Mikä kiire nykyaikuisilla on sysätä oma isä/äiti palvelutaloon?
Ennen lapset auttoi vanhempaa lähes kuolemaan asti ja hän sai asua kotonaan.. Nykyään palvelutaloissa näkee ihan hyväkuntoisia vanhuksia.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset eivät enää asu edes samalla paikkakunnalla. Miksi provosoit?
Jospa sitä yrittäisi saada vanhemman muuttamaan lähemmäs, jotta pystyisi auttamaan helpommin.
Ehkä yksi sadasta vanhuksesta suostuu tuohon monen vuoden suostuttelun jälkeen. Yksi tuhannesta on suunnitellut itse, miten pärjää vanhuksena ja toteuttaa suunnitelman.
Tekosyy. Pitää tehdä enemmän töitä muuttohalukkuuden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset eivät enää asu edes samalla paikkakunnalla. Miksi provosoit?
Jospa sitä yrittäisi saada vanhemman muuttamaan lähemmäs, jotta pystyisi auttamaan helpommin.
Ehkä yksi sadasta vanhuksesta suostuu tuohon monen vuoden suostuttelun jälkeen. Yksi tuhannesta on suunnitellut itse, miten pärjää vanhuksena ja toteuttaa suunnitelman.
Tekosyy. Pitää tehdä enemmän töitä muuttohalukkuuden eteen.
Ai niin kuin vanhus pakkopaitaan ja väkisin muiluttaa uuteen kämppään? Oikein hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Olivatko vanhemmat aikanaan hyviä vanhempia vai tulikos lapsia kuritettua ruumiillisesti, häpäistyä, nolattua, pilkattua siitä kun ovat yksinäisiä eikä heillä ole kavereita. No, kun tällainen vanhempi joka lapsensa yksinäisyydelle aikanaan naureskeli ja oli itse olevinaan niin seurallinen, niin kun hänelle on aikanaan valittava hoitopaikka, niin tottakai hänelle otetaan yhteishuone jonkin kanssa kun on niin seurallinen. Siinähän sitten saa seurallisuuttaan toteuttaa jonkin mukavan ikätoverin kanssa. Tämä tietenkin siinävaiheessa, kun lapset päättävät vanhempiensa asioista. Niin metsä vastaa jne.
Opettele antamaan anteeksi, jos noin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko vanhemmat aikanaan hyviä vanhempia vai tulikos lapsia kuritettua ruumiillisesti, häpäistyä, nolattua, pilkattua siitä kun ovat yksinäisiä eikä heillä ole kavereita. No, kun tällainen vanhempi joka lapsensa yksinäisyydelle aikanaan naureskeli ja oli itse olevinaan niin seurallinen, niin kun hänelle on aikanaan valittava hoitopaikka, niin tottakai hänelle otetaan yhteishuone jonkin kanssa kun on niin seurallinen. Siinähän sitten saa seurallisuuttaan toteuttaa jonkin mukavan ikätoverin kanssa. Tämä tietenkin siinävaiheessa, kun lapset päättävät vanhempiensa asioista. Niin metsä vastaa jne.
Miksi? Mitään syytä ei siihen ole, nyt voi keskittyä omaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan voi katsoa peiliin, miksi on vanhana yksinäinen.
Tuollaisia kirjoittavan kylmäsydämisen kohtalo kenties.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikuisilla on kiire työnsä ja lastensa kanssa.
Omat isovanhempani hoitivat sisarussarjoista se, joka sai maatilan ja talon omaan käyttöönsä. Tai oikeammin kotona olevat miniät hoiti. Nykyään miniät ovat usein töissä maatilojen ulkopuolella ja loput sisaruksista ovat muuttaneet kaupunkiin töiden perässä ajat sitten.
Nykyihmisillä on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Mutta sitä aikaa ei haluta käyttää muuhun kuin omaan itseen.
Lisäksi suomalainen kulttuuri on perusolemukseltaan aika kylmä: lasten odotetaan muuttavan pois kotoa viimeistään 18 vuotta täytettyään eikä omia tai puolison vanhempia tai vanhempaa haluta omaan kotiin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan sinä täällä riehut - vanhana ihminen niittää kaiken sen, mitä siihen asti on tullut tehneeksi.
Peilistä löytyy syy jos omat lapsetkaan ei ole kiinnostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä itsekkyyttä ja katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikuisilla on kiire työnsä ja lastensa kanssa.
Omat isovanhempani hoitivat sisarussarjoista se, joka sai maatilan ja talon omaan käyttöönsä. Tai oikeammin kotona olevat miniät hoiti. Nykyään miniät ovat usein töissä maatilojen ulkopuolella ja loput sisaruksista ovat muuttaneet kaupunkiin töiden perässä ajat sitten.Nykyihmisillä on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Mutta sitä aikaa ei haluta käyttää muuhun kuin omaan itseen.
Lisäksi suomalainen kulttuuri on perusolemukseltaan aika kylmä: lasten odotetaan muuttavan pois kotoa viimeistään 18 vuotta täytettyään eikä omia tai puolison vanhempia tai vanhempaa haluta omaan kotiin asumaan.
Suurin osa näistä nykyvanhemmista on juurikni niitä joiden muuttokuorma on nostettu kynnyksen yli heti kun on voitu. Sitä ennen on laiminlyöty kaikin mahdollisin tavoin.
Miksi heidän nyt pitäisi olla kiinnostuneita vanhemmistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä itsekkyyttä ja katkeruutta.
Eikä ole, vaan tosiasia. Jos se ei miellytä niin voi voi.
Jos tarkoitetaan palvelutaloja, omaiset hakevat vanhuksille paikkaa silloin, kun tämä ei enää itse pärjää kotona kotipalvelun turvin. Voi harhailla ulkona eikä osaa kotiin, jättää ruuat syömättä, kaatuilee, satuttaa itsensä, ei pysty käymään vessassa, pelkää yksin.
Omaiset ovat huolissaan ja toivovat turvallista hoitopaikkaa.
Taas täällä sekoitetaan palvelutalot ja hoivakodit.
Palvelutaloissa asuvat ne iäkkäät, jotka vielä tulee toimeen täysin omillaan.
He asuvat niissä vuokralla. Ja muuttavat sinne niin paljon huonekaluja, tavaroita, mattoja kodistaan, kuin mahdollista.
He ovat vielä virkeitä, käyvät kaupassa, kirjastoissa,
kerhoissa, eläkeläisten matkoilla.
Hoitajia niissä ei ole.
He voivat ostaa kotiinsa erikseen palveluja: siivouksen, pyykinpesun, ja käydä syömässä palvelutalon alakerrassa, niissä pitää yleensä joku yrittäjä lounasravintolaa.
Eläkeläisen lounaan hinta siellä maksaa 9,5 €.
Suuri osa tekee ruuan vielä itse.
Hoivakotiin menevät / joutuvat ne, jotka eivät enää mitenkään pärjää kotona.
Hoivakodissa hoito ja valvonta on 7/24.
Siellä ei enää vanhukset jaksa tehdä mitään.
Hoitomaksu on tuloista riippuvainen: Mitä suurempi eläke, sitä suurempi hoitomaksu.
Hoitomaksuun kuuluu: kaikki ruuat ja kahvi päivässä, puhtaus, huolenpito ja valvonta.
Hoivakodissa vanhus maksaa omat lääkkeensä itse.
Samoin lääkärissä käyttämiset, taksin, ambulanssin.
On oltava myös omat vaatteet, ulkoiluvaatteet, kengät, takit ym.
Että kyllä sillä palvelutalolla ja hoito-hoivikodilla on eroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan sinä täällä riehut - vanhana ihminen niittää kaiken sen, mitä siihen asti on tullut tehneeksi.
En riehu. Tuntuuko totuuden kuuleminen pahalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riehut. Koko ajan räyhäät kaikille.
Mikä ihmeen totuus? Kyllä se on ihan jokaisne päätettävissä kenen kanssa ylipäätään on tekemisissä. Onko sinutkin dumpattu kun olet pässi?
No, itse sain vanhemmiltani lähinnä p.skaa niskaan koko lapsuuden samalla kun siskolleni annettiin kaikki. Asun nykyään kolmen tuhannen kilometrin päässä, joten ei täältä paljon autella. Ei silti vielä tarvitsekaan.
Olen kyllä yhteydessä pari kertaa viikossa. Olen kysynyt, mitä he haluavat tehdä sitten, kun ovat niin vanhoja, ettei asioiden tekeminen onnistu. Haluavat muuttaa palvelutaloon/senioritaloon.
Eipä se yleensä muutenkaan ole lasten päätös, mitä aikuiset ihmiset tekevät elämällään.
Kun äitini muutti palvelutaloon, hän oli siinä kunnossa, että luuli edelleen olevansa omassa kodissaan. Palvelutalossa hän asui lähes 10 vuotta.
Mikä oli olisi ollut palvelutalon vaihtoehto? Olisiko minun pitänyt jättää työni, lapseni ja mieheni, jotta olisin voinut hoitaa äitiäni? Vaikka äitinii olisi muuttanut samalla paikkakunnalle, olisin joutunut jättämään työni. Työelämään paluu olisi tuskin ollut mahdollista. Kestääkö yhteiskunta sen, että jättäydytään työelämästä pois hoitamaan yhtä ihmistä kymmeneksi vuodeksi ja sen jälkeen ollaan tukilaisena vielä seuraavat kymmenen vuotta, kun työllistyminen ei ole mahdollista.
Älä yleistä. Hoidan vanhaa vanhempaani päivittäin. Olemme sopineet, että tarvittaessa muutan hänen luokseen. Hän ei halua laitokseen ja olen luvannut hoitaa hänet hautaan asti.
Olen katsos tällainen itsekäs sinkku. Itsekkäiksihän meitä sinkkuja haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riehut. Koko ajan räyhäät kaikille.
Mikä ihmeen totuus? Kyllä se on ihan jokaisne päätettävissä kenen kanssa ylipäätään on tekemisissä. Onko sinutkin dumpattu kun olet pässi?
Omien vanhempien hylkääminen kertoo paljon ihmisen luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalossa on seuraa ja toimintaa.
Oletko milloinkaan käynyt palvelutalossa, muuten kuin jonakin järjestetyssä tilaisuudessa? Liki kaikki asukkaat ovat muistisairaita tai vuodepotilaita, joista osa nostetaan tuoliin hetkeksi istumaan. Mikäli vanhus on asunut yksin ja tottunut hiljaisuuteen, ei niin kovasti seuraa ja toimintaa halua tai jaksa, kuin pieniä hetkiä kerrallaan.
Kun jokainen heistä tarvitsee erityistä hoitoa ja huolenpitoa, ei hoitajilla edes ole kovin pitkiä aikoja kenenkään luona seurustella. Valitettavasti.
Mikä tekosyy on se, että asuu perheineen esimerkiksi 600 km päässä?
Pitäisi sitten ottaa ne asumaan kotiimme. Omaan asuntoomme ei ainakaan mahdu muita kuin me ja viimeistäänhän nuo vanhemmat sitten sekoaisivat, kun nytkin on vaikeaa suunnistaa minnekään kodin ulkopuolella.