Nelikymppisten naisten terveys vaikuttaa romahtaneen, kuolemissa hälyttävä piikki - Tässä syyt (..oisko tutkittu ja turvallinen)
Nelikymppisten naisten terveys vaikuttaa romahtaneen, kuolemissa hälyttävä piikki - Tässä syyt
Iltalehti: Vaaran vuodet:
Erityisesti 3549-vuotiaiden suomalaisnaisten kuolemissa on havaittu korona-aikana selkeä piikki. Miksi naisia kuolee jo varhaisessa keski-iässä? Mitä heidän terveydelleen oikein tapahtui?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/d7e56c91-9aa6-4c20-94c8-9e13b…
1+1 Tutkittu ja turvallinen.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan että mikään ei liity mihinkään. Mutta....
"Työikäisten aivoinfarktit lisääntyvät, ja yksi syy on liika istuminen – 37-vuotiaana sairastunut Krista Leppänen ei toipunut ennalleen (yle.fi)"
yle.fi/a/74-20022554
Niin, etätöissä ei tule edes työmatkaliikuntaa.
Yksinäisyys, jatkuvat huolet, sydänsurut, draamaa,velvollisuudet, hedonismi, jatkuva kehityksen tarve...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ottanut rokotetta. Ei vaan jaksanut varata aikaa. Korona oli kohdallani perus flunssa. Maskia en pitänyt kun oli vaikea hengittää eikä siltikään ole tullut tartuntaa kuin kerran. Siitäkin jo yli vuosi. Ihan vaan välttelemällä baareja ja ruuhkaisia paikkoja maalaisjärkeä käyttäen olen pysynyt terveenä.
En ole salaliittosekopää.
Kiva, että sulla oli vain perusflunssa, monilla muilla ei.
Alkoholiin kuoli tuntemani nelikymppinen nainen. Aamupalaksi oli varaillut aina valmiiksi tuopillisen valkoviiniä sängyn viereen. Maksa ei kestänyt.
Olen 43, normaalipainoinen, en ole ottanut yhtään rokotetta koronaan tai sairastanut sitä ja elämäni kunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset on unessa, silmät ei avaudu vaikka selvä vastaus on ihan nenän edessä. Kognitiivinen disonanssi, googlatkaa ja HERÄTKÄÄ NYT, senkin lampaat!
Tää lammaspaimen ei muusta osaakaan puhua.. bäääää.. asiaan kuin asiaan 🐑
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin kuoli tuntemani nelikymppinen nainen. Aamupalaksi oli varaillut aina valmiiksi tuopillisen valkoviiniä sängyn viereen. Maksa ei kestänyt.
Oliko hällä myös korona 😉?
Olen nelikymppinen nainen. Ei ole ihan helppo laji. En ole voinut kuvitellakaan, miten paljon odotuksia voidaan ihmiseen kohdistaa niin työssä kuin kotona tai sekä nuoremman että vanhemman sukupolven suunnasta. Vielä olen kai terve, mutta en kauaa. Ei tällainen puristus ole tehty ihmistä varten.
Terveydenhuollossa ei lähdetä helposti tutkimaan naisia. Minullekin poikkeavat veriarvot selitetään että ne ovat vain poikkeamia ja itselle ominaisia. Tälläisellä asenteella kun mennään niin että kuolintilastot nousee.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen nainen. Ei ole ihan helppo laji. En ole voinut kuvitellakaan, miten paljon odotuksia voidaan ihmiseen kohdistaa niin työssä kuin kotona tai sekä nuoremman että vanhemman sukupolven suunnasta. Vielä olen kai terve, mutta en kauaa. Ei tällainen puristus ole tehty ihmistä varten.
Minä pääsin stressistä vaihtamalla työpaikkaa, eroamalla ja asettamalla RAJAT lähipiirin suuntaan että missä oman jaksamisen kannalta pyyntöihin (vaatimuksiin) sanon EI. Oli hämmentävää ymmärtää vasta 40+ iässä että ei ole mikään pakko taipua vaatimusten edessä. Energiaa riittää jälleen ja voin paremmin kuin koskaan. Suosittelen irtautumaan energiasyöpöistä, arjen vapaamatkustajista ym. niin elämä maittaa ja askel kevenee!
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ketjun ensimmäinen järkevä kommentti.
Olen itsekin nelikymppinen nainen ja tämä todellakin on kestävyyslaji tai oikeastaan extreme-laji.
Naisista puristetaan kaikki irti, jopa puolison ongelmat tai terveyshuolet sysätään naisten harteille.
Sain kokea tämän juuri tänään kun istuin palaverissa teinin ja koulukuraattorin kanssa, mieheni ei ollut vaivautunut paikalle, töiden takia, mutta minä olin sumplinut omat työni, jotta pääsi paikalle.
Teinillä koulumotivaatio-ongelmia ja nepsypiirteitä.
Miehelläni on myös nepsy-piirteitä, joista kuraattorille mainitsin ja vastaus oli, että onhan miehesi sentään töissä! Ilmeisesti tämä riittää miehille perheen ja parisuhteen osalta, että käy töissä.
Luulenpa, että helpotan nelikymppisen elämääni, ehkäpä jopa pelastan henkeni, ja laitan eron vireille...tosin sekin on yksi työmaa tähän loputtomaan souviin.
Lisäisin vielä yhden huomion lainaamani kirjoittajan huomioiden jatkoksi. Täällä Av:lla on pitkä keskustelu 70-luvulla syntyneiden äideistä, me näitä vaarallisia vuosia elävät naiset olemme juuri tuossa ketjussa kuvattuja ja kirjoittaneitakin tyttäriä.
Osa meistä nelikymppisistä on ponnistanut melkoisen karuista oloista, kaltoinkohdeltuina, pahoinpideltyinä ja alistettuina olemme aloittaneet aikuisen elämän ja jossain tulee raja vastaan kuinka paljon yksinkertaisesti jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa ei lähdetä helposti tutkimaan naisia. Minullekin poikkeavat veriarvot selitetään että ne ovat vain poikkeamia ja itselle ominaisia. Tälläisellä asenteella kun mennään niin että kuolintilastot nousee.
Tältä alkaa itsestäänkin tuntua että joutuu taistella saadakseen hoitoa..se on niin väsyttävää. Ei monikaan jaksa.
No eikö nyt kukaan voi sanoa mikä se jutussa mainittu tappaja on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ketjun ensimmäinen järkevä kommentti.
Olen itsekin nelikymppinen nainen ja tämä todellakin on kestävyyslaji tai oikeastaan extreme-laji.
Naisista puristetaan kaikki irti, jopa puolison ongelmat tai terveyshuolet sysätään naisten harteille.
Sain kokea tämän juuri tänään kun istuin palaverissa teinin ja koulukuraattorin kanssa, mieheni ei ollut vaivautunut paikalle, töiden takia, mutta minä olin sumplinut omat työni, jotta pääsi paikalle.
Teinillä koulumotivaatio-ongelmia ja nepsypiirteitä.
Miehelläni on myös nepsy-piirteitä, joista kuraattorille mainitsin ja vastaus oli, että onhan miehesi sentään töissä! Ilmeisesti tämä riittää miehille perheen ja parisuhteen osalta, että käy töissä.
Luulenpa, että helpotan nelikymppisen elämääni, ehkäpä jopa pelastan henkeni, ja laitan eron vireille...tosin sekin on yksi työmaa tähän loputtomaan souviin.
Lisäisin vielä yhden huomion lainaamani kirjoittajan huomioiden jatkoksi. Täällä Av:lla on pitkä keskustelu 70-luvulla syntyneiden äideistä, me näitä vaarallisia vuosia elävät naiset olemme juuri tuossa ketjussa kuvattuja ja kirjoittaneitakin tyttäriä.
Osa meistä nelikymppisistä on ponnistanut melkoisen karuista oloista, kaltoinkohdeltuina, pahoinpideltyinä ja alistettuina olemme aloittaneet aikuisen elämän ja jossain tulee raja vastaan kuinka paljon yksinkertaisesti jaksaa.
Meistä vanhemmista puhumattakaan. Toivottavasti seuraavat sukupolvet vähitellen oppii pitämään rajat.
Myös narsismista lukeminen on hyödyllistä. Kenenkään ei tarvi alistua mihinkään.
Jutussa puhutaan niistä terveysriskeistä jotka korona eristäytyminen on aiheuttanut. Sairauksia on jäänyt diagnosoimatta korons aikana, erityisesti naisten alkoholin käyttö on lisääntynyt. Tilastollisesti eniten on lisääntyneet sydäntautikuolemat ja syöpäkuolemat. Jostain syystä eristäytyminen ja vähäiset sosiaaliset suhteet on heikentäneet erityisesti naisten terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa minitramboliini. 10 min pomppiminen päivässä auttaa lymfakiertoa. Tehokasta terveydenylläpitoa, vaikka kuulostaa huuhaalta. Minitramppa maksoi ennen hintojen nousua n. 70€
Hyvä vinkki. Sitäpaitsi monilla tuon ikäisillä naisilla on omassa kotipihassa ihan se isokin tramppa.
Siinä kannattaa pomppia myös itse!
Toisaalta sitten jotkut sanovat, että nuoret hoikat venäläismiehen parantavat homokaasun vaikutuksen. Vähän kuitenkin epäilyttää, että onko se totta?
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan että mikään ei liity mihinkään. Mutta....
"Työikäisten aivoinfarktit lisääntyvät, ja yksi syy on liika istuminen – 37-vuotiaana sairastunut Krista Leppänen ei toipunut ennalleen (yle.fi)"
yle.fi/a/74-20022554
Tää on varmasti näin. Olen aina tehnyt fyysistä, liikkuvaa työtä. Talvella istuin poikkeuksellisesti 3 kuukautta toimistotöissä ja se riitti. Huomasin jo siinä ajassa vaikutukset liikkuvuuteen.
Liikkukaa!
- Nykyään taas onnellinen raskaan työn raataja
Koronarokote on aiheuttanut itselleni sellaisen oudon seurauksen, etten vieläkään ole sairastunut koronaan. Kumma juttu.
Virtsarakon laskeuma ei kyllä mene ohi, vaikka olisi kuinka vahva lantionpohja. En sano, etteikö vahvasta lantionpohjasta ole hyötyä, mutta vaikka se on ihan tikissä, niin se laskeuma voi häiritä silti ja hyppiessä lirahdella.