Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus ja työkyky

Vierailija
22.03.2023 |

Miten te muut unettomat olette saaneet pidettyä itsenne työkykyisinä. Tuntuu, etten enää millään jaksaisi mennä töihin. Kaikki vinkit ja kokemukset otetaan vastaan. ):

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan, olen herännyt tänään klo 2 (3,5 tuntia unta), pyörinyt sängyssä 4 tuntia ja ajanut töihin 75 km - joskus toi autolla-ajo hirvittää mutta nyt on helpompaa kun on valoisaa ja paremmat kelit. Luovuin kimppakyydistä kun en uskalla ottaa työkavereita kyytiin kun pää on välillä sekaisin kun seinäkello ja jos vielä on joku lumituisku ja pimeää niin ajelen mieluummin yksin.

Onneksi ei tarvitse ajaa joka päivä. Viikonloppuisin nukun suht hyvin. Kai se jotain työstressiä ja on yöllä kaikki jonossa olevat työt alkaa pyöriä päässä. Harmi ettei noista yön ajatustunneista saa palkkaa :)

Vierailija
22/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä keskittyminen on vaikeaa. Sydän hakkaa miten sattuu.

Ap.

Seiska jatkaa, mulla otettiin myös sydänfilmi tässä yhteydessä. Joku muljahdus oli siinäkin näkynyt, mutta kuulemma vaaraton?

Muljahdukset on tuttuja mullekin. ):

Ap.

Siis sydän tykyttää tai juurikin muljahtelee.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menihän se työkyky lopulta tosin mukaan tuli myös kroonisia kipusairauksia. Rytmihäiriöitä ollut vuosikausia uupumuksesta ja stressistä. 

Tähän mennessä 39 vuotta menty 2-4h yhtäjaksoisilla unilla, loput vartin pilkkeitä. Joskus harvoin 4-6 h öitä. Yleensä nousen 4-5 välillä. 

Töissä jaksoin silti olla ilman sairiksia 37 vuotta sen jälkeen puolikkaalla eläkkeellä ja nyt 2v tk-eläkkeellä. 

Sama taitaa olla edessä. Tuntuu, että kaikki taistelu on turhaa. ):

Ap.

Vierailija
24/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ollaan, olen herännyt tänään klo 2 (3,5 tuntia unta), pyörinyt sängyssä 4 tuntia ja ajanut töihin 75 km - joskus toi autolla-ajo hirvittää mutta nyt on helpompaa kun on valoisaa ja paremmat kelit. Luovuin kimppakyydistä kun en uskalla ottaa työkavereita kyytiin kun pää on välillä sekaisin kun seinäkello ja jos vielä on joku lumituisku ja pimeää niin ajelen mieluummin yksin.

Onneksi ei tarvitse ajaa joka päivä. Viikonloppuisin nukun suht hyvin. Kai se jotain työstressiä ja on yöllä kaikki jonossa olevat työt alkaa pyöriä päässä. Harmi ettei noista yön ajatustunneista saa palkkaa :)

Käyn töissä jalkaisin. En luota ajokykyyni enää lainkaan.

Ap.

Vierailija
25/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan sitä unettomuutta aiheuttaa. Pureudu juurisyihin. Jollei auta niin kyllä sieltä saa niin vahvaa nappia että se uni tulee. 

Vierailija
27/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä alapeukuttaa joka ketjussa...

Vierailija
28/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut poissa työelämästä 10 vuotta. Unettomuus on vain yksi vaivani, muitakin on.

Nyt aloitin tekemään työtä 2h viikossa, entisestään unet huononi vaikka työ on ihanaa.

Ärsyttää, nytkin tosi huono olo kun väsyttää.

Vierailija
29/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v unettomuutta. Nukahtamisvaikeutta, vaikeutta pysyä unessa ja aamuyöllä heräämisiä. Työterveys tarjoaa aina vaan psyykenlääkkeitä, joita ei pitäisi käyttää jos ei ole mielenterveydeltään sairas.

Vierailija
30/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä voi pääkopassa jotain olla jollei uni tule tai katkeilee. Tarkoittaa siis suomeksi sitä että stressi menee päähän, tai on selvittämättömiä asioita päässä. Huolia ja murheita. 

Eli pureudu juurisyihin jos on univaikeuksia. 

Liikuntaa kannattaa lisätä ja raitista ilmaa. 

Vierailija
31/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on syövän jäljiltä jatkuvia hermokipuja, jotka valvottavat. Kovatkaan kipulääkkeet eivät ole auttaneet. Pahimmillaan olen valvonut pari vuorokautta putkeen.

Olen yrittänyt hoitaa unettomuuttani seuraavin keinoin:

- säännöllinen ulkoilu, kävely, päivittäin

- säännöllinen kuntosali kahdesti viikossa

- säännölliset ruoka-ajat

- monipuolinen kasvispainotteinen ruokavalio

- ei kahvia enää iltapäivällä 14 jälkeen

Joskus yöllä olen saattanut nukahtaa keskittymällä rauhalliseen hengitystekniikkaan ja lihasten rentouttamiseen päästä varpaisiin. Aina se ei auta.

Nukahtamislääkettä pyrin välttämään, koska sen vaikutus laimenee samalla, kun riippuvuus siitä kasvaa.

Ongelmana on edelleen liiallinen netissä notkuminen, jota pitäisi vähentää.

Näillä olen tullut juuri ja juuri toimeen.

Vierailija
32/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut poissa työelämästä 10 vuotta. Unettomuus on vain yksi vaivani, muitakin on.

Nyt aloitin tekemään työtä 2h viikossa, entisestään unet huononi vaikka työ on ihanaa.

Ärsyttää, nytkin tosi huono olo kun väsyttää.

Huono olo, en ole niinkään väsynyt enää, vaan kierroksilla.

Ap.

Vierailija
34/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on syövän jäljiltä jatkuvia hermokipuja, jotka valvottavat. Kovatkaan kipulääkkeet eivät ole auttaneet. Pahimmillaan olen valvonut pari vuorokautta putkeen.

Olen yrittänyt hoitaa unettomuuttani seuraavin keinoin:

- säännöllinen ulkoilu, kävely, päivittäin

- säännöllinen kuntosali kahdesti viikossa

- säännölliset ruoka-ajat

- monipuolinen kasvispainotteinen ruokavalio

- ei kahvia enää iltapäivällä 14 jälkeen

Joskus yöllä olen saattanut nukahtaa keskittymällä rauhalliseen hengitystekniikkaan ja lihasten rentouttamiseen päästä varpaisiin. Aina se ei auta.

Nukahtamislääkettä pyrin välttämään, koska sen vaikutus laimenee samalla, kun riippuvuus siitä kasvaa.

Ongelmana on edelleen liiallinen netissä notkuminen, jota pitäisi vähentää.

Näillä olen tullut juuri ja juuri toimeen.

Hyviä vinkkejä.

Minäkin olen yrittänyt elää mahdollisimman

terveellisesti. Tuntuu pahalta, kun kaikkensa yrittää, mutta ei siltikään saa pidettyä itseään balanssissa.

Ap.

Vierailija
35/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lääkitys. Valvoin ja terveys meni. Kaikki alkoi työpaikkakiusaamisesta. Älkää ikinä puolustako kiusaajia.

Vierailija
37/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon lääkitys. Valvoin ja terveys meni. Kaikki alkoi työpaikkakiusaamisesta. Älkää ikinä puolustako kiusaajia.

Ap.

Vierailija
38/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menihän se työkyky lopulta tosin mukaan tuli myös kroonisia kipusairauksia. Rytmihäiriöitä ollut vuosikausia uupumuksesta ja stressistä. 

Tähän mennessä 39 vuotta menty 2-4h yhtäjaksoisilla unilla, loput vartin pilkkeitä. Joskus harvoin 4-6 h öitä. Yleensä nousen 4-5 välillä. 

Töissä jaksoin silti olla ilman sairiksia 37 vuotta sen jälkeen puolikkaalla eläkkeellä ja nyt 2v tk-eläkkeellä. 

Ap.

Eipä tähän oikein apuja ole, kaikki myrkyt kokeiltu jo vuosia sitten. En tiedä mitä olidin voinut tehdä toisin

Mun 2. lapseni valvotti kaikki yöt 3v saakka enkä enää oppinut nukkumaan. Sittemmin kivut yms on heikentäneet unta entisestään

ed

Vierailija
40/43 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Eipä tähän oikein apuja ole, kaikki myrkyt kokeiltu jo vuosia sitten. En tiedä mitä olidin voinut tehdä toisin

Mun 2. lapseni valvotti kaikki yöt 3v saakka enkä enää oppinut nukkumaan. Sittemmin kivut yms on heikentäneet unta entisestään

ed

Olet varmasti yrittänyt parhaasi. Siitä ei ole epäilystäkään.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän