Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset suljettiin kotiin Näkyy nyt diabetestilastoissa

Vierailija
22.03.2023 |

"Tyypin 1 diabeteksen ilmaantuvuuden nousu koronapandemian alkuaikana saattaa tutkijoiden mukaan liittyä pandemia-ajan yhteiskunnan sulkutilaan ja sosiaaliseen eristäytymiseen.

Niin sanotun biodiversiteettihypoteesin mukaan varhaislapsuuden mikrobialtistus ja infektiot voivat osin suojata autoimmuunisairauksilta, kertoo tutkimusta johtanut professori Mikael Knip yliopiston tiedotteessa.

Kontaktien väheneminen yhteiskunnan sulkeutuessa vähensi merkittävästi lasten sairastamia akuutteja infektioita, mikä on saattanut suurentaa riskiä sairastua diabetekseen.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu Lancet Diabetes and Endocrinology -tiedelehdessä."

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1581ef28-4075-4813-ac84-76a04…

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se diabetes onkin puhjennut koronatartunnan aktivoimana, mitäs siihen sanot?

Tutkimuksen mukaan alle prosentilla lapsista oli ollut korona.

Vierailija
42/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillähän ei tietenkään ole mitään vaikutusta tilastoihin, että lapset vetävät energiajuomia ja sokerisontaa kilotolkulla.....

Sokerin syömisellä ei ole mitään vaikutusta DM1 syntyyn, vaikka eihän nuo sonnat muuten ole terveellisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillähän ei tietenkään ole mitään vaikutusta tilastoihin, että lapset vetävät energiajuomia ja sokerisontaa kilotolkulla.....

Se altistaa DM2 syntyyn ei DM1, näissä on eroja nääs.

Diabeteksiä molemmat nääs. 

Ovat kumminkin täysin erilaisia sairauksia. Kun et tiedä, voit ihan hyvin vaieta tästä asiasta.

Vierailija
44/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän perusteella voisi ylipäätään miettiä, että olisiko lapsille hyvä ulkoilla enemmän muutenkin ja nähdä kavereita livenä kotoa ruutujen kautta tapahtuvan seurustelun sijaan.

Jo ennen koronaa lasten liikunta ja ulkoilu olivat vähentyneet.

Edullisia harrastuksia lisää ja kannustusta ulkoiluun.

Vierailija
45/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newly developed type 1 diabetes after coronavirus disease 2019 vaccination: A case report

The vaccine for the coronavirus disease 2019 (COVID-19) has been reported to potentially cause or worsen diabetes. A 73-year-old Japanese woman received two doses of Moderna COVID-19 vaccine.

Four weeks after the second vaccination, her glycemic control began to deteriorate, and 8 weeks after the second vaccination, the patient was diagnosed with new-onset type 1 diabetes that was strongly positive for autoantibodies and showed a disease-susceptible human leukocyte antigen haplotype, DRB1*04:05:01-DQB1*04:01:01.

The glucagon stimulation test suggested an insulin-dependent state, and induction of intensive insulin therapy brought about fair glycemic control.

The time period from the COVID-19 vaccination to the development of type 1 diabetes was relatively longer than to the onset or exacerbation of type 2 diabetes, as previously reported, suggesting the complicated immunological mechanisms for the destruction of -cells associated with the vaccination.

In recipients with the disease-susceptible haplotypes, one should be cautious about autoimmune responses for several months after the vaccination.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35088548/

Vierailija
46/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo ihan järkyttävää aikaa. Kaksi vuotta elämä täysin tauolla. Onneksi olin työttömänä niin vältin ottamasta rokotteen.

Vierailija
47/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuo ihan järkyttävää aikaa. Kaksi vuotta elämä täysin tauolla. Onneksi olin työttömänä niin vältin ottamasta rokotteen.

Olet varmasti ollut koko aikuisikäsi työttömänä ja tauolla. Minä taas olen käynyt ihan normaalisti töissä koko ajan ja töiden jälkeen kävin kaupassa silloin kun siltä tuntui. Iltaisin ja viikonloppuisin harrastin normaaliin tapaan asioita ja kävin vanhemmillanikin. Ei aika ollut siis millään tavoin järkyttävää, vaan ihan normaalin tuntuista elämää.

En tunne yhtään ihmistä, jonka elämä olisi kovin kummoisesti muuttunut korona-ajan takia.

Vierailija
48/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa perheissä lapset oli suljettu kotiin ja sisälle? Minä en tunne yhtään sellaista perhettä. Vaikka meilläkin oli kolme lasta etäkoulussa ja mies etätöissä, niin koulutehtävistä oli osa ulkona tapahtuvaa liikuntaa ja tutkimista. Oli kasvienkeräilyä, valokuvaamista, liikunnassa oli pari erilaista tehtävää/ liikuntatunti, joista piti valita ja tehtävät olivat tyyliin 5 km kävelyä/ 3 km juoksua, suunnistusta/vapaata metsässä tapahtuvaa kävelyä 1 h, josta vähintään 15 min juoksua jne. Liikuimme tietenkin itsekin normaalisti ulkona ja luonnossa niin kuin aina.

Ruokailu oli tietenkin jokaisen kptona mitä oli ja ainakaan meillä ei haettu koululta mitään ruokapusseja. Ruokailut ovat yleensäkin jokaisen perheen om juttu ja koulutuokailulla ei siihen ole välttämättä isoa merkitystä.

Tässä puhutaan kontaktien puutteesta, ei ulkoilun puutteesta. 16% hyppäys sairastumisissa on aika suuri, syitä on ihan hyvä tutkia, se antaa informaatiota tulevaisuuteen.

Ap

Ja sinä kirjoitit jo otsikossa, että "Lapset suljettiin kotiin".

Ei lapsia suljettu kotiin, ei meillä eikä muuallakaan Suomessa. Piha oli täynnä lapsia leikkimässä normaaliin tapaan jne.

Vierailija
49/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti ollut koko aikuisikäsi työttömänä ja tauolla. Minä taas olen käynyt ihan normaalisti töissä koko ajan ja töiden jälkeen kävin kaupassa silloin kun siltä tuntui. Iltaisin ja viikonloppuisin harrastin normaaliin tapaan asioita ja kävin vanhemmillanikin. Ei aika ollut siis millään tavoin järkyttävää, vaan ihan normaalin tuntuista elämää.

En tunne yhtään ihmistä, jonka elämä olisi kovin kummoisesti muuttunut korona-ajan takia.

Kivat sulle. Tutkimuksia alkaa tosin pukata että kaikilla ei ole ollut noin kivasti ja mt-puolella varsinkin on asiat levinneet käsiin täysin.

t.eri ja kyllä, minä olen miltei koko aikuisikäni viettänyt syrjässä ja korona toi vain helpotusta siihen. Tosin itsekkin kävin saman verran kaupassa ja kylässä kuin muulloinkin.

Vierailija
50/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla että liiallinen hygienia on ollut se pääsyyllinen eikä suinkaan koronasulut itsessään.

Vierailija
51/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tavallinen akateeminen ihminen. Nyt vain työpaikan saanti viivästyi koronasulun takia. Lasten neuvola-aikoja ei saanut, viskarilainen käskettiin kotihoitoon, harrastukset menivät tauolle ja uimahallit kiinni.

Tässä nyt ollaan pikkuhiljaa heräilty takaisin normaaliin elämään.

Vierailija
52/58 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tavallinen akateeminen ihminen. Nyt vain työpaikan saanti viivästyi koronasulun takia. Lasten neuvola-aikoja ei saanut, viskarilainen käskettiin kotihoitoon, harrastukset menivät tauolle ja uimahallit kiinni.

Tässä nyt ollaan pikkuhiljaa heräilty takaisin normaaliin elämään.

Eikö ne harrastukset ja uimahallit ole olleet jo pitkään auki? Miten vasta nyt olette heräilleet?

Vierailija
53/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin oli täälläkin paljon kirjoituksia, joissa vanhemmat kertoivat olevansa todella tarkkoja, ettei lapset vaan tavanneet muita, kuin ehkä sitä parasta kaveria. Monet ilmoitti oikein ylpeänä, että meille tilataan kaikki ruuat ovelle, ja ulkoillaan vaan perheen kesken, ei tavata ketään. Monet vaativat, että etäkoulun pitäisi jatkua. Tämä on näköjään jo unohtunut monelta. 

Siitäkin on vain vuosi, kun ihmiset olivat kauhun partaalla jos jollain ei kaupassa ollut maskia. Ja ylpeiltiin sillä, ettei käy ollenkaan ihmisten ilmoilla.

Ap

Vierailija
54/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ja tuttavaperheillä ulkoilu ja perheen keskeinen liikunta lisääntyi mittavasti silloin kun lapset oli etäkoulussa -> vanhemmat eivät jaksaneet kirkuvia lapsia sisällä joten veivät puistoon, pyöräilemään, urheilukentille yms, mihin yleensä ei ole aikaa kun lapset tulevat kotiin koulusta kello 14 aikaan ja vanhemmat töistä 16 aikaan.

Vierailija
55/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokailut ovat yleensäkin jokaisen perheen om juttu ja koulutuokailulla ei siihen ole välttämättä isoa merkitystä.

Eikö se ole ihan tiedossa, että osalle lapsista kouluruokailulla on suurikin merkitys? Oman keskiluokkaisen kuplan sisältä sitä tietysti voi olla vaikea nähdä, etenkin jos ei uutisiakaan kuuntele. 

Vierailija
56/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virustaudit aiheuttavat DB1:tä. Virustautien välttely aiheuttaa DB1:tä.

Molempia väittämiä on käytetty. Outoa.

Vierailija
57/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin kuuluin niihin, jotka jatkoivat mahdollisimman normaalisti korona-ajan. Mutta tuo vaikuttaa uskomattomalta, ettet tunne ketään jonka elämä muuttui. Suurin osa ihmisistähän oli aivan kilareissa niille, ketkä eivät vältelleet kontakteja niinkuin he itse. Sehän oli ylpeyden aihe ilmoittaa, että käy vain kaupassa ja apteekissa. Monen harrastuspaikkakin meni kiinni, ei auttanut vaikka olisi halunnut mennä. Kyllä minä olen sitä mieltä, että korona-aika muutti hyvin monien ihmisistä elämää aika paljon. 

Ap

Vierailija
58/58 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virustaudit aiheuttavat DB1:tä. Virustautien välttely aiheuttaa DB1:tä.

Molempia väittämiä on käytetty. Outoa.

Jos virustauteja välttää niin että jää leikkipuiston pihalla leikkiminen ja koulupäivän ulkovälitunnit väliin ja tilalle tulee ruutuaikaa niin varmaan vaikuttaa sairastavuuteen. Kotona neljän seinän sisällä oleminen ei taida olla niin terveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan