Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä voisi tehdä "yrittäjänä", että tienaisi noin 1000e/kk?

Vierailija
18.03.2023 |

Haluan ja olen halunnut pitkään pois ahdistavasta palkkatyön ikeestä mutta ongelmana on se etten keksi mitä voisin itsekseni tehdä ja olla ns. uskottava "yrittäjä". En ole hyvä missään. Harrastan valokuvausta, maalausta ja kirjoittamista, tykkään siivoamisesta ja järjestelystä. Siinäpä ne. Koulutukseltani olen filosofian maisteri ja on minulla viestinnän ammattitutkintokin.

Ideaalihomma olisi kotoa käsin tehtävä työ, jossa voisi tienata jotain, esim. 500-1000e kuukaudessa suht pienellä työtuntimäärällä. Mitä voisi tehdä? Omaa yritystä tai toiminimeä en perustaisi ainakaan ennen kuin hommasta tulisi kannattavaa, jos nyt ikinä tulisi. Ja ei, en ala myydä itseäni, onlyfans- tai somevaikuttajaksi (jälkimmäiseksi voin ryhtyä mainosmielessä tuotteilleni, omaa henkilöbrändiä ei ikinä).

Oisko mitään ideoita? Viestintäkonsultointi, kielenhuolto, jotkut lasten ponnari- ja pantaompelut, järjestelyavustus? Mitä? Ja milloin tässä uskaltaisi jäädä pois palkkatyöstä, jota en jaksaisi enää yhtä jumalan sekuntiakaan.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvitse asiantuntijana myydä kuin 2h kuussa saadaksesi 1000€. Mä teen 5-20h vko asiantuntijana 490€/h töitä.

Sä oot kova tyyppi. Kumarramme sinulle.

Suotta kumarrat, ihan jokainen tähän pystyy kun vaan käy koulunsa.

Ok. Omassa tuttavapiirissäni ei satu kenelläkään olevan liksa 490€ tunnissa, mutta taidan olla sitten marginaaliryhmää, ja tuo palkka lienee täysin normaali kouluja käyneellä, paitsi minulla.

Mitäs tuosta tulee, normaalit 160h kuukaudessa tekevälle... noin 78000€ kuukaudessa. Ihan kelvollinen kuukausipalkka.

Ei tietenkään sulle työntekijänä makseta tollasta tuntipalkkaa. Silloin kun olin palkollisena, palkkani oli 5700€/kk.

Samat asiat silti osaat ja teet. Nyt vaan halutaan maksaa sulle yli 10 ihmisen palkka. Ja varmasti ihan kaikille muillekin kouluja käyneille maksetaan ilomielin.

Eihän tuossa koulujen käymisestä makseta, vaan siitä että tyypillä on myydä jotakin mitä firmat tarvii. Ja yritykset tarvii usein lyhytaikaisia palveluita, joiden takia ei kannata palkata vakituista asiantuntijaa. Lisäksi, jokaisesta yrityksen palkkalistoilla olevasta henkilöstä se firma maksaa paljon enemmän kuin mitä heidän palkkakuiteissaan näkyy. Kaikki ne kulut sisältyy tuohon yrittäjän laskutukseen, ero ei oikeasti ole niin iso kuin miltä se näyttää kk-palkkaan verratessa.

Vierailija
102/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnin tuloihin ei todellakaan tarvita mitään monen tonnin liikevaihtoja, mikäli yritysidea ei vaadi mitään ostoja (kalliita työvälineitä) tai liiketilaa. 

Veroja ei tollasesta tulosta mene, paitsi alvit ja nekin saa takaisin myöhemmin.

Yel maksaa 200€ kuukaudessa.

1200€ kuukausilaskutuksella kyllä pärjää.

"Veroja ei tollasesta tulosta mene, paitsi alvit ja nekin saa takaisin myöhemmin" Siis miten niin alvit saa takaisin myöhemmin? Ja varsinkin jos ei pahemmin ole ostoja. Itse maksan alvia n.1400e/kk ja siitä vähennetään huimat 50e ostojen perusteella.

Ja jos tulos jää alle alv-rajan, niin ei kai alvia tarvi maksaa ylipäätään.

Suosittelisin ap:tä kyseleen mahdollisuuksia tehdä puolikasta päivää nykyisessä työssään.

Jos tienaa tuon mainitun 1200€ niin kyllä siinä menee alv-raja yli. Mutta alarajahuojennuksen ansiosta ison osan maksetuista alveista saa takas. Ei kaikkea, mutta ison osan. Tuo oli kärjistys että kaiken saisi takaisin.

Alvin alarajahuojennus on 15000 euroa vuodessa. Jos jää sen alle, ei tarvitse maksaa alveja. Se muuten poistuu kokonaan v. 2025, että se siitä sivutoimisesta yrittäjyydestä sen jälkeen.

Mitä?? Miksi se poistuu? Tuohan on ihan pähkähullua. Yrittämisen aloittamisesta on tehty muutenkin koko ajan vaikeampaa.

En tiedä syytä, mutta tuolta bongasin ja kävin katsomassa nuo finlexin linkit. Tämä pitäisi nostaa keskesteluun. https://hullumaksaa.blogspot.com/2020/10/arvonlisavero-alarajahuojennus…

Eli uusi EU-direktiivi siis kyseessä. No johan on. Mikäköhän tuonkin pointti oikein on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnin tuloihin ei todellakaan tarvita mitään monen tonnin liikevaihtoja, mikäli yritysidea ei vaadi mitään ostoja (kalliita työvälineitä) tai liiketilaa. 

Veroja ei tollasesta tulosta mene, paitsi alvit ja nekin saa takaisin myöhemmin.

Yel maksaa 200€ kuukaudessa.

1200€ kuukausilaskutuksella kyllä pärjää.

"Veroja ei tollasesta tulosta mene, paitsi alvit ja nekin saa takaisin myöhemmin" Siis miten niin alvit saa takaisin myöhemmin? Ja varsinkin jos ei pahemmin ole ostoja. Itse maksan alvia n.1400e/kk ja siitä vähennetään huimat 50e ostojen perusteella.

Ja jos tulos jää alle alv-rajan, niin ei kai alvia tarvi maksaa ylipäätään.

Suosittelisin ap:tä kyseleen mahdollisuuksia tehdä puolikasta päivää nykyisessä työssään.

Jos tienaa tuon mainitun 1200€ niin kyllä siinä menee alv-raja yli. Mutta alarajahuojennuksen ansiosta ison osan maksetuista alveista saa takas. Ei kaikkea, mutta ison osan. Tuo oli kärjistys että kaiken saisi takaisin.

Alvin alarajahuojennus on 15000 euroa vuodessa. Jos jää sen alle, ei tarvitse maksaa alveja. Se muuten poistuu kokonaan v. 2025, että se siitä sivutoimisesta yrittäjyydestä sen jälkeen.

Mitä?? Miksi se poistuu? Tuohan on ihan pähkähullua. Yrittämisen aloittamisesta on tehty muutenkin koko ajan vaikeampaa.

En tiedä syytä, mutta tuolta bongasin ja kävin katsomassa nuo finlexin linkit. Tämä pitäisi nostaa keskesteluun. https://hullumaksaa.blogspot.com/2020/10/arvonlisavero-alarajahuojennus…

Eli uusi EU-direktiivi siis kyseessä. No johan on. Mikäköhän tuonkin pointti oikein on.

Pienyrittäjyys halutaan lopettaa kokonaan ja senhän tuo tekee toteutuessaan.

Vierailija
104/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan osta sinulta mitään jos sulla ei oo toiminimeä

Kun yksityishenkilöltä ostaminen on yhtä kuin työntekijä

Minä teen töitä työkorvauksella. Se on paljon kaltainen mutta saan palkkion määrästä eikä siitä mene kuin ennakonpidätys. Tunnustamisen vuoksi en tarkenna enempää mutta vähän siihen tyyliin kuin möisin valokuvia kustantajalle kuvituksiin.

Vierailija
105/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvitse asiantuntijana myydä kuin 2h kuussa saadaksesi 1000€. Mä teen 5-20h vko asiantuntijana 490€/h töitä.

Sä oot kova tyyppi. Kumarramme sinulle.

Suotta kumarrat, ihan jokainen tähän pystyy kun vaan käy koulunsa.

Ok. Omassa tuttavapiirissäni ei satu kenelläkään olevan liksa 490€ tunnissa, mutta taidan olla sitten marginaaliryhmää, ja tuo palkka lienee täysin normaali kouluja käyneellä, paitsi minulla.

Mitäs tuosta tulee, normaalit 160h kuukaudessa tekevälle... noin 78000€ kuukaudessa. Ihan kelvollinen kuukausipalkka.

Ei tietenkään sulle työntekijänä makseta tollasta tuntipalkkaa. Silloin kun olin palkollisena, palkkani oli 5700€/kk.

Samat asiat silti osaat ja teet. Nyt vaan halutaan maksaa sulle yli 10 ihmisen palkka. Ja varmasti ihan kaikille muillekin kouluja käyneille maksetaan ilomielin.

Eihän tuossa koulujen käymisestä makseta, vaan siitä että tyypillä on myydä jotakin mitä firmat tarvii. Ja yritykset tarvii usein lyhytaikaisia palveluita, joiden takia ei kannata palkata vakituista asiantuntijaa. Lisäksi, jokaisesta yrityksen palkkalistoilla olevasta henkilöstä se firma maksaa paljon enemmän kuin mitä heidän palkkakuiteissaan näkyy. Kaikki ne kulut sisältyy tuohon yrittäjän laskutukseen, ero ei oikeasti ole niin iso kuin miltä se näyttää kk-palkkaan verratessa.

Juuri näin. Yeittäjä maksaa itse kulut, palvelun ostajalle silkkaa voittoa.

Vierailija
106/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esimerkiksi koodaaminen. Pari päivää kuukaudessa riittäisi siihen, että voisi nostaa firmasta tonnin palkkaa kuussa.

Itse olen miettinyt tuota, koska olen alalla. Miten on, löytyykö oikeasti parin päivän hommia kuukaudessa? Yleensä firmat haluaa pidemmäksi aikaa tekijän, ja tietenkin mahdollisimman kovan tekijän, joka takoo tulosta kuukaudesta toiseen.

No, se vähän riippuu millaista asiantuntijuutta on ja millaisia asiakkaita. Itse siis tein syksyllä viisi viikkoa putkeen töitä 5pv/viikko. Laskutus 30 000€ + alv ja nyt sitten olen taas tehnyt vain noin 4 pv kuussa useamman kuukauden ja laskuttanut 4000-5000€. Antaa paljon joustavuutta. Ja yksi hieman isompi projekti antaa kivasti pelivaraa sitten vuodeksi.

Parastahan tässä on kulut on todella minimaaliset, kun kotona voi tehdä hommia. YEL pitää maksaa ja se ei ole paljon kuussa.

Niin, koodaamisesta oli kyse. Teknologiat muuttuu jatkuvasti ja sovelluksia ja järjestelmiä on joka lähtöön. Itse pystyn käytännössä ottamaan minkä tahansa alueen haltuun, mutta en välttämättä parissa päivässä vaan vaatii jonkin aikaa perehtymistä, ellei osu juuri sopivasti alueelle josta itselläni on viime vuosilta kokemusta. Siksi voisi kuvitella, että tuollaisiin freelancer-tyyppisin koodaushommiin voisi olla parasta olla jonkun rekrykonsultin listoilla, josta tulee esikarsittuja ehdotuksia itselle. Tai jotain sinne päin.

Sinänsä jännä ala, että firman sisäisillä palkkalistoilla olevat koodarit saa tyyliin 4000-7000€ kuukaudessa varmaan suurin osa. Sitten laskuttaville konsulteille maksetaan samoista hommista 15000€ - 30000€ kuukaudessa.

Ei siinä ole mitään erikoista, näin toimitaan kaikkien erikoisosaamista vaativien taitojen kohdalla. Konsultille maksetaan enemmän siitä, että hänen aikaansa käytetään vain joku kuukausi. Suomen työlaki ei erityisen hyvin jousta sen suhteen että yritys tarvitsisi työvoimaa vain 2 kk, joten rekry- ja konsulttifirmat ovat löytäneet tästä markkinarakonsa.

Jos jostain asiantuntijuudesta maksetaan 490€ tunnissa, niin kyseessä on todella harvinainen ja vähän kilpailtu erikoisosaaminen. Yleensä markkinat hoitaa hinnat kohdilleen. Esim. IT-konsultti on yleensä tietääkseni luokkaa 80-150€ tunti.

Vierailija
107/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein pitkään it-hommia toiminimi-yrittäjänä ja laskutus oli kuukaudessa 800-1200€ vähän vaihtelevasti. Tulin toimeen noin usean vuoden. Maksoin yelistä 200€ / kk. Kirjanpidon teki vaimo.

Jos oikeasti saa yrityksen kulut ja henkilökohtaiset kulut minimiin niin aika vähällä voi tulla toimeen. Täällä turhan moni huutelee summanmutikassa että monta tonnia pitäisi laskuttaa - ei todellakaan välttämättä, kiitos alhaisen ennakkoveron. Suomessa on hyvin pienet verot kun liikutaan pienissä tuloissa.

Vierailija
108/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oon kuulostellut niin joka alalla on nyt heikosti kysyntää. Ihmiset säästää nyt ihan kaikesta. Ainostaan kaupan ala takoo hurjia voittoja. Ite mietin ihan samaa kuin ap. Tosin mulla ei ole mitään töitä eikä mitään ideaa.

Vierailija
109/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esimerkiksi koodaaminen. Pari päivää kuukaudessa riittäisi siihen, että voisi nostaa firmasta tonnin palkkaa kuussa.

Itse olen miettinyt tuota, koska olen alalla. Miten on, löytyykö oikeasti parin päivän hommia kuukaudessa? Yleensä firmat haluaa pidemmäksi aikaa tekijän, ja tietenkin mahdollisimman kovan tekijän, joka takoo tulosta kuukaudesta toiseen.

No, se vähän riippuu millaista asiantuntijuutta on ja millaisia asiakkaita. Itse siis tein syksyllä viisi viikkoa putkeen töitä 5pv/viikko. Laskutus 30 000€ + alv ja nyt sitten olen taas tehnyt vain noin 4 pv kuussa useamman kuukauden ja laskuttanut 4000-5000€. Antaa paljon joustavuutta. Ja yksi hieman isompi projekti antaa kivasti pelivaraa sitten vuodeksi.

Parastahan tässä on kulut on todella minimaaliset, kun kotona voi tehdä hommia. YEL pitää maksaa ja se ei ole paljon kuussa.

Niin, koodaamisesta oli kyse. Teknologiat muuttuu jatkuvasti ja sovelluksia ja järjestelmiä on joka lähtöön. Itse pystyn käytännössä ottamaan minkä tahansa alueen haltuun, mutta en välttämättä parissa päivässä vaan vaatii jonkin aikaa perehtymistä, ellei osu juuri sopivasti alueelle josta itselläni on viime vuosilta kokemusta. Siksi voisi kuvitella, että tuollaisiin freelancer-tyyppisin koodaushommiin voisi olla parasta olla jonkun rekrykonsultin listoilla, josta tulee esikarsittuja ehdotuksia itselle. Tai jotain sinne päin.

Sinänsä jännä ala, että firman sisäisillä palkkalistoilla olevat koodarit saa tyyliin 4000-7000€ kuukaudessa varmaan suurin osa. Sitten laskuttaville konsulteille maksetaan samoista hommista 15000€ - 30000€ kuukaudessa.

Ei siinä ole mitään erikoista, näin toimitaan kaikkien erikoisosaamista vaativien taitojen kohdalla. Konsultille maksetaan enemmän siitä, että hänen aikaansa käytetään vain joku kuukausi. Suomen työlaki ei erityisen hyvin jousta sen suhteen että yritys tarvitsisi työvoimaa vain 2 kk, joten rekry- ja konsulttifirmat ovat löytäneet tästä markkinarakonsa.

Jos jostain asiantuntijuudesta maksetaan 490€ tunnissa, niin kyseessä on todella harvinainen ja vähän kilpailtu erikoisosaaminen. Yleensä markkinat hoitaa hinnat kohdilleen. Esim. IT-konsultti on yleensä tietääkseni luokkaa 80-150€ tunti.

