Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä 13-vuotias lapsi pääsee lääkäriin Helsingissä julkiselle puolelle?

Vierailija
21.03.2023 |

Meillä on kolme lasta, muttei ole ihme kyllä koskaan tarvittu lääkäriä mihinkään neuvolan jälkeen satunnaisia tapaturmia lukuun ottamatta. Ja tapaturmia varten meillä on vakuutus, on voitu mennä suoraan yksityiselle.

Nyt oli tarve päästä näyttämään 13-vuotiasta lasta lääkärissä, kun käsi oli niin kipeä jo kolmatta viikkoa, ettei sillä voi tehdä mitään.

Soitin terveysasemalle. Ensin nauhoite pyysi valitsemaan seitsemästä eri vaihtoehdosta oikean (ei ole hengenhätä, ei ole korona..). Sitten ilmoitettiin, että on ruuhkaa ja joku soittaa takaisin. Meni kolme tuntia ja sairaanhoitaja soitti. Ensimmäiseksi torui sitä, ettei 13v soittanut itse. Sanoin, että on koulussa, eikä voi soittaa tai vastata koulupäivän aikana mihinkään. Sitten torui sitä, että lapselta puuttuu joku kantasuostumus ja puolesta-asiointisuostumus. Mitä? Olen lapsen äiti ja lapsi on 13-vuotias! No, ei sitten saatu asiaa etenemään, kun puuttui jotkut täpät joistain palveluista, joita ei ole koskaan mihinkään tarvittu.

Päästiin nyt illalla Omakantaan ja Maisaan kirjautumaan ja meni tunti, että löydettiin ne oikeat lupa-asiat. Nyt sitten jonkun pitäisi siellä terveysasemalla huomata, että luvat on annettu ja meille saa varata ajan. Kuulemma joka tapauksessa ensimmäinen vapaa aika on vasta kuukauden päästä - näin sanottiin siis jo aamulla.

Missä välissä lääkäriin menemisestä tuli näin hankalaa?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sinne ja kysy lapsen omalääkäriä.

Soita minne? Tänään se puhelun vastaanottanut sanoi, ettei minulla ole mitään oikeuksia nähdä oman lapseni tietoja, koska hän ei ole erikseen sitä lupaa jossain portaalissa antanut. Omakantaan piti mennä antamaan joku lupa ja Maisaan toinen, että se lääkäriaika on ylipäätään mahdollista varata. Ei se puhelun vastaanottanut voinut edes sanoa soitinko oikealle terveysasemalle, kun asutaan kahden terveysaseman välissä. Soitin mielestäni lähempään, mutta lapsi saattaa hyvinkin olla sen toisen terveysaseman asiakas - ne kai riippuu siitä, millä kohtaa katua kukin sattuu asumaan.

ap

Vierailija
62/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita minne? Tänään se puhelun vastaanottanut sanoi, ettei minulla ole mitään oikeuksia nähdä oman lapseni tietoja, koska hän ei ole erikseen sitä lupaa jossain portaalissa antanut. Omakantaan piti mennä antamaan joku lupa ja Maisaan toinen, että se lääkäriaika on ylipäätään mahdollista varata. Ei se puhelun vastaanottanut voinut edes sanoa soitinko oikealle terveysasemalle, kun asutaan kahden terveysaseman välissä. Soitin mielestäni lähempään, mutta lapsi saattaa hyvinkin olla sen toisen terveysaseman asiakas - ne kai riippuu siitä, millä kohtaa katua kukin sattuu asumaan.

ap

Helsingissä saa valita sen teeveysaseman itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menette aamulla terveysasemalle jonottamaan, niin sinne pääsee Helsingissäkin.

Aivan. Eli lapsi olisi pois koulusta ja minä töistä, koska jonotetaan jossain, missä ei ole edes varmuutta siitä, että päästään lääkäriin? Luulenpa, ettei työnantajakaan katsoisi tätä hyvällä, kun lapsi on jo 13v.

Oma ratkaisuni olisi se, että soittamalla omalle terveysasemalle sieltä vastaa joku, joka osaa arvioida hoidon tarpeen. Saisi ajan joko sairaanhoitajalle tai lääkärille kiireellisyysluokan mukaan. Ja aikoja olisi myös virka-ajan ulkopuolella, jottei työssäkäyvien ja koulua käyvien päivät mene poskelleen tästä. Maksaisin tällaisesta palvelusta mieluusti vaikka tuplana soteen menevät veroni.

ap

Ei oikeasti ole ihan noin monimutkaista, asioista voi toki tehdä vaikeita, jos niin haluaa.

Mulla on samanikäiset lapset kun sulla. Harvoin joudutaan käymään terveysasemalla, mutta silloin kun joudutaan (jos ei akuuttia) mennään sinne vaikkapa perjantaina, koulun ja töiden jälkeen, juuri ennen aseman kiinnimenoa. Silloin siellä ei ole ketään asiakasta paikalla ja joka ainoa kerta on homma hoitunut ja aika on saatu varattua.

Vierailija
64/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuka ei ota lapselleen sairauskuluvakuutusta, mielellään jo ennen syntymää.

En ymmärrä miten kukaan haluaa maksaa korkeita veroja tässä maassa kun jopa lasten terveydenhuolto on ajettu alas.

Vierailija
65/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se nyt on. Terveydenhuolto on kriisissä. Oikeasti. Ihmisiä kuolee kun eivät pääse lääkäriin ajoissa, eikä oteta vakavasti. Olemme taantumassa kehitysmaan tasolle.

Ja miksi näin on? Miksi näin ei ollut 80- ja 90-luvuilla?

Meille otetaan koko ajan lisää hoidettavia, mutta resursseja ei ole.

Vierailija
66/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Eli lapsi olisi pois koulusta ja minä töistä, koska jonotetaan jossain, missä ei ole edes varmuutta siitä, että päästään lääkäriin? Luulenpa, ettei työnantajakaan katsoisi tätä hyvällä, kun lapsi on jo 13v.

Oma ratkaisuni olisi se, että soittamalla omalle terveysasemalle sieltä vastaa joku, joka osaa arvioida hoidon tarpeen. Saisi ajan joko sairaanhoitajalle tai lääkärille kiireellisyysluokan mukaan. Ja aikoja olisi myös virka-ajan ulkopuolella, jottei työssäkäyvien ja koulua käyvien päivät mene poskelleen tästä. Maksaisin tällaisesta palvelusta mieluusti vaikka tuplana soteen menevät veroni.

ap

Ei oikeasti ole ihan noin monimutkaista, asioista voi toki tehdä vaikeita, jos niin haluaa.

Mulla on samanikäiset lapset kun sulla. Harvoin joudutaan käymään terveysasemalla, mutta silloin kun joudutaan (jos ei akuuttia) mennään sinne vaikkapa perjantaina, koulun ja töiden jälkeen, juuri ennen aseman kiinnimenoa. Silloin siellä ei ole ketään asiakasta paikalla ja joka ainoa kerta on homma hoitunut ja aika on saatu varattua.

Täällä päin kävisit ihan turhaan haahuilemassa terkkarilla, ajat on annettu aamupäivällä. Ei mitään mahdollisuutta päästä edes hoitajan puheille.

Vierailija
67/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.

En tiedä. Kiva olisi, jos olisi joku portaali, jossa tämänkin voisi jostain arvata. Olisiko me voitu ei-akuuttiasian kanssa mennä johonkin Lastensairaalaan? Olen kuvitellut, että sairaalaan mennään vasta isommassa hädässä ja lähiterveysasemalle pienemmissä vaivoissa. 

ap

Jaa, meille on sanottu, että lapset hoidetaan lastensairaalassa. Ei ole ollut koskaan muuta kuin akuutteja terveysongelmia. Koulussa on lääkäri myös ja hoitaja?

Ja sinne lastensairaalaan mennään lääkärin lähetteellä.

-Lasten vastaanotoille tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä. Lapsenne voi saada kutsun vastaanotoille sairauden diagnoosin määrittämisen, hoidon ja/tai seurannan vuoksi.- HUS

Vierailija
68/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuon ikäinen osaa itsekin jonottaa,yksin siis. 

