Anoppi kommentoi 14-vuotiaan vartaloa ikävään sävyyn
Ja nyt kiukuttelee, kun suutuimme ja lähdimme tämän jälkeen kotiin hänen syntymäpäiviltään.
Tytöllä on juuri alkanut kuukautiset. Ovat kivuliaat ja inhottavat eikä tyttö olisi alunperin halunnut eilen lähteä mumminsa syntymäpäiville. Olin asian kanssa ihan ok, mutta tyttö muutti viimetipassa mielensä ja tulikin mukaan. Juhlissa tyttö oli ottamassa lisää kakkua, kun mumminsa tuli ja räppäsi sormille saatesanoilla: sulla tuo vatsa pömpöttää niin paljon, että parempi jättää kakut syömättä. Siinä kohtaa totesin, että minun lapselle ei puhuta noin ja poistuimme juhlista.
Vasta kotimatkalla tyttö kertoi, että oli ilmoittanut pahoittelen mummilleen, että ei tule ja kertonut syyn. Mummi oli syyllistänyt tytön tulemaan sanomalla, että ei kenenkään kuukautiset voi olla niin kipeät, että ei voisi tulla juhlimaan. Olisin jättänyt tytön kotiin, jos olisin tiennyt tästä.
Koko eilisen illan ja tämän aamun anoppi on lähettänyt syyllistäviä viestejä, kuinka minä tein asiasta isomman numeron kuin se oli ja kuinka se oli ihan vaan vitsiä. Tytölle on lähettänyt minua haukkuvia viestejä. Tyttö esti lopulta illalla mumminsa, kun ei enää jaksanut. Itse en ole reagoinut noihin viesteihin ensimmäisen perustellun vastauksen jälkeen mitenkään, mutta nyt mietin, että miten tästä eteenpäin. Odotanko vaan, että tajuaa lopettaa viestien sylkemisen?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväähän mummo moukkamaisesti tarkoittaa, jos tytär on pulska. Pitkä tulee elämä naisenalulla, jos seuraavat 30 vuotta aikoo käyttää menkkoja syyksi kaikkeen. Muutin 15 v kotoa pois, 14 ei enää ole niin lapsi edes. Olen sinä edes se aikuinen. Sen vielä lisäten, kehorauha jokaiselle. Toisen kilot eivät ole toisen ongelma.
Vaikka se ei aiheeseen liity, niin kyseessä on 6x viikko treenaava kilpaurheilijatyttö, jolla ei tosiaan ole mitään pömppöä kuin ehkä se kuukautisten aiheuttama turvotus.
Toisekseen kuukautiset voivat olla osalla ihan helvetilliset. Niin ne ovat myös itsellä ja joskus pitää olla sairaslomalla töistäkin niiden vuoksi. Kiitä onneasi, jos sinulla on helpommat.
Ap
Minkä ihmeen takia tyttöä ei ole viety lääkäriin? Ei kuukautisten kuulu olla kipua ja kärsimystä! Kipulääke nyt vähintään käyttöön.
Missä sanottiin, että ei ole viety lääkäriin tai ei käytetä kipulääkkeitä?
Joillain, esim. mulla, on sellaiset menkat, että kipulääkkeet parhaimmillaankin vain vievät se pahimman terän kivusta, mutta karmea olo ja tympeä kipu jää. Ihan lääkärin määräämät lääkkeet on.
Se hetki kun perheidylli ensimmäisen kerran särkyy. Nuorelle pettymys. Ole 100% tytön tukena.
Välit poikki aivokääpiö-anoppiin lopullisesti.
Jos miestä alkaa hiostaa, ero.
Huono anoppi-provo. Sitäpaitsi olen lukenut tämän ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväähän mummo moukkamaisesti tarkoittaa, jos tytär on pulska. Pitkä tulee elämä naisenalulla, jos seuraavat 30 vuotta aikoo käyttää menkkoja syyksi kaikkeen. Muutin 15 v kotoa pois, 14 ei enää ole niin lapsi edes. Olen sinä edes se aikuinen. Sen vielä lisäten, kehorauha jokaiselle. Toisen kilot eivät ole toisen ongelma.
Vaikka se ei aiheeseen liity, niin kyseessä on 6x viikko treenaava kilpaurheilijatyttö, jolla ei tosiaan ole mitään pömppöä kuin ehkä se kuukautisten aiheuttama turvotus.
Toisekseen kuukautiset voivat olla osalla ihan helvetilliset. Niin ne ovat myös itsellä ja joskus pitää olla sairaslomalla töistäkin niiden vuoksi. Kiitä onneasi, jos sinulla on helpommat.
Ap
Minkä ihmeen takia tyttöä ei ole viety lääkäriin? Ei kuukautisten kuulu olla kipua ja kärsimystä! Kipulääke nyt vähintään käyttöön.
Mun kuopuksella on kivuliaat kuukautiset.
Hänellä on sen takia e-pillerit JA kipulääkitys. On käyty akupunktiossa ja vyöhyketerapiassa, tehty rentoutusharjoituksia ja käyttää kuumavesipulloa vatsan päällä.
Silti se eka kiertopäivä on ihan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Selittäisin kerran tälle ääliä-boomerille, miksi tuollainen käytös ei ole ok näyttäen tilastodataa nuorten mielenterveysongelmien lisääntyneestä määrästä sekä luettaisin pari anoreksiaan kuolleen nuoren tarinaa. Jos tämän jälkeen tuollainen toistuisi missään muodossa, laittaisin välit lopullisesti poikki ja sanoisin nuorelle, ettei tuollaisten toksisten mammojen kanssa kannata pitää mitään yhteyttä, eikä välittää heidän typeristä mielipiteistään. Edes sukulaisuus ei ole mikään velvoite pitää yhteyttä haitallisiin ja toksisiin ihmisiin, muista se.
Narsistisesti viallisille mikä tahansa puhe on yhteydenpitoa. Niille auttaa vaan välien katkaisu.
Kun kiusaaja syyttää muita draamasta, hän pyytää lisää vuorovaikutusta. Se on loputon suo. Numero estoon.
Minulle ukkini sanoi kun olin 16-17v että "on sillä Saarallakin alkanut takapuoli leviimään". Osasin onneksi jättää omaan arvoonsa mutta kyllä lähdin samantien kotonta (olivat meillä kylässä käymässä kahvipöytään). Kysyivät että enkö jää kahville, sanoin että en niin eipähän pääse takapuoli leviimään enempää.
Mitä helkuttia? Oikeastiko annatte elämässänne olla läsnä tuollaisia myrkyllisiä ihmisenvonkaleita? Itse olen vähemmästäkin laittanut mammat ja papat boikottiin.
Kamalaa, onpa siellä ollut taas oikein sukujuhlat.
Ja Suomi maailman onnellisin maa?
Välit poikki anoppiin. Tuollaisille möläyttelijöille ja narsisteille on turha selittää mitään, eivät ota opikseen. Pääsette itse vähemmällä, kun ette enää pidä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei osannut kertoa muulla tavalla, että makeat kakut lihottaa. Hänellä on tässä kehittymisen paikka. Anteeksi on annettava, vaikka vähän kirpaisee.
Joo. Teinistä tulee obeesi löllerö heti kun juhlissa syö tarjottua kakkua.
Niinpä. Miksi juhlissa edes tarjotaan kakkua jos sitä ei kuitenkaan saa syödä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkuttia? Oikeastiko annatte elämässänne olla läsnä tuollaisia myrkyllisiä ihmisenvonkaleita? Itse olen vähemmästäkin laittanut mammat ja papat boikottiin.
Hyvä, että olet lastesi puolella!
Itse sain koko lapsuuden ja nuoruuden kuunnella kommentointia ulkonäöstäni, mm lihavuudesta. Olin oikeasti hoikka, ainakin kouluterkkarin mielestä.
Meillä nämä nimittelyt tuli vanhempien suusta. Isovanhemmille tunnuin kelpaavan (olemattomien) läskieni ja ruman ulkomuotoni kanssa.
Anopin kanssa asiallinen keskustelu siitä, että toisten ulkomuotoa ei kommentoida. Ja miten haitallista nuoren kehitykselle tuommoinen voi olla.
Nuorelle voi taas kertoa, että anoppi oli täysin asiaton ja todeta, että ehkä jotain vanhuudem höppänyyttä tuommoiset kommentit.
Ei nyt kuitenkaan kannata laosilleen opettaa, että välit katkaistaan tärkeisiin ihmisiin heti, jos tekevät jotain ajattelematonta, vaan opettaa keskustelun merkitys.
Mrn kirjoitti:
Anopin kanssa asiallinen keskustelu siitä, että toisten ulkomuotoa ei kommentoida. Ja miten haitallista nuoren kehitykselle tuommoinen voi olla.
Nuorelle voi taas kertoa, että anoppi oli täysin asiaton ja todeta, että ehkä jotain vanhuudem höppänyyttä tuommoiset kommentit.
Ei nyt kuitenkaan kannata laosilleen opettaa, että välit katkaistaan tärkeisiin ihmisiin heti, jos tekevät jotain ajattelematonta, vaan opettaa keskustelun merkitys.
Muuten samaa mieltä, mutta turha laittaa vanhuuden piikkiin. Riittää, että sanoo, että anopin kommentti olit täysin asiaton, piste. Ei pidä opettaa nuoria selittelemään "pois" toisten törkeyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei osannut kertoa muulla tavalla, että makeat kakut lihottaa. Hänellä on tässä kehittymisen paikka. Anteeksi on annettava, vaikka vähän kirpaisee.
Joo. Teinistä tulee obeesi löllerö heti kun juhlissa syö tarjottua kakkua.
Mikä v...un"obeesi"?
Sairaalloisen lihava. Samalla vaivalla olisit googlettanut kun kommentoitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Tuohon ei pelkkä "sori" riitä.
Edes 30 vuotta sitten ei ollut ok kommentoida lasten vartaloita ikävään sävyyn.
Nykyään pitäisi ymmärtää, että niitä vartaloita ei kommentoida OLLENKAAN. Eikä kenenkään muunkaan vartaloita ainakaan lasten kuullen.
Mummulle ei myöskään kuulu lasten kuukautiset pätkän vertaa, jos ei kykene olemaan empaattinen tuki, eli siitä asiasta kukaan ei ole hänelle perusteluja velkaa.
Minusta asiasta ei kannata edes yrittää keskustella ennen kuin muija oma-alotteisesti älyää mokanneensa.
Onpa ikävää, että tytär joutui tuohon tilanteeseen kun yritti olla kiva mummolleen.
Kyllä ennen kommentoitiin. Kun rinnat alkoi kasvaa eikä siihen aikaan ollut kunnon liivejä, oli vähän kuin vapaata riistaa. Äiti vihasi kotona, koulussa kiusattiin, miehet ahdisteli vaikka oli lapsi.
Mutta nykyään kun ollaan suvaitsevaisempia, ei pitäis tuollaista esiintyä.
Äiti vihasi kotona? Mitä mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaikka tyttären isä nyt kasvattaisi parin ja puhuisi äitinsä kanssa? Vai hänellekö tuo oli OK?
Tätä mäkin tässä ihmettelin, että mitäs se anopin poika ja lapsen toinen vanhempi on tästä mieltä? Eikös se olisi vähän niinkuin ennemminkin hänen hommansa laittaa äitinsä ruotuun, eikä miniän hommaa.
Mrn kirjoitti:
Ei keskustelu mitään auta jos mummu on sitä mieltä että lÄpPäÄ sE hEi vaAn oLi. Tuollaiset dorkat eivät ymmärrä koskaan sitä, että suustaan ei voi päästää mitä tahansa ja olettaa muiden vain lakaisevan loukkaukset maton alle.
Kyllä ennen kommentoitiin. Kun rinnat alkoi kasvaa eikä siihen aikaan ollut kunnon liivejä, oli vähän kuin vapaata riistaa. Äiti vihasi kotona, koulussa kiusattiin, miehet ahdisteli vaikka oli lapsi.
Mutta nykyään kun ollaan suvaitsevaisempia, ei pitäis tuollaista esiintyä.