Mitä työtä voisi tehdä "yrittäjänä", että tienaisi noin 1000e/kk?
Haluan ja olen halunnut pitkään pois ahdistavasta palkkatyön ikeestä mutta ongelmana on se etten keksi mitä voisin itsekseni tehdä ja olla ns. uskottava "yrittäjä". En ole hyvä missään. Harrastan valokuvausta, maalausta ja kirjoittamista, tykkään siivoamisesta ja järjestelystä. Siinäpä ne. Koulutukseltani olen filosofian maisteri ja on minulla viestinnän ammattitutkintokin.
Ideaalihomma olisi kotoa käsin tehtävä työ, jossa voisi tienata jotain, esim. 500-1000e kuukaudessa suht pienellä työtuntimäärällä. Mitä voisi tehdä? Omaa yritystä tai toiminimeä en perustaisi ainakaan ennen kuin hommasta tulisi kannattavaa, jos nyt ikinä tulisi. Ja ei, en ala myydä itseäni, onlyfans- tai somevaikuttajaksi (jälkimmäiseksi voin ryhtyä mainosmielessä tuotteilleni, omaa henkilöbrändiä ei ikinä).
Oisko mitään ideoita? Viestintäkonsultointi, kielenhuolto, jotkut lasten ponnari- ja pantaompelut, järjestelyavustus? Mitä? Ja milloin tässä uskaltaisi jäädä pois palkkatyöstä, jota en jaksaisi enää yhtä jumalan sekuntiakaan.
Kommentit (123)
Jos haluat käteen tonnin, yrittäjänä sulla oltava laskutusta vähintään 2000 e /kk. On ihan hiton kallista olla yrittäjä (been there done that) ja nyt YEL-maksut korotettu ei taida minimi olla alle 200e/kk vaikka et tienaisi yhtään mitään. Työkkäristä et saa mitään kevytyrittäjänäkään jos et ole muualla töissä. Johonkin osuuskuntaan kannattaa liittyä palkansaajasopimuksella, kunhan et tee paria viikkoa pidempää putkea ja olet työhön käytettävissä. Niin ja varaudu hakemaan ja todistamaan ne 4 pakollista työpaikkahakua / kk. Menee yllättävän paljon aikaa - ja oltava sellainen paikka jota voisi oikeasti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea starttirahaa.
Sitä myönnetään nykyään kitsaammin kuin ennen. Täytyy olla todella vakuuttava suunnitelma, jotta sitä saa. Ap:llä ei ole vielä minkäänlaista suunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi koodaaminen. Pari päivää kuukaudessa riittäisi siihen, että voisi nostaa firmasta tonnin palkkaa kuussa.
Itse olen miettinyt tuota, koska olen alalla. Miten on, löytyykö oikeasti parin päivän hommia kuukaudessa? Yleensä firmat haluaa pidemmäksi aikaa tekijän, ja tietenkin mahdollisimman kovan tekijän, joka takoo tulosta kuukaudesta toiseen.
No, se vähän riippuu millaista asiantuntijuutta on ja millaisia asiakkaita. Itse siis tein syksyllä viisi viikkoa putkeen töitä 5pv/viikko. Laskutus 30 000€ + alv ja nyt sitten olen taas tehnyt vain noin 4 pv kuussa useamman kuukauden ja laskuttanut 4000-5000€. Antaa paljon joustavuutta. Ja yksi hieman isompi projekti antaa kivasti pelivaraa sitten vuodeksi.
Parastahan tässä on kulut on todella minimaaliset, kun kotona voi tehdä hommia. YEL pitää maksaa ja se ei ole paljon kuussa.
Jos varmuutta haluat, niin älä ainakaan yrittäjäksi ala. En ensimmäisenä vuonna nostanut palkkaa ollenkaan ja tein päivätyön ohessa joka ilta tunteja töitä. Työpäivät venyi välillä 15h. Mutta tämä kyllä kannatti.
Harvoin mikään lähtee itsestään ilman kovia panostuksia. Toki jos on sellaista erityisosaamista ja valmiit kontaktit, mutta muussa tapauksessa saa kyllä varmasti valmistautua painamaan alkuun hommia ilman palkkaa pirusti. Kaikki kun pitää itse miettiä, selvittää ja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi koodaaminen. Pari päivää kuukaudessa riittäisi siihen, että voisi nostaa firmasta tonnin palkkaa kuussa.
Pari päivää kuussa - projekteja saattaa olla huonosti tarjolla. Pidempiä paremmin. Esim puolet vuodesta.
Yrittäjyydestä maalataan monesti synkkiä kuvia. Omalla kohdallani asiakkaat löytyivät helposti, lisäksi sain starttirahaa. Teen pääosin 4 päivää töitä viikossa, en koskaan yli 8 tunnin päiviä. Kerran kuussa käytän päivän paperitöihin. Tulotaso on parempi ja vapaa-aikaa on huomattavasti enemmän kuin palkkatöissä. Minulla on ollut kohtalona surkeat esimiehet: heistäkään ei ole enää stressiä, kun asiat on omissa käsissä. Jos tienaa tonnin kuussa, yel -maksu on noin pari sataa, veroja tuskin tarvitsee maksaa. Järjestelijän työssä ei ole juuri kiinteitä kuluja, kokonaiskulut jäävät pieneksi. Kirjanpidon pystyy hoitamaan itse. Suurin haaste on löytää maksava asiakaskunta. Jos sinulla on käsityötaitoja, on mahdollista perustaa verkkokauppa muun yritystoiminnan oheen.
Tee itsellesi somet, yritä saada niille näkyvyyttä ja sitten vaan rupeat kokeilemaan eri juttuja mikä toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan niitä koodauksia ostaa ja niistä maksaa? Ei kukaan. Eli ihan turha neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt tuota, koska olen