Onko yli 3000€ tienaava köyhä?
Työkaveri valittaa aina ettei ole rahaa ja kaikki kallista eikä koskaan voi käydä esim hierojalla koska se maksaa 45€!!! Tiedän että saa palkkaa yli kolme tonnia, voi saada lähemmäs neljä tonniakin. Asuu kahden kissan kanssa vuokralla (~800€/kk), omistaa vanhan auton ja pienen mökin. Auto velaton ja mökkilainaa lyhentää 200€/kk. Miten on av-raati. Onko tämä henkilö köyhä?
Kommentit (41)
ei saatava palkka kerro varallisuudesta.
Milloin te idioottit opitte tämän.
Ei voi tietää jos on vaikka ollut lainan takaaja tai jäänyt velkoja jostain elämässä. Ottanut kulutusluottoja isoilla koroilla. Tai kuluttaa rahaa muuten.
tai ihan vain ahdistuu uutisissa koko ajan olevista talousuutisista. Jos vaikka ollut lapsuudessa köyhyyttä perheessä ja jäänyt siitä jälki.
On keskituloinen ja pitäisi pärjätä ok. Suomalaisten ongelmana on, että jokainen tuloluokka haluaa elää seuraavan tason elämää - ei omaa tulotasoa vastaavaa: keskituloiset hyvätuloisten, hyvätuloiset varakkaiden, pienituloiset keskituloisten jne. Ei suostuta uskomaan mihin elintasoon omat rahat riittävät. Suomi on kallis maa ja parin tonnin nettotuloilla ei mitään luksusta saa. Nykyinen inflaatio ym. pakottaa monet tiputtamaan elintasoaan yhtä tasoa alemmas ja se kirpaisee pahasti. Ehkäpä se on syynä nykyiseen melko yleiseen valitukseen rahojen riittämättömyydestä. Köyhtyminen ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä menee kaikki kädestä suuhun vaikka palkkaa tuleekin 3500€ nettona. Onneksi ei ole lapsia.
Ts. Suomessa ei tuolla palkalla herroiksi elä.Ai ja pitäs ihan herroiksi elää. Miksi? Tavikselle kelpaa tavallinen.
Päivän idiomi idiootille siinä.
Persaukinen on.
"Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla lopulta käsiin levisi 430000 euron velkapotti"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005998425.html
"Itä-Suomen hovioikeudessa esillä olivat jo hakijan uudemmat vuoden 2021 ansiot, jotka olivat lähes96000euroa."
Käyttäjästä vika, jos rahat ei riitä. Minulla riittää tällä hetkellä 1200€/kk netto ja siinä on kaikki tulot. Itseasiassa tuostakin jää säästöön hyvällä prosentilla.
Minulla on keskiansio ja budjetoinnilla säästöön pitäisi jäädä 1000 e, mutta todellisuudessa joka kuukausi säästöön jää vain 600 e. Eli jonnekin humputteluun menee 400 e/kk.
Jotakin vaatteita ostan välillä, mutta suurin osa menee ihan vain mukavaan elämään, suunnittelemattomiin ruokakuluihin, himpun kalliimpaan kosmetiikkaan, heräteostoksiin, illanviettoon.
Olisi varaa kiristää, mutta halusin antaa esimerkin elävästä elämästä, kuinka rahaa saa kulumaan näennäisesti ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhä vaan talouden hallinta hukassa. Kyllä köyhä voi olla vaikka tienaisi 10 000 € kuussa jos sen käyttää turhuuksiin.
Miten niin talouden hallinta hukassa, hänhän just säästi 45e kun ei mennyt hierojalle.
Kai sitä voi tienata vaikka 600 € kuussa ja silti olla rikas.
Tai voi tienata 7000 € kuussa ja olla köyhä, jos suurin osa tuloista menee velkojen maksuun eikä omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä menee kaikki kädestä suuhun vaikka palkkaa tuleekin 3500€ nettona. Onneksi ei ole lapsia.
Ts. Suomessa ei tuolla palkalla herroiksi elä.Ai ja pitäs ihan herroiksi elää. Miksi? Tavikselle kelpaa tavallinen.
Niinpä. 3000 bruttona tienaava on keskituloinen ja kyllä keskituloisuuteen kuuluu valintojen tekeminen.
No mulla on palkka 3000 eli käteen jää 2270 ja ei kyllä riittäisi mihinkään. Onneksi miehellä on paljon parempi palkka.
Jos hänelle jää palkasta 2000 euroa käteen ja on perhe elätettävänä, niin ei tuo nyt hirveän rikas ole. Putoaa juuri monien tukien piiristä pois.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on palkka 3000 eli käteen jää 2270 ja ei kyllä riittäisi mihinkään. Onneksi miehellä on paljon parempi palkka.
Tämä on juuri sitä hyvää realismia ymmärtää, kuinka merkittävä ero elintasoosi tulisi, jos puskurit olisivat vain omien tulojen varassa.
3000€/kk brutto on joku 2-300€ enemmän käyttörahaa vs. jos elää vain tuilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri sitä hyvää realismia ymmärtää, kuinka merkittävä ero elintasoosi tulisi, jos puskurit olisivat vain omien tulojen varassa.
Joo ymmärrän sen oikein hyvin. Meidän nelihenkinen perhe ei minun hoitajan liksalla pärjäisi mitenkään päin. Onneksi tosiaan mies tienaa hyvin, ja kaikki mahdolliset vakuutukset on olemassa, jos hänelle jotain tapahtuisi. Esim. asuntolaina kuittaantuisi pois ja hyvä henkivakuutuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aika vaikea uskoa, kun ei noilla tuloilla veroprosenttikaan voi olla kovin iso. Mä saan nyt työelämässä yhden lapsen yksinhuoltajana 3600 euron bruttotuloilla reilusti yli tonnin rahaa kuussa enemmän nettona kuin minimituilla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, kun tienaat omat rahasi, myöskään joka senttiä ei tarvitse anoa ja niiden käyttökohteita ei kytätä. Omanarvontunne on onneksi useimmille myös hyvä motivaatiotekijä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjästä vika, jos rahat ei riitä. Minulla riittää tällä hetkellä 1200€/kk netto ja siinä on kaikki tulot. Itseasiassa tuostakin jää säästöön hyvällä prosentilla.
Hallelujaa veli! Kuka tarjoaa vieläkin vähemmän?
Muistakaa julistaa miten kenelläkään EI vaan voi olla niin suuret menot että tarvisisi yli tonnin ökypalkkaa kuukaudessa.
"Minä en saa kuin 500€ kuussa ja siitäkin jää tonni säästöön!"
Vierailija kirjoitti:
Eikö kolmen tonnin brutosta jää kuin 1100-1200 € käteen? En tiennytkään, että verotus on noin korkea nykyään. Itse kun saan sen 900 € kuussa tukia.
Ai ja pitäs ihan herroiksi elää. Miksi? Tavikselle kelpaa tavallinen.