Auttakaa, jatkuva ripuli ahdistaa!!
Mua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelotta ett mulla on joku suolistosairaus.
Vatsa toimii 3-4 kertaa päivässä ja yleensä ensimmäinen kakka on kiinteä mutta loput saattaa olla ripulia. Ei nyt ihan vesi ripulia, mutta sellaista löysää ja liian vetistä.
Kaikista rasittavin oire on se että melkein kokoajan pitää syömisen jälkeen hetken päästä juosta vessaan että suoli työntää vanhempaa tavaraa pihalle. Olen yrittänyt välillä pidättää koska se on niin ärsyttävää käydä kokoajan kakkosella, mutta sinne vessaan on mentävä, eli vaikea pidättää.
Tuntuu että kokoajan on nälkä kun tavara liukuu tosi nopeasti.
Mikä mulla on? Mikä tähän auttaa :(((
Kommentit (79)
Ihme, ettei tuohon jatkuvaan ripuliin ole keksitty hoitoa.
Mutta ehkä vielä joskus. Senkin kanssa oppii kyllä elämään ihan hyvin, kertoi jo edesmennyt sukulainen.
No googleta nyt vaikka IBS tai ärtyvän suolen oireyhtymä (sama asia siis). Monilla auttaa siihen tiukka FODMAP-ruokavalio, jota voit varmaan ihan hyvin kokeilla. Jos ei auta, ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin. Mutta tosiaan jos FODMAP:ia kokeilet, noudata sitä todella tunnollisesti, jotta asia selviää. Jos se auttaa, voi myöhemmin yrittää kokeilla yksi kerrallaan tuoda ruoka-aineita takaisin, koska yleensä kaikesta ei oireita tule.
SIBO? IBS? Molemmat? Koronaviruksen piikkiproteiini?
Suosittelen lämpimästi Precosaa! Vähän tyyris oluthiivan* versioksi (Saccharomyces cerevisiae, var. boulardii), mutta ainakin meitsillä on lähinnä hammashoitoihin liittyvistä antibioottikuureista mitä ilmeisimmin johtuvaan ripuliin tuonut avun (joskus joutuu jopa hieman pinnistelemään että tavaraa tulee pönttöön!).
* olut latinaksi: cerevisia (kereviisia/sereviisia, koulukunnasta riippuen)
Vierailija kirjoitti:
SIBO? IBS? Molemmat? Koronaviruksen piikkiproteiini?
Suosittelen lämpimästi Precosaa! Vähän tyyris oluthiivan* versioksi (Saccharomyces cerevisiae, var. boulardii), mutta ainakin meitsillä on lähinnä hammashoitoihin liittyvistä antibioottikuureista mitä ilmeisimmin johtuvaan ripuliin tuonut avun (joskus joutuu jopa hieman pinnistelemään että tavaraa tulee pönttöön!).
* olut latinaksi: cerevisia (kereviisia/sereviisia, koulukunnasta riippuen)
https://www.yliopistonapteekki.fi/precosa-kapseli-250mg
- sama
Ripulista kärsivä, syötkö geeliytyvää kuitua, kuten hedelmiä, marjoja, palkokasveja ja kauraa? Googlaa.
Toki jos on IBS, ei kaikkea voi syödä, mutta tämä nyt tuli mieleeni.
On tärkeää viipymättä mennä lääkäriin, vitamiinien ja muiden tarpeellisten aineiden imeytyminen ei onnistu.
Itselläni oli pitkällinen vastaava tilanne ja siihen löytyi heti selitys lääkärin määräämistä kokeista. Nyt on olo jo virkeämpi ja elämä uomissaan.
Mene lääkäriin, älä tuhlaa suotta moniin lääkekokeiluihin.
Itse sain vain vahvan rautakuurin antibiootin jälkeen.
Jo aiemmin mainitulle precosalle suositus täältäkin! Kannattaa kokeilla kuurina
A- piimää ja jogurttia joka päivä. Ne ovat hyviä vatsan tasapainottajia.
Ei kahvia, energiajuomia, hapokkaita mehuja( omena, appelsiini) tai kivennäivesiä.Nämä ovat pahimpia vatsan sekaisin laittavia aineita. Jos alkoholia ei lasketa.
Vain normaalia vettä.
Kun tilanne rauhoittuu voit käyttää näitäkin maltillisesti. Kokeile varovasti.
Minulla Buranan käyttö aiheutti samat oireet. Sitten vaihdoin kipulääkkeeksi Panadolin, ripuli loppui heti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Buranan käyttö aiheutti samat oireet. Sitten vaihdoin kipulääkkeeksi Panadolin, ripuli loppui heti.
Buranassa on laktoosia. Panadolia ei kannata hirveästi syödä jos et halua tuhota maksaasi
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei tuohon jatkuvaan ripuliin ole keksitty hoitoa.
Mutta ehkä vielä joskus. Senkin kanssa oppii kyllä elämään ihan hyvin, kertoi jo edesmennyt sukulainen.
Kyllä siihen tehokkaita hoitokeinoja on. Esim. morfiini, heroiini, oksikodoni tai buprenorfiini auttaa varmasti.
Se voi olla mikä vaan. Esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminta laittaa vatsan toimimaan liian usein.
Mulla on ollut IBS 20 vuotta, oireilee juuri noin. Lääkärissä käyty, sen ihmempää syytä ei löydetty. Mulla auttaa parhaiten ketoruokavalio, mutta sekään ei poista ongelmia kokonaan ja siinäkin on asioita, joita en voi syödä, mikä ei pitkällä tähtäimellä ole hyväksi, kun ruokavalio on liian yksipuolinen (normaali ketossa ei ole).
Vatsa voi parhaiten, jos ei syö. Kaikki ruoka on enemmän tai vähemmän "myrkyllistä". Olen kokeillut 20 eri ruokavaliota, mikään ei poista kokonaan ongelmaa, vaan syöminen on venäläistä rulettia. Tänään saattaa käydä ruoka-aine A ongelmitta, ja sama ruoka-aine samassa muodossa ensi viikolla ei käy. En nauti syömisestä, enkä voi myöskään kokata. Syön mitä tahansa, joka pysyy sisällä, koska pääasia on nyt pysyä hengissä.
Jos ripulilääkkeitä voisi syödä 24/7, tätä ongelmaa ei olisi.
Amerikkalainen ystäväni on allerginen kuiduille. Elimistö ei osaa hajottaa ja käsitellä kuituja. Tyyliin kookoksesta tehty maustamaton jogurtti on ainoa, joka ei aiheuta ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut apteekkituotteita? Apteekista saa ohjeistusta ja neuvoja jos et lääkäriin halua?
Nyt on mainostettu jotain apteekkituotetta, joka kuulemma voi auttaa IBS-tyyppisiin oireisiin. En muista nimeä.
Palasi mieleen, se on nimeltään Gelsectan.
Mulla on samanlaista oireilua kuin ap:lla. Kokeilin tuota Gelsectania, siitä oli huomattavasti apua. Täältä siis suositus sille.
No mikä??