Teini haluaa kasvissyöjäksi!! Mitä teen?
15-vuotias tyttäreni haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi! Haluaa poistaa ruokavaliostaan siis lihatuotteet. Kalaa maitoa ja kananmunia suostuu syömään. Huoelettaa vain että kasviruu'asta ei saa tarpeeksi kalsiumia vitamiinia - ja proteiinia. Kaiken maailman hivenaineet jää saamatta! Nyt tyttö mököttää huoneessaan kun kieltäydyin. Miten selittää hänenlle että ajattelen vain hänen terveyttään.
Kommentit (46)
Tyttö syö mitä haluaa, mutta tekee ruokansa itse. Jos tarvitsee jotakin erikoisempaa, niin hankkii sen myös itse.
Kerro tyttärellesi, että kala ei ole kasvis.
Miksi suomalaisiakin on niin paljon liikaa ja syömme niin paljon liikaa että lihaa tehotuotetaan?
Vastasyntynyt vauva otetaan hätääntyneeltä äidiltään ja heitetään teuraaksi, jotta ihmiset joita ei ole liikaa voivat lutkuttaa sille tarkoitetun maidon.
Olen ollut samanlainen kasvissyöjä lähes 30v ja pari viikkoa sitten otettiin verenkuva ja kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä esim. veriarvo 147.
Enkä juuri kiinnitä ruokavalioon huomiota, perus kasvisruokaa.
Miten ihmiset ennen pärjäsivät, kun lihaa syötiin kerran viikossa ja silloinkin vain pieniä määriä ja jämistä tehtiin vielä soppaa.
Vierailija kirjoitti:
No teet tietenkin kasvisruokaa!
Eri. En tekisi, teini voi netistä etsiä reseptejä ja opetella itse tekemään kasvisruokansa. Voi loppua innostus kyllä aika pian, mutta omapa on asiansa.
Minä adoptoisin jonnekin toiseen perheeseen tuollaisen ruohonsyöjän.
Jos oikeasti olisit äiti ja lapsesi haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi (tai tässä tapauksessa lakto-ovo-pesco-herbivoriksi) niin silloin opettelisit iloisena YHDESSÄ sen lapsen kanssa tekemään maukasta ja terveellistä hänen ruokavalioonsa sopivaa ruokaa.
Niin normaalit ihmiset tekevät.
Onnittele itseäsi, lapsestasi on kasvamassa tiedostava aikuinen. Joko kasvatuksen ansiosta tai siitä huolimatta.
Taitaa olla kuntakohtaista, millaisen todistuksen asiasta koulu vaatii ts. tarvitaanko vanhemman lupa. B12-vitamiinia voi olla hyvä syödä, raudan saantiin on nuorilla naisilla syytä kiinnittää huomiota vaikka saisikin lihaa. Ota nuori mukaan ruuanlaittoon, tutustukaa yhdessä erilaisiin proteiinilähteisiin ja niiden valmistukseen. Maistele itsekin ennakkoluulottomasti uusia makuja.
Todella helposti modifioimalla teet ruokaa, joka sopii hänelle ja muulle perheelle.
Otat tyttären mukaan kauppareissulle. Laadit budjetin jossa on pysyttävä ja tytär saa laatia vaikka parin päivän ruuat ja ostoslista. Näin nuoret oppivat itsenäisiksi ja ymmärtävät mihin rahat riittää.
Kasvisruokien reseptejä esiin ja suunnittelemaan.
Kasvisruokavalio ei tule kalliiksi, jos suunnittelee hyvin etukäteen. Impulssiostoksia ei tehdä!
Nyt lopetat viikkorahojen antamisen ja pistät kuukauden kotiarestiin ainakin näin aluksi.
No hei jos syö kalaa, maitotuotteita ja munia, niin ei ole mitään ongelmaa. Meillä sama, ja teen koko perheen ruuat ilman lihaa, ja ei ole vaikeaa. Lihankorvikkeita on marketit pullollaan, että ei kun vaan kokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samanlainen kasvissyöjä lähes 30v ja pari viikkoa sitten otettiin verenkuva ja kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä esim. veriarvo 147.
Enkä juuri kiinnitä ruokavalioon huomiota, perus kasvisruokaa.Miten ihmiset ennen pärjäsivät, kun lihaa syötiin kerran viikossa ja silloinkin vain pieniä määriä ja jämistä tehtiin vielä soppaa.
Niin just. Viittä kertaa plus välipalat ei myöskään syöty missään. Saan aina alapeukkuja kun kirjoitan, että olen ikäni tottunut syömään kaksi kertaa päivässä plus illalla jonkun hedelmän jos tarvis. Tällä olen pärjännyt terveenä ilman lääkkeitä, nyt 72 v.
Jos syö maitotuotteita, viljatuotteita, kananmunia, kalaa, kasviksia niin ei kyllä jää mistään paitsi.
Ei liha ole ihmiselle mikään välttämättömyys