Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin eroja
Olen niitä itse viime aikoina tutkaillut Ruotsista käsin. Mielenkiintoisen samanlaiset maat, mutta kun vähän pintaa raaputtaa niin erot ovat yllättävän suuria.
Jaan tähän ketjuun pian myös omia havaintojani.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset on enemmän elämästä nautiskelijoita suomalaisiin verrattuina.
Onni on Suomessa hyvä kätkeä. Vahingonilo on edelleen suuri ilo meillä. Suomessa virkavalta on kova ja paha.
Ruotsalaiset ovat sosiaalisia ja ystävällisiä, mutta kun vähän raaputtaa pintaa, sieltä paljastuu ylimielinen asenne suomalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ei suutu eikä heitä ota itsetunnon päälle vaikka suomalaiset menee NATO:on ennen heitä. Jos olisi toisinpäin, niin kyllä heitä haukuttaisi pettureiksi.
Typerä kommentti.
Anna minun kaikki kestää! Mistä löytyy kaikki "osaavat".
Pommittelu, puukottelu ja paukuttelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen yöelämässä juhlitaan täysillä. Muutenkin suomalaiset pukeutuvat juhliin hienommin. Ruotsalaiset ovat hillitympiä.
Minulle on tullut yllätyksenä miten moni pitää suomalaisten parempaa Seppälää ilahduttavana ja juurikin juhlavampana kuin monen muun maan pukeutimiskulttuuria. Olen aina kuvitellut että Suomessa ollaan huonona juhlapukeutujia.
Arjessa Ruotsissa pukeudutaan paljon paremmin.
Lindex myy Seppälän tuotteita.Huomattava ero laadussa sen jälkeen kun Seppälä otti yli.Myös kauniita vaatteita. Ennen en ketjuista ostanut. Nyt sillloin tällöin ostan Seppälästä yläosan tai muuta.
Nyt saattoi mennä sanat sekaisin? Seppälää ei tietääkseni enää ole.
Seppälä osti Lindexin joku vuosi sitten.
Aktiebolag Lindex - Befattningshavare (allabolag.se)
Lindexin johdossa istuu kaksi suomalaista. Eli jotain heillä täytyy olla Suomen kanssa tekemistä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ovat sosiaalisia ja ystävällisiä, mutta kun vähän raaputtaa pintaa, sieltä paljastuu ylimielinen asenne suomalaisia kohtaan.
Mielestäni suurin ero nimenomaan on historiassa: heillä on kuninkaalliset eli aateliset ja alamaiset, meillä on tasavalta presidentteineen ja kansalaisineen. Olemme monessa suhteessa tasapäistäväisempi, sallivampi ja varmasti suvaitsevaisempikin yhteisö, koska koemme olevamme samalla viivalla. Ruotsissa hierarkisuus on selvästi näkyvämpää eikä sitä edes yritetä peitellä, jos sattuu kuulumaan johonkin. Siellä he ylentävät itsensä, siinä missä tällä puolen merta alennetaan itseämme. Historian jäännettä, että Suomi on Ruotsin pikkusisar.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain suomalaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain suomalaisia...
Joo, ruotsalaiset heittävät vitsiä oikeastaan kaikista muista pohjoismaista, mutta eivät itse siedä samaa.
Kai kokevat olevansa jotenkin muiden yläpuolella, vai lieneekö huonoa itsetuntoa/-tuntemusta sittenkin...
Lite fixa - guld kanten kommer kirjoitti:
Iloisia, sosiaalisia, ei kateellisia, yrittävät aina pitää hyvää tunnelmaa yllä, kohteliaita, rentoja.
Fica kulttuuri iso +
Demokratia on ehkäpä lipsunnut vähän liian pitkälle, yhteiskunta ontuu, toivottavasti emme päädy samaan.
Minulla henkilökohtaisesti ei pahaa sanottavaa Ruotsalaisista ja Suomalaisten kanssa pärjään myös mukavasti.
Olen puoliksi molempia, virallisesti Suomalainen, henkisesti swedu.
Kyllä ovat kateellisia , ilkeitä suorastaan.
Toi ranska-huomio oli hauska, koska olen huomannut saman: Ruotsalaiset ihannoi Ranskaa ja alpeilla laskettelua ja Rivieralla köllöttelyä ja ruoka pitää olla patonkia yms. muuta pastasörsseliä.
Sitä vastoin Suomessa rakastetaan Saksaa ja halutaan olla saksalaisia :D Ramstein! ich bin Heil!
