Miten ihmeessä 13-vuotias lapsi pääsee lääkäriin Helsingissä julkiselle puolelle?
Meillä on kolme lasta, muttei ole ihme kyllä koskaan tarvittu lääkäriä mihinkään neuvolan jälkeen satunnaisia tapaturmia lukuun ottamatta. Ja tapaturmia varten meillä on vakuutus, on voitu mennä suoraan yksityiselle.
Nyt oli tarve päästä näyttämään 13-vuotiasta lasta lääkärissä, kun käsi oli niin kipeä jo kolmatta viikkoa, ettei sillä voi tehdä mitään.
Soitin terveysasemalle. Ensin nauhoite pyysi valitsemaan seitsemästä eri vaihtoehdosta oikean (ei ole hengenhätä, ei ole korona..). Sitten ilmoitettiin, että on ruuhkaa ja joku soittaa takaisin. Meni kolme tuntia ja sairaanhoitaja soitti. Ensimmäiseksi torui sitä, ettei 13v soittanut itse. Sanoin, että on koulussa, eikä voi soittaa tai vastata koulupäivän aikana mihinkään. Sitten torui sitä, että lapselta puuttuu joku kantasuostumus ja puolesta-asiointisuostumus. Mitä? Olen lapsen äiti ja lapsi on 13-vuotias! No, ei sitten saatu asiaa etenemään, kun puuttui jotkut täpät joistain palveluista, joita ei ole koskaan mihinkään tarvittu.
Päästiin nyt illalla Omakantaan ja Maisaan kirjautumaan ja meni tunti, että löydettiin ne oikeat lupa-asiat. Nyt sitten jonkun pitäisi siellä terveysasemalla huomata, että luvat on annettu ja meille saa varata ajan. Kuulemma joka tapauksessa ensimmäinen vapaa aika on vasta kuukauden päästä - näin sanottiin siis jo aamulla.
Missä välissä lääkäriin menemisestä tuli näin hankalaa?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Ei ratkaisua siihen miten pääsee Helsingissä lääkäriin, jos ei kyse akuutista tilanteesta. Ihan sama onko 13- tai 73-vuotias siinä tapauksessa. Mutta voisko kyseessä olla tenniskyynärpää tai jännetuppitulehdus, jos ei siis kummempaa tapaturmaa ole ollut? Hoito-ohjeet ja tarkemmat selosteet oireista löytyy netistä eli lääkäriä ei tarvitse.
Jotain jännetuppitulehdustyyppistä olen veikkaillut itsekin. Kyynärpää "narisee" oudosti - toinen kyynärpää ei. Kuin vanha sarana. Sattuu, jos sille varaa painoa, esim. repun. Taivuttaminen myös vaikeaa, eli pukeminen hankalaa. Ei ole mennyt kipugeeleillä, levolla tai särkylääkkeillä ohi, siksi haluaisin tarkempia tutkimuksia.
Harkitsin jo yksityistäkin, mutta jos käsi pitää röntgenkuvata, kuvantamiskustannukset taitavat olla aikamoiset.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeastikoulutettu (maisteri) äiti-ihminen. Seuraan aikaani ja ymmärrän tietokoneista kaikenlaista. Ei mene sormi suuhun erilaisten sovellustenkaan kanssa, vaikka tällainen yli nelikymppinen harppu olenkin.
Jos minä en tajua, osaa tai ymmärrä, miten ihmeessä suomen kielen taidoiltaan heikompi pystyy ikinä pärjäämään tällaisten naurettavien ohjeiden ja portaalien kanssa? Kun ei näköjään riitä, että soittaa puhelimella terveysasemalle, vaan pitää suoriutua läpi lomakeviidakon ennen kuin pääsee lääkäriin.
ap
Olisi myös ratkennut sillä, että lapsi olisi itse soittanut. Ei olisi tarvinnut käydä lomakkeita läpi.
Kenen 13-vuotias lapsi on oikeasti sellainen pikkuaikuinen, joka soittaa terveysasemalle, osaa henkilötunnuksensa, kuvata oireensa ja sopia aikatauluihinsa sopivan lääkäriajan ilman vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö teineille ole mitään oppilasterveydenhuoltoa? Siis peruskoulun ajan?
Ei niillä ole aikaa hoitaa mitään ei-akuutteja. Niiden kanssa pitää mennä julkiselle. Jonne ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.
En tiedä. Kiva olisi, jos olisi joku portaali, jossa tämänkin voisi jostain arvata. Olisiko me voitu ei-akuuttiasian kanssa mennä johonkin Lastensairaalaan? Olen kuvitellut, että sairaalaan mennään vasta isommassa hädässä ja lähiterveysasemalle pienemmissä vaivoissa.
ap
Jaa, meille on sanottu, että lapset hoidetaan lastensairaalassa. Ei ole ollut koskaan muuta kuin akuutteja terveysongelmia. Koulussa on lääkäri myös ja hoitaja?
Täällä se ikäraja on 10v, ainakin omakannassa. Oikein kiva, kun lapsi täytti ennen vuoden vaihdetta sen 10v. Sain kyllä soittamalla ajan, eikä ollut tuollaista ongelmaa. Ja täällä onneksi myös sai nopeasti ajan tuohon kylän terveyskeskukseen. Tai siis saatiin päivystävälle lääkärille aika, kun kyseessä mahdollinen tulehdus. Jos ei ole kiireinen asia, kuukauden joutuu odottamaan. Mutta tuo ikäraja on älytön, ei 10v lapsella ole mitään pankkitunnuksia, että itse pääsisi omakantaan. Sieltä olisi kätevä tarkastaa vaikka se hammaslääkäri aika, mutta eipä sinne enää pääse. Ja tuskin saisi itse aikaa soitettua saati että pääsee sinne lääkäriin itse, kun matkaa täällä maalla sinne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä marssin nykyisin lasten kanssa sinne terveysasemalle suoraan, harvoin onneksi tarvii käydä. Aina ollaan aika saatu.
Muta kun ei jaseta mennä.Eikö koulussa ole enää kouluterveyden hoitajaa tai läkäriä.Helsingissä on myös terveyskeskus päivystys,ilman lähetetä sinne jontaa tuneksi aikaa.He laittavat lastensairala lähete. Tosin korva saäryssä päsi ilalla ilman lähete aikoinaan lasten plk suoraan.Mikä lie on käytäntö nyt Helsingissä? Helsingissä Itse menen aina jonottaa aikaa terveyskeskus ja saan sen sama päivä.En soita,koska käy kuten kirjoitit.
Koululääkäri ei hoida koululaisten vaivoja, siellä tehdään vaan tarkastukset, terveyskeskukseen käskivät. /eri
Miks te tätä alapeukutatte, oma kokemus tältä talvelta!
Nämä, jotka asuvat paikoissa, missä terveysasemalle voi vain mennä, ja missä hoitoa saa, kuvittelevat, että keksit päästäsi ja valitat turhasta. Siellä jossain varmaan koululääkäreitäkin on tuosta noin vaan. Täällä Helsingissä ne ajat pitää varata kuukaisia aiemmin.
Vantaan puolella ainakin mennään suoraan terveysasemalle jonottamaan. Ei niitä aikoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ratkaisua siihen miten pääsee Helsingissä lääkäriin, jos ei kyse akuutista tilanteesta. Ihan sama onko 13- tai 73-vuotias siinä tapauksessa. Mutta voisko kyseessä olla tenniskyynärpää tai jännetuppitulehdus, jos ei siis kummempaa tapaturmaa ole ollut? Hoito-ohjeet ja tarkemmat selosteet oireista löytyy netistä eli lääkäriä ei tarvitse.
