Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joka paikassa on niin kireä meininki nykyään?

Vierailija
19.03.2023 |

Vuonna 2005 kun aloitin opiskelut, ihmiset jutteli toisilleen rennosti ja hymyili ja tervehti ja vietti aikaa yhdessä.

Nykyään kaikilla tuntuu olevan pipo kireällä ja suu mutrussa ja yhtään ylimääräistä sanaa ei vaihdeta.

Mikä on mennyt?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka maksaa niin ettei tuttuja enää kutsuta syömään. Kahvilassa kahvi ja pulla tyyliin 9 e. Joten ei tavata ystäviä sielläkään. Yksinäisyys ja ylipäänsä tämä lama-aikamainen hiljaisuus ottaa aivoon.

Mutta sitä en ymmärrä, että kaikilla on kalenterit täynnä viikoiksi eteenpäin. Jos vaikka tarjoaisin kahvit kahdelle ystävälle, alkaa mahdoton ajanvaraushärdelli. Ei kahvilan vaan ystävien kanssa.

Ennen oli aikaa! Oi että.

Vierailija
22/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki potentiaalisesti kuvataan tai nauhoitetaan someen, ihmiset punnitsevat sanansa julkisella paikalla tarkkaan.

Itse ainakin vähät välitän vaikka kuka kuvaisi tai nauhottaisi. Vaikka menisi someen niin minua ei somesukupolvi tunne.

Vannomatta paras, voi ääni muuttua kun vaikkapa jotain sanomaasi - tai puhtaasti keksittyä panettelua - levitellään ympäriinsä lähipiiriäsi myöten kuvasi kera; sinua aletaan seuraamaan ja vainoamaan joka paikassa - eikä ehkä läheisiäsikään jätetä rauhaan kun olet uusi risumies ja netissä kiertävä nuorison uusi suosikkimeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki potentiaalisesti kuvataan tai nauhoitetaan someen, ihmiset punnitsevat sanansa julkisella paikalla tarkkaan.

Itse ainakin vähät välitän vaikka kuka kuvaisi tai nauhottaisi. Vaikka menisi someen niin minua ei somesukupolvi tunne.

Vannomatta paras, voi ääni muuttua kun vaikkapa jotain sanomaasi - tai puhtaasti keksittyä panettelua - levitellään ympäriinsä lähipiiriäsi myöten kuvasi kera; sinua aletaan seuraamaan ja vainoamaan joka paikassa - eikä ehkä läheisiäsikään jätetä rauhaan kun olet uusi risumies ja netissä kiertävä nuorison uusi suosikkimeemi.

Jos ilmaista julkisuutta on noin helposti tarjolla niin alan ehdolle kovapalkkaiseksi kansanedustajaksi.

Vierailija
24/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmaista julkisuutta on noin helposti tarjolla niin alan ehdolle kovapalkkaiseksi kansanedustajaksi.

Kyllä sitä valitettavasti on, toisaalta yleensä ihmiset, joilla on noin rautainen itsetunto kuin sinulla, välttävät risumiehen kohtalon olemalla liian helppoja kohteita.

Vierailija
25/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka maksaa niin ettei tuttuja enää kutsuta syömään. Kahvilassa kahvi ja pulla tyyliin 9 e. Joten ei tavata ystäviä sielläkään. Yksinäisyys ja ylipäänsä tämä lama-aikamainen hiljaisuus ottaa aivoon.

Mutta sitä en ymmärrä, että kaikilla on kalenterit täynnä viikoiksi eteenpäin. Jos vaikka tarjoaisin kahvit kahdelle ystävälle, alkaa mahdoton ajanvaraushärdelli. Ei kahvilan vaan ystävien kanssa.

Ennen oli aikaa! Oi että.

Nyt ei ole aikaa kun pitää itse maksaa laskut ja tehdä kaiken maailman juoksupojan hommat. Ennen laskut heitettiin pankkiin maksettaviksi ja sihteerit täytti liput ja laput ja oikeasti oli juoksupoikia. Nyt täytyy itse näpytellä tuntikaupalla tietokonetta joka viikko ennen kuin hoituu yhtään mikään.

Vierailija
26/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, kun kävin eilen eräässä vilkkaassa ostoskeskuksessa. Ihan hirveä härdelli, kun ihmiset sinkoilee minne sattuu katsomatta ympärilleen. Se on jännä miten nykyään ihmiset liikkuu julkisessa tilassa täysin laput silmillä ja omassa kuplassaan. Samalla tuli mieleen, että eihän tuo käytös ole mikään ihme, kun väestöstä usealla kymmenellä prosentilla on jokin mielenterveydellinen diagnoosi.

Tuli ihan mieleen, että pitäskö muuttaa johonkin korpeen täältä kaupungista.

Vierailija
27/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on ihmiskunnan syöpä, sieltä on valunut ilkeilyn, vttuilun, loukkaantumisen ja öyhöttämisen kulttuuri myös ihmisten arkeen. Omia oikeuksia valvotaan tarkasti, mutta kenelläkään ei ole enää mitään velvollisuuksia. Ihmiset vaan kyräilevät ja muhivat omissa kammioisaan, aito sosiaalisuus, soittelu, ihmisten kanssa vietetty yhteinen aika ja ilo on kadonnut. Epäsosiaalinen media olis parempi nimitys.

Vierailija
28/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa, kun kävin eilen eräässä vilkkaassa ostoskeskuksessa. Ihan hirveä härdelli, kun ihmiset sinkoilee minne sattuu katsomatta ympärilleen. Se on jännä miten nykyään ihmiset liikkuu julkisessa tilassa täysin laput silmillä ja omassa kuplassaan. Samalla tuli mieleen, että eihän tuo käytös ole mikään ihme, kun väestöstä usealla kymmenellä prosentilla on jokin mielenterveydellinen diagnoosi.

Tuli ihan mieleen, että pitäskö muuttaa johonkin korpeen täältä kaupungista.

Sama. Minuun törmättiin eilen täydellä ostoskärryllä marketin oviaukossa. Ja kyllä - sitä kärryä työntänyt nuorehko pariskunta näki minut niin että katseemme vaihtuivat. Mutta ajoivat päälle vaan. En pystynyt edes väistää koska olin seinän puolella.

Vierailija
29/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä ollut kaikenlaista ja on, stressaavaa, pandemiaa, sotaa, lamaa, kiirettä, stressiä, huolta.. Näkyy ihmisten jaksamisessa ja sitä myöten vuorovaikutuksessa.. Itekin lähinnä yrittää selvitä ja odottaa että mitähän seuraavaksi..

Vierailija
30/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä ollut kaikenlaista ja on, stressaavaa, pandemiaa, sotaa, lamaa, kiirettä, stressiä, huolta.. Näkyy ihmisten jaksamisessa ja sitä myöten vuorovaikutuksessa.. Itekin lähinnä yrittää selvitä ja odottaa että mitähän seuraavaksi..

Seuraavaksi tulee kesä. Onneksi. Lähden vetämään veke täältä kaupungista landelle korpeen ja aivan koko loman ajaksi sittenkin. Linnut ei lopeta laulamista vaikka hallitus kaatuisi.

Vierailija
31/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä kireys alkanut jo kauan ennen pandemiaa. Vaikea sanoa milloin ja tuskin mitään yhtä vuotta ja syytä voidaan löytää mutta ainakin parikymmentä vuotta on meininki koko ajan kiristynyt.

Vierailija
32/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän hörhöjen porukassa! Meillä on suut hymyssä, jutellaan, on paljon iloa, naurua, tapaamisia, kaikkea mukavaa. Rento ja lämmin meno. Oon mennyt hörhöilyyn mukaan tässä korona-aikana ja sinne jään, on niin ihanaa porukkaa. Aina autetaan, tuetaan, kannustetaan. Ei voi olla synkkänä niin ihanan porukan keskellä.

Vierailija
33/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästetään ja säästetään alas, ulos ja pois. Siksi.

Säästötarve johtuu aiempina vuosina otetusta velasta. Niin valtion kuin kotitalouksien. Tuntuu kuin Sauli olisi valtiolla ainoa henkilö, joka on sanonut, että velka poistuu vain maksamalla.

Mut toi hullu valtio elää omaa elämäänsä ja moninkertaistaa koko ajan valtionvelkaa ja pilaa ihmisten elämiä.

Vierailija
34/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kireys alkanut jo kauan ennen pandemiaa. Vaikea sanoa milloin ja tuskin mitään yhtä vuotta ja syytä voidaan löytää mutta ainakin parikymmentä vuotta on meininki koko ajan kiristynyt.

Niinhän se eräs elinkautisvankikin vapauduttuaan toimittajalle sanoi, ettei hän tällaisesta Suomesta lusimaan lähtenyt.

Vierailija
35/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla juttu johon ei äänestämällä pysty vaikuttamaan. Tämä ihmisten kireys.

Vierailija
36/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi tulee kesä. Onneksi. Lähden vetämään veke täältä kaupungista landelle korpeen ja aivan koko loman ajaksi sittenkin. Linnut ei lopeta laulamista vaikka hallitus kaatuisi.

Hyvä sulle. Mä taas oon koko kesän töissä, no on mulla kahden viikon loma sentään. T. Edellinen, sairaanhoitaja.

Vierailija
37/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se eräs elinkautisvankikin vapauduttuaan toimittajalle sanoi, ettei hän tällaisesta Suomesta lusimaan lähtenyt.

Kukas hän on ja muistatko missä sanoi?

Vierailija
38/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sulle. Mä taas oon koko kesän töissä, no on mulla kahden viikon loma sentään. T. Edellinen, sairaanhoitaja.

Hoitajat ansaitsisi paljon pitemmät kesälomat.

Vierailija
39/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla juttu johon ei äänestämällä pysty vaikuttamaan. Tämä ihmisten kireys.

Se onkin hyvä kysymys mistä se johtuu. Usein sanotaan että koko maailmantalous on mennyt jotenkin tiukemmaksi mutta miten se silleen menee, en mä tajua. Jokin siellä on keturoillaan tai sitten jotkut tahallaan vääntävät taloutta tiukemmalle, mutta tässä on vaara ajautua salaliittoteorioiden piiriin.

Vierailija
40/64 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin hyvä kysymys mistä se johtuu. Usein sanotaan että koko maailmantalous on mennyt jotenkin tiukemmaksi mutta miten se silleen menee, en mä tajua. Jokin siellä on keturoillaan tai sitten jotkut tahallaan vääntävät taloutta tiukemmalle, mutta tässä on vaara ajautua salaliittoteorioiden piiriin.

Ahneus. Siksihän työpaikoille ei palkata tarpeeksi henkilöstöä ja vanhat työntekijät joutuu venymään äärimmilleen. Että rahakirstun vartijalle jäisi paksumpi pinkka jonka päällä istua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän