hoito aloitetaan yleensä melko aikaisin, tänään laitoimme 8v lapselle lähetteen oikojalle.
On mahdotonta ilman taustatietoja sano millaista kojetta ja kuinka kauan... Sitä ei osaa sanoa normi hammaslääkärikään, vaan se on todellakin oikoja heiniä.. Ja siinäkin menetelmä määräytyy sen oikojan työtavan mukaan, joka oikoo :)
Joitain vaikeita purentaelinten sairauksia voidaan joutua jopa leikkaamaan, mutta se on harvinaista.
ap
Älä epätoivoon vaivu, ei viisaudenhampaisiin, oli ne millaset tahansa, kuole ;)
Jos eivät ole puhjenneet suuhun asti (ientä päällä) kirurgi aukaisee ientä hieman, ottaa hampaan pois ja se siitä. Itse et siitä puudutuksen jälkeen tunne mitään.
Kannattaa varata pikimmiten aika niiden poistoon, jonoa luultavasti on pitäjässä kuin pitäjässä ja eikä ainakaan meidän kirurgi ota yhtäkään hammasta ilman optg-röntgenkuvaa (koko hampaistosta) ja jonoa on 6kk.
Mutta missään nimessä ei oireilevaa viisuria saa tieten suussa pitää ja odotella koska on poski paksuna!
ap
Syväpurennan hoito on alotettava sillon kuin hampaiden vaihdunta on käynnissä, ja lapsi vielä kasvaa. Yleensä syväpurennassa on alaleuka pieni suhteessa yläleukaan, ja kasvuiässä alaleukaa voidaan kasvattaa.
ap
Siis kuitenkin homma ilmeisesti menee yleensä niin, että odotetaan rautahampaiden tuloa... No toivotaan, että edes vähän "aukeaisi" ennen kuin hoito alkaa, ettei tarvitse niin kauan kärsiä...
Kiitos!
33
Söin 2-3 viikkoa sitten useita kurkkupastilleja kuviksen tunnilla ja kahden rasian jälkeen hampaastani lohkesi ilmeisesti pala. Minulla on refluksi ja olen 13-vuotias, minulle olllaan sanottu ettei helposti reikiintyvät hampaat ole minun vikani. Pesen hampaani illalla ja aamulla (jos en nuku pommiin) käytän suu vettä ja syön fludentteja kaksi iltaisin. En ole muistanut mennä hammaslääkäriin ja pelkään myös sinne menemistä. Voidaanko rauta hammas repiä jos siitä on haljennut pala tai iso reikä? -avuton
Tehdäänkö leukaleikkauksia lapsille? Jos 10-vuotiaan lapsen purentavikaa ei saada muuten korjattua, tehdäänkö leukaleikkauksia lapsille?
Kohtaako työssäsi sellaista mitä et ymmärrä? Ja jonka vain HLL ymmärtää. Puhutteko potilaista jäljeenpäin tai siis arvosteletteko? Mikset ole hammaslääkäri vaan hammashoitaja? Tietääkö lääkäri paljoa enempää kuin hoitajat?
Alkuperäinen ap tuskin enää päivystää paikalla :)
Jos joku toinen hammashoitaja kuitenkin vastaisi?
ongelma tulee kahdesta paikasta: toisaalta nielurisoista, joihin kertyy proppuja. Toisaalta takimmaisen poskihampaan takaa, jonne kertyy pahanhajuista töhnää jatkuvasti. Siellä on visuri puhkeamatta, tosin pieni 'piikki' siitä visurista on tullut ikenen läpi. Mutta jotenkin siis tuo takimmaisen hampaan takaosa kerää töhnää taakseen, muissa takahampaissa ei vastaavaa ole. Pesen hampaat säännöllisesti ja lankaan lähes päivittäin, olen käynyt suuhygienistilläkin kahdesti.
Onko ruokavaliossani jotain vikaa?
Toinen kysymys liittyykin ruokavalioon, näkeekö ammattilainen suusta ihmisen ruokavalion, kuten väitetään?