Jotain jännetuppitulehdustyyppistä olen veikkaillut itsekin. Kyynärpää "narisee" oudosti - toinen kyynärpää ei. Kuin vanha sarana. Sattuu, jos sille varaa painoa, esim. repun. Taivuttaminen myös vaikeaa, eli pukeminen hankalaa. Ei ole mennyt kipugeeleillä, levolla tai särkylääkkeillä ohi, siksi haluaisin tarkempia tutkimuksia.
Harkitsin jo yksityistäkin, mutta jos käsi pitää röntgenkuvata, kuvantamiskustannukset taitavat olla aikamoiset.
ap
Voi olla myös kyynärpään hiusmurtuma. Mulla oli sellainen ja tuli liukastumisista. Iskin kyynärpään jäähän. Kantoside 6 viikkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa tilanteessa syksyllä. Luovutin ja mentiin yksityiselle. Päästiin samana päivänä ja rahaa paloi lähemmäs 300 euroa kaikkinensa, mutta tulipahan lapsi hoidettua.
Olen elänyt ihan kuplassa työterveysasiakkaana. Kun itse pääsee lääkäriin helposti ja heti, jopa etänä ja chatin kautta, niin tuntuu tosi inhottavalta anella omalle lapselle jotain lääkäriaikaa viiden ylitsepääsemättömän muurin takaa.
Yksi oudoimmista asioista on juuri tuo, että yli 12-vuotiaiden vanhemmatko eivät enää saisi hoitaa lastensa asioita ILMAN LAPSEN SUOSTUMUSTA? Nehän ovat alaikäisiä ja lapsia! Miten 12-vuotias voi olla vastuussa itsestään?
Itseasiassa sinulla ei ole mitään asiaa yli 10 vuotiaan lapsesi asioihin. Mekin hankittiin vasta nyt lapsen ollessa 16v hänelle tili ja nettipankkitunnukset. Päästiin kantaan sisään ja sieltä pääsin vihdoin lukemaan hänen menneiden vuosien verikokeiden tuloksia. Näytti olevan rajalla D vitamiinin puutos, tulehdusarvot lähteneet kohoamaan jostain syystä 5 vuotta sitten ja sitten oltiinkin anemian takia syksyllä lääkärissä. Minulle on sanottu lääkäristä että lapsi on ok vaikka alkoi kaatuilla tajuttomana päin seiniä, valittanut kipuja ja verta vuotaa nenästä vähän väliä. Lääkärin ok on ihan eri ok kuin minun ok. En tiedä kuka tämän järjestelmän keksi, että vanhempien tiedonsaantia on näin pitänyt vaikeuttaa.
Mitä ihmettä? Miksei samantein lasketa täysi-ikäisyyden rajaa 10 vuoteen, jos lapset ovat näin kykeneväisiä hoitamaan omia asioitaan ilman huoltajiaan?
Miksei kaikki alaikäisen terveystiedot ole huoltajalle saatavilla? Kyse on huoltajasta, äidistä, isästä, vanhemmasta ja alaikäisestä lapsesta. En aidosti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeastikoulutettu (maisteri) äiti-ihminen. Seuraan aikaani ja ymmärrän tietokoneista kaikenlaista. Ei mene sormi suuhun erilaisten sovellustenkaan kanssa, vaikka tällainen yli nelikymppinen harppu olenkin.
Jos minä en tajua, osaa tai ymmärrä, miten ihmeessä suomen kielen taidoiltaan heikompi pystyy ikinä pärjäämään tällaisten naurettavien ohjeiden ja portaalien kanssa? Kun ei näköjään riitä, että soittaa puhelimella terveysasemalle, vaan pitää suoriutua läpi lomakeviidakon ennen kuin pääsee lääkäriin.
ap
Olisi myös ratkennut sillä, että lapsi olisi itse soittanut. Ei olisi tarvinnut käydä lomakkeita läpi.
Miten se lapsi sieltä koulusta soittaa ja varsinkaan vastaa siihen takaisinsoittoon?
Menisin yksityiselle huomenna
Lapsen terveys on niin tärkeä että säästän muusta
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö teineille ole mitään oppilasterveydenhuoltoa? Siis peruskoulun ajan?
Ei ole. Mun lapsi on nyt lukiossa tokaa vuotta. Hän on nähnyt koululääkärin tasan kerran, tokalla luokalla.
Sinne kouluterveydenhuoltoon ei päässyt myöskään kasvuseurataan (vaikka terkka vaati että viedään lääkäriin kasvuseurantaan) eikä edes hakemaan vaadittua lääkärintodistusta laktoosi-intoleranssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.
En tiedä. Kiva olisi, jos olisi joku portaali, jossa tämänkin voisi jostain arvata. Olisiko me voitu ei-akuuttiasian kanssa mennä johonkin Lastensairaalaan? Olen kuvitellut, että sairaalaan mennään vasta isommassa hädässä ja lähiterveysasemalle pienemmissä vaivoissa.
ap
Jaa, meille on sanottu, että lapset hoidetaan lastensairaalassa. Ei ole ollut koskaan muuta kuin akuutteja terveysongelmia. Koulussa on lääkäri myös ja hoitaja?
Koulussa ei ole lääkäriä ja terveydenhoitaja on erikseen laittanut viestiä, ettei sinne voi mennä kuin tosi akuuteissa asioissa, joita ei voi hoitaa koulupäivän aikana omalla terveysasemalla. Menee kuulemma kaikki aika terveystarkastuksiin ja niihin liikkatunnilla silmäkulman auki saaneisiin lapsiin.
En ole koskaan käynyt Lastensairaalassa, enkä siis oikeasti tiedä, miten tällaiset teinien ei-akuutit asiat pitäisi oikeaoppisesti hoitaa Helsingissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Mene sinne terveysasemalle sen lapsesi kanssa. Saatte ajan aivan varmasti. Ei ole sen vaikeampaa, ei tarvitse ole korkeakoulutuksen läpikäynyt ja suoriutuu tästä.
Jos mun lapsi saisi päättää niin
Hampaita ei harjattaisi
Hammaslääkärissä ei käytäisi
Yhtään mitään rokotetta ei otettaisi
Koulussa ei käytäisi
Sen sijaan tiktokkeja ja juutuubia tuijotettaisiin. Hyvä että uskaltaa rohkaistua kysymään kaupassa jotain, lääkäriasioita ei kyllä tarvitse 10-12 v osata hoitaa itse yksin
No miettikää nyt vähän.
Rajattua resurssia X (terveydenhoito) tulee jakamaan koko ajan muualta populaa, eli jakajien määrä lisääntyy.
Homma sakkaa.
Menette aamulla terveysasemalle jonottamaan, niin sinne pääsee Helsingissäkin.
Tätä se nyt on. Terveydenhuolto on kriisissä. Oikeasti. Ihmisiä kuolee kun eivät pääse lääkäriin ajoissa, eikä oteta vakavasti. Olemme taantumassa kehitysmaan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Menisin yksityiselle huomenna
Lapsen terveys on niin tärkeä että säästän muusta
Tottakai lapsen terveys menee kaiken edelle. Nyt en kuitenkaan näe, että olisi kyse niin akuutista asiasta, että olisi rynnättävä ensimmäiseen mahdolliseen lääkäriin. Sen kuitenkin päätin jo tänään, että jos ei asia etene huomisen aikana mihinkään suuntaan, soitan johonkin neuvontaan ja kysyn, mitä pitäisi tehdä. Yksityisellä kustannukset voivat oikeasti nousta salakavalasti yli tuhannen euron, jos innostutaan johonkin magneettikuvaan tai muuhun. Voisi lopettaa koko julkisen terveydenhoidon, jos lapsia ei verorahoilla voi hoitaa. Mennään sitten Yhdysvaltain malliin vakuutuksilla, jos se on sitten helpompaa.
ap