Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoi sinä maailman onnellisimman maan kansalainen? Miltä tuntuu olla maailman onnellisimmasta maasta kotoisin?

Vierailija
20.03.2023 |

Kertokaahan fiiliksiä.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahtavalta. Sain syntymään vähän kehnot kortit (äitini on amispölö) mutta suomalaisen koulujärjestelmän avulla sain opiskeltua maisteriksi ilman akateemista kasvatusta ja rikasta perhettä.

Olisin mielelläni yläpeukuttanut muuten, mutta tapa jolla kuvailet äitiäsi ei ole ollenkaan fiksu eikä hyvä millään tavalla.

Vierailija
62/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siis gallup-tulos. Epäilen, että suomalaiset eivät ole aivan rehellisiä, vaan ruksivat itsensä onnellisemmiksi kuin mitä oikeasti tuntevat olevansa. Onhan siinä hieman painetta olla onnellinen, kun Suomi on menestynyt niin hyvin.[/quote

Ei ole pelkkä galluptulos, perusteena on hyvinvointivaltion antamat tuet ja muut asiat.

Vai onko kuitenkin niin, että ko. asioita käytetään selittämään tulosta, mutta ne eivät vaikuta tulokseen/sijoitukseen.

Olisiko ketään, joka oikeasti tietäisi, miten mittaus tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ennen koronaa erään kanadalaisen tutkijaryhmän analyysin Suomesta. Heitä kiinnosti tietää, miksi Suomi on niin onnellinen maa, vaikka olosuhteet olivat samanlaiset kuin Kanadassa. 

He asuivat Suomessa kuukausia keskellä talvea. Heidän mielestään se "onnellisuus" oli osa kansanluonnetta, arvoja ja kulttuuria.

Toisin kuin kanadalaiset, jotka menevät autolla jopa postilaatikolle, suomalaiset kävelevät mielellään pitkiäkin matkoja. Suomalaisilla on myös vahvempi luontosuhde ja he nauttivat luonnosta. Luontosuhde on ehkä yksi avainsyy onnellisuuteen.

Tutkijat oppivat suomalaisilta yhden tavan jonka he aikovat ottaa käyttöön. Kun Kanadassa halutaan tavata ystäviä, he kutsuvat koko ystäväpiirin lapsineen kylään ja myös pomon ja kollegat perheineen. Joukossa on paljon sellaisia, joita he eivät voi sietää tai eivät kunnolla tunne.

Suomessa kun halutaan tavata ystäviä, heitä kutsutaan vain yksi tai kaksi rakasta ystäväperhettä tai ystävää kerrallaan ja keskitytään täysin näihin ystäviin ja keskustellaan syvällisesti heidän kanssaan sen sijaan että heitellään pinnallista "smalltalkkia" sinne tänne.

Kanadassa toisin kuin Suomessa, ihmisillä on voimakas "american dream"-ideologia, eli rikastuminen ja sen näyttäminen on kaikkein tärkeintä. Suomalaisille "rikasta elämää" ei mitata rahassa. Suomalainen on pragmaattinen: Autoa ei vaihdeta jos "vanha kottero" ajaa asiansa. Autoa ei edes hankita, jos ilman sitäkin pärjää. Töissä ei raadeta hullunlailla rahan perässä vaan työn pitää olla mielekästä ja ollaan enemmän suuntautuneita vapaa-aikaan. Suomalaiset tekevät työtä juuri sen verran, että saavat tarpeensa täytettyä ja huolettoman elämän, kun taas kanadalaiset raatavat ympäripyöreitä päiviä saadakseen hulppean kodin jossa he käyvät vain nukkumassa työpäivien välissä.

Suomalaisten luonteessa on myös piirre, joka herätti ihastusta. Suomalaiset eivät aseta onnellisuudelle ehtoja. He eivät vaadi, että elämän pitää olla "täydellistä" unelmaelämää, että olen onnellinen vasta sitten kun pankkitilillä on niin ja niin paljon rahaa tai kun löydän ulkoisesti täydellisen puolison tai kun parannun ym. Suomalaiset hyväksyvät elämän "epätäydellisyyden" ihmeellisellä tavalla. Heillä on uskomaton elämäntaito. Suomessa, päinvastoin kuin Kanadassa, ihmisen ihanne ei ole "onnellinen onnistuja" Suomalaiset eivät anna sen suurempaa painoarvoa onnellisuudelle kuin surullisuudellekaan. Kumpikin kuuluu elämään. Tämän tutkijat myös toivoivat vievänsä Kanadaan, että elämään ei tarvitse olla tyytyväinen voidakseen olla tyytyväinen. 

Vierailija
64/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok menee, toki rahasta on tiukkaa vaikka käyn vakitöissä. Palkastani menee ihan liian iso osa asumiskuluihin,auton ylläpitoon sekä ruokaan. Olen yksinäinen, olen vähän yhteiskunnan vihaaja tyyppiä ja olen lievästi masentunut.

Jos työt loppuu jostain syystä minulta niin meinasin jäädä yhteiskunnan elätiksi ja ajattelin vapaaehtoisesti syrjäytyä sekä ehkä alan kunnolla ryyppäämään jos se tekisi minut onnelliseksi.

Tällä hetkellä makaan sängyssä pimeässä itsemurhakaksiossani ja mietin kuinka kauan täällä pitää vielä elää.

M31

Vierailija
65/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman lammasmaisin paskamaa tämä on. Toivottavasti persläpí-Suomi ydinpommitetaan kolmannessa maailmansodassa atomeiksi.

Täysin ala-arvoisen kommenttisi perusteella et paljon maailmasta ymmärrä, kun et edes Suomea osaa arvostaa. 

Vierailija
66/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuolemanväsyneeltä, kiusatulta ja väkivallan uhrilta lähes 40:n vuoden ajalta, koko aikana kukaan ei ole puuttunut mitenkään väkivaltaan, paitsi kääntämällä selänsä. Köyhyyttä, sairauksia, yksinäisyyttä, epätoivoa ja enää odotankin eutanasiaa tältä "maailman onnellisimmalta maalta", jota tuskin saan, koska sadistitit poliitikot eivät sitä ikinä laillista ja ainakaan kenelle tahansa tähän väkivallan kehtoon turtuneelle aikuiselle ihmiselle.

Samoja ajatuksia. Olin ensin koulukiusattu. Sitten, kun vihdoin töihin pääsin niin kiusattiin sielläkin. Työttömyyttä ja syrjäytymistä. Köyhä olen myös. Jää hampaat ja terveys vähitellen hoitamatta. Mielialaongelmista puhumattakaan. Lukiotodistus senverran "huono" etten voi koskaan todistuksella opiskelemaan päästä. Kiitos "hienon" uudistuksen. Missään maksullisissa jutuissa en voi enää käydä. Jää matkustellut (se muutama reissu mitä on ollut) täysin pois. Kahviloissa tai missään ulkona syömässä en käy. Tänään juuri nauratti kuinka olen syönyt niin "huonosti", että ferratiini oli tippunut alas. Oli pakko se testata. Ehkä levottomat jalat ja unettomuus selittyy silläkin. Nyt pitää yrittää tehdä asialle jotain. Ruoka vaan on niin kallista, että saa miettiä mitä voi ostaa. Yksinäinen olen myös ollut jo nuoresta. Ei kukaan ikinä puutunut kiusaamiseen. Toisaalta yritän löytää aina jotain hyvää kuitenkin. Samalla tietysti aina jollakin menee huonommin. Ei saa silti vähätellä kenenkään ongelmia. Minulle ainakin elämäni on ollut jo melko vaikeaa.

Vierailija
67/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/f70e7733-b26e-4be8-93ac-cffd2d9cd…

Suomalaisen onnellisuuden salaisuudet: amerikkalaisten analyysi

Vierailija
68/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikki on just sen 8 arvoisesti mikä on ollut suomalaisten kertoma keskiarvo, ei ole täydellistä, mutta perusjutut on kunnossa, mulla on perhe, koti, ruokaa joka päivä vaikka laskut usein myöhässä, miehellä on vakituinen työpaikka, mulla vähän epävarma, mutta mahdollisuudet on. Opiskelen työn ohessa ammattikorkeassa täysin ilmaiseksi, jotta voin valmistuttuani päästä paremmin töihin paremmalla palkalla. 

Saamme ihan hyvää hoitoa hyvinvointialueelta, joskus on vähän hidasta, mutta silti saa hoitoa melko pienellä maksulla. 

Meidän lapset voi opiskella mitä haluavat, heidän opiskelunsa ei riipu mitenkään meidän vanhempien tuloista. Esikoinen on opiskellut  ja lähtenyt maailmalle, asunut monissa maissa, matkustellut kymmenissä maissa, elää hyvää elämää, siitä huolimatta että äitinsä oli lähes koko hänen lapsuutensa ja nuoruutensa työtön. Pelkästään tämä asia on ihan käsittämätön suurimman osan mielestä tällä pallolla.

Ei ole sotia, ei terrorismia, ei luonnonkatastrofeja, kaikinpuolin toimiva yhteiskunta, saa vapaasti äänestää vaaleissa, saa mennä ehdolle vaaleihin, hallinto toimii, infra toimii, on pelastuslaitos, rajavartiolaitos, puolustusvoimat ja poliisi. Saamme matkustaa mihin haluamme, saamme harjoittaa uskontoa miten haluamme, saamme lukea mitä haluamme, saamme kirjoittaa mitä haluamme, saamme puhua mitä haluamme... meillä on kattava sosiaaliturva, väliinputoajia on todella vähän, ihmisiä ei jätetä heitteille. Ei meillä ole tässä  hätäpäivää.

Mahtava kommentti. Mukava nähdä kiitollisuutta, jota suomalaisilla on yleisesti syytä tuntea, vaikka toki kaikilla ei missään maassa mene hyvin. Suomi on silti huippuhyvä yhteiskunta, kuten kommentista ilmenee.

Vierailija
69/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman onnellisin maa ehkä niille jotka tienaa kuukaudessa yli 3500 euroa mutta alle sen tienaavat elävät köyhyydessä ja kurjuudessa koska täällä on niin kallista.

Vierailija
70/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu yhtään miltään.

Vierailija
71/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa negatiivinen asia on valittajat. Menkää Venäjälle. Sehän varsinainen paratiisi on. Tai Afganistaniin.

Ko. maissa ei ole turvallista valittaa, ainakaan vallanpitäjistä. Suomessa saa kitistä ja vinkua joka asiasta ja silti tuet pyörivät ja ei haeta yöllä kotoa ilman "paluulippua".

Vierailija
72/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysely tehtiin Ylen henkilökunnalle.

Vierailija
73/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok menee, toki rahasta on tiukkaa vaikka käyn vakitöissä. Palkastani menee ihan liian iso osa asumiskuluihin,auton ylläpitoon sekä ruokaan. Olen yksinäinen, olen vähän yhteiskunnan vihaaja tyyppiä ja olen lievästi masentunut.

Jos työt loppuu jostain syystä minulta niin meinasin jäädä yhteiskunnan elätiksi ja ajattelin vapaaehtoisesti syrjäytyä sekä ehkä alan kunnolla ryyppäämään jos se tekisi minut onnelliseksi.

Tällä hetkellä makaan sängyssä pimeässä itsemurhakaksiossani ja mietin kuinka kauan täällä pitää vielä elää.

M31

Tuolle mielentilalle ei riitä itsemurhakolmio, ei edes itsemurhalinna. Kuningaskin voi masentua. Katso omaa mielentilaasi. Katso kuka tarkkailee mielentilaa. Katso pääkalloa silmiin ajan kanssa. Olet totuuden lähteillä ja maailmankaikkeus ei voi antaa kenellekään mitään muuta kuin totuutta. Totuus pommittaa kasvojamme joka hetki mutta emme halua nähdä totuutta ja se tekee meistä masentuneita.

Heittää huolet pois. Antaa kurnivan vatsan antaa keholle komentoja tehdä ruokaa. Antaa kielen maistaa ruokaa. Antaa nenän nuuhkia ilmaa. Antaa silmien katsella pilviä. Elämä ei ole mitään magiaa.

Vierailija
74/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Suomessa paljon ongelmiakin. Yksi niistä on se, että pikkukunnissa päätöksenteko on aika mielivaltaista. Osassa kuntia lautakunnissa on niitäkin, joilla on vain kansa- tai peruskoulu takana ja tällaiset henkilöt päättävät esim. kaavoituksesta, jolla puolestaan on suuri vaikutus ihmisten hyvinvointiin.

Itse antaisin kuntapäätöksenteon oikeudenmukaisuudelle arvosanan 4 asteikolla 0-10.

Vierailija
75/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa negatiivinen asia on valittajat. Menkää Venäjälle. Sehän varsinainen paratiisi on. Tai Afganistaniin.

Niin: Suomessa ei saa kiinnittää huomiota epäkohtiin eikä korjata niitä, koska aina löytyy maa, jossa asiat ovat vielä huonommin.

Päinvastoin. Juuri epäkohtiin tarttumalla Suomesta on kehitetty yksi maailman parhaista maista elää ja asua. 

Vierailija
76/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siis gallup-tulos. Epäilen, että suomalaiset eivät ole aivan rehellisiä, vaan ruksivat itsensä onnellisemmiksi kuin mitä oikeasti tuntevat olevansa. Onhan siinä hieman painetta olla onnellinen, kun Suomi on menestynyt niin hyvin.

Ihmisillä ei näköjään ole mitään käryä siitä, mihin tuo tulos perustuu. Se ei ole vain jokin kysely. Siinä otetaan huomioon elintaso, elinikä, terveydenhoito, sukupuolten taas-arvo, ilmainen koulutus, ympäristön puhtaus, päivähoito jnejne.

Tiedätkö, miten onnelliseksi esimerkiksi puhdas hengitysilma voi tehdä, kun on ensin kokeillut elää savusumussa?

Tuo selittäisi tietysti, jos Suomessa olisi asiat olleet reilusti huonommin aikaisemmin. Mutta niin ei taida olla, ei ainakaan nykyään hengissä olevien keskuudessa.

Vierailija
77/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään merkitystä mulle tuolla tittelillä. En ole koskaan ollut onnellinen, mutta ei se vain eikä suurimmaksi osaksi maan vika ole.

Vierailija
78/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni siellä on yhtenä syynä onneen juuri se mikä tekee minun elämästäni kurjempaa. Eli se ettei palkalla tulla toimeen vaan saadaan sen päälle tukia. Ei tee onnelliseksi, vituttaa vaan ja vie motivaation aamulla nousta töihin.

Tänään olen ollut hieman onnellisempi kun junalakon takia en sinne töihin mennyt. Rahaa tulee vähemmän mutta mitä väliä sillä on kun en minä siitä rahasta mitään iloa saa, en edes sitä että pystyisin itseni elättämään.

Meinaatkos, että olisit onnellisempi maassa, jos kuvio olisi muuten sama, mutta et saisi niitä tukia palkan päälle? 

Vierailija
79/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisimme onnellisia jo nyt ellei meillä olisi niin kiire tehdä itsestämme onnettomia. En siteeraa John Lennonia vaan itseäni ja äänestän persuja.

Vierailija
80/110 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä onni on, se onnen kätkeköön. Eikä niin, että jaetaan sitä joka ikiselle, joka Suomeen ajautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi