Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulutettujen työttömien ja työnhakijoiden ketju

Vierailija
20.03.2023 |

Ihmisillä on hyvin usein sellainen mielikuva, että työttömät on kouluttamattomia rapajuoppoja ja muutenkin elämänhallintaongelmaisia. Itse olen amk-insinööri ja työllistyminen näyttää olevan minulle äärettömän vaikeaa. Tilanne masentaa ja kaipaan vertaistukea tai onnellisia työllistymistarinoita vaikean alun jälkeen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa?

Vierailija
2/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmastikaan ole ainoa. En tällä hetkellä ole työtön, mutta valmistumisen jälkeen olin pitkään. Valmistuin -13 ja silloin oli tosi vähän paikkoja auki. Hain kaikkia mahdollisia paikkoja ja lähes vuoden jälkeen sain paikan toiselta paikkakunnalta. En enää muista kuinka monta kymmentä paikkaa jouduin hakemaan. Kauppatieteiden maisteriksi olin valmistunut.

Lähivuosina olen huomannut, että valmistuneet ovat saaneet helpon oloisesti paikkoja. Todennäköisesti taantuma taas vaikuttaa, että on vaikeampi saada töitä.

Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat työpaikan! Muistan vielä kuinka toivoton itse olin työttömänä. Toivottavasti sinullakin olisi hyvää edessä vielä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-Tradenomi, 2019 joulu. Ei oo vieläkään saanu duunia. Työkokemusta ei oo eikä saa jos kukaa ei palkkaa

Vierailija
4/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauppatieteiden maisteri. Olen tämän jälkeen opiskellut lisää. Olen ollut työvoimakoulutuksessa ja työvoimakoulutuksen jälkeen opiskelin toisen ammatillisen tutkinnon. Työtön ollaan.  

Vierailija
5/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kauppatieteiden maisteri. Olen tämän jälkeen opiskellut lisää. Olen ollut työvoimakoulutuksessa ja työvoimakoulutuksen jälkeen opiskelin toisen ammatillisen tutkinnon. Työtön ollaan.  

Tarkoitin, että toisen asteen ammatillisen tutkinnon.

Haen aktiivisesti töitä nyt, mutta olen työtön.

Vierailija
6/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys oli kamalaa ja pahinta oli just se, ettei kukaan tuntunut ymmärtävän, kuinka yksinäiseltä silloin tuntui.

Tein hakemuksia valtavasti ja pääsin ihan mukavasti haastatteluihinkin, mutta jäin usein kakkos- tai kolmossijalle, kun aiempi kokemus oli aika pieneltä alalta ja työnantaja ei uskaltanut riskeerata.

Lopulta olin ihan loppu ja menin tuotannon tehtäviin vuokratyöfirman kautta. Etäännyun monista ystävistä, kun en ollut enää menestyjä. Mutta rahaa tuli ihan kivasti, sain tehdä ylitöitä oikeastaan niin paljon kuin halusin. Johtaminen oli täysin 70-luvulta, mutta keskityin omaan tekemiseen ja kuuntelin äänikirjoja ja inspiroivia podcasteja. Sain jatkaa aina max. 3 kk pätkissä ja pidin taukoa työnhausta. Tein samalla vapaaehtoistyötä, mikä myös toi elämään merkityksellisyyttä ja onnistumisen kokemuksia.

Lopulta uskalsin hakea taas koulutusta vastaavaa työtä ja pääsin asiantuntijatehtäviin. Ei kaikki nytkään ole täydellistä, mutta on turvallinen olo vakipaikassa ja olen ottanut uuden alan haltuun.

Mun vinkkini on, älä luovuta! Joskus kannattaa ottaa kiertotie ja tehdä yllättävä ratkaisu, kokeilla jotain, mitä et olisi heti osannut ajatella. Kaikki kokemus on kuitenkin eteenpäin elämässä. Joskus myöhemmin ajattelet, että työttömyydessäkin oli jokin anti elämään, ainakin osaa olla muita kohtaan empaattisempi.

Toivotan hurjasti onnea työnhakuun!!

Vierailija
7/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes 4v työttömyys kieltämättä masentaa... Kaikkiin paikkoihin kymmeniä hakijoita ja ilman kokemusta ei toivoa

Vierailija
8/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi, en koskaan ollut oman alan töissä. Yli vuoden työttömyyden olen nyt kassatyössä. Ei nyt ihan unelma, mutta olen tyytyväinen, että on sentään jotain töitä.

Vierailija
9/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM, kokemusta ulkomailta asti. Lukuisia suosittelijoita. Työtön vsta 2017. Koska vain nuoria naisia palkataan alalle.

Vierailija
10/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan suosiolla hankkia uusi koulutus tai hakea muita töitä. Jos ei ole opiskeluaikana hankkinut tarvittavia kontakteja niin todella hankalaa on saada töitä. Onhan tästä tutkimuksiakin jos ei ole valmistumisen jälkeen puolen vuoden sisällä töissä niin mitä todennäköisemmin ei ole viiden vuoden päästäkään.

Vierailija
11/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan suosiolla hankkia uusi koulutus tai hakea muita töitä. Jos ei ole opiskeluaikana hankkinut tarvittavia kontakteja niin todella hankalaa on saada töitä. Onhan tästä tutkimuksiakin jos ei ole valmistumisen jälkeen puolen vuoden sisällä töissä niin mitä todennäköisemmin ei ole viiden vuoden päästäkään.

Entäs kun ei oo varaa opiskella uutta ammattia?

Vierailija
12/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin ysärin lopusta alkaen matematiikkaa ja sivuaineena tietojenkäsittelytiedettä. Olihan siinä alussa töitä, mutta siinä 2007 taantumasta eteenpäin ei mitään niin helposti saanutkaan, kun väkeä oli vähennetty.  Kyllä siinä kaikenlaista kokeili, mutta lopulta päätin raivoapinana päntätä lääkiksen pääsykokeisiin ja pääsinkin sisään. Tein "leppoisasti" tän jälkeen terkkaa ja päivystystä pari vuotta ja sitten aloitin erikoistumisen alalle jota voi tehdä melko mukavissa oloissa.

Vierailija
13/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen aktiivimallisählinki taitaa harmittavasti viedä sen vähänkin avun, mitä ko. lafka on joskus pystynyt tarjoamaan eli palkkatukipaikkojen kautta työllistyminen. Siitä on ollut monelle osaavalle hyötyä, jos ei ole supliikki hallussa ja alalla ei ole huutava työvoimapula.

Vierailija
14/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen aktiivimallisählinki taitaa harmittavasti viedä sen vähänkin avun, mitä ko. lafka on joskus pystynyt tarjoamaan eli palkkatukipaikkojen kautta työllistyminen. Siitä on ollut monelle osaavalle hyötyä, jos ei ole supliikki hallussa ja alalla ei ole huutava työvoimapula.

Mitkään typerät palkkatukipaikat eivät auta ketään, koska NIITÄ EI EDES OLE!

Vierailija
15/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskin mahdollista vielä kouluttautua. Olen opiskellut yhden tutkinnon jo työkkärin rahoilla ja käyttänyt melkein kaikki opintotukikuukaudetkin, opintolainaakin on 15 000 euroa. Olen umpikujassa.

Ap

Vierailija
16/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaat vei näköjään työt. Olen maisteri.

Vierailija
17/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja moni ystäväni työllistäviltä aloilta ovat aloittaneet uransa menemällä aspaan tai myyntityöhön. Sen ns. oikean työpaikan saaminen omalta alalta helpottuu kun on edes toimialakohtaista kokemusta vaikka se olisikin käytännössä puhelinasiakaspalvelua. Sieltä itsekin ponnistin sitten toisaalle töihin.

Vierailija
18/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskin mahdollista vielä kouluttautua. Olen opiskellut yhden tutkinnon jo työkkärin rahoilla ja käyttänyt melkein kaikki opintotukikuukaudetkin, opintolainaakin on 15 000 euroa. Olen umpikujassa.

Ap

Sama vika... sama vika

Vierailija
19/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan ap! 4 tutkinnon työtön maisteri (korkein tutkinto neljästä)  täällä. Ihan jokaisessa haussa on valittu joku muu. Pariin haastattelun olen päässyt. Opintolainat tosiaan painaa niskassa. Aloitan huhtikuussa taas uutta tutkintoa tekemään. Parempi tehdä jotain kuin vain maata.

Vierailija
20/26 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni ystäväni työllistäviltä aloilta ovat aloittaneet uransa menemällä aspaan tai myyntityöhön. Sen ns. oikean työpaikan saaminen omalta alalta helpottuu kun on edes toimialakohtaista kokemusta vaikka se olisikin käytännössä puhelinasiakaspalvelua. Sieltä itsekin ponnistin sitten toisaalle töihin.

Mulla on kokemusta vaikka ja mistä eikä niistä tunnu olevan mitään hyötyä. Ja nyt olen "pelannut" itseni ulos monesta suorittavasta työstä pakkohakemusten takia, kukaan ei usko, että haen tosissani johonkin siivoojan hommaan.

Ap