Säälittääkö teitä tuotantoeläimet?
Teetkö tämän vuoksi valintoja? Eli oletko jättänyt vaikka sian tai broilerin pois lautaseltasi jne?
Muutamien kymmenien vuosien päästä ihmetellään kuinka julmaa toimintaa ihminen on harjoittanut. Ettekö huomaa sitä vääryyttä mitä eläimille tehdään Suomessakin?
Kommentit (47)
tietää että ovatko nämä tehotuotannon kauhistelijat juuri niitä jotka haluavat ruokansa mahdollisimman halvalla? Viljelijätkään eivät voi loputtomasti laittaa rahaa eläinten hyvinvointiin jos se ei näy esim. maidon ja lihan hinnassa. Maidonkin tuottajahinta on laskusuunnassa, se panee miettimään että onko meidänkin uusi navetta vanhanmallinen parsinavetta pihaton sijaan. Ei kannata sijoittaa pariasataa tuhatta euroa kalliinpaan pihattoon kun pitää tuottaa maitoa aina vaan halvemmalla ja halvemmalla kaupunkilaisille.
Soijaa tarvitaan valtavasti ravinnoksi eläimille. Ajatelkaa paljonko se eläin syö soijaa, ennen kuin on teurastus kunnossa? Monia monia kertoja painonsa verran. Jos ihminen söisi itse lihan sijaan soijaa, sitä tarvittaisiin paaaaljon vähemmän eikä sademetsätkään tuhoutuisi.
teurastus ole millään tavalla " miellyttävä tilanne" . Sikakin on niin älykäs, että varmasti tajuaa mitä tuleman pitää. Ja lintujen murhaamista ei voi edes ajatella....
Mutta se on sentään elänyt vapaudessa (puhun villikalasta) eikä ole niin kehittynyt kuiin nisäkkäät.
t. se kalan- muttei lihansyöjä
syödä suomalaista hevosta=) On todella hyvää ja saa vielä aikas halvallakin. Ja on luultavasti saanut hyvän elämän. Ihmiset voisivat syödä hevosta enemmän, niin vähentyisi niidenkin epäinhimillinen kuljetus ulkomaille...
Tajusin jo 10 vuotiaana miten raakaa eläinten kohtelu on ja siitä saakka olen ollut kasvissyöjä.
Joskus syön itse kalastettua kalaa ja tuttavan metsästämiä lintuja. Hevosta kannattaisi tosiaan syödä, vanhat hevoset ovat nykyään lähes ongelmajätettä. Harmi kun ihmiset ei halua syödä näitä edes vähän eettisemmin tuotettuja eläimiä.
Ja mikään pakko ei ole syödä ketään tietenkään! Hyvin pärjätään ilman ruumiinsyöntiäkin!
sen sijaan tunnen suurta tuskaa aina kun lapset kärsii (en edes kyennyt katsomaan loppuun dokumenttia lapsiprostituutiosta)
Ok, ostan lattiakanaloiden munia jne., koska munituskanoilla on tosi kurjat oltavat. Mutta noin ylipäänsä olen sitä mieltä, että tuotantoeläin ei paremmasta tiedä, joten jos se ei näe nälkää ja kärsi kivuista, se ei ole mikään kauhea elämä.
Sellaista se maatalous on.
Minusta tuntuu todella pahalta, en voi edes ajatella niitä eläimiä ilman, että minulle tulee paha olo fyysisestikin.
Minua kiinnostaa muidenkin lajien hyvinvointi. Todella paljolta kärsimykseltä säästyttäisiin, jos syötäisiin vähemmän lihaa tai jätetään kokonaan pois. Kurjaa on liian monen eläimen elämä alusta loppuun. :(
Lihansyöminen on arveluttavaa myös ympäristön ja terveyden kannalta.
suomessa elukoiden hoito kuitenkin valvottua ja olosuhteet hyvät.
tavalla ja ne tapetaan todella nuorina. Ovatko ne hyvät olosuhteet?
minua säälittää ne miljoonat lapset jotka tahtomattaa kärsivät tässä maailmassa. Ihmisiä kuolee turhaan joka päivä, se on mielestäni enemmän säälittävää. En toki silti myöskään tykkää että eläimiä kohdellaan huonosti.
...koska maailam on täynnä väärinkohdeltuja ihmisä ja eläimiä. ai mutta eihän sinua ihmiset säälitä...
sitä saisi luomuna. Munat sentään saa. Kalaa syön, mutta maaeläinten liha (paitsi se kana) yököttää.
Maitotuotteita käytän... Mitenkäs maitolehmien olot? Pitäisikö siinäkin vaihtaa luomuun?
Enpä ole kohta 20 vuoteen lihoja syönyt.
Maitotuotteita ei tarvita ollenkaan, normaali ihminen voi huonosti juodessaan maitoa.
ja hyvin on lehmillä ja mulleilla asiat :) Olen lähtöisin maatilalta. Siellä ne lehmät hoitavat ja imettävät vasikkansa itse. Muuten ei heidän touhuihinsa puututa, kun tarkistetaan, että kaikki on kunnossa ja ruokaa ja juomaa riittää. Kesällä kirmailevat vehreillä laitumella ja talvella on iso aitaus käytössä (ei mitkään yksittäiset pienet häkit, vaan iso kunnon aitaus missä tilaa mennä vaikka minne!).
Teidän pitäisi itse joku päivä käydä tutustumassa karjatilaan niin tietäisitte. Paha on mennä sanomaan mitään missä oloissa elävät, jos olette nähneet joitain dokumentteja jonkun muun maan eläinten oloista. Suomessa, ainakin niillä tiloilla mitä itse tiedän, lehmillä ja mulleilla on jokaisella omat nimet ja ne tiedetään. Heitä ei kohdella huonosti. Päinvastoin, mikäli maatilan isäntä haluaa rahaakin sillä tienata niin hyvin on karjansa hoidettava. Lihanhinta laskee heti ellei ole hyvin hoidettu. Kaikki näkyy heti lihan laadussa!