HS: Miten sinä säästäisit valtion menoista?
Onpa hyvä laskuri: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009421535.html
Tein itse tuon listan läpi ja sain säästöä 4,2 miljardia valtion menoihin.
Kommentit (46)
Veikkaan, että aika moni panee rastin kehitysyhteistyön kustannusten kohdalle.
Hankalia kohteita, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Haluaako esim jäädyttää eläkkeiden korotusten valtion osuudet?
Surkea laskuri, jossa ei voi esim yritystuista leikata ollenkaan. Ja miksi kehitysavusta voi leikata vain 250 miljoonaa kun kokonaissumma on melkein miljardin?
Saisitko kokoon kuuden miljardin säästöt? Aika raflaava otsikko. Mutta tuo laskuri panee miettimään tosissaan, että jotain on pakko tehdä.
n.4.5 mrd sain itse säästöjä. Ne ei kohdistu esim. ilmastonmuutoksen torjumiseen.
Sain leikkaukset aikaan.
Jä mietityttämään että miten säästöt lasketaan?
Jos köyhä saa 10 euroa vähemmän tukea, niin kulutus pienenee ja valtion kassaan palautuu n. 25% vähemmä veroja.
Sain 10mrd säästöt, melkein kokonaan ilman veronkorotuksia. Kaikkeen sitä valtion rahaa käytetäänkin...
Säästäisin teiden kunnossapidosta ja ottaisin tietullit käyttöön ja korottaisin polttoaineveroja.
Jos alkaisi ydinsota tulisi paljon säästöä sitten kun se on ohi.
3 miljardia tuli saldoksi minulle.
Tossa voisi olla rinnalla myös laskuri, että mitä uusia tulomuotoja valtiolle voisi olla?
Pääsin helposti kuuteen miljardiin. Olen vasemmistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin teiden kunnossapidosta ja ottaisin tietullit käyttöön ja korottaisin polttoaineveroja.
Paljonko noista tuli säästöä?
HS:n koneesta puuttuu mahdollisuus poistaa kehitysapu kokonaan (1,3 mrd), ylen yksityistäminen (600 milj), lehdistötuen poistaminen ja mmuuttajien asuttaminen parakkikyliin kalliiden asuntojen sijaan.
Laskin, että jos tuolta listalta nappaa 4 miljardin säästöt, se lisää valtion menoja toisaalla 2,6 miljardia kansalaisille maksettavien tukien muodossa. Eli reaalisäästö on kuitenkin yli miljardi.
Ansiotulojen verotusta ei voi ainakaan enää korottaa tässä maailman tilanteessa. Nostettakoon niitä haittaveroja.
Typetästi tehty kun ei voi valita leikattavaa määrää. Pakottaa leikkaamaan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
HS:n koneesta puuttuu mahdollisuus poistaa kehitysapu kokonaan (1,3 mrd), ylen yksityistäminen (600 milj), lehdistötuen poistaminen ja mmuuttajien asuttaminen parakkikyliin kalliiden asuntojen sijaan.
HS:n vaalikone oli kynäilty jonkun vihreän transkuplan sisällä olevan ryhmän toimesta. Jopa Ylen vaalikone oli paremmin tehty.
Parasta tuossa testissä on, että jokaisen säästökohteen alla teksti, mitä se käytännössä vaikuttaa? Voi leikkiä poliitikkoa ja huomaa, että vaikeita päätöksiä on heillä edessä, jos säästöjä haetaan.