Mitä näistä aineksista ruuaksi? Rahat vähissä.
Löytyy eilen keitettyä riisiä. Pakkasessa on kinkkusuikaleita ja pakastevihanneksia.
Plus kaikki perus mausteet.
Jos noi sotken niin ei kuulosta mössö hyvältä. Olisi kiva, että maistuisi lapsille. Vinkkejä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia keitettyä riisiä ei saisi enää lämmittää?
Kuka sellaista väittää?
Tulee bakteeri joka voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen. Pitää joko paistaa tai keittää 30 min. Ei siis kannata lämmittää ainakaan mikrossa.
Höpö höpö. Ikinä ollut mitään ongelmia, vaikka olen lämmittänyt riisiä mikrossa ties kuinka monta kertaa. Kuumaksi se sielläkin tulee. Älä usko kaikkea, mitä huuhaasivuilla kirjoitellaan.
Niin olen minäkin. Ja onhan monissa einesruoissakin valmiiksi kypsennettyä riisiä, ja lämmitetään koko annos sitten vaan mikrossa. Entäs karjalanpiirakat? Kyllä mä ainakin niitäkin lämmitän.
Jos on munia, niin tekisin kinkkumunakasta. Kasvikset erikseen.
Jos ruoan pitää saada riittämään mahdollisimman pitkään ja riisi on puuroutuvaa sorttia, voi siitä tehdä riisivelliä kinkulla ja pakastevihanneksilla. Googlaa ham congee
Jos löytyy esim. lihaliemikuutioita, tee laatikkoruoka noista aineksista ja kypsennä uunissa. Tai vastaavasti munamaidolla tai ruokakermalla mausteita lisäten. Kaikki versiot eri makuisia. Riisi on kotioloissa samalla lailla syötävää ja lämmitettävää kuin muukin ruoka.
Ja muuten tämä netti on siitä hyvä, että ruuan jatkojalostukseen löytyy resepti toisensa jälkeen.
Meillä suosittua on paistettu riisi, eli paistinpannulle riisiä, pakastemaissia (ja pakasteparsakaalia) ja reippaasti mausteita - ei chiliä eikä paprikaa, kun yksi lapsista on sille allerginen. Paistamiseen käytän voita, mutta ihan perusruokaöljykin käy.
Ton lisäksi keittäisin/höyryttäisin pakastekasviksia, ja ne kinkut (suikaleita ilmeisesti?) voisin laittaa "pizza"lättyjen päälle (tortillalettuja, eli vaikka vehnäjauhoja, vettä ja ruokaöljyä taikinaksi ja paistaen pannulla, sitten päälle ketsuppia, kinkkusuikaleet, oreganoa tms jos halutaan (meillä olisi valkosipuli) ja juustoa ja uuniin paistumaan.
Jos ei ole juustoa eikä jauhoja, niin laittaisin ne kinkut tietenkin sinne riisin sekaan paistumaan.
Ja joo, riisissä on PIENI riski ruokamyrkytykseen. Olen yli 50v syönyt eilistä/toissapäiväistä/neljä päivää vanhaa riisiä, enkä itse tai kukaan lapsuudeperheestäni tai nykyisestä perheestäni ole koskaan saanut ruokamyrkytystä. Tämän oman kokemukseni ja omien ruuanlaittotapojeni perusteella uskallan edelleenkin laittaa ylijäävät riisit jääkaappiin ja syödä ne sieltä poiskin.
Riisin käsittely:
Syö mahdollisimman pian kun se keitetty.
Jäähdytä nopeasti tähteeksi jäänyt keitetty riisi, mielellään tunnin sisällä jääkaappiin.
Lämmitä jääkaapista otettua riisiä vain kerran (eli ota vain sen verran jääkaapista kerrallaan kuin syötte.) ja katso, että se on kuumaa, kun syötte./NHS
Paskapuhetta.