Olen niin onnellinen omakotitalossa, tunnen myötätuntoa muissa asumismuodoissa asumaan joutuvia
Säälittää kerrostalossa ja rivitalossa asumaan joutuvia. Aina vieraita ääniä, jopa kakan tippumisen vessanpönttöön voi joissain taloissa kuulla. Ei pihaa tai aitaamaton pläntti siinä tapauksessa. Koko ajan selittämätöntä kaipuuta pois. Kaipuuta, joka ei lopu muualla kuin omakotitalossa. Onneksi meillä oli varaa tähän vaikka pk-seudulla olemme. Tämä talo mahdollistaa meille hyvän elämän. Olemme juuri niitä, joiden pihoja haikaillen ihailette, kun itsellenne vieraalla omakotitaloalueella kävelette haikaillen. Takaan sen.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne pihat hienoja mutta kyllä mua säälittää omakotiasuja jotka raatavat kesät ruohonleikkuussa ja talvet lumenluonnissa :D
Meillä on hiljainen rivari, naapureista ei kuulu mitään, ja vartin ajomatkan päässä järvenrantamökki joten hurautetaan koska halutaan luonnon rauhaan, puusaunaan, tunnelmoimaan laiturille kuunnellen kuikkia ja ihastellen joutsenen pesää... meistä se voittaa sata-nolla omakotitalon.
Miten niin raatavat? Esimerkiksi minäkin vain istuisin sisällä, jos asuisin kerrostalossa. Omakotitalossa hyvä syy mennä ulkoilemaan omalle pihalle ja saa hyötyliikuntaa, ei tarvii käydä salilla. Ja on se töitä kuiten myös siellä mökillä. Puiden tekoa, kenties nurmikon leikkuuta, rikkaruohojen kitkentää, kukkien kastelua, haravointia ja kaikkea mitä omakotitalokin vaatii. Kuulostaa muuten leppoisalta, käydä vain loikoilemassa mökillä katsellen joutsenen pesää. Voi sitä omakotitalossakin vain loikoilla tekemättä mitään.
Pienen kaupunkitontin ruohonleikkuuta ja lumenluontia ei kyllä oikein hyvällä tahdollakaan voi sanoa raatamiseksi. Ja siihenhän voi hyvin paljon vaikuttaa itse miten helppo tai työläs se okt:n piha on ylläpitää ja haluaako lämmittää puulla vai ei.
Ai siis siirtolapuutarhamökki, olisit heti sanonu.
Itsekin tykkään asua oikeassa omakotitalossa. Olen asunut kerrostaloissakin useamman vuoden ja se ei koskaan tuntunut kodilta.
Onhan tuossa jo sellainenkin selvä ero, että kerrostaloasunto ei ole oma. Osake vain antaa oikeuden asua asuntoyhtiön asunnossa. Omakotitalo sen sijaan on ihan oma ja se vapaus on ihan käsittämättömän hieno asia.
Omassa talossa ei tarvitse välittää hiljaisuudesta ja voi viettää kylpyosastolla vaikka aamuneljään tai vaikka ex tempore saunoa yöbileissä. Myös musiikkia voi kuunnella tai soittaa ihan vapaasti.
Omakotitaloista ollaan valmiita maksamaan huomattavasti enemmän kuin saman kokoisesta kerrostalo- tai rivariasunnosta.
Ap. kiitos myötätunnosta. Asun rivitalossa. Lapsuuteni asuin omakotitalossa. Nuoruuteni kerrostalossa. Olen tyytyväinen, mutta kerrostalo oli paras asumismuoto. Itse en kaipaa omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tykkään asua oikeassa omakotitalossa. Olen asunut kerrostaloissakin useamman vuoden ja se ei koskaan tuntunut kodilta.
Onhan tuossa jo sellainenkin selvä ero, että kerrostaloasunto ei ole oma. Osake vain antaa oikeuden asua asuntoyhtiön asunnossa. Omakotitalo sen sijaan on ihan oma ja se vapaus on ihan käsittämättömän hieno asia.
Omassa talossa ei tarvitse välittää hiljaisuudesta ja voi viettää kylpyosastolla vaikka aamuneljään tai vaikka ex tempore saunoa yöbileissä. Myös musiikkia voi kuunnella tai soittaa ihan vapaasti.
Omakotitaloista ollaan valmiita maksamaan huomattavasti enemmän kuin saman kokoisesta kerrostalo- tai rivariasunnosta.
Osake antaa kyllä paljon muutakin kuin vain oikeuden asua. Omistat tietyn määräosan koko yhtiöstä, taloyhtiö olet omalta osaltasi myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Samankokoinen kerrostaloasunto on usein niin keskeisellä sijainnilla, ettei siellä omakotitaloja edes ole. Ja sillä keskeisellä sijainnilla 130 neliön kattohuoneisto maksaa kyllä paljon enemmän kuin samankokoinen omakotitalo vähemmän keskeisellä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Totta, pitkin öitä mölyäville omakotitalo on ehdottomasti ainoa oikea asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, pitkin öitä mölyäville omakotitalo on ehdottomasti ainoa oikea asumismuoto.
Ei kiitos enää yhtäkään wt-paljuilijaördääjää naapuriin, nää on helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos enää yhtäkään wt-paljuilijaördääjää naapuriin, nää on helvetistä.
Tontit saisi olla niin pieniä, ettei pihalle mahdu paljua eikä trampoliinia. Sellaiselta alueelta aion itse omakotitaloa jossakin kohtaa katsella. Vinkkinä muuten myös rivitaloa etsiville: se puuttuva tai puolikkaan postimerkin kokoinen rivitalopiha ei ole pelkästään huono asia. 😂
"Onneksi meillä oli varaa tähän" tarkoitat siis että mehelläsi oli siihen varaa...
Kerran olen omakotitalossa asunut ja hyi, ei koskaan enää.
Jos joku oikeasti ajattelee noin, kuten aloituksessa, niin mitä muuta korvien välissä on?
Toivottaisin sinulle onnea omakotitalo asunnosta ellei tämä olisi todella säälittävä provo. Ole kitllti ja hanki elämä :)
Kiitos
Omakotitalossa huono puoli on se, että tulorajat asumistuessa ovat muita asumismuotoja tiukemmat: https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-eri-asumismuotoihin#omakotitalo
Mutta tukea on mahdollista kuitenkin saada. Varsinkin, jos on korkomenoja tai jos on useampia lapsia.
Mutta muuten omakotitalo on kiva, jos sellaiseen pääsee. Vanhoissa taloissa on yleensä isommat käyttökulut, kun energiaa kuluu enemmän ja kaikenlaista pientä korjattavaa olisi loputtomiin. Uusissa taloissa taas on valtavan isot kiinteistöverot. Hyvät ja huonot puolensa kaikessa.
Oon hemmetin mukavuudenhaluinen, joten omakotitalo pihatöineen on poissuljettu vaihtoehto.
Älä sääli, olen asunut okt, rivari ja kerrostalo, enkä kaipaa okt puuhia ollenkaan. Rivari oli kyllä pahin. Nyt kerrostalossa ja ihanaa huoletonta elämää! Kesällä kuukausi mökillä riittää siihen tietynlaiseen oman rauhan kaipuuseen liiankin hyvin.
Onko joillekin jotenkin ihmeellistä asua omakotitalossa? Olen asunut suurimman osan elämääni erilaisissa omakotitaloissa ( rakennusalalla ole perhe). Kaikkein onnellisin olen nyt, kun asun uudessa isossa huoneistossa hyvällä alueella kaupungin keskustassa.