HS: Junaliikenne pysähtynee maanantaina: suuren lakon syynä on pieni kirjaus
Kuljettajat ovat vaatineet, että paremman palautumisen takaamiseksi yhtäjaksoista vapaata pitäisi kerran viikossa saada ainakin 64 tuntia.
Työnantajapuoli ei suostunut vaatimukseen ainakaan ilman, että kustannuksia lisäävä muutos korvataan sen mielestä vastaavilla heikennyksillä työehtoihin. (HS)
Siis kuljettavat haluat yhtäjaksoista vapaata 65 tuntia siis saman ajan kuin päivätyötä tekevät saavat viikonloppuisin vapaata eli työt loppuu pe klo 16 ja alkaa maanantaina klo 8. Tämän takia alkaa mittava ja kallis lakko maanantaina?
Kuljettajat ovat jo myöntyneet niin sanotun yleisen linjan mukaisiin eli yhteensä noin kuuden prosentin palkankorotuksiin kahdelle vuodelle.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009461019.html?share=928563c818a5e…
Kommentit (49)
Joku kitisi hesarissa kun mummu ja ukki tulossa kylään ja nyt eivät välttämättä pääsekään junalla. Että ainoa turvaverkko ja nyyh nyyh.. Voi jessus mitä uhriutumista :D
Seuraavaa lakkoa ootellessa, ja ihmisten itkupotkuraivareita lakkoilijoita kohtaan 😉
Työnantajan pitäisi tehdä yksi asia,
Hyväksyä kaikki ehdot, siirtää ne suoraan hintoihin ja kertoa että mistä tämä hinnan nousu johtuu.
Ei kiusata enempää palvelun käyttäjiä, vaan kerrotaan että nämä ja nämä ihmiset haluavat nostaa taas hintoja.
Tämä lakkoilu on mennyt jo naurettavuuksiin. Vuoron perään on lakossa kukin, kuin vuoronumero hatusta nostettuna. Ketkäs seuraavaksi menee lakkoon ja millä verukkeella, heitelläänkös arvauksia?
Tähän lakkoon ei tule sympatiaa. Katsoin junakuskin koulutuksen, yhteensä 7 kk, josta 3 teoriaa. Ihan kohtuullinen palkka ja viikkovapaat. On tietysti vuorotyö, mutta kun rutiiniin tottuu, eipähän jatkuva kiire paina, eikä tarvitse olla jatkuvasti tehokas ja kouluttautua. Monien elämäntilanteeseen ja vireystilaan työtehtävien urakointi sopii.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan pitäisi tehdä yksi asia,
Hyväksyä kaikki ehdot, siirtää ne suoraan hintoihin ja kertoa että mistä tämä hinnan nousu johtuu.
Ei kiusata enempää palvelun käyttäjiä, vaan kerrotaan että nämä ja nämä ihmiset haluavat nostaa taas hintoja.
No ei todellakaan!!
Veturinkuljettajien palkka on 5000e/kk. Ei kai palkka ole suurin ongelma.
Kuljettajilla pitäisi olla samat lepoajat kuin lentäjillä. Yhtä vaativaa työtä. Vastuu ihmisistä on jopa suurempi kuin lentäjillä.
Minä en ymmärrä työnantajan logiikkaa siinä, että tämä olisi jotenkin erityisen kallis ratkaisu? Kuljettajilla on vapaata tuon verran kuitenkin, se on vaan ärsyttävästi ripoteltu pitkin poikin. Tälläkin hetkellä kuljettajat vaihtelevat (ainakin lähiliikenteessä) vuoroja itse, jotta pidempi palautuminen ja esim. perheen kanssa ajan viettäminen onnistuu. Käytännössä siis työnantajan pitäisi suunnitella työvuorot paremmin ja tähän ei millään ilveellä haluta suostua.
Väittäisin muuten, että sama koskee myös hoitoalaa: vuoroja ei suunnitella henkilöstön palautuminen huomioiden ja siksi jengi väsyy ja lähtee.
Terveisin entisen veturinkuljettajan puoliso. Ja kukin voi tahoillaan miettiä miksi meilläkin kyseessä on entinen kuljettaja...
En kannata lakkoa, suhteessa pieni porukka pysäyttää myös työmatka ( lähi ja kaukojunat) liikenteen.
Kun hoitajat voitiin painostaa töihin, miksei myös nämäkin?
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajilla pitäisi olla samat lepoajat kuin lentäjillä. Yhtä vaativaa työtä. Vastuu ihmisistä on jopa suurempi kuin lentäjillä.
Ei todellakaan ole suurempi.
Yksi virhe lentäjältä ja kaikki lentokoneessa menehtyy.
Yksi virhe junan ajajalta ja muutama junavaunu menee pois raiteilta, eikä siinäkään välttämättä kukaan kuole
En tunne sympatiaa. Bussilakko oli oikeutettu. Junakuski saa hyvän korvauksen epämukavuudesta. Tulijoita on. Tyytymättömät voivat siirtyä muille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä työnantajan logiikkaa siinä, että tämä olisi jotenkin erityisen kallis ratkaisu? Kuljettajilla on vapaata tuon verran kuitenkin, se on vaan ärsyttävästi ripoteltu pitkin poikin. Tälläkin hetkellä kuljettajat vaihtelevat (ainakin lähiliikenteessä) vuoroja itse, jotta pidempi palautuminen ja esim. perheen kanssa ajan viettäminen onnistuu. Käytännössä siis työnantajan pitäisi suunnitella työvuorot paremmin ja tähän ei millään ilveellä haluta suostua.
Väittäisin muuten, että sama koskee myös hoitoalaa: vuoroja ei suunnitella henkilöstön palautuminen huomioiden ja siksi jengi väsyy ja lähtee.
Terveisin entisen veturinkuljettajan puoliso. Ja kukin voi tahoillaan miettiä miksi meilläkin kyseessä on entinen kuljettaja...
Koska tuollaisia täydellisiä työvuoroja on täysin mahdotonta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En kannata lakkoa, suhteessa pieni porukka pysäyttää myös työmatka ( lähi ja kaukojunat) liikenteen.
Kun hoitajat voitiin painostaa töihin, miksei myös nämäkin?
Ei ole mitään pakkolakia tai työvelvoitetta joten voivat lakkoilla vapaasti. Kenenkään henki ei riipu siitä onko kuljettajat lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajilla pitäisi olla samat lepoajat kuin lentäjillä. Yhtä vaativaa työtä. Vastuu ihmisistä on jopa suurempi kuin lentäjillä.
No ei todellakaan!!
Jopa bussikuskilla on suurempi inhimillisen erehdyksen mahdollisuus ja vastuu, vaikka kyydissä on vähemmän väkeä. Ainakin tähän saakka junat kulkevat vain raiteilla ja liikennettä ohjataan keskuksista käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata lakkoa, suhteessa pieni porukka pysäyttää myös työmatka ( lähi ja kaukojunat) liikenteen.
Kun hoitajat voitiin painostaa töihin, miksei myös nämäkin?
Ei ole mitään pakkolakia tai työvelvoitetta joten voivat lakkoilla vapaasti. Kenenkään henki ei riipu siitä onko kuljettajat lakossa.
Ei suoraan, mutta välillisesti.
Osa ei pääse työpaikalleen. Meillä leikkurissa joudutaan perumaan leikkauksia, koska emme saa riittävästi hoitajia työpisteelle. Työpäivä on heille palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Tähän lakkoon ei tule sympatiaa. Katsoin junakuskin koulutuksen, yhteensä 7 kk, josta 3 teoriaa. Ihan kohtuullinen palkka ja viikkovapaat. On tietysti vuorotyö, mutta kun rutiiniin tottuu, eipähän jatkuva kiire paina, eikä tarvitse olla jatkuvasti tehokas ja kouluttautua. Monien elämäntilanteeseen ja vireystilaan työtehtävien urakointi sopii.
Kuskeja tuskin kiinnostaa jonkun palstavosun sympatiat.
Jokainen junan kuljettaja joutuu ainakin kerran - osa useamman kerran tilanteeseen missä joku tekee itsarin junan alle. Se on traumaattinen kokemus.
Paljon junalla kulkevana arvostan veturin kuljettajia ja ymmärrän lakkoa oikein hyvin. Se on vastuullinen työ. Junat täynnä ihmisiä, arvokas lasti kyydissä. Siinä pitää olla tätsin palautunut, jotta voi hoitaa duuninsa hyvin.
Bussikuski ei aina ehdi tai ei voi käydä linjallaan edes vessassa, siihen verrattuna junailijoilla on lokoisat työolot. Samaa mieltä, jos ei kiinnosta, tulijoita on.
OI KIITOS taas AY-LIIKE.
MIlloin te opitte?
Ja jäsenet, milloin TE opitte?