Korkeakoulutettujen työttömien ja työnhakijoiden ketju
Ihmisillä on hyvin usein sellainen mielikuva, että työttömät on kouluttamattomia rapajuoppoja ja muutenkin elämänhallintaongelmaisia. Itse olen amk-insinööri ja työllistyminen näyttää olevan minulle äärettömän vaikeaa. Tilanne masentaa ja kaipaan vertaistukea tai onnellisia työllistymistarinoita vaikean alun jälkeen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Hei vaan ap! 4 tutkinnon työtön maisteri (korkein tutkinto neljästä) täällä. Ihan jokaisessa haussa on valittu joku muu. Pariin haastattelun olen päässyt. Opintolainat tosiaan painaa niskassa. Aloitan huhtikuussa taas uutta tutkintoa tekemään. Parempi tehdä jotain kuin vain maata.
Kysynpä vaan, että millä rahalla opiskelet?
Ap
Täällä yksi työtön FM. Valmistuin viime keväänä, sain heti 3kk:n määräaikaisen projektityön. Sen jälkeen en ole enää päässyt edes haastatteluihin. Opintolainaa minulla on 37 000 euroa. Pelkkiä korkoja maksan kesäkuussa noin 500euroa ja joulukuussa jo 600euroa. Melko paljon työttömälle.Varsinaista lainaa en pysty lyhentämään korkojen takia yhtään. Työkokemusta minulla ei ole juuri ollenkaan, sillä olen opiskellut koko elämäni (lukio, amis, yliopisto). Yliopistotielle lähdin kun olin maannut kotona masentuneena ja työttömänä pari vuotta. Luulin, että maisterius on tie onneen ja työpaikkaan. Ei ollut. Näistä veloista en tule koskaan selviämään. Korkotukea en Kelalta saa, sillä noin 7-10 vuotta sitten sain jo korkotuen maksimimäärän (korkotukea saa samalle lainalle vain 5 kertaa koko elämän aikana). Tyhmä kun olin, lisäsin uudet opintolainat aina samaan lainannumeroon.
Nyt olen taas siinä mistä alkujaan lähdin. Masentunut, ahdistunut, työtön. Toivoa ei ole. Olen jo keski-ikäistyvä maisteri vailla työkokemusta. Lisäksi ammatillinen itsetuntoni on olematon, tekisin mieluusti suorittavia töitä vaikka toimistoalalla, sillä vaativat asiantuntijatehtävät suorastaan pelottavat minua. Tilanteeni on sietämätön, elämänhaluni 0.
Vierailija kirjoitti:
Et varmastikaan ole ainoa. En tällä hetkellä ole työtön, mutta valmistumisen jälkeen olin pitkään. Valmistuin -13 ja silloin oli tosi vähän paikkoja auki. Hain kaikkia mahdollisia paikkoja ja lähes vuoden jälkeen sain paikan toiselta paikkakunnalta. En enää muista kuinka monta kymmentä paikkaa jouduin hakemaan. Kauppatieteiden maisteriksi olin valmistunut.
Lähivuosina olen huomannut, että valmistuneet ovat saaneet helpon oloisesti paikkoja. Todennäköisesti taantuma taas vaikuttaa, että on vaikeampi saada töitä.
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat työpaikan! Muistan vielä kuinka toivoton itse olin työttömänä. Toivottavasti sinullakin olisi hyvää edessä vielä!
Tää. Se on aika mielenkiintoista, kun juttelet oman alasi vastavalmistuneen development engineerin kanssa, ja itse olit samoilla papereilla viidessä vuodessa kitkutellut nippa-nappa joksikin koordinaattoriksi (henkilökohtaisessa osaamisessa tai aktiivisuudessa ei ole eroa, ainakaan minun tappiokseni).
Vähän katkera ensimaku tulee suuhun, mutta ei voi muuta kuin sylkäistä se pois ja todeta, että onhan se hieno homma, jos ajat ovat muuttuneet ja koulutetut ihmiset saavat heti koulutustaan vastaavaa työtä. Niinhän sen kuuluukin mennä.
Valmistuin yliopistosta yhteiskuntatieteelliseltä alalta ensimmäisenä koronakeväänä 2020 ja sain viimein asiantuntijatyötä tammikuussa 2021. Työpaikan sain paikasta, jossa olin tehnyt myös opintojen aikana harjoittelun. Työ oli määräaikainen, mutta pääsin siitä suoraan muualle töihin tutun kautta. Tosin toiseen määräaikaiseen työhön. Valmistuin huonoon aikaan. Työpaikkailmoitukset vähenivät ihan hirveästi koronakeväänä. Pääsin kyllä useaan haastatteluun ja hain jopa tehtäviä, joihin ei tarvinnut koulutusta.
Työllistymiseeni on vaikuttanut se, että olen tehnyt jonkin verran töitä myös opintojen aikana. Jos sitä kokemusta ei olisi ollut, niin tuskin olisin työllistynyt minnekään.
Miksi te kaikki työssäkäyvät kirjoittelette tähän työttömien ketjuun? Tulee vain entistä ankeampi olo.
Vanhan ajan työtön insinööri, vaikka tälle ammatilletaidolle ja kokemukselle olisi kysyntää niin olen out of date.
T:60V