Ulkonäkö ja kohtelu
Jokainenhan tietää joissakin liikkeissä, vaatteet, kosmetiikka, autoliike , köyhän näköinen palvellaan huonommin. Huonekalukapassa kerrotaan heti rahoitusmahdollisuudesta.
Toinen syrjinnän muoto on iäkkäiden palveleminen. Toki on hienoa jos huomioidaan liikunta, tarjotaan tuolia tai jos huomataan kuulon olevan huono, ouhutaan selkeästi.
Se ärsyttää kun vanhana ja rumana kohdellaan kuin idioottia, lässytetään seurakuntasisaren äänellä pehmoisia ja selitetään itsestään selvyyksiä olettaen että ehkä vähämielisyyksissään vanhus kattelee älykännykkää tai tablettia. "Täällä meillä on tämmönen helppokäyttöinen peruspuhelin".
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Hupaisin kokemus omalla kohdallani oli 50+ vuotiaana, kun ostin uudet silmälasit. Optikkopoika (pun intended) sanoi ihan vakavissaan minulle, että "näillä on nyt hyvä täyttää sanaristikoita". Olen yleensä aika sanavalmis, mutta siinä kohtaa loksahti leuka ja jäin sanattomaksi.
Tapahtuneesta on nyt kymmenisen vuotta enkä edelleenkään ole halunnut enkä ehtinyt vapaa-ajallani täytellä sanaristikoita.
Ite oon kyllä täytelly ristikoita teininäkin:D en oo mieltäny sitä että olisi ainoostaan joku vanhusten juttu
Vaikka pukeudun nykyään suht tasokkaasti, niin vartija tulee aina vastaan heti kun pääsen kaupan portista sisään. Siinä sitten katselee seinille ja olevinaan puuhaa jotain. Herätän kamerassa huomion.
Lapsenkasvoisuudesta on ollut jo monta ketjua, mutta joo. Se.
Kun aina arvioidaan kymmenen vuotta nuoremmaksi, eli kymmenen vuotta kokemattomammaksi.
Nyt päälle viisikymppisenä alkaa vähän helpottaa kun ikä alkaa näkyä vääjäämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sen, että kun on ulkomaalaisen näköinen, ei edes tervehditä.
Ja riittää tumma hiuksien väri ja hieman eksoottiset silmät. Ja täysin suomalainen, mutta aina saa selitellä itseään.
Sukulaispoika on , kuten osa suvusta, hyvin tummatukkainen ja ruskeasilmäinen, mitä lie geenejä 1800- luvulla sukuun tullut.
Hänelle joskus ruvetaan puhumaan englantia edes tarkistamatta osaako supisuomalainrn mies suomea.
Hah-hah, mulle sattuu näitä myös. Meninpä muutama vuosi sitten äänestämään. Nuori miespuolinen vaalivirkailija, opiskelijan näköinen, kysyi minulta henkilöllisyyskorttia ensin englanniksi. Ymmärsin kyllä, mutta ehkä ihan hetken tuijotin häntä vähän kysyvästi, niin hänpä vaihtoi kielen ruotsiksi. Sitten oli poikaparka jo niin sekaisin, että armahdin häntä, ja sanoin että ihan suomea vaan.
Minua pidettiin apteekissa varmaan narkkina tmv kun menin koiranulkoilutusvaatteissa suoraan lenkiltä hakemaan reseptilääkettä (oli kiire saada tuo lääke niin en vaihtanut vaatteita, ajattelin että haen vain nopeasti). Vartija tuli viereen tuijottamaan koko asioinnin ajaksi.