Mikä kiire nykyaikuisilla on sysätä oma isä/äiti palvelutaloon?
Ennen lapset auttoi vanhempaa lähes kuolemaan asti ja hän sai asua kotonaan.. Nykyään palvelutaloissa näkee ihan hyväkuntoisia vanhuksia.
Kommentit (75)
Näin sen pitääkin toimia. Ketään ei voida sitouttaa, hoitamaan varsinkaan kun se ei ole taloudellisesti mahdollista.Itse ole töissä, vanhemmat iäkkäitä. Asuvat palvelutalossa.
Näittekö mitä Hjallis kysyi kyselytunnilla?
"Miksei vanhuksia hoitamaan voida palkata ketä tahansa kun omaishoitajatkin on keitä tahansa. Ei siinä mitään koulutusta tai pätevyyttä tarvita."
Ap on Hjallis. Totaalitollo.
Se, että ihmiset ei jää enää jumittamaan tuppukyliin. Lapset asuu kaukana ja heillä on siellä oma työ ja perhe.
En oo orpo enkä muutenkaan urpo.Mita vittua se kellekään kuuluu mikja oon?
"Hyvinvointialueet laittavat määräaikaisia pois ja osa myös irtisanoo porukkaa eikä ota eläköityvien tilalle ketään.
Alueet aikovat säästää sillä, että vanhusten ympärivuorokautista hoivaa ei lisätä tai sitä jopa vähennetään, vaikka sen tarve kasvaa. Tilalle tulee kotihoitoa tai yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…
Koska vanjåhukset elävät niin pirun pitkään, perinnön odottaminen on kohtuuttoman pitkäaikainen, niin hoitokotiin laittamalla omaisuus voidaan ottaa hallintaan jo hieman ns etupellossa.
Ei nykyajan bilettäjäsukupolvet jaksa kenestäkään toisesta huolehtia, lapset ja vanhukset ovat yhteiskunnan huolehdittavana. Yhteiskunnalla vaan on rahat loppu, ja pahalta näyttää heikompiosaisten tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Näittekö mitä Hjallis kysyi kyselytunnilla?
"Miksei vanhuksia hoitamaan voida palkata ketä tahansa kun omaishoitajatkin on keitä tahansa. Ei siinä mitään koulutusta tai pätevyyttä tarvita."
Ap on Hjallis. Totaalitollo.
Niin. Eihän niillä omaisillakaan mitään hoitoalan koulutusta ole, ja silti oletetaan, että he voivat toimia omaisen hoitajina.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kunnioiteta edes omia vanhempia puhumattakaan vieraista vanhuksista.
Lukuisia ikäviä kommentteja on aikaisemmissakin vanhempien hoitoon liittyneissä keskusteluissa.Ihmiset hoitavat paremmin koiriaan, kuin omia vanhempiaan.
Koiransa on jokainen itse valinnut, vanhempiaan ei kukaan.
Olen kirjoittanut omakantaan, ettei hoitoani saa sysätä lapsille. Mikä velvollisuus heillä on siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset eivät enää asu edes samalla paikkakunnalla. Miksi provosoit?
Jospa sitä yrittäisi saada vanhemman muuttamaan lähemmäs, jotta pystyisi auttamaan helpommin.
Ehkä yksi sadasta vanhuksesta suostuu tuohon monen vuoden suostuttelun jälkeen. Yksi tuhannesta on suunnitellut itse, miten pärjää vanhuksena ja toteuttaa suunnitelman.
Tekosyy. Pitää tehdä enemmän töitä muuttohalukkuuden eteen.
Ai niin kuin vanhus pakkopaitaan ja väkisin muiluttaa uuteen kämppään? Oikein hyvä idea.
Minä en halua muuttaa mihinkään tuntemattomaan paikkaan, josta tuntisin vain lapseni ja hänen puolisonsa. Sittenhän vasta yksinäinen olisinkin.
Olen hoitoalalla töissä ja nykyään suoraan sanottuna inhoan vanhuksia. Suurin osa heistä on ilkeitä, kitiseviä velliperseitä. Kitinä tulee vain pahenemaan, koska kohta hoitokodit ovat täynnä ilkeitä, kitiseviä velliperseboomereita. Etsin uuden työn ja sanon itseni irti.
Tämä on se ongelma. Ensin asutaan omassa talossa 50 vuotta. Sitten ikää alkaa olla. Pitäisi alkaa miettiä, miten vanhuuteni järjestän. On turha odottaa, että työssä olevat lapset tulevat hoitamaan. Yhteiskunta ei siitä maksa. Harvalla on rahaa jäädä kotiin vanhempiaan hoitamaan. Siis hakekaa ajoissa palvelutaloon moni asia järjestyy kerralla. Ei omakotitalon töitä. Saa apua kun tarvitsee. Yleensä palvelut lähellä. Voi osallistua palvelutalon tapahtumiin teatteri yms. On turvallista asua.