Miten ihmeessä 13-vuotias lapsi pääsee lääkäriin Helsingissä julkiselle puolelle?
Meillä on kolme lasta, muttei ole ihme kyllä koskaan tarvittu lääkäriä mihinkään neuvolan jälkeen satunnaisia tapaturmia lukuun ottamatta. Ja tapaturmia varten meillä on vakuutus, on voitu mennä suoraan yksityiselle.
Nyt oli tarve päästä näyttämään 13-vuotiasta lasta lääkärissä, kun käsi oli niin kipeä jo kolmatta viikkoa, ettei sillä voi tehdä mitään.
Soitin terveysasemalle. Ensin nauhoite pyysi valitsemaan seitsemästä eri vaihtoehdosta oikean (ei ole hengenhätä, ei ole korona..). Sitten ilmoitettiin, että on ruuhkaa ja joku soittaa takaisin. Meni kolme tuntia ja sairaanhoitaja soitti. Ensimmäiseksi torui sitä, ettei 13v soittanut itse. Sanoin, että on koulussa, eikä voi soittaa tai vastata koulupäivän aikana mihinkään. Sitten torui sitä, että lapselta puuttuu joku kantasuostumus ja puolesta-asiointisuostumus. Mitä? Olen lapsen äiti ja lapsi on 13-vuotias! No, ei sitten saatu asiaa etenemään, kun puuttui jotkut täpät joistain palveluista, joita ei ole koskaan mihinkään tarvittu.
Päästiin nyt illalla Omakantaan ja Maisaan kirjautumaan ja meni tunti, että löydettiin ne oikeat lupa-asiat. Nyt sitten jonkun pitäisi siellä terveysasemalla huomata, että luvat on annettu ja meille saa varata ajan. Kuulemma joka tapauksessa ensimmäinen vapaa aika on vasta kuukauden päästä - näin sanottiin siis jo aamulla.
Missä välissä lääkäriin menemisestä tuli näin hankalaa?
Kommentit (98)
Täytyy sanoa, että käsi on todella kipeä..muuten tosiaan saat olla jonossa kuukauden tai enenmän. Aina joutuu vähän liioittelemaan, että saa ajan, mutta turhaa ei ole ikinä käyty lääkärissä, aina on löytynyt joku hoitoa vaativa juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menette aamulla terveysasemalle jonottamaan, niin sinne pääsee Helsingissäkin.
Aivan. Eli lapsi olisi pois koulusta ja minä töistä, koska jonotetaan jossain, missä ei ole edes varmuutta siitä, että päästään lääkäriin? Luulenpa, ettei työnantajakaan katsoisi tätä hyvällä, kun lapsi on jo 13v.
Oma ratkaisuni olisi se, että soittamalla omalle terveysasemalle sieltä vastaa joku, joka osaa arvioida hoidon tarpeen. Saisi ajan joko sairaanhoitajalle tai lääkärille kiireellisyysluokan mukaan. Ja aikoja olisi myös virka-ajan ulkopuolella, jottei työssäkäyvien ja koulua käyvien päivät mene poskelleen tästä. Maksaisin tällaisesta palvelusta mieluusti vaikka tuplana soteen menevät veroni.
ap
Sun ratkaisu on nyt vaan pelkkää utopiaa nykypäivän Suomessa. Pääset tosin kyllä lastensairaalankin kautta tuon vaivan takia. Ei tarvitse lähetettä tai soittoa sinne.
Liioittelet vaan hieman, että käsi on kipeytynyt yhtäkkiä. Mutta varaudu jonottamaan, meillä meni viime kerralla 11h siellä. Tutkittiin kyllä erittäin hyvin ja perusteellisesti, olin erittäin tyytyväinen hoitoon vaikka kauan kestikin.
Joo, siellä menee aina koko päivä ja joskus asiaa ei saada hoidettua samana päivänä, vaikka on varattu aikakin, mutta hyvää on hoito, kun sinne pääsee. Paitsi hammaskirurgiassa. Onneksi kirjoittivat lähetteen yksityiselle, missä osasivat hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Eli lapsi olisi pois koulusta ja minä töistä, koska jonotetaan jossain, missä ei ole edes varmuutta siitä, että päästään lääkäriin? Luulenpa, ettei työnantajakaan katsoisi tätä hyvällä, kun lapsi on jo 13v.
Oma ratkaisuni olisi se, että soittamalla omalle terveysasemalle sieltä vastaa joku, joka osaa arvioida hoidon tarpeen. Saisi ajan joko sairaanhoitajalle tai lääkärille kiireellisyysluokan mukaan. Ja aikoja olisi myös virka-ajan ulkopuolella, jottei työssäkäyvien ja koulua käyvien päivät mene poskelleen tästä. Maksaisin tällaisesta palvelusta mieluusti vaikka tuplana soteen menevät veroni.
ap
Ei oikeasti ole ihan noin monimutkaista, asioista voi toki tehdä vaikeita, jos niin haluaa.
Mulla on samanikäiset lapset kun sulla. Harvoin joudutaan käymään terveysasemalla, mutta silloin kun joudutaan (jos ei akuuttia) mennään sinne vaikkapa perjantaina, koulun ja töiden jälkeen, juuri ennen aseman kiinnimenoa. Silloin siellä ei ole ketään asiakasta paikalla ja joka ainoa kerta on homma hoitunut ja aika on saatu varattua.
Niin, mutta viestistäsi päätellen te olette jo hoitaneet nuo meidän asioimista vaikeuttavat esteet alta pois. Me ei olla käyty koskaan terveysasemalla mistään syystä. Neuvola-aikaan asuttiin toisaalla, sen jälkeen ei ole lääkärissä (ei-akuutti) käyty. Tapaturman vuoksi on tullut mentyä yksityiselle, mutta julkiselle ei kerta kaikkiaan ole ollut mitään asiaa. Ja koska asia on minulle uusi, en tiedä, miten pitäisi toimia. Meiltä puuttui ne asioimista helpottavat luvat, jotka pitkän äheltämisen jälkeen Omakannasta ja Maisasta löydettiin.
Ehkä seuraava kerta onkin sitten helpompi. Nyt ei vaan ollut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä marssin nykyisin lasten kanssa sinne terveysasemalle suoraan, harvoin onneksi tarvii käydä. Aina ollaan aika saatu.
Muta kun ei jaseta mennä.Eikö koulussa ole enää kouluterveyden hoitajaa tai läkäriä.Helsingissä on myös terveyskeskus päivystys,ilman lähetetä sinne jontaa tuneksi aikaa.He laittavat lastensairala lähete. Tosin korva saäryssä päsi ilalla ilman lähete aikoinaan lasten plk suoraan.Mikä lie on käytäntö nyt Helsingissä? Helsingissä Itse menen aina jonottaa aikaa terveyskeskus ja saan sen sama päivä.En soita,koska käy kuten kirjoitit.
Kouluterveydenhuoltoon ei kuulu sairaanhoito missään muodossa (pl. koulupäivän aikana sattuneet haaverit). Helsingissä ei sitä paitsi ole koululääkäreitä tällä hetkellä juuri lainkaan eikä edes terkkoja joka koululla.
Kanta suostumukset katosivat ainakin Apotista kun siirryttiin hyvinvointialueisiin, eli ne pitää kuitata uusiksi. Sen puuttuminen ei tosi ole este ajanvaraukselle, eli en tiedä mikä hourupää teille näin on siellä terkassa pätenyt.
Minä menen aina suoraan terveysasemalle. Samoin olen vienyt lapset aikoinaan .Sanon vain etten ole koskaan käynyt Omakannassa, " ei ole tunnuksia ".Käytän vain mieheni tunnuksia kun on yhteiset rahat ja pankki. Jos jättää soittopyynnön voi mennä 4 päivää. Jos on huno olo mennään Jorvin sairaalan päivystykseen, siellä on lapsille omat tilat odottaa. Aina on saatu hyvää hoitoa, labrat ja röntgenit. Ei puhelin eikä netti teitä paranna. Yksityiseltä puuttuu joskus seuranta ja jatkohoito. Luotan enemmän julkiseen kun siellä on ehdottomasti kunnon lääkärit , kokeneet hoitajat, ja kaikki alojen spesialistit.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.
Ei meillä, eikä monessa muussakaan paikassa ole mitään lastensairaalaa, pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei oikeasti ole ihan noin monimutkaista, asioista voi toki tehdä vaikeita, jos niin haluaa.
Mulla on samanikäiset lapset kun sulla. Harvoin joudutaan käymään terveysasemalla, mutta silloin kun joudutaan (jos ei akuuttia) mennään sinne vaikkapa perjantaina, koulun ja töiden jälkeen, juuri ennen aseman kiinnimenoa. Silloin siellä ei ole ketään asiakasta paikalla ja joka ainoa kerta on homma hoitunut ja aika on saatu varattua.
Niin, mutta viestistäsi päätellen te olette jo hoitaneet nuo meidän asioimista vaikeuttavat esteet alta pois. Me ei olla käyty koskaan terveysasemalla mistään syystä. Neuvola-aikaan asuttiin toisaalla, sen jälkeen ei ole lääkärissä (ei-akuutti) käyty. Tapaturman vuoksi on tullut mentyä yksityiselle, mutta julkiselle ei kerta kaikkiaan ole ollut mitään asiaa. Ja koska asia on minulle uusi, en tiedä, miten pitäisi toimia. Meiltä puuttui ne asioimista helpottavat luvat, jotka pitkän äheltämisen jälkeen Omakannasta ja Maisasta löydettiin.
Ehkä seuraava kerta onkin sitten helpompi. Nyt ei vaan ollut.
ap
En ole hoitanut lupia kuntoon yhdenkään lapsen kanssa. Kaikkien asioiden hoitaminen onnistuu ilman lupia kun lapsi on mukana siellä paikan päällä. Helsingissä, Espoosta en tiedä :)
Vierailija kirjoitti:
Eli aapee ei halua käyttää aikaa eikä rahaa lapseensa
Ei yksityiselle
Ei jonottamaan minnekäänOta vapaa päivä
Olen valmis ottamaan palkattoman päivän, vaikka koko viikon. Olen valmis käyttämään kaikki säästöni siihen, että lapsi on terve. Lapset menevät kaiken edelle. Myisin vaikka seinät ympäriltäni, jos lasteni terveys sitä vaatisi.
En ole kuitenkaan valmis ilmoittamaan töihin, että muut saavat kärsiä poissaolostani sen vuoksi, että yritän saada lapselle ei-akuuttia lääkäriaikaa siksi, että lapsen käsi nyt vaan on vähän kipeä. Ollaan tilanteessa, jossa "olisi hyvä käydä näyttämässä", kun käsi on jo kolmatta viikkoa kipeä, eikä särky helpota.
Verovaroin kustannetun julkisen terveydenhuollon voisi lopettaa, jos hoidon saaminen on tätä. Ainakin voisi karsia ihan minimiiin. Jos minulle ilmoitettaisiin, ettei julkinen terveydenhoito koske keskituloisten lasten ei-akuutteja tapauksia, niin sitten toimisin sen mukaan. Mutta kun olen ollut siinä käsityksessä, että veroja maksamalla minulla olisi mahdollisuus päästä lapsen kanssa lähiterveysasemalle hoitoon, olen näin toiminut.
Tässä ei nyt kuitenkaan leikitä lapsen hengellä, kun on kyse vain käsisärystä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Osaa ne arvioida sen hoidon tarpeen siellä tk:sakin. Pääsette heti hoitoon jos on tarvis. Ota lomaa. Lapsen terveys on sen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.
Ja lasten sairaalakin on pitkälti erikoissairaanhoidon piirissä eli vaati useimmiten lähetteen, pois lukien tietenkin päivystyksen.
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne ja kysy lapsen omalääkäriä.
Ei meillä ole mitään omalääkärisyateemiä. Onko monessa paikassa?
Jotenkin alkaa haiskahtaa trollilta tämä "äityli".
Noh, vaalit ja kaikkee..
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapsi saisi päättää niin
Hampaita ei harjattaisi
Hammaslääkärissä ei käytäisi
Yhtään mitään rokotetta ei otettaisi
Koulussa ei käytäisiSen sijaan tiktokkeja ja juutuubia tuijotettaisiin. Hyvä että uskaltaa rohkaistua kysymään kaupassa jotain, lääkäriasioita ei kyllä tarvitse 10-12 v osata hoitaa itse yksin
Niin ja vielä lisää. Tässä iässä voi myös saada ehkäisypillerit, hoidattaa sukupuolitaudit ja käydä abortissa. Siis ilman vanhemmille ilmoittamista.
Toisaalta, jos on rikkinäiset hampaat, niin vanhemmat saavat syytteen. Jos tenava pykäisee ylläribeibin, niin vanhemmille hurrataan silloinkin?
Eli olet vastuussa vanhempana kupeittesi hedelmästä 18 vuotta, se on velvollisuutesi. Silti sinulla ei ole oikeutta mihinkään yli 10v kohdalla.
Lisäksi kuriakaan ei saa pitää, koska rumasta sanasta tai vaikka kädestä kiinni nappaamalla lapsi voi tienata kivasti.
Jännä, ettei kohta kukaan halua/uskalla lisääntyä.
Ei tietysti pääse mitenkään, sillä tuo hyvinvointialue on ainoastaan poliittinen hallintotekele, jonka ainoa tarkoitus on lisätä puoluesidonnaisten hyvien-veljien ja-sisarten määrää verovaroin ylläpidettävinä. Sairaan-, tai terveydenhoidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ke$ku$ta loi sen kannatuksensa korottamiseksi mutta äänet valuvat muualle. Mutta sairaan lapsen ja muutkin sairaat on tästä lähtien syytä viedä yksityisen lääkärin pakeille.
Olen päässyt Helsingissä julkiselle puolelle lääkäriin ja hammaslääkäriin.
Toki tätä huononnettiin persporvarihallituksen aikaan ja huononnetaan taas jos kokkelit pääsee valtaan. Se ei ole mikään uusi keino vaan ihan perus oikeiston kikkakolmonen - tehdään järkyttävällä säästöllä alimitoitus niin että kaikki lääkärit ja hoitajat jotka pääsee menee yksityiselle puolelle. Sitten potilaat koilla on rahaa menee yksityiselle puolelle. Sitten julkinen jää vain puliukoille ja yksityistä tuetaan valtion rahoilla. Ei ole sattumaa että aina kun onnoikeistohallitus niin noita teeveystaloja listautuu pörssiin.
Näin se vaan menee.
Eiköhän tuo fiksuinta olisi että se lapsi voi erikseen arkaluontoiset kirjaukset kieltää näkymästä vanhemmille, mutta oletuksena ne näkyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa puhutaan Helsingistä. Kyllä täällä on lastensairaala. Itse olet pösilö.
Talojen ja autojen vahinkojen varalta ei makseta veroja kuten sairastumisten varalta. Kyllä on mielestäni oikeutettua olettaa, että verorahoilleen saisi jotain vastinetta, kun sitä kaipaisi.