Vakoilua Tinderin kautta?
Voiko Tinder salakuunnella puhelinta tai vakoilla sitä? Minulle tuli Tinderissä match epäilyttävän hyvännäköisen ikäiseni miehen kanssa, jolla on varsinaisia mallikuvia profiilissa. Itse olen tavallisen näköinen, neljääkymppiä lähestyvä sinkkuäiti. Tämä mies aloitti innokkaasti englanniksi juttelun, eikä ole vastannut kovin yksityiskohtaisesti kysymyksiin. Keskustelu on ollut melko valikoivaa, joten epäilen robottivastauksia. Epäluuloa ei helpottanut lainkaan se, että mies totesi ymmärtäneensä suomenkielisestä profiilista, että olen kotoisin Oulusta ja kysyi, miksi olen muuttanut Helsinkiin. Profiilissani ei ole mitään mainintaa Oulusta, sen sijaan siinä lukee, että asun Vantaalla. Olin kyllä Tinderkeskustelun hetkellä Helsingissä vierailemassa vanhempieni luona, joiden kanssa olin juuri käynyt keskustelua Ouluun muuttamisesta. Olenko vain vainoharhainen vai voiko joku Tinderin kautta vakoilla minua tai käyttää esim. puhelimen mikrofonia tai kameraa?
Kommentit (12)
Miksipä ei vakoilisi. Whatsapp ainakin kuuntelee. Joka tapauksessa ne vähän liian hyvän näköiset kuvat (ammattilaistasoa) on aina feikkiprofiileja. Haluavat aina äkkiä pois tinderistä juttelemaan puhelimessa tai jossain viestisovelluksessa koska tinder poistaa heidän tilinsä vähän väliä.
Tai oletko jollekkin toiselle kertonut olevasi Oulusta ja tyypillä monta feikkiprofiilia. Se ehkä todennäköisempää.
Aika creepy toi Oulu/muutto-juttu. Mutta joo, muidenkin sovellusten kanssahan näitä tapahtuu, esim. jonnekin Facebookiin tulee joku mainos asiasta, josta olet keskustellut juuri jonkun kanssa jne. Tinder on kyllä tietoturvan kannalta todella arvelluttava sovellus. Seuraa koko ajan sijaintia, siellä on paljon perustietoa ja keskusteluissa varsinkin hyvin henkilökohtaistakin tietoa. Olin itsekin hetken tinderissä, mutta poistin heti, kun aloin yhtä miestä tapailla (enkä sen tapailun päätyttyä mennyt takaisin). En ymmärrä niitä, ketkä roikottaa tuollaista sovellusta itsellään ns. puoliturhaan. Tietysti, jos ei laita sinne mitään todellista itsestään, niin ehkä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tai oletko jollekkin toiselle kertonut olevasi Oulusta ja tyypillä monta feikkiprofiilia. Se ehkä todennäköisempää.
Minulla ei siis ole mitään tekemistä Oulun kanssa, en ole sieltä kotoisin. Puoli tuntia ennen kuin mies kysyi minulta, miksi olen muuttanut Oulusta Helsinkiin, olin jutellut vanhempieni kanssa mahdollisuudesta muuttaa Ouluun, ja puhelin oli vieressäni pöydällä. Keskustelussa vanhempieni kanssa esiintyi myös Helsinki, jossa vanhempani asuvat. Kun kysyin mieheltä, miksi hän oletti, että olen kotoisin Oulusta, hän sanoi lukeneensa väärin.
Keskustelu jatkui miehen kanssa todella omituisena, pääasiassa vastaukset olivat geneerisiä ja virke alkoi aina isolla kirjaimella. Muutamaan kysymykseen hän vastasi spesifimmin ja silloin virke alkoi aina pienellä kirjaimella. Mies kertoi käyneensä päivän aikana Tampereella, vaikka etäisyys oli näyttänyt minulle koko ajan alle 1 km. Kun kysyin, miksi etäisyys on ollut koko ajan pieni, vaikka meidän olisi pitänyt olla 160 km päässä toisistamme, mies sanoi, ettei ole vielä lähtenyt ja menevänsä Tampereelle ehkä huomenna. Englanninkielinen keskustelu muuttui yhtäkkiä saksankieliseksi. Kun kysyin mieheltä englanniksi oliko hän valehdellut, hän poisti koko keskustelun 😅 Kummallisin Tinderissä käymäni keskustelu ikinä.
Väärin lukeminen ja Oulu-kommentti saivat epäilyksen heräämään, olisiko Tinder voinut tallentaa itselleen johonkin tekstimuotoon puhelimen mikrofonilla suomenkielistä jutteluani vanhempieni kanssa, ja mies/botti sitten sieltä lukea tallennetta 🤔 Pelottava ajatus.
Ap
Christiiina kirjoitti:
Poista se match.
Mies poisti matchin ihan itse, kun kysyin häneltä valehtelusta. Halusin nähdä, kuinka mahdollisen botin kanssa voi jutella, joten pitkitin keskustelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Poista se match.
Mies poisti matchin ihan itse, kun kysyin häneltä valehtelusta. Halusin nähdä, kuinka mahdollisen botin kanssa voi jutella, joten pitkitin keskustelua.
Ap
Tää on kyllä todella mielenkiintoista. Jotenkin luulisin, että miehiä kohtaan osoitettaisiin enemmän tätä bottitoimintaa, että hassua, jos ei miehiltä löydy mitään tällaisia kokemuksia.
Kyllä se hyvinkin mahdollista on, että tuollaista voisi tapahtua, eikä olisi ensimmäinen kerta. Luultavasti tinder käyttää Suomessa myös palkattuja ihmisiä, jotka mätsää ns. oikeiden käyttäjien kanssa ja "antaa toivoa" tapaamisesta.
Tapahtuu puhelimen kautta muutenkin. Riittää kun taskussa niin alkaa tulemaan YouTubeen keskustelujen aiheisiin liittyviä videoehdotuksia.
Kenelläkään kokemusta asiasta?