Ysiluokkalaisten ruotsin osaaminen romahtanut hälyttävästi!
Nyt äkkiä aikaistamaan ruotsin opetusta...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyly-arvio-yhdeksasluokkalaisten-ru…
Kommentit (62)
Ruotsin osaaminen ei ole enää tätä päivää. No, ei se ole ollut sitä pitkään aikaan mutta koko ajan vähemmän. Täysin keinotekoisella pakotuksella sitä täällä ylläpidetään. On se jännä että sen yhden pienen puolueen edessä kaikki ovat rähmällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa tämä nousisi vielä vaalikeskustelujen teemaksi, niin persujen voitto olisi varma.
Miten niin? Purrahan on suuri pakkoruotsin kannattaja ja haluaisi lisätä ruotsin opetusta.
Katsos uudestaan mitä Purra asiasta kommentoi.Ei meillä ole saunapakkoakaan vaikka sauna kuuluu kulttuuriin.
Suora lainaus Purran tekstistä:
"Minä vastustan pakkoruotsin poistoa. Olen ollut samaa mieltä aina. Perusteeni ovat moninaiset."
Niin tuo lainaus on vuosien takaa. Purra on sen verran fiksu, että myöntää nyt olleensa väärässä.
Haha. No ei ole kyllä sanonut että nykyään kannattaisi pakkoruotsin poistoa. Mutta jos sulla on parempaa tietoa, niin laita ihmeessä linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa tämä nousisi vielä vaalikeskustelujen teemaksi, niin persujen voitto olisi varma.
Miten niin? Purrahan on suuri pakkoruotsin kannattaja ja haluaisi lisätä ruotsin opetusta.
Ei ole, miksi valehtelet?
Persut on ainoa puolue, jolla kirjattuna tavoitteena on pakkoruotsin poisto. Kannattaa huomioida, että kaikkien tutkimusten mukaan noin 3/4 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Aika erikoista, että vain yksi puolue haluaa kunnioittaa suuren enemmistön tahtoa. Kun Naton kannatus nousi vähän yli 50 prosentin, sitä pidettiin vahvana mandaattina. Mitä 75% sitten on?
Miten niin valehtelen? Lue itse! Purra on lobannut ruotsin opetuksen puolesta vuosikausia! Aika ylimielisestikin.
https://web.archive.org/web/20160328014329/http:/riikkapurra.net/2015/0…"Se, että ruotsin kielen opintojen alkua on aikaistettu kuudenteen luokkaan, on hyvä muutos, mutta vieläkin aikaisempi se voisi olla. Koko alakoulu on loistavaa aikaa opiskella kieliä, kun lasten aivot ovat tähän kaikkein mukautuvaisimpia. Tiedän silti, että ehdotukseni on täysi utopia se olisi aivan liian rankka ja pikkupupusille vaativa, heidän itsemääräämisoikeuksiaan ja ihmisoikeuksiaan todennäköisesti rikkova."
Pakkoruotsia se EI kannata,vapaata opiskelua kannustaa.Tyypillinen RKP-logiikka taas.
Ruotsin tarve on niin paljon vähentynyt, kun ruotsalaiset ovat oppineet enkkua.
Swedujen kanssa työpalaverit sujuu suomienklannilla hyvin, kun ei voi puhua murteillaan laulaen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ruotsi kiinnosta ketään
Sitten ei varmaan kiinnosta kesätyöpaikan halu Nordjobbin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Absolut! Nu behövs snabba åtgärder.
Kyä näino! Meitsikin on huomannut sellaisen kummallisen seikan
että Efter Nio'a katsellessa kielen vaihtuminen ruotsista suomeen
aiheuttaa ilkeän tunteen vatsanpohjassa. Det är sikäli outoa att
i Hämeenkyrö me hade på kuuskytluku ett sommarasunto, vilkas
naapurissa bodde en finlands-ruatsalainen familj, och kerran när
jag oli venaamassa när perhe åt, familjens poika talade suamee
mun kaa. Då suuttui hans några år vanhempi syster, och tiuskaisi:
Börje (nimi muutettu), vi e' int' finnar.