Oman kokemukseni perusteella alle 250 € tunti on ollut ihan minimi kun puhutaan ostetusta palvelusta. Yleensä on puhuttu nimenomaan softakehittäjistä.

Vierailija
110/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ERP keikkaa 500€/päivä. Ahneuksissani teen vielä täyttä 20 päivää kuukaudessa.

Ehkä joskus vielä onnistun himmailemaan tuohon mainitsemaasi 2 päivää/kk tavoitteeseen.

Vierailija
111/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ERP keikkaa 500€/päivä. Ahneuksissani teen vielä täyttä 20 päivää kuukaudessa.

Ehkä joskus vielä onnistun himmailemaan tuohon mainitsemaasi 2 päivää/kk tavoitteeseen.

Onko ERP-konsultti välikäsi ERP-ohjelmistotoimittajan ja järjestelmää käyttävän asiakkaan välissä? Kustomoit ja konfiguroit sen ohjelmiston asiakkaan käyttöön? Et ohjelmoi mitään? Vai koodaat siihen lisäksi omia integrointeja tapauskohtaisesti?

Vierailija
112/123 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni perusteella alle 250 € tunti on ollut ihan minimi kun puhutaan ostetusta palvelusta. Yleensä on puhuttu nimenomaan softakehittäjistä.

Ok. Mitä itse olen noita puhtaasti devaajia tai arkkitehtejä tarjoavia puljuja katsonut, niin heidän tuntilaskutuksensa on ollut satasen molemmin puolin. En ole nähnyt yli 200.

Vierailija
113/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perustaa toiminimen, voiko saada työttömyyskorvausta? En siis voi olla nollatuloilla, jollain täytyy perhettä elättää omalta osaltani eli jos en jokin kuukausi saisikaan tarpeeksi tehtyä toiminimellä, saanko sitten mitään tukea tms? Mieluiten tietysti olisi riippuvainen vain omasta tekemisestä ja tuloista, mutta jos kävisikin huonosti?

Lastenvaatteetkin kiinnostaa ja siksi mietin noita pantojen ompelemisia. Pitäisi vaan ostaa ensin se ompelukonekin, hah.

Ja tämä on siis ihan alkutekijöissään tämä pohdinta. Opiskelukin olisi mahdollista.

Mites tuo koodaus, millaista koulutusta siihen tarvitaan? En ole mikään tekninen osaaja mutta pikkutarkka hinkuttaminen on kyllä ihan mun juttuni sinällään.

Kun perustat toiminimen, se on adjö työttömyyskorvauksille.

Muutkin tulosidonnaiset etuudet menevät sitten viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan.

Toiminimiyrittäjällä on usein myös vähennyskelvottomia menoja, kuten investoinnit ja yrityslainan lyhennykset, joten verotettava tulo voi olla suht. korkea, vaikka henk. koht. palkkaan verrattava tulo olisi pieni.

Miten niin investoinnit olisivat vähennyskelvottomia? Yrityslainan korot voi vähentää.

Vierailija
114/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv-alarajahuojennus ei ole sama asia kuin vähäisen toiminnan raja. Vähäisen toiminnan raja on se 15 000, eikä se kai ole mihinkään poistumassa. Eli kun liikevaihto on alle tuon, alvia ei tarvi maksaa. Mutta näköjään tosiaan alarajahuojennus (ollut käytössä liikevaihdolla 15 000 - 30 000) on poistumassa. Eipä siinäkään mitään järkeä ole, kun se vaikeuttaa pienyritysten kasvua tekemällä kannustinloukun. Mutta ilmeisesti ihan pientä yritystoimintaa on edelleen mahdollista jatkaa.

Vierailija
115/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle töihin tai burgereita paistamaan. Helpoin tapa tienata 1000 €.

Minimipalkalla raataminen on huonoin mahdollinen tapa tienata rahaa.

Vierailija
116/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle töihin tai burgereita paistamaan. Helpoin tapa tienata 1000 €.

Minimipalkalla raataminen on huonoin mahdollinen tapa tienata rahaa.

Minimipalkkahommia melkein aina voi tehdä osa-aikaisesti. Se hyvä puoli niissä on. Jos oot joku keskiportaan pomo, niin harvoinpa saat lopettaa työntekoa siinä kohtaa kun tonni on tienattu.

Vierailija
117/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perustaa toiminimen, voiko saada työttömyyskorvausta? En siis voi olla nollatuloilla, jollain täytyy perhettä elättää omalta osaltani eli jos en jokin kuukausi saisikaan tarpeeksi tehtyä toiminimellä, saanko sitten mitään tukea tms? Mieluiten tietysti olisi riippuvainen vain omasta tekemisestä ja tuloista, mutta jos kävisikin huonosti?

Lastenvaatteetkin kiinnostaa ja siksi mietin noita pantojen ompelemisia. Pitäisi vaan ostaa ensin se ompelukonekin, hah.

Ja tämä on siis ihan alkutekijöissään tämä pohdinta. Opiskelukin olisi mahdollista.

Mites tuo koodaus, millaista koulutusta siihen tarvitaan? En ole mikään tekninen osaaja mutta pikkutarkka hinkuttaminen on kyllä ihan mun juttuni sinällään.

Kun perustat toiminimen, se on adjö työttömyyskorvauksille.

Muutkin tulosidonnaiset etuudet menevät sitten viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan.

Toiminimiyrittäjällä on usein myös vähennyskelvottomia menoja, kuten investoinnit ja yrityslainan lyhennykset, joten verotettava tulo voi olla suht. korkea, vaikka henk. koht. palkkaan verrattava tulo olisi pieni.

Miten niin investoinnit olisivat vähennyskelvottomia? Yrityslainan korot voi vähentää.

Investoinnista voit tehdä vuosipoiston 25%

Lainan koron toki saat vähentää.

Jos ostat 10 000€ työkoneen ja maksat siitä käteisellä 5000€ ja lopun otat lainaa,

1. vuonna voit vähentää 2500€ + lainan korot, vsikka olet käyttänyt tähän koneeseen kohdistuviin maksuihin 5000€ + lainan lyhrnnykset ja korot.

Eli tätä tarkoitin sillä, että kaikki yritystoiminnan menot eivät ole verovähennyskelpoisia ja että yrittäjän verotettava tulo ei kerro koko totuutta hänen todellisesta tulotasostaan.

Vierailija
118/123 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asianajajalle antaisin vähän lukutaitoa. Kuten jo kerroin, haluaisin jonkin hyvän järjestelyn tuleviksi muutamiksi vuosiksi, kun lapseni ovat ihan pieniä ja haluaisin viettää heidän kanssaan mahdollisimman paljon aikaa eli toisin sanoen tehdä mahdollisimman vähän töitä mutta tienata kuitenkin jotain, sillä en halua ansioluettelooni mitään vuosikausia työttömyyttä. Eli sitä tässä haen. Ja nimenomaan 1000e kuussa riittää kattamaan omat kuluni perheen elatuksesta ilman mitään tukia. Kun lapset menevät kouluun, voin ilman muuta palata takaisin täysaikaiseksi.

Miten tämä on asianajajalle näin vaikea ymmärtää?

No eikö alle kouluikäisten vanhemmilla.ole oikeus lyhennettyyn työaikaan? Onko tää sulla.jo käytössä?

Jos uusia hommia mietit, niin opintovapaa on asia. Se vaatii toki opiskelua, mutta opiskelu on joustavampaa kuin työelämä. Itsellänikin on tänä keväänä vain pari pakollista käyntiä yliopistolla, kun niin paljon voi tehdä etänä.

Vierailija
119/123 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen talous sakkaa, eikä epäterveeseen tilanteeseen kannata juuri perustaa ainakaan peruslähiössä mitään palvelukonseptia. Ehkä joku rikkaiden autonpesetyspalvelu voisi kannattaakin, en tiedä, mutta mitään turhaa krääsää kukaan ei osta juuri nyt. 

Nii nii ja lehmätkin lentäisi jos niillä olis siivet

Vierailija
120/123 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oon kuulostellut niin joka alalla on nyt heikosti kysyntää. Ihmiset säästää nyt ihan kaikesta. Ainostaan kaupan ala takoo hurjia voittoja. Ite mietin ihan samaa kuin ap. Tosin mulla ei ole mitään töitä eikä mitään ideaa.

Nii nii ja lehmätkin lentäisi jos niillä olis siivet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi