Kun kuolen, päättyykö asuntoni vuokrasopimus siihen kuolemaan?
Vai joutuvatko lapset maksajiksi, jos esim. määräaikainen sopimus?
Kommentit (64)
Juu, ei lopu. Ihan vapaasti jatkat kuolleena asumista vaan.
En ole itsemurhaa miettinyt, mutta läheisen ihmisen äkillinen kuolema sai pohtimaan asioita.
ap
Päättyy silloin kun omaisesi sopimuksen päättävät.
Täysin terve alle 50 v nainen sai siis sairauskohtauksen kesken työpäivän.
ap
Mutta jos sopimus on määräaikainen, johon olen sitoutunut?
ap
Omaiset ovat vastuussa vuokranmaksusta. Kyseessä on kumminkin jäämistösi, joten vuokranantaja ei voi tavaroillesi tehdä mitä huvittaa, koska ne kuuluvat perintöön.
Vainajan tekemät sopimukset sitovat kuolinpesää. Pitää irtisanoa sopimus ja ennen sitä maksaa vuokraa kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesä on varaton, niin eivät kuitenkaan oo sun mahdollisista rästivuokristasi henkilökohtaisesti vastiuussa.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuolleena voi olla vähän vaikea jatkaa asumista, joten kyllä se on aivan laillinen syy lopettaa määräaikainen vuokrasopimus. Luultavasti tavanomaisen irtisanomisajan puitteissa, sillä kuolleena on myös melko vaikea tyhjentää asuntoa samalla hetkellä, kun kuolee.
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän kuoleman myötä se sopimus raukea.
Se jää kuolinpesälle se vuokrasopimus. Tarvitaan kaikkien osakkaiden allekirjoitus että sen saa poikki.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuolinpesä voi irtisanoa vuokrasopimuksen riippumatta sen tyypistä. Siis myös määräaikaisen sopimuksen
Vierailija kirjoitti:
Perikunta perii asunnon.
Ainoastaan Hekalla ja niin, että perillisiin kuuluva (puoliso, lapsi) on myös asunut asunnossa kuolinhetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei taida raueta automaattisesti, mutta toimii käsittääkseni force majeure ehtona jolla määräaikaisuuden saa kumottua.
Vuokrasopimus jatkuu kuolinpesällä. Kuolinpesän osakkaita ovat perilliset.
Kuolinpesän osakkaille jää tehtäväksi sanoa irti kaikki vainajan tekemät sopimukset, ettei tule kuluja. Siis vuokrasopimus, sähkösopimus, vakuutukset ja puhelinliittymät.
Jos joku tietää kuolevansa päivänä X, niin todellakin voisi tehdä ison palveluksen perillisille, jos sanoo kaikki turhat sopimukset irti henkivakuutusta lukuunottamatta.
Vuokrasopimus ei välttämättä ole turha perillisten kannalta, jos asunnossa on arvokas irtaimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perikunta perii asunnon.
Ainoastaan Hekalla ja niin, että perillisiin kuuluva (puoliso, lapsi) on myös asunut asunnossa kuolinhetkellä.
Tarkoitan tietenkin vuokrasuhteen jatkumista, tai pikemmin siirtymistä. Kukaan ei peri vuokra-asuntoa omakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei raukea automaattisesti vaan kuolinpesän on se irtisanottava.
Ainoastaan työvoimatoimisto voi edellyttää suomessa kuolleilta ihmisiltä toimenpiteitä