Och om någon är (nimen perusteella) från Sverige, får han eller hon mycke mera yläpeukkur
på suntuupi, när de kommenterar!
Kaksikielisten lasten vanhempana kannatan ehdottomasti toisen kotimaisen poistoa, koska sillä ajalla lapseni olisivat voineet oppia saksaa tai ranskaa, molemmat EU:ssa käytettäviä kieliä. Sen lisäksi tietenkin kotimaassa molempia kotimaisia.
Sortokausien aikaan venäjä oli vihatuin kouluaine. Kai meillä täytyy aina jokin sellainen vihan kohde olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, miksi valehtelet?
Persut on ainoa puolue, jolla kirjattuna tavoitteena on pakkoruotsin poisto. Kannattaa huomioida, että kaikkien tutkimusten mukaan noin 3/4 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Aika erikoista, että vain yksi puolue haluaa kunnioittaa suuren enemmistön tahtoa. Kun Naton kannatus nousi vähän yli 50 prosentin, sitä pidettiin vahvana mandaattina. Mitä 75% sitten on?
Miten niin valehtelen? Lue itse! Purra on lobannut ruotsin opetuksen puolesta vuosikausia! Aika ylimielisestikin.
https://web.archive.org/web/20160328014329/http:/riikkapurra.net/2015/0…"Se, että ruotsin kielen opintojen alkua on aikaistettu kuudenteen luokkaan, on hyvä muutos, mutta vieläkin aikaisempi se voisi olla. Koko alakoulu on loistavaa aikaa opiskella kieliä, kun lasten aivot ovat tähän kaikkein mukautuvaisimpia. Tiedän silti, että ehdotukseni on täysi utopia se olisi aivan liian rankka ja pikkupupusille vaativa, heidän itsemääräämisoikeuksiaan ja ihmisoikeuksiaan todennäköisesti rikkova."
Pakkoruotsia se EI kannata,vapaata opiskelua kannustaa.Tyypillinen RKP-logiikka taas.
Mitä tämä Purran lause sitten tarkoittaa?
"Minä vastustan pakkoruotsin poistoa. Olen ollut samaa mieltä aina."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos uudestaan mitä Purra asiasta kommentoi.Ei meillä ole saunapakkoakaan vaikka sauna kuuluu kulttuuriin.
"Minä vastustan pakkoruotsin poistoa. Olen ollut samaa mieltä aina. Perusteeni ovat moninaiset."
Niin tuo lainaus on vuosien takaa. Purra on sen verran fiksu, että myöntää nyt olleensa väärässä.
Haha. No ei ole kyllä sanonut että nykyään kannattaisi pakkoruotsin poistoa. Mutta jos sulla on parempaa tietoa, niin laita ihmeessä linkki.
Mitäs veikkaat Purran nykyiseksi kannaksi kun pakkoruotsin vastustaminen on persujen tärkeimpiä ydinasioita?
Ihmiset eivät ymmärrä, ettei se oppimisen aikaistaminen lisää oppimista.
Esim. ruotsin opiskelussa yläkoulun tunteja siirrettiin alakouluun luokanopettajille, jotka eivät ruotsia ole ennen opettaneet. Yläkoulussa taas tunnit vähenivät, eli kertaaminen väheni ja eteneminen hidastui. Johti oppimistulosten laskuun.
Sama esikoulussa. Lukemaan opettaminen siirrettiin lastentarhaopettajille, jotka eivät ole sitä tehneet. Esikoulussa ei opeteta tänä päivänä lukemaan, vaan harjoitellaan pääasiassa ryhmässä toimimista ja sosiaalisia taitoja. Mikä on tärkeää, mutta tämä on johtanut siihen, että lasten oletetaan osaavan lukea, vaikka lapset eivät osaa lukea. Ensimmäisen luokan opetusmateriaalit on taas suunniteltu lukeville lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs veikkaat Purran nykyiseksi kannaksi kun pakkoruotsin vastustaminen on persujen tärkeimpiä ydinasioita?
Jos se viime hallituskaudella sanoi aina vastustaneensa pakkoruotsin poistoa niin en oikein usko että se nyt yhtäkkiä sanoisi jotain muuta. Mutta jos noin on niin kaipaisin edelleen todistetta tästä takinkäännöksestä.
Turhin kouluaine ikinä. Pakkoruotsi pois Suomesta, niin vapautuu resursseja ja rahaa tärkeämpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisivat puhumaan edes suomea ensin ja sitten voisi opetella kirjoittamaan ja sitten vielä käyttäytymään, tämän jälkeen tulisi vasta ruotsin kielen oppiminen.
Jos yrität viitata s2-oppilaisiin niin ei, ne ei vaikuta tähän.
"Kirjoitustehtävissä lähes 40 prosenttia pojista eivät saavuttaneet edes kouluarvosanaa 5 vastaavia taitoja. Tytöistä arvosanan 5 alapuolelle jäi kirjoittamisessa noin viidennes.
Sen sijaan erot esimerkiksi S2-oppilaiden ja muiden oppilaiden välillä olivat hyvin pieniä tai olemattomia"
Näitä joka kielellä luku- ja kirjoitus sekä laskutaidottomia valmistuu eniten pohjois- ja itäsuomalaisista peruskouluista. Heillä ei ole käytännön taitoja elämässä selviämiseen. S2-oppilaita ei taida kovinkaan montaa olla noilla seuduilla eli turha vetää keskustelua minkä hyvänsä kielen opiskelussa heihin.
Huolestuttavaa mielestäni on, että ruotsinkielisillä alueilla on sama asenneongelma toista kotimaista kohtaani. Minulla on ruotsinkielisiä sukulaisia, jotka eivät ole oppineet yhtään suomea koulussa kun kaikki inhoavat suomen opiskelua. Opettajatkaan eivät osaa kunnolla suomea ja asenne on yhtä huono kuin meillä pakkoruotsia kohtaan. Mielestäni ruotsin opettelu koulussa on melko turhaa, mutta huolestuttavaa jos ruotsinkieliset eivät Suomessa enää oppisi suomea. Tämä tilanne koskee nyt lähinnä Pohjanmaan rannikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolueen linja on se, mikä lukee puolueohjelmassa eli pakkoruotsin poistaminen. Purra voi olla henkilökohtaisesti toista mieltä, mutta ei pj. puolueen linjaa päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolueen linja on se, mikä lukee puolueohjelmassa eli pakkoruotsin poistaminen. Purra voi olla henkilökohtaisesti toista mieltä, mutta ei pj. puolueen linjaa päätä.
Ei pj yksin päätäkään puolueohjelmaa, mitta jos Purrasta tulisi ministeri, jopa pääministeri, hänellä olisi suuri henkilökohtainen valta ajaa juuri niitä asioita joita pitää tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa mielestäni on, että ruotsinkielisillä alueilla on sama asenneongelma toista kotimaista kohtaani. Minulla on ruotsinkielisiä sukulaisia, jotka eivät ole oppineet yhtään suomea koulussa kun kaikki inhoavat suomen opiskelua. Opettajatkaan eivät osaa kunnolla suomea ja asenne on yhtä huono kuin meillä pakkoruotsia kohtaan. Mielestäni ruotsin opettelu koulussa on melko turhaa, mutta huolestuttavaa jos ruotsinkieliset eivät Suomessa enää oppisi suomea. Tämä tilanne koskee nyt lähinnä Pohjanmaan rannikkoa.
Luulen minäkin, että tämä on ongelma aika pienellä alueella länsirannikkoa. Menköön sitten Ruotsiin töihin, jos ei maan pääkieli kiinnosta.
"Kaksikielinen" pääkaupunkiseutu on käytännössä niin suomenkielistä aluetta (ruotsinkielisten osuudet asukkaista muutamia prosentteja), että ns. ruotsinkieliset tuskin välttyvät suomen oppimiselta. Osa ns. ruotsinkielisistä osaa jopa paremmin suomea kuin papereihin äidinkieleksi merkittyä ruotsia.
Persut ottaisivat RKP:n hallitukseen, jos sillä keinolla saisivat enemmistön.