Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku jonka paino on noussut ja kärsii väsymyksestä? Tiesittekö, että yhä useampi suomalainen sairastaa tietämättään kilpirauhasen vajaatoimintaa? Kuulemma jo kansansairaus kyseessä.

Veto pois
21.03.2023 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000009449305.html

Julkisella puolella lääkärit pääsääntöisesti kiistävät asian loppuun asti eikä tutkimuksiin siis pääse. Nyt kipin kapin yksityiselle ja lääkitys kuntoon. Ei ihmisen tarvitse olla väsynyt pullukka, kun voi olla virkeä ja hyväkuntoinen. Pysyy hiuksetkin päässä, kun kilpirauhasarvot ovat kohdallaan.

Vaan mistähän johtuu tällainen uusi suomalaisten kansansairaus?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kaikki vajaatoiminnan oireet jo 20v mutta testit normaalit.

Alkoi jo kun painoin 52kg, nyt vanhemmiten tullut kiloja lisää kipujen tms myötä

Ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet eivät ole sama asia kuin vajaatoiminta. Ne oireet sopivat kymmeniin eri vaivoihin.

Vierailija
22/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs, kun on jo lääkitys. Eikä se toimi.

Itsellä tämä ongelma. Kokeiden mukaan arvot ylärajoilla (viitteissä). Tk lääkärin mukaan ei voi olla oireita. Paino nousee koko ajan ja olo on kuin zombiella.

Pitäis alkaa etsimään jostain joku lääkäri joka oikeesti tajuaa näiden päälle jotain. Mutta mistä sellaisen löytää? Jos jollain on tiedossa hyvä lääkäri pk seudulla niin kiitollisena ottaisin vastaan tietoja.

Mitähän tarkoitat sillä, että arvot ovat ylärajoilla. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa kilpirauhashormonin arvo on alle viitearvon tai aivan alarajoilla, mutta TSH korkea. Oletkohan itse sekoittanut asioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paino on noussut tuplaksi nuoruuteen nähden ja kärsin väsymyksestä, mutta kilpirauhasarvoissa ei ole mitään vikaa, ei myöskään rauta/ferritiiniarvoissa. Ei ne valitettavasti aina ole ollenkaan niin yksinkertaisia ne ratkaisut paino-ongelmiin, eikä edes useimmiten. Useimmilla ylipainoisilla tällaista selittävää syytä ei löydy.

Vierailija
24/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobylin tupsahdus aikoinaan aiheutti sen, että ihmisille alkoi tulla kilpirauhassairauksia. Itsellänikin todettiin syöpä kilpirauhasessa. Se on leikattu ja nyt on lääkitys vajaatoimintaan. Käyn kerran vuodessa verikokeissa sisältäen kilpirauhaskokeet.

Vierailija
25/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin tupsahdus aikoinaan aiheutti sen, että ihmisille alkoi tulla kilpirauhassairauksia. Itsellänikin todettiin syöpä kilpirauhasessa. Se on leikattu ja nyt on lääkitys vajaatoimintaan. Käyn kerran vuodessa verikokeissa sisältäen kilpirauhaskokeet.

Yllätys, yllätys. Kilpirauhassyöpää esiintyi jo ennen Tshernobyliä. Eivät ole mitenkään lisääntyneet sen jälkeen. Nämä on helppo tilastoista tarkistaa.

Vierailija
26/36 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on otettu testit tässä parin vuoden sisään kaksi kertaa. Ovat vielä rajoissa, mutta enää siinä ja siinä. Ensimmäisellä testikerralla olivat viitearvojen keskellä, nyt enää vähän niiden yli. Lääkärin mukaan ei mitään hätää siis, ei vaikka väsyttää, tukka ei kasva ja irtoaa ja paino nousee, vaikka liikunta ja ruokailutavat eivät ole muuttuneet. Pitänee siis taas jonkin ajan päästä mennä uudelleen testeihin, ehkä ne arvot on jo sitten alle rajojen ja asialle tehdään jotain.

Vierailija
27/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys, yllätys. Kilpirauhassyöpää esiintyi jo ennen Tshernobyliä. Eivät ole mitenkään lisääntyneet sen jälkeen. Nämä on helppo tilastoista tarkistaa.

Kyllä niiden olisi periaatteessa pitänyt lisääntyä, kun kansalle ei kerrottu laskeumasta eikä kukaan sen vuoksi osannut syödä joditabletteja ajoissa. Hyvä tietysti, jos eivät silti lisääntyneet.

Vierailija
28/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaikki arvot ok ja lääkärin mielestä tietysti on vain päässä vikaa, koska tietysti minä valitsen haluta olla aina loppuun asti uupunut ja painon nousukin on niin kivaa.

Aika mahdotonta on vajaatoiminta-diagnoosia tehdä jos kaikki laboratorioarvot ovat viitteissä.  Toki sellaisiakin "funktionaalisia" lääkäriasemia on jotka tienaavat sellaisillakin diagnooseilla.

Mutta mitä tarkoittaa "kaikki laboratorioarvot". Yleensä ei kaikkia mahdollisia asiaan liittyviä verikokeita edes tehdä.

Vierailija
29/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaikki arvot ok ja lääkärin mielestä tietysti on vain päässä vikaa, koska tietysti minä valitsen haluta olla aina loppuun asti uupunut ja painon nousukin on niin kivaa.

Sinulla voi olla ongelma lusämunuaisessa, pitkittynyt stressi aiheuttanut.

Hmmm... Tuossa voi olla ideaa! Sopisi muihin oireisiin ja elämänihän ei muuta olekaan ollut kuin pelkoa ja stressiä vuosikymmeniä.

Tuota kutsutaan  adrenaliiniväsymykseksi. Maailmalla on sen hoitoon erikoistuneita lääkäreitä,mutta Suomessa sitä ei tunnusteta lainkaan. Suomessa lääkäreiden virallinen kanta on että joko lisämunuaiset ttoimivat täysin optimaallisesti tai sitten on Addisonin syndrooma. Mitään välimuotoa ei kuulemma voi olla. Kun googlettaa "Adrenal fatique" niin löytyy hyvin tietoa!

Vierailija
30/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla ongelma lusämunuaisessa, pitkittynyt stressi aiheuttanut.

Hmmm... Tuossa voi olla ideaa! Sopisi muihin oireisiin ja elämänihän ei muuta olekaan ollut kuin pelkoa ja stressiä vuosikymmeniä.

Tuota kutsutaan  adrenaliiniväsymykseksi. Maailmalla on sen hoitoon erikoistuneita lääkäreitä,mutta Suomessa sitä ei tunnusteta lainkaan. Suomessa lääkäreiden virallinen kanta on että joko lisämunuaiset ttoimivat täysin optimaallisesti tai sitten on Addisonin syndrooma. Mitään välimuotoa ei kuulemma voi olla. Kun googlettaa "Adrenal fatique" niin löytyy hyvin tietoa!

Kirjoitusvirhe, oikea termi Adrenal fatigue, ja se on melko yleistä.

Vierailija
31/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin muutama vuosi sitten kilpirauhasen liikatoimintaa. Siinäkin ollaan pää sumussa. Ja lihoan. Olen aina ollut huono nukkuja, se ei kuitenkaan liity kilpirauhaseen vaan aivokemiaan. Päätä särkee ja vatsaa vaivaa ajoittainen ibs.

Vierailija
32/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolattomuus

Vierailija
33/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta 70 prosentilla suomalaisista on kilpirauhassairaus. Varmaan monilla on, mutta kyllä lihavuus johtuu yleensä aina liikasyömisestä.

Mä lihoin noin 30 kiloa aika lyhyessä ajassa.

Olin ihan superväsynyt. Tuntui ettei aamuisin edes herännyt kunnolla ja oli juurikin se aivosumu. Minä söin ihan siihen väsymykseen kun sokeri antoi edes vähän virtapiikkejä että pysyi hereillä. Opiskelin tuolloin ja mun oli pakko syödä tunneilla karkkia etten nukahtanut siihen pöytään kesken luentojen.

Muistelen vieläkin kauhulla niitä oppitunteja kun keskittyminen meni siihen että pysyi hereillä.

Aamuisin torkutin herätyskelloa kun olin niin väsynyt.

Lääkäri epäili kilpirauhasen vajaatoimintaa painonnousun takia.

Arvot oli viitteissä. Puolen vuoden päästä pisti uusiin kokeisiin. Arvot viitteissä ja ihan hyvätkin. Kävin kokeissa aina monta tuntia heräämisen jälkeen.

Lopulta kävin ihan aamusta kokeissa, labran eka aika ja arvot oli ihan toista luokkaa ja sain lääkityksen.

Viitisen vuotta olen lääkettä syönyt.

Olo on täysin eri mitä silloin. Herään virkeänä oikeastaan joka aamu. En torkuta koskaan.

Aivosumu on poissa.

Painon kanssa kamppailen edelleen. Laihdutus on haastavaa. Puolet olen kuitenkin saanut pois tässä viidessä vuodessa eli 15 kiloa.

Painonnousu siis pysähtyi ja hiljakseen on tippunut.

Nyt koitan laihduttaa ihan tosissani mutta laihtuakseen mun pitää olla lähes syömättä. Paino pysyy kyllä kurissa ihan normisyömisillä mutta laihtuminen vaatii jo tosi ison energiavajeen. Mutta kyllä se tästä tippuu. Ainakin vähän jos en ihan entisiin mittoihin enää pääse.

Vierailija
34/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaatia ja jäätelöä vähemmän niin alkaa ylipaino vähentyä ja vireystila parantua. Tekee hyvää "kilpirauhaselle". ;)

35/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se oli kilpirauhasen liikatoimintaa. Samat oireet.

36/36 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaatia ja jäätelöä vähemmän niin alkaa ylipaino vähentyä ja vireystila parantua. Tekee hyvää "kilpirauhaselle". ;)

Juuri näin. Lihavuudesta syytetään kilpirauhasen. Se on kylläkin se mättäminen mikä lihottaa.

Vähän kuin se syy että on painavat luut.