Kannattaakohan hakea henk.koht.avustajan työtä
Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?
Kommentit (139)
Saman rahan saa työttömänä kun se et olis 8h päiväs avustajana. Todella huono palkka sekä todella raskasta. Osa aikasesti ei kannata tehdä kun samaan aikaan muut tuet laskee (ei ole enään suojaosuutta mitä saa tienata osa aikasena tukien päälle!)
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta löytyy henkilökohtaisen orjan hommasta. Kuskasin laskettelureissuille, kolasin pihan, kannoin puut, kokkasin, ajoin nurmikon ja toimin henkilökohtaisena autonkuljettajana. Mietin samaa kuin monet muutkin kirjoittajat, että onko vammaisena henkilönä ok teetättää pihatyöt ym. ilmaiseksi veronmaksajan rahoilla, kun on liikaa avustustunteja myönnettynä?
Mitenkäs vammainen pystyy laskettelemaan?
Mulla kaksi iäkkäämpää naista avustettavana. Helpot työt kun rajattu ikkunan pesut ja isommat siivoukset pois. Pieni siistiminen vain. Avustettavan kanssa yhdessä tehdään. Ulkoilussa avustan ja toisen kanssa asiointi apuna. Invataksi tuo ja vie asioille.
Tämä on työsuhde eikä ihmis suhde. En esimerkiksi halaile heitä niinkuin jotkut avustajat tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta löytyy henkilökohtaisen orjan hommasta. Kuskasin laskettelureissuille, kolasin pihan, kannoin puut, kokkasin, ajoin nurmikon ja toimin henkilökohtaisena autonkuljettajana. Mietin samaa kuin monet muutkin kirjoittajat, että onko vammaisena henkilönä ok teetättää pihatyöt ym. ilmaiseksi veronmaksajan rahoilla, kun on liikaa avustustunteja myönnettynä?
Mitenkäs vammainen pystyy laskettelemaan?
Onhan paralympialaisissa ollut ainakin heikkonäköisiä laskettelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä väliä onko siivoamisessa huono ja hidas, vai tehokas ja nopea. Tuilla elää paremmin, kun siivouksesta saatavalla liksalla.
Jaa. Siivoojana 2000 brutto, työttömänä noin 800 brutto. Kummallakohan elää paremmin.
:D otin ihan vakavasti tän avauksen ennenkuin sanoit että kelatulot 1600€/kk
kuka näitä provoja jaksaa oikeasti tehdä
Vierailija kirjoitti:
:D otin ihan vakavasti tän avauksen ennenkuin sanoit että kelatulot 1600€/kk
kuka näitä provoja jaksaa oikeasti tehdä
oikeistotrollit suojatyöpaikoistansa näitä tekee
koko oikeistolaisuus perustuu pelkkien valheiden levittämiseen
Jos avustettava on vaikkapa näkövammainen, niin työ on fyysisesti kevyttä. Jos taas vaikeasti liikuntavammainen, varaudu raskaisiin hommiin. Sitten taas kehitysvammaisen avustajana on omat kuvionsa. Avustustuntien määrä myös vaihtelee; jollain on 40 h/vko, toisella vaikka 10 h.
Itse tykkäsin hommasta osa-aikaisena, mutta kohtalaista palkkaa sai vain ilta- ja viikonloppuvuoroista. Arkipäivältä taisi saada alle 9 e/h. Tämä noin 15 v sitten, nykyisiä taksoja en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeellä saat Kelalta tukina 1600 euroa?
Mitä kysymykseesi tulee, niin henk.koht. avustajan työ silloin, kun työskentelee ainoastaan yhden henkilön avustajan ja hän samalla toimii myös työnatajana on silkkaa pompottelua. Ainakin kannattaa työskennellä firman kautta, jolloin työvuorot yms. pitävät paikkansa ja palkka tulee vaikka avustettava peruisi vuoron hetken mielijohteesta. Nykyiset tukesi ovat korkeammat, kuin mitä saisit henkilökohtaisena avustajana.
Olin vähän aikaa henkilökohtaisena avustajana. Avustettava asui palvelutalossa. Ongelmaksi tuli, että ensinnäkin avustustunteja oli vähän ja toisekseen palvelutalosta saatettiin laittaa avustettava lepäämään minulle ilmoittamatta, vaikka olin merkinnyt avustettavan vihkoon milloin tulen avustamaan. Tulin siis turhaan paikalle, ja turhista käynneistä ei saanut palkkaa. Turhautti, ja lopetin.
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?"
Kelan tuet pitäisi ottaa pois näiltä muiden rahoilla eläviltä siipeilijöiltä, joille ei työ kelpaa ja joiden takia me muut joudutaan maksamaan helvetillisiä veroja. On munkin työ ihan helvetin tylsää. Vihaksi pistää.
Jep. Järjetöntä, että ap saa tukina noin suuren summan vastiikkeettomasti! Todella väärin. Tuollaiset on yksi syy, miksi hankkiudun ulkomaille töihin. Ei kiinnosta elättää tukiloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?"
Kelan tuet pitäisi ottaa pois näiltä muiden rahoilla eläviltä siipeilijöiltä, joille ei työ kelpaa ja joiden takia me muut joudutaan maksamaan helvetillisiä veroja. On munkin työ ihan helvetin tylsää. Vihaksi pistää.
Jep. Järjetöntä, että ap saa tukina noin suuren summan vastiikkeettomasti! Todella väärin. Tuollaiset on yksi syy, miksi hankkiudun ulkomaille töihin. Ei kiinnosta elättää tukiloisia.
tapa samantien ittes vi tun paskatrolli idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä väliä onko siivoamisessa huono ja hidas, vai tehokas ja nopea. Tuilla elää paremmin, kun siivouksesta saatavalla liksalla.
Jaa. Siivoojana 2000 brutto, työttömänä noin 800 brutto. Kummallakohan elää paremmin.
Brutto 2350€ Työstä kertyy eläkettä. Lomarahat on kivat kun vuosi ahkeroitu.
Vierailija kirjoitti:
Tää on AP:n oma vastaus omaan trollialoitukseen
Mitä jos kaikki oikeistolaiset ihmispaskat vaan ammuttais kuoppaan? Ei kukaan jäis kaipaamaan. Mitään muuta nää ei osaa maailmaan tuoda kuin valheita ja vihaa
Vierailija kirjoitti:
1600e kela tukia?
Mä saan 2 lapsen äitinä 760e.
Ja minä alle 600 e peruspäivärahaa (asun perheen kesämökillä). IHmettelen. Viimeksi kun olin töissä ja tienasin hyvin, sain 1600 e hyvinä kuukausina brutto. Tämän takia epäilin aloitusta provoksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600e kela tukia?
Mä saan 2 lapsen äitinä 760e.Ja minä alle 600 e peruspäivärahaa (asun perheen kesämökillä). IHmettelen. Viimeksi kun olin töissä ja tienasin hyvin, sain 1600 e hyvinä kuukausina brutto. Tämän takia epäilin aloitusta provoksi..
Mutku näin nää asiat koetaan! Siis että tuilla eläjät saa 2000€ tekemättä mitään ja siks eivät viitsi tehdä töitä
Aika leikata taas lisää työttömiltä tukia
Huh... hyvä ketju. Telkussa tuli kerran se sarja siitä vammaisesta miehestä, joka tahtoi vaeltaa sähköpyörätuolilla läpi Euroopan/ jonnekin. Menivät pakulla siinä vieressä, nukkuivat missä sattuu. Mies kohteli avustajiaan kuin koiria, istui tuolissaan kuin kuningas. Sarjassa tuli hyvin esiin alan ongelma, narsistiset autettavat. Läheltäkin löytyy näitä, jopa pahimmat - sanonko suoraan - sairaudellaan manipuloivia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeellä saat Kelalta tukina 1600 euroa?
Jos tilanne on vaikkapa seuraavanlainen(mukana tukien yh-korotukset,1.lapsesta): Asumistuki 480eur, työmarkkinatuki 760eur, toimeentulotuki n.70eur (tai asumiskulut sähkö vesi), lapsilisä 160eur, elatusmaksu 180eur-koostuisiko tämäntapaisista tuista? Yhteensä n.1600euroa/kk. Mikään muu ei kait tuollaista tukisummaa voi selittää.Asumistuki menee asumiseen,ei omaan käyttöön. Eli ei yh.t saa käyttöönsä rahaa niin paljon.
Myös työssäkäyvä maksaa asumisesta, asumismenot ovat rahan omaa käyttöä.
On kyllä suuri tuki, toiset joutuvat tekemään paljon töitä ja näkemään paljon vaivaa saadakseen 1600 euroa/kk. palkkaa.
Töihin on kuitenkin parempi mennä, vaikka palkka olisi pienempi, koska työssä oleva saa helpommin uuden työn kuin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Hae vaikka mielummin kouluavustajaksi ala-asteelle ja pyydä että saat täydet työtunnit (ma-pe 8-15 tai 16). Nettopalkka 1500 ja 1600 välillä. Koulutusta ja kokemusta ei juuri tarvita kunhan on hyvä tyyppi. Ja helpompaa se on hallita tilanteet jossa 9 vuotias kilahtaa verrattuna siihen että 50v 100kg alkoholisoitunut pyörätuolimies kilahtaa sulle.
Riippuu avustajastakin. Itsellä ei mitään kokemusta lapsista eikä aavistustakaan mitä pitäisi tehdä jos lapsi suuttuu.
Ok tullut tehtyä näitä hommia niin että asiakas oli työnantaja /palkan hoiti hyvinvointialue. Asiakas oli ok mutta hyvinvointialue täysin omassa surkeudessaan rämpivä laitos.
Nykyään teen Mehiläisen kautta ja minulla on vain yksi asiakas. Useampi vuosi mennyt ja ei valittamista. Välissä pohdin että pitäisikö vaihtaa nollasopparista vakkariksi mutta lomakorvaus on sen verran kiva eikä minulla ole kesälomalle niin käyttöä yksin asuvana. Ja onhan tässä se mainio puoli että kun asiakas lopulta lähtee taivasmatkalle on suunnitelmissa että jatkan vaan viikonloppuja ja teen muiden alojen hommia päivätöiksi koska ei tässä muuten kummoista eläkettä saa.