Sukupuolijako päiväkotiryhmässä...Voiko siitä valittaa?
Lapseni tarharyhmässä on yhteensä 16 lasta, joista 13 on poikia. Ikähaarukka ryhmän lapsilla on 1-4 vuotta, oma tyttöni on 3,5-v ja kaksi muuta ryhmän tyttöä vasta vauvoja. Viime vuonna ryhmässä oli mukana monta nelivuotiasta tyttöä, mutta heidät siirrettiin toiseen ryhmään tänä syksynä.
Lapseni leikkii kyllä poikienkin kanssa mielellään, mutta heidän leikkinsä käyvät useimmiten liian rajuiksi. Ja kyllähän tyttö kaipaa "tyttöjen leikkejäkin" jo.
Päiväkodin tädit kehottivat valittamaan asiasta päiväkodin johtajalle. Niin olivat itsekin tehneet, mutta johtajan mukaan ryhmiä suunnitellessa huomioon otetaan ainoastaan ikä, ei sukupuolta.
Kommentit (11)
arvoinen, vaikka minua on niin kehotettu tarhan tätien toimesta tekemään. Ap
mä valitin jo siitä, että nelivuotiaani tarharyhmäläiset leikkivät sisällä kotia ja ulkona keinuhippaa, kun minun tyttö haluaisi leikkiä roolileikkiä ja kiivetä puuhun. jää ilman kaveria, kun muut eivät leiki mieluisia leikkejä. Miksi ei tarharyhmiä valita sen perusteella, mitä lapset tykkäävät leikkiä?
Onhan se nyt kumma kun muut lapset eivät halua leikkiä samaa leikkiä kuin SINUN lapsesi. Jos eivät äkkiä ala totella tyttöäsi, niin ei kun vaihtoon vaan.
Oikeesti, ei kai pk-ryhmiä voi sen perusteella muodostaa mitä kukin haluaa leikkiä, niitä (ryhmiä) pitäisi muutella harva se viikko, jos ei päivä. Mä olen luullut, että ryhmät muotoutuvat sen mukaan minkä ikäsillä lapsilla on tarvetta päivähoitoon...
Mihin olet hävittänyt tilannetajusi?
Usein kuitenkin ne tyttöjen ja poikien leikit ovat vähän erilaisia, vaikka välillä menevätkin hyvin yksiin.
Juttele asiasta pk:n johtajalle. Luulisi tuon olevan järjesteltävissä monen ryhmän pk:ssa. Vähintään voisit pyytää, että tyttösi voisi käydä "kylässä" toisen ryhmä tyttöjen luona.
luulin, että kakkosvastaaja oli tosissaan. Tai siis useamman lukukerran perusteella päädyin siihen tulokseen. Enpä tiedä.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta tavallaan kun miettii, niin maailma on kyllä niin ärsyttävän sukupuolittunut jo lapsilla, että se saattaa olla jopa rikkaus ja etu, että lapsesi nyt tavallaan "joutuu pakosta" leikkimään poikien kanssa.
Mua välillä ärsyttää, kun päiväkodin henkilöstö niputtaa tytöt ja pojat eri porukoihin tai ei ainakaan kannusta millään lailla leikkimään yhdessä tai sekaporukoilla. No tietysti ohjattu toiminta on kaikki yhdessä mutta esim jos olen vienyt tytön päiväkotiin, niin hoitajat alkavat heti etsiskellä katseellaan ketä muita TYTTÖJÄ olisi paikalla, vaikka tiedän, että pojissa on lapsellani myös kavereita.
Onko tyttärelläsi tyttökavereita pk:n ulkopuolella? He voisivat tarjota tyttöseuraa kaipaavalle.
Eiköhän se sunkin tyttös siirry isompiin kohta.
Onko tuo ryhmän vaihto mitenkään välttämätöntä. Päiväkodissahan ulkoillaan paljon, jolloin tyttösi varmasti pääsee toisten tyttöjen kanssa leikkimään.
Samoin sisäleikeissä voinee tehdä "ryhmävierailuja", jolloin pääsisi leikkimään tyttöjenkin kanssa silloin tällöin.
Mutta ymmärrän kyllä tytärtäsi jos parhaat tyttökaverit on siirtyneet isompien ryhmään. Se varmasti harmittaa lastasi jäljelle jääneiden ryhmäläisten sukupuolesta huolimatta.
Tässä on kumminkin kyse vain yhdestä vuodesta, ensi vuonna on varmasti uudet ryhmät.
Kyllä mäkin ajattelin kakkosen olleen tosissaan kirjoituksensa kanssa, sen verran kummallisia ihmisiä on omalle tielleni sattunut, että yhtään en osannut epäillä. Tai sitten multa tosiaankin puuttuu tilannetaju.
5
Mua välillä ärsyttää, kun päiväkodin henkilöstö niputtaa tytöt ja pojat eri porukoihin tai ei ainakaan kannusta millään lailla leikkimään yhdessä tai sekaporukoilla. No tietysti ohjattu toiminta on kaikki yhdessä mutta esim jos olen vienyt tytön päiväkotiin, niin hoitajat alkavat heti etsiskellä katseellaan ketä muita TYTTÖJÄ olisi paikalla, vaikka tiedän, että pojissa on lapsellani myös kavereita.
Ja aion ottaa esille vanhempainillassa. Oma tyttöni leikkii sekä tyttöjen, että poikien kanssa, mutta jos saa valita, niin poikien leikit on kivempia. Aloitti vasta tarhassa ja kuvittelin, että löysi hengen heimolaisen saman ikäisestä pojasta, olivat kai sitten liian hankala pari käsitellä, kun tuntui, että väkisin pitävät erillään... Tänään neiti esitteli mulle ruokailu/askartelutilan ja huomasin, että lapset on jaettu pöytiin täysin tytöt ja pojat. Eli siis pöydässä on joko tai... Siis apua. Mikään kiihkoilija en ole, mutta olen koettanut kasvattaa lastani siltä pohjalta, että ei ole tyttöjen juttuja eikä poikien juttuja, vaan ihan itse saa päättää mikä kiinostaa ja mitä haluaa tehdä ja neiti leikkiikin kotona traktoreilla prinsessamekko päällä ;).
mä valitin jo siitä, että nelivuotiaani tarharyhmäläiset leikkivät sisällä kotia ja ulkona keinuhippaa, kun minun tyttö haluaisi leikkiä roolileikkiä ja kiivetä puuhun. jää ilman kaveria, kun muut eivät leiki mieluisia leikkejä. Miksi ei tarharyhmiä valita sen perusteella, mitä lapset tykkäävät leikkiä?