Ulkosuomalainen, aiotko äänestää?
Aiotko palata Suomeen seuraavan hallituskauden aikana?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenan vaalitentti katsottavissa vain Suomessa :(
Täällä Teneriffalla ainakin näkyy kaikki.
Brysselissä äänestän. Veikkaan, että keskimääräistä vilkkaampaa kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äänestät?
Minä äänestän ekaa kertaa pitkään aikaan, koska meno (hallituksessa) on mennyt niin älyttömäksi. Olisi vastuutonta vain katsoa sivusta. Tuskin palaan takaisin, mutta vanhempani joutuvat kitumaan teidän 'onnellisten' armoilla.
Kyllä ja ei. Perussuomalaisilla menee ääni. Somehörhöt jäähylle.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kovasti tietää, miksi olette niin ehdottomia, ettette koskaan muuta Suomeen takaisin? Siis vaikka mitä tapahtuisi?
En toki arvostele ja kunnioitan päätöstänne. Itsekin nuorena haaveilin ulkomailla asumisesta, mutta jäi tekemättä niinkuin moni muukin asia, jotka jäävät vaan haaveeksi.
Mistä asunto, mistä työ? En ole korkeakoulutettu. Olen kouluttautunut ulkomailla. Työmahdollisuudet olisivat Suomessa varmaan heikot. 3 h + k asuntoni hinnalla saisin Suomesta miniyksiön.
Olen myös niin ulkona suomalaisesta elämänmenista, että miten mahtaisin sopeutua.
Suomessa on tosi kiva käydä, mutta takaisin muuttaminen on epärealistista. En suunnittele sitä, enkä haaveile siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta äänestätte? Kysyn, olisiko ulkosuomalaisten äänistä vaalien yllätys kun nyt Persut vie..
Äänestän, ja Persuja, koska Suomi on minulle tärkeä. Kesäksi menen pikku mökilleni Saimaalle. Talvikuukaudet asun Granilla, Las Palmasissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenan vaalitentti katsottavissa vain Suomessa :(
Täällä Teneriffalla ainakin näkyy kaikki.
Alkoi mullakin sit lopulta näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta äänestätte? Kysyn, olisiko ulkosuomalaisten äänistä vaalien yllätys kun nyt Persut vie..
Eikö ulkosuomalainen voi olla PerSu?
Empiirisen kokemuksen perusteella aika epätodennäköistä.
Terveisin "25 vuotta ulkomailla kolmessa maassa, kohta neljännessä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aion (aiomme). Huomenna meitä lähtee iso joukko eläkeläisiä Suomi-Teneriffakerholle äänestämään. Äänestys on nyt erityisen tärkeää, koska Suomi tarvitsee muutoksen.
T. Talviasukkaat.
Mekin menemme sankoin joukoin ennakkoon äänestämään, Marinin hörhöily saa loppua.
Terveisin Fuengirolan boomerit. :)
Jes! :)
Täällä Teneriffalla äänestetään ennakkoon todella vilkkaasti. Heti aamusta on jo jonoa Suomikerhon edustalla. Hieno juttu!
Eli vastaus aloitukseen: äänestin ja menen kesäksi Suomeen.
Nej, och nej, annat än som sommarsemester. Röstandet skulle inte vara speciellt svårt men valkompasserna ger mig kandidater som jag inte har någon känsla för och var gång går åsikterna i sär på någon viktig punkt. Alla är för röda och de som är det minst är på tok för konservativa.
Valsedeln och röstarens uppgifter läggs alla i ett och samma kuvert, vilket äventyrar valsäkerheten till 100 %. Det är kanske en ännu större orsak till att inte rösta. Min tillit till finska myndigheter är exakt noll. Detta utan att vara bitter. Man vet aldrig vilken lag de bryter mot, vilken uppgift de lämnar ogjord eller varför det inte fungerar. Det enda som är säkert är det att endast du lider av deras missar, så varför ta risken då ingen belöning står i den andra vågskålen? Strunt samma vilka livsstils sossar som kommer in från min valkrets i Finland. Annat finns inte att välja.
Ulkomailla elää vaalipiirin kokoinen määrä äänioikeutettuja suomalaisia
---
Miksi äänestäminen ei innosta?
Ulkosuomalaisten äänestyskäyttäytymistä jo vuosia tutkinut Peltoniemi nimeää heti kolme keskeistä syytä sille, miksi niin harva ulkosuomalainen äänestää.
Hankaluus. Suurin syy on, että äänestäminen ulkomailla on käytännössä hankalaa. Se on aina ennen vaatinut matkustamista lähimpään Suomen edustustoon, joka saattaa sijaita jopa satojen kilometrien päässä asuinpaikasta. Kirjeäänestys saattaa ajan kuluessa yleistyä ja osaltaan nostaa äänestysprosenttia korkeammalle tasolle.
Koettu tietovaje. Ulkosuomalaiset kokevat itse, että heillä ei ole riittävästi tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta, poliittisesta järjestelmästä tai päivänpolitiikasta. Huono itsetunto oman ymmärryksen määrästä laskee intoa vaikuttaa.
Motivaation puute. Kaikki eivät ole kiinnostuneita politiikasta, tai omalla äänellä ei koeta olevan merkitystä. Ulkosuomalaisten kohdalla yleinen motivaation taso ei ole kuitenkaan sen alhaisempi kuin Suomessa asuvilla.
Onko ulkosuomalaisten äänestysprosentti jo tiedossa? Ennakkoäänestys päättyi la 25.3.
Seurasitteko vaalitenttejä? Minä seurasin tälläkin viikolla, vaikka ennakkoäänestys loppui lauantaina.
Aiotteko katsoa sunnuntaina äänten laskennan? Minä aion. 🍿😊
Vierailija kirjoitti:
Seurasitteko vaalitenttejä? Minä seurasin tälläkin viikolla, vaikka ennakkoäänestys loppui lauantaina.
Aiotteko katsoa sunnuntaina äänten laskennan? Minä aion. 🍿😊
Kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut ilmoitusta äänioikeudesta. Onko teille?
On tullut, USA.
Samoin, kirjeet tuli Sveitsiin. Ja tottakai kävimme äänestämässä, muttei tietenkään persuja! 26 vuotta poissa eri maissa ei olla ajateltu, mutta, mutta, koskaan pidä sanoa: Ei ikinä! Täällä kaipaa joskus merta ja Kaivopuistoa.
Tulisipa!