Ruotsalaiset on kyllä kivoja, mutta vähän arrogantteja, niinku norjalaisetkin. Pitävät itseään jotenkin paljon fiksumpina ja nauravat suomalaisille.
Mitä mieltä ruotsalaiset ovat suomalaisista?
Huvittaa aina jutut, joissa suomalaiset luulevat ruotsalaisten pitävän heitä jotenkin huonompina ja vitsailevan suomalaisista.
Itse paljon Ruotsissa aikaa viettäneenä voin kertoa ettei suomalaiset kiinnosta heitä juurikaan. Ei hyvässä eikä pahassa. He tietävät loppujen lopuksi aika vähän Suomesta yhtään mitään.
Tai ainakaan heitä ei juurikaan kiinnosta suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina jutut, joissa suomalaiset luulevat ruotsalaisten pitävän heitä jotenkin huonompina ja vitsailevan suomalaisista.
Itse paljon Ruotsissa aikaa viettäneenä voin kertoa ettei suomalaiset kiinnosta heitä juurikaan. Ei hyvässä eikä pahassa. He tietävät loppujen lopuksi aika vähän Suomesta yhtään mitään.
Suomalaiset kun ovat aina niin huolissaan mitä muut heistä ajattelevat :(
Olen paljon ruotsalaisten kanssa tekemisissä sekä työn puolesta että perhesyistä, ja tunnistin paljon tuttua tästä hauskasta ketjusta. Toki myös kohtia, joita en tunnista.
Mun näkökulmasta ruotsalaiset ovat vähemmän kiinnostuneita suomalaisista kuin mitä kuvittelemme. Lähinnä suomalaisia pidetään ahkerina, reippaina ja luotettavina ystävinä ja työntekijöinä.
Ruotsalaiset ovat huonoja käsittelemään vaikeita asioita. Eripuraa ja konflikteja väistellään mieluummin ihan maailman loppuun asti ja diskuteerataan ja etsitään konsensusta vaikka viikkoja. Ei puhuta suoraan. Tämä on ollut minulle vaikea asia ja on sitä edelleen.
Ruotsalaiset ovat todella itsevarmoja. He oppivat tätä jo koulussa. Ei tartte osata kauheasti, mutta itsevarmuus on hurjaa. Tämä näkyy ruotsalaisten menestyksessä mm. musiikin ja muodin saralla. Ja bisneksessä muutenkin.
Ruotsalaisiin perusoikeuksiin kuuluu tietty vapaus tehdä mitä haluaa: ruotsalainen haluaa matkustaa kerran talvessa aurinkolomalle. Viis ilmastonmuutoksesta tai koronasta. Ruotsalainen haluaa ruskettua, viis ihosyövästä. Ruotsalainen on "ekologinen", jos siitä selviää rahalla (esim. sähköauto, luomutuotteet kaupassa, luomupuuvilla).
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi ja Norja katsoo suomea alaspäin. Suomi katsoo viroa ja venäjää alaspäin
Laittakaahan jo se kruunu tähän ketjuun.
Ruotsalaisen lehdistön viimeaikaisten ylimielisistä ja kolonialisista lausunnoista (tyhmät suomalaiset, valyakunnan entinen itä-osa, sivistymätön ja typerä suomen kansa jne.) ei saa vauva.fi puhua? Miksi? Jos yrität avata asiallista keskustelua tästä olet kamala persu, ja ärsyttävä vänkääjä. Sinua pilkataan menikö tunteisiin pilkalla kuten kunnon koulukiusaajat tahansa.
Ruotsalaisen ja suomalaisen kulttuurin erot siis pähkinänkuoressa,
-Ruotsalaisilla on oikeus haukkua suomalaisia miten huvittaa.
-Suomalaisilla ei ole oikeutta tuntea itseään loukkaantuneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että vähän kiinnostaisi alis-maidensa tapahtumat, itsepä itämaan eli Suomen valtasivat ja alistivat suomen kansaa vuosisatoja. Miten on voinut tällainen "pikku seikka" unohtua meidän yhteisestä historiasta heh.
Kuvottavaa nuolemista koko ketju. Tulin tänne kun TAAS törmäsin tubessa videoon missä ruotsalainen/norjalainen selittävät meidän historiaa ulkkiksille(ja jauhavat pasckaa, unohtavat aina suomalaisten köyhyyttämisen ja alistamisen)
Tähän voisin sanoa, ettei itäsuomalaistenkaan geenit ole kaikilta osin itäisiä. Hyvin monella on esi-isiä muista
maista, eri puolilta Eurooppaa. Toisin kuin moni luulee, niin itäsuomalaisilla ei ole venäläisiä geenejä juurikaan.