Ulkonäkö ja kohtelu
Jokainenhan tietää joissakin liikkeissä, vaatteet, kosmetiikka, autoliike , köyhän näköinen palvellaan huonommin. Huonekalukapassa kerrotaan heti rahoitusmahdollisuudesta.
Toinen syrjinnän muoto on iäkkäiden palveleminen. Toki on hienoa jos huomioidaan liikunta, tarjotaan tuolia tai jos huomataan kuulon olevan huono, ouhutaan selkeästi.
Se ärsyttää kun vanhana ja rumana kohdellaan kuin idioottia, lässytetään seurakuntasisaren äänellä pehmoisia ja selitetään itsestään selvyyksiä olettaen että ehkä vähämielisyyksissään vanhus kattelee älykännykkää tai tablettia. "Täällä meillä on tämmönen helppokäyttöinen peruspuhelin".
Kommentit (44)
Olen sen verran ikääntynyt etten aina jaksa ottaa itseäni kovinkaan vakavasti.
Tiedän sen, että kun on ulkomaalaisen näköinen, ei edes tervehditä.
Ja riittää tumma hiuksien väri ja hieman eksoottiset silmät. Ja täysin suomalainen, mutta aina saa selitellä itseään.
Miksi et vaan käännä tuota kohtelua eduksesi ja revi siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti.
Mä liikun joka paikassa ulkoiluvaatteissa, siis kaupungilla ym. Niin kun menin plastiikkakirurgin vastaanotolle mulle soitettiin perään, että he ottaisi multa etukäteismaksun. Mä vaan nauroin puhelimessa, että maksan kerran kortilla. Toisessa päässä soperrettiin jotain että joskus voi olla sellainen elämäntilanne, että pitää maksaa osissa....
Ai perhana edelleen naurattaa. Joo ymmärrän kyllä heidän pointin varmistua siitä, että saavat rahansa mutta ei että mua naurattaa edelleen koko juttu. Luulivat mua varmaan aivan köyhäksi ulkoisen olemuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ja riittää tumma hiuksien väri ja hieman eksoottiset silmät. Ja täysin suomalainen, mutta aina saa selitellä itseään.
Sukulaispoika on , kuten osa suvusta, hyvin tummatukkainen ja ruskeasilmäinen, mitä lie geenejä 1800- luvulla sukuun tullut.
Hänelle joskus ruvetaan puhumaan englantia edes tarkistamatta osaako supisuomalainrn mies suomea.
"Ei ole koiraa karvoihin katsomista", mutta valitettavan usein olen törmännyt kaikkeen mainittuun.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, kun visuaalisia apinoita ollaan kaikki. Ihminen tulkitsee evoluution vuoksi ruman ihmisen sairaaksi, vaikka ruma ihminen olisi terve, kuin pukki. Jos olet lihaksikas ja vahvan näköinen mies, saat keneltä tahansa ihan toisenlaista kohtelua. Sama, jos olet nuori, hoikka, pitkähiuksinen ja kaunis nainen, niin ihmiset palvovat maata jalkojesi juuressa.
...ja heti kun oletkin nuori, 10 kg liian hoikka, pitkä- mutta ohuthiuksinen ja ei niin symmetrisen kaunis nainen, niin kohtelu on heti kuivaa ja nuivaa. Olet se "sairas gaselli", jota pitää vaistomaisesti välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, kun visuaalisia apinoita ollaan kaikki. Ihminen tulkitsee evoluution vuoksi ruman ihmisen sairaaksi, vaikka ruma ihminen olisi terve, kuin pukki. Jos olet lihaksikas ja vahvan näköinen mies, saat keneltä tahansa ihan toisenlaista kohtelua. Sama, jos olet nuori, hoikka, pitkähiuksinen ja kaunis nainen, niin ihmiset palvovat maata jalkojesi juuressa.
...ja heti kun oletkin nuori, 10 kg liian hoikka, pitkä- mutta ohuthiuksinen ja ei niin symmetrisen kaunis nainen, niin kohtelu on heti kuivaa ja nuivaa. Olet se "sairas gaselli", jota pitää vaistomaisesti välttää.
Täysin samaa on kohtelu laihalle, lyhyelle ja ei-voimakkaan näköiselle miehelle. Itseasiassa sinua ei pidetä miehenä ollenkaan. Mutta kun katsoo historiaa kymmeniätuhansia vuosia taakse päin (missä ajassa aivomme elävät), niin äkkiä tuon ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika on , kuten osa suvusta, hyvin tummatukkainen ja ruskeasilmäinen, mitä lie geenejä 1800- luvulla sukuun tullut.
Hänelle joskus ruvetaan puhumaan englantia edes tarkistamatta osaako supisuomalainrn mies suomea.
Sama täällä. Lentokoneessa varsinkin kiva huomata kun Finnairilla alkavat automaattisesti puhua englantia ja vastaavasti turha odottaa että englantilainen stuertti puhuisi mulle suomea pari sanaa, kun tekee sitä jokaiselle ympärillä istuvalle.
Toki on se englantikin parempi kuin se kokonaan ingnooraaminen englannin puhumisen pelossa.
Olen ylipainoinen, vanhentuvan rokkarin näköinen mies hieman resuisine vaatteineni ja partoineni..Toisaalta olen varakas, koulutettu ja hyvässä ammatissa. Kaupoissa kohdellaan selvästi kylmäkiskoisemmin verrattuna aikaan, jolloin oli siloposket, lyhyet hiukset ja pikkutakki.. Silloin kun kävi katsomassa vaikkapa uutta autoa, oli myyjiä riesaksi asti. Nyt ei saa sutomyyjää paikalle kirveelläkään. Olin kuitenkin silloin paljon köyhempi kuin nyt.
Hupaisin kokemus omalla kohdallani oli 50+ vuotiaana, kun ostin uudet silmälasit. Optikkopoika (pun intended) sanoi ihan vakavissaan minulle, että "näillä on nyt hyvä täyttää sanaristikoita". Olen yleensä aika sanavalmis, mutta siinä kohtaa loksahti leuka ja jäin sanattomaksi.
Tapahtuneesta on nyt kymmenisen vuotta enkä edelleenkään ole halunnut enkä ehtinyt vapaa-ajallani täytellä sanaristikoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaan käännä tuota kohtelua eduksesi ja revi siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti.
Nimenomaan. Oon viettänyt monta hauskaa hetkeä esimerkiksi netti- ja puhelinliittymiä myyvien nuorien miesten kanssa, varsinkin kun ovat niitä laitteitansa alkaneet kauppaamaan liittymän mukaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Oon viettänyt monta hauskaa hetkeä esimerkiksi netti- ja puhelinliittymiä myyvien nuorien miesten kanssa, varsinkin kun ovat niitä laitteitansa alkaneet kauppaamaan liittymän mukaan. :)
Tytär ehdotti heittäytymistä säälimummoksi ja tinkimään alennusta ja erilaisia etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Hupaisin kokemus omalla kohdallani oli 50+ vuotiaana, kun ostin uudet silmälasit. Optikkopoika (pun intended) sanoi ihan vakavissaan minulle, että "näillä on nyt hyvä täyttää sanaristikoita". Olen yleensä aika sanavalmis, mutta siinä kohtaa loksahti leuka ja jäin sanattomaksi.
Tapahtuneesta on nyt kymmenisen vuotta enkä edelleenkään ole halunnut enkä ehtinyt vapaa-ajallani täytellä sanaristikoita.
:D oletko varma ettei tuo ollut vitsi?
Näitä näkee työhaastatteluissakin. Semmoinen tettiharjoittelijan näköinen pikkuteini oli kerran jossain henkilöstövuokrausfirmassa haastattelemassa ja asenteet oli kyllä melkoiset.
Näytti ja puheet oli just sitä luokkaa, että tietotekniikkaosaaminen on jotain tyyliin somepäivitysten teko ja valokuvien otto jolla valmiilla helppokäyttöfilttereillä.
Kuitenkin itse sukupolvea, joka mukana alusta saakka ja parinkymmenen vuoden muinainen kokemus ihan ohjelmistohommistakin
Epäilen, ettei ollut edes vilkaissut hakulomakettani
Ei liity asiakaspalveluun, mutta yksi päivä junaa odottaessa vanhempi nainen lähti menemään "karkuun" pälyillen taakseen luullen, että seuraan tai jotain. Olen +30v nainen ja ulkonäön perusteella näytän kai lievästi nistahtavalta.
Eilen taksi tuli hakemaan eikä meinannut tajuta, että olen asiakas. Avasi takaoven lukon vasta, kun olin yrittänyt avata ovea. Matkalla istuessa kuski vilkuili peiliin kunnes kysyi vähän pelokkaana, onko kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D oletko varma ettei tuo ollut vitsi?
Olen, luotan omiin vuorovaikutustaitoihini ja kyllä kyseinen optikko oli ihan vakavissaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran ikääntynyt etten aina jaksa ottaa itseäni kovinkaan vakavasti.
Vähän sama homma.
Toisaalta ei kyllä voi huonosta kohtelusta valittaa, voi olla että näytän siltä, että teen reklamaation aina, kun kohtaan huonoa asiakaspalvelua. Vaativalta, vaikealta ja lievästi höpsähtäneen sekopäiseltä.
Sukulaislasten mukaan oon kukkahattutäti Moonika ja näytän höpsöltä taiteilijalta
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen, vanhentuvan rokkarin näköinen mies hieman resuisine vaatteineni ja partoineni..Toisaalta olen varakas, koulutettu ja hyvässä ammatissa. Kaupoissa kohdellaan selvästi kylmäkiskoisemmin verrattuna aikaan, jolloin oli siloposket, lyhyet hiukset ja pikkutakki.. Silloin kun kävi katsomassa vaikkapa uutta autoa, oli myyjiä riesaksi asti. Nyt ei saa sutomyyjää paikalle kirveelläkään. Olin kuitenkin silloin paljon köyhempi kuin nyt.
Tässä yksi syy, miksi ulkonäkö pitäisi olla ikääntyessäkin yksi ykkösprioriteeteista.