Rajojen asettaminen psykoottiselle
Perheenjäseneni on psykoosissa ja hän pelkää hoitoa ja lääkkeitä. Pitää itseään terveinä ja muita narsisteina.
Tuppaa ravaamaan kylässä vähän väliä. Olen yrittänyt jo kesästä asti viestiä etten halua tavata. Ei tunnu tajuavan. Olen itse ihan hermoraunio ja itsekin kohta psykoosissa, koska olen niin stressaantunut.
Tajuaako psykoosissa oleva puhetta?
Hän kieltäytyy puhumasta sairaudestaan ja tilanteesta. Joko suuttuu, rupeaa kinaamaan sivuseikoista, poistuu paikalta tai rupeaa syyttämään muita. Netissä blokannut messengerin ja mailin.
Rasittavaa, koska hän oli aikaisemmin aggressiivinen, huusi ja hajotti tavaroita. En halua puhua kotonani asioista, ettei rupea riehumaan.
Miten olette toimineet samanlaisissa tilanteissa?
Kommentit (2)
Kysy neuvoa apteekista tai Prisman asiakaspalvelusta.
Oma läheiseni, ei ihan superläheistä sukua, mutta läheinen sukulainen kuitenkin, uskoo, että olemme p utinin käskyläisiä ja hän on ainoa, johon p utinin telepaattiset viestit eivät toimi. Emme ole kehittyneitä, koska emme näe niitä varjoja, jotka hän näkee, emmekä kuule niitä salaliittoja, joista tiedotetaan päivittäin telepaattisia kanavia pitkin. Hän on lääkityksellä, mutta jättää aina välillä ne ottamatta. Näin kevään kynnyksellä tulee aina repsahdus ja hän joutuu hetkeksi hoitoon. Sitten menee ehkä joulukuulle asti aika hyvin. Sellaista se on. Toisinaan hoitoon vie poliisit, jos psykoosi on mennyt niin pahaksi, toisinaan menee sinne lähiomaistensa kyydillä, toisinaan ambulanssilla, milloin mitenkin. Omaisilla tai läheisillä on se rankin duuni sikäli, että pitää olla se koopää, joka soittaa vih olliselle, eli sinne hoitavalle taholle. Mutta sellaista se on.
Jos et jaksa tavata häntä, niin et vastaa puhelinsoittoihin, et mene avaamaan ovea, jos hän siellä kolkuttelee, tai jos avaat oven, niin sanot napakasti jonkun aikarajan tyyliin "minun on välttämättä lähdettävä kauppaan puolen tunnin päästä, joten meillä on vain puoli tuntia aikaa jutella".
Ei kannata puhua psykoottiselle sairaudestaan tai muutenkaan kinata ja vängätä vastaan. Hän uskoo siihen mitä kokee ja kaikki ne ovat hänelle totta ja jos sitä ei hyväksy, on tietenkin vastustajien leirissä. Jos hän ei selviä arjestaan tai tuntuu, että hän on vaarassa itselleen tai muille, niin sitten vain huoli-ilmoitusta menemään, vakavemmissa tilanteissa soitto häkeen.