Auttakaa, jatkuva ripuli ahdistaa!!
Mua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelotta ett mulla on joku suolistosairaus.
Vatsa toimii 3-4 kertaa päivässä ja yleensä ensimmäinen kakka on kiinteä mutta loput saattaa olla ripulia. Ei nyt ihan vesi ripulia, mutta sellaista löysää ja liian vetistä.
Kaikista rasittavin oire on se että melkein kokoajan pitää syömisen jälkeen hetken päästä juosta vessaan että suoli työntää vanhempaa tavaraa pihalle. Olen yrittänyt välillä pidättää koska se on niin ärsyttävää käydä kokoajan kakkosella, mutta sinne vessaan on mentävä, eli vaikea pidättää.
Tuntuu että kokoajan on nälkä kun tavara liukuu tosi nopeasti.
Mikä mulla on? Mikä tähän auttaa :(((
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vain mahdollista, käy lääkärissä tuon asian takia.
He osaavat ohjata sieltä tarkempien testien pariin ja syy löytyy nopeammin.
Älä kärvistele kotona asian suhteen jos on jatkunut ripuli ongelmat jo pidemmän aikaa.Minua ahdistaa en halua mihinkään ikäviin tutkimuksiin.. ap
Mä en halua pelotella sinua, mutta tämä tapauksesi on minulle De Ja Vu.
Läheiseni kärvisteli ripuli ongelmien kanssa kuukausia ja ei halunnut mennä lääkäriin, kunnes meni niin huonoon kuntoon, että hän päätyi sairaalaan. Osa suolesta oli mennyt kuolioon ja hän joutui leikkaukseen.
Vähemmällä pääset, jos oikeasti haet ammattilaisen apua asiaan.
Mutta kukaan ei voi pakottaa, tämä toki oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kärvistele kotona asian suhteen jos on jatkunut ripuli ongelmat jo pidemmän aikaa.Minua ahdistaa en halua mihinkään ikäviin tutkimuksiin.. ap
Läheiseni kärvisteli ripuli ongelmien kanssa kuukausia ja ei halunnut mennä lääkäriin, kunnes meni niin huonoon kuntoon, että hän päätyi sairaalaan. Osa suolesta oli mennyt kuolioon ja hän joutui leikkaukseen.
Mutta kukaan ei voi pakottaa, tämä toki oma valintasi.
Saako kysyä oliko läheisilläsi muita oireita, esim kipuja? Vai vaan tuota ripulia?
Ei aina selviä jatkuvan ripulin syy. Ei kaikkea tiedetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kukaan ei voi pakottaa, tämä toki oma valintasi.Saako kysyä oliko läheisilläsi muita oireita, esim kipuja? Vai vaan tuota ripulia?
Kipuja oli kyllä. Vatsan alueella niitä löytyi, kun ambulanssin henkilökunta hänen vatsaansa paineli eri kohdista.
Minä tiedän mikä tuohon auttaa kun itselläkin ollut, se ei poista kokonaan ongelmaa mutta oireet helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut apteekkituotteita? Apteekista saa ohjeistusta ja neuvoja jos et lääkäriin halua?
Nyt on mainostettu jotain apteekkituotetta, joka kuulemma voi auttaa IBS-tyyppisiin oireisiin. En muista nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mikä tuohon auttaa kun itselläkin ollut, se ei poista kokonaan ongelmaa mutta oireet helpottuu.
No kerrohan toki? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihana tulinen laava roiskuu aloittajan peräpäästä vessan kaakeleille ja anaaliprolapsi rätkättää kuin konekivääri kaasukuplien ryöpytessä paskavaahdon seasta ulos <3
😂😆 no onneks ei oo iha noin paha. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrohan toki? Ap
Riittävä maitotuotteiden syönti kovettaa vatsaa, minkä verran syöt niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vasta joudutkin ikäviin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin jos sulla on vaikka hoitamaton keliakia ja saat suolistosyövän. Mene suosiolla nyt vaan sinne lääkäriin.
Tampereen terolla ainainen ripuli todettu, ulostustapahtuman kuvantamistutkimuksessa, jossa pitää päästellä niin paljon kuin lähtee ja se suosittelee sellaista kolmen pierun taktiikkaa jos kiskottelee eikä mitään irtoa sitten voi lähteä.
Mene lääkäriin. Kyseessä voi hyvinkin olla tulehduksellinen suolistosairaus, etenkin jos ulosteessa on verta. Kyseessä voi olla myös mikroskooppisen koliitti, kilpirauhasen liikatoiminta tai jokin infektio.
Verikokeilla ja ulostenäyttellä pääsee pitkälle.
Kolme helppoa askelta ripulittomaan elämään:
1. Korkki kiinni
2. Syö kasviksia
3. Mene lääkäriin
Mulla autto fodmap-ruokavalio itelle sopivilla ainesosilla.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin. Kyseessä voi hyvinkin olla tulehduksellinen suolistosairaus, etenkin jos ulosteessa on verta. Kyseessä voi olla myös mikroskooppisen koliitti, kilpirauhasen liikatoiminta tai jokin infektio.
Verikokeilla ja ulostenäyttellä pääsee pitkälle.
Ei ole verta kyllä mulla. Kilpirauhasen liiketoimintaa ei ole koska mulla on vajaatoiminta. Nuo muut kai mahdollisia . Ap
Mulla on suht vilkas vatsa. Saatan käydä helposti 3-4 kertaa päivässä isolla asialla, ja se on mulle ihan normaalia. Tuotos on usein aika pehmeää, mutta ei ihan löröä kuitenkaan. Viikonloppuisin ja lomalla ollessa vatsa ei ole niin vauhdikas, joten yhdistäisin tuon vähäiseen uneen, stressiin ja siihen, että työpäivinä on kiire syödä.
Toiminnalliset vatsavaivat on erittäin yleisiä. Tutkimuksissa harvoin löytyy mitään, joten luulenpa, että diagnoosisi on stressivatsa, IBS tai jokin muu toiminnallinen vatsavaiva. Jos haluat tutkituttaa mahasi kunnolla, toimenpiteet tuntuu tosi inhottavalta, mutta toki niiden avulla saattaa saada mielenrauhan, ettei kyse ole mistään vakavasta.
Unohda nuo pelotteluviestit.
Minulla on samaa ongelmaa, erityisesti aamulla heti heräämisen jälkeen. Käyn vessassa tyyliin 5:50 (heti heräämisen jälkeen), 6:10 ja sitten vielä heti aamupalan jälkeen 6:35. Töihin päästyä vielä mahdollisesti kerran 7:30. Sen jälkeen rauhoittuu. Tosin lounaan, päivällisen jne jälkeen saattaa taas tulla tarve vessakäyntiin. Kipuja ei ole, tulee vain tarve päästä pikaisesti vessaan.
Äidilläni on paha suolistosairaus. Minä olen joskus nuorempana antanut näytteen siihen liittyen, ei löytynyt mitään. IBS on lääkärin epäilys.
😆😆😆