Vierailija
69/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuka ei ota lapselleen sairauskuluvakuutusta, mielellään jo ennen syntymää.

No se on vähän myöhäistä tässä vaiheessa ap:n lapsen kohdalla.

Sillä sanoinkin et mielellään jo ennen syntymää

Vierailija
70/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä se on kun aikuisilla on lähes maksuton terveydenhuolto eikä heidän tarvitse ottaa vastuuta terveydestään.

Vierailija
71/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sun ratkaisu on nyt vaan pelkkää utopiaa nykypäivän Suomessa. Pääset tosin kyllä lastensairaalankin kautta tuon vaivan takia. Ei tarvitse lähetettä tai soittoa sinne.

Liioittelet vaan hieman, että käsi on kipeytynyt yhtäkkiä. Mutta varaudu jonottamaan, meillä meni viime kerralla 11h siellä. Tutkittiin kyllä erittäin hyvin ja perusteellisesti, olin erittäin tyytyväinen hoitoon vaikka kauan kestikin.

Vierailija
72/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.

En tiedä. Kiva olisi, jos olisi joku portaali, jossa tämänkin voisi jostain arvata. Olisiko me voitu ei-akuuttiasian kanssa mennä johonkin Lastensairaalaan? Olen kuvitellut, että sairaalaan mennään vasta isommassa hädässä ja lähiterveysasemalle pienemmissä vaivoissa. 

ap

Jaa, meille on sanottu, että lapset hoidetaan lastensairaalassa. Ei ole ollut koskaan muuta kuin akuutteja terveysongelmia. Koulussa on lääkäri myös ja hoitaja?

Ja sinne lastensairaalaan mennään lääkärin lähetteellä.

-Lasten vastaanotoille tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä. Lapsenne voi saada kutsun vastaanotoille sairauden diagnoosin määrittämisen, hoidon ja/tai seurannan vuoksi.- HUS

Pääsee kyllä ilman lähetettä. Juuri ollut kaksi kertaa ilman lähetettä.

Vierailija
73/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaas se puolalaisten ilmainen abortti on tärkein

Vierailija
74/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täällä päin kävisit ihan turhaan haahuilemassa terkkarilla, ajat on annettu aamupäivällä. Ei mitään mahdollisuutta päästä edes hoitajan puheille.

No mä asun Helsingissä, että täällä saa ajan. Sä asut sitten varmaan Espoossa, siellä on asiat vielä enemmän päin persettä ilmeisesti.

Vierailija
75/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuon ikäinen osaa itsekin jonottaa,yksin siis. 

Ja sitten käy esimerkiksi näin?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ed3a2217-828c-4ffc-8352-8bbcb93a8877

Vierailija
76/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan haluaa maksaa korkeita veroja tässä maassa kun jopa lasten terveydenhuolto on ajettu alas.

Meillä on EU:n kallein ja huonoin perusterveydenhuolto. Samalla on hyvä erikoisterveydenhuolto, mutta millä sinne pääsee?

Vierailija
77/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on EU:n kallein ja huonoin perusterveydenhuolto. Samalla on hyvä erikoisterveydenhuolto, mutta millä sinne pääsee?

Hakemalla yksityiseltä lähetteen

Vierailija
78/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin semmosta se on lasten kanssa, joskus vähän hankalampaa, voi joutua ottamaan vaikka palkatonta töistä.

Vierailija
79/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aapee ei halua käyttää aikaa eikä rahaa lapseensa

Ei yksityiselle

Ei jonottamaan minnekään

Ota vapaa päivä

Vierailija
80/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Helsingissä saa valita sen teeveysaseman itse.

Näin kuulemma on, mutta minkä terveysaseman lapseni on valinnut? En tiedä omaanikaan, kun ole julkisella ollut pariinkymmeneen vuoteen työterveyden takia. Olen täysin oletuksen varassa, että lapsi on tuossa minun mittaustulosteni mukaisessa lähemmässä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän