Auttakaa, jatkuva ripuli ahdistaa!!
Mua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelotta ett mulla on joku suolistosairaus.
Vatsa toimii 3-4 kertaa päivässä ja yleensä ensimmäinen kakka on kiinteä mutta loput saattaa olla ripulia. Ei nyt ihan vesi ripulia, mutta sellaista löysää ja liian vetistä.
Kaikista rasittavin oire on se että melkein kokoajan pitää syömisen jälkeen hetken päästä juosta vessaan että suoli työntää vanhempaa tavaraa pihalle. Olen yrittänyt välillä pidättää koska se on niin ärsyttävää käydä kokoajan kakkosella, mutta sinne vessaan on mentävä, eli vaikea pidättää.
Tuntuu että kokoajan on nälkä kun tavara liukuu tosi nopeasti.
Mikä mulla on? Mikä tähän auttaa :(((
Kommentit (79)
onko ruokavalio tarkistettu kunnolla?
Paskansiirre joltakin tutulta jolla maha toimii hyvin. Palauttaa suolistomikrobiston tasapainoon jos se on mennyt jostain syystä vinksalleen. En tiedä voiko tehdä kotona vai tarvii lääkärissä. Mielikuvitusta voi käyttää miten se tapahtuu. Ja muista riittävän syvälle.
Oletko säännöllisesti tyhjentänyt anaalirauhaset?
Poista vuorotellen ruokavaliosta kokeeksi ruoka-aineita, joiden tiedetään aiheuttavan joillekin ripulia. Itselle se oli Xylitol.
Onko suolistohiiva tutkittu? Se aiheuttaa ripulia.
Itselläni on tuota kausittain kovan stressin takia. Tulee oikein mukava kierre, kun stressaat jotain asiaa ja vatsa menee ripulille ja sitten stressaat vielä sitä ripulia. Kerran oli niin pahana, että lääkäriin lähtö ei ollut enää kaukana.
Vaatii todella kovaa ja aktiivista työtä rauhoittumisen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tuota kausittain kovan stressin takia. Tulee oikein mukava kierre, kun stressaat jotain asiaa ja vatsa menee ripulille ja sitten stressaat vielä sitä ripulia. Kerran oli niin pahana, että lääkäriin lähtö ei ollut enää kaukana.
Vaatii todella kovaa ja aktiivista työtä rauhoittumisen eteen.
Joo, mulla juurikin tämä kierre nyt päällä :D stressaan ihan hemmetisti tuota ripulia. Ja voi toki olla että se on stressiperäistä muutenkin.. on se mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Poista vuorotellen ruokavaliosta kokeeksi ruoka-aineita, joiden tiedetään aiheuttavan joillekin ripulia. Itselle se oli Xylitol.
Tämä.
Toisille se on viljatuotteet (vaikka ei olisi keliakiaa), maitotuotteet tai esim. keinomakeutetut tuotteet. Helpoin saattaisi aloittaa poistamalla viljat (paitsi kaura) pariksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa en halua mihinkään ikäviin tutkimuksiin.. ap
Sitten sinua ei voi auttaa!
Ei sinne hanuriin heti olla letkua lykkäämässä. Ensimmäiset tutkimukset ovat yleensä verikokeet ja kakkanäyte. Niillä selviää jo paljon. Ruokapäiväkirjan pitäminen voisi auttaa hahmottamaan mitä on vedellyt naamariin ja voi hoksata mihin vatsa reagoi.
Mulla suljettiin keliakia pois ja todettiin perus toiminnallinen häiriö ibs. Pärjään monta kuukautta ihan hyvin ja sitten yks kaks vatsa turpoaa ja nipistelee. Aamuisin voi olla tosi kiirekin pytylle ja useimpina aamuina siellä istutaan kaksikin kertaa hulivilisonnan takia.
Kofeiinipitoiset juomat saavat vatsan löysälle. En juo kahvia mutta kolaa ja energiajuomia kyllä. Jos olen aamulla lähdössä ovesta ulos, niin en niitä todellakaan juo ja odotan että olen ensin käynyt vessassa.
Lopettakaa se somakin syönti. Se ei ripuli paranna vaan aiheuttaa sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vain mahdollista, käy lääkärissä tuon asian takia.
He osaavat ohjata sieltä tarkempien testien pariin ja syy löytyy nopeammin.
Älä kärvistele kotona asian suhteen jos on jatkunut ripuli ongelmat jo pidemmän aikaa.Minua ahdistaa en halua mihinkään ikäviin tutkimuksiin.. ap
Mä en halua pelotella sinua, mutta tämä tapauksesi on minulle De Ja Vu.
Läheiseni kärvisteli ripuli ongelmien kanssa kuukausia ja ei halunnut mennä lääkäriin, kunnes meni niin huonoon kuntoon, että hän päätyi sairaalaan. Osa suolesta oli mennyt kuolioon ja hän joutui leikkaukseen.
Vähemmällä pääset, jos oikeasti haet ammattilaisen apua asiaan.
Mutta kukaan ei voi pakottaa, tämä toki oma valintasi.
Eli läheistäsi tutkittiin. Hoitohenkilökunnan valinta, ei läheisesi. He päättävät ottavatko sisään ja auttavatko ylipäätään.
Ei mitään tekemistä läheisesi menemisillä vaan työntekijöiden työmotivaatiolla.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se somakin syönti. Se ei ripuli paranna vaan aiheuttaa sitä
En syö somalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut apteekkituotteita? Apteekista saa ohjeistusta ja neuvoja jos et lääkäriin halua?
Nyt on mainostettu jotain apteekkituotetta, joka kuulemma voi auttaa IBS-tyyppisiin oireisiin. En muista nimeä.
Palasi mieleen, se on nimeltään Gelsectan.
Asutko ap pääkaupunkiseudulla? Voisin antaa sinulle anaaliseksiä kahdesti viikossa niin loppuisi vaivat siihen.
Markku
Vierailija kirjoitti:
Asutko ap pääkaupunkiseudulla? Voisin antaa sinulle anaaliseksiä kahdesti viikossa niin loppuisi vaivat siihen.
Markku
Tosimies ei pelkää kurakeliä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma ja jotenkin vain on pitänyt tottua elämään vaivan kanssa. Aamulla otan ripulilääkkeen plus maitohappobakteerin. Kun tulen kotiin kahden maissa niin syön vasta päivän ekan aterian. Illalla yhden leivän ja toisen maitohappobakteerin.
Minulla sekoittaa vatsan nuo mhb-tabletit.
Okei, helpottavaa kuulla. Ei mullakaan siis ole mitään 24/7 vesiripuliq vaan saattaa tulla sellainen pehmeä kuohkea lehmänpaska tuotos :D mutta välillä tulee kyllä ihan löysää, sulamatonta. Mutta ei mitään vesiripulia kuitenkaan.
Tiedän että nuo tutkimukset on tosi ikäviä ja sen takia haluisin ensin kokeilla jotain muuta jos tämä menisi vaikka ohi itsestään..
Ap