Miksi joka paikassa on niin kireä meininki nykyään?
Vuonna 2005 kun aloitin opiskelut, ihmiset jutteli toisilleen rennosti ja hymyili ja tervehti ja vietti aikaa yhdessä.
Nykyään kaikilla tuntuu olevan pipo kireällä ja suu mutrussa ja yhtään ylimääräistä sanaa ei vaihdeta.
Mikä on mennyt?
Kommentit (64)
Monivuotinen pandemia- ja sotapelottelu, köyhyys ja taloudellinen kurjistuminen ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet tähän. Turvallisuudentunne järkkyy. Jouduin itsekin viime vuonna työttömäksi ja vaikka olen perusluonteeltani positiivinen ja hymyilevä niin huomaan itsekin että jaksaminen on ihan minimissä kun kaikki energia mene työnhakuun ja jokapäiväiseen selviytymiseen ja on jatkuvasti epäonnistunut ja lannistunut olo.
Talvikin vaikuttaa ja toivon että kesällä taas tuntuisi normaalimmalta kuten yleensä, ainakin huomaan joka kesä että lämpö ja valo saa muutkin suomalaiset olemaan ystävällisempiä jopa tuntemattomille kun jaksamista vain on enemmän.
10-12 tunnin työpäivät koska työvoimaa ei ole ja se vähä mikä saadaan palkattua on koko ajan sairauslomalla
Mä olen tietoisesti rajoittanut omaa eläväisyyttäni, koska olen oivaltanut säästäväni sillä itseäni ja voimiani. En siis ota enää vapaaehtoisesti shaibaa tuulettimeen, en kuuntele turhaa v ittuilua, pidän puoleeni, enkä lähde nuolemaan kenenkään be rsettä moitteitten pelossa. Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa, en ole enää sovittelemassa. Mistä johtuu, ehkä vain väsynyt jakelemaan helmiä sioille.
En jotenkin itse koe, että liittyy edes mitenkään rahaan. Älylaitteiden myötä monen sosiaaliset taidot ovat kadonneet lähes täysin. Elintasonnousun myötä kaikilla on henkilökohtaiset resurssit eikä naapurilta tarvitse lainata enää mitään mikä on samalla johtanut siihen, etteivät ihmiset oikeastaan siedä enää toisiaan, koska miksi tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla juttu johon ei äänestämällä pysty vaikuttamaan. Tämä ihmisten kireys.
Se onkin hyvä kysymys mistä se johtuu. Usein sanotaan että koko maailmantalous on mennyt jotenkin tiukemmaksi mutta miten se silleen menee, en mä tajua. Jokin siellä on keturoillaan tai sitten jotkut tahallaan vääntävät taloutta tiukemmalle, mutta tässä on vaara ajautua salaliittoteorioiden piiriin.
Ei se ole salaliittoTeoriaa vaan salaliitto. Alkoi 1971 kun raha irroitettiin kultavarannosta.
Sen jälkeen mielikuvitusrahaa on pumpattu ties minne.
Aatteena on suuryhtiöiden ja valtioiden johtama maailma. Eli hyvin korostetusti rahan ja ahneuden maailma.
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin itse koe, että liittyy edes mitenkään rahaan. Älylaitteiden myötä monen sosiaaliset taidot ovat kadonneet lähes täysin. Elintasonnousun myötä kaikilla on henkilökohtaiset resurssit eikä naapurilta tarvitse lainata enää mitään mikä on samalla johtanut siihen, etteivät ihmiset oikeastaan siedä enää toisiaan, koska miksi tarvitsisi.
No elintason nousu liittyy kyllä rahaan :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki potentiaalisesti kuvataan tai nauhoitetaan someen, ihmiset punnitsevat sanansa julkisella paikalla tarkkaan.
Ne keskustelut säästetään sinne someen ja käydään siellä somessa. Kun kaveri tulee vastaan kadulla on kuulumiset jo vaihdettu. Ei tarvitse mennä enää kahvilaan kun some lähempänä.
Päivästä toiseen jatkuvaa selviytymistaistelua. Huolia, stressiä, sairauksia. Hymy on hyytynyt jo ajat sitten.
Kyllä hymy hyytyy, kun teet koko ajan enemmän hommia mutta palkalla saa vaan vähemmän. Tulevaisuus huolettaa ja miten lasten käy. Sotaa ja eliitin vallankaappausta keksityillä pandemioilla, huhhuh.
Kaiken pirstaloituminen? Mikään ei tarkoita mitään, kenenkään paikka ei ole missään, ei pysyvyyden ja turvan tunnetta, ainoastaan suoritusvaatimuksia enenevässä määrin.Ei mahdollisuutta kunnolla juurtua tai löytää juuriaan, juurettomana ei halua rakentaa tyhjän päälle- riittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elintason nousu liittyy kyllä rahaan :D
Suurella osalla elintaso ei ole noussut mihinkään 20 vuoteen. Parin sataa en kiinalainen viihde eltroniikkaan ei ole elintason nousua.
Jonkinlainen bottiutuminen on päässyt käymään, se on aikasin tylsää.
Einekset ja keinotekoiset makeutusaineet syövät aivot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka maksaa niin ettei tuttuja enää kutsuta syömään. Kahvilassa kahvi ja pulla tyyliin 9 e. Joten ei tavata ystäviä sielläkään. Yksinäisyys ja ylipäänsä tämä lama-aikamainen hiljaisuus ottaa aivoon.
Mutta sitä en ymmärrä, että kaikilla on kalenterit täynnä viikoiksi eteenpäin. Jos vaikka tarjoaisin kahvit kahdelle ystävälle, alkaa mahdoton ajanvaraushärdelli. Ei kahvilan vaan ystävien kanssa.
Ennen oli aikaa! Oi että.
Toi on kyllä ärsyttävää. Ja sitten kun tapaamisaika pitkän suunnittelun jälkeen koittaa, perutaan viime tipassa.
Jaa, en oo havainnut erityistä kireyttä.
Suomi on maailman onnellisin maa. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, en oo havainnut erityistä kireyttä.
Korjaan: paitsi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki potentiaalisesti kuvataan tai nauhoitetaan someen, ihmiset punnitsevat sanansa julkisella paikalla tarkkaan.
Ne keskustelut säästetään sinne someen ja käydään siellä somessa. Kun kaveri tulee vastaan kadulla on kuulumiset jo vaihdettu. Ei tarvitse mennä enää kahvilaan kun some lähempänä.
Sekin on validi pointti, mutta onpahan tullut laitettua merkille yleisesti ihmisten lisääntyvän varovaisuuden ja estyneisyyden julkisilla paikoilla.
Mutta mistä se ahneus on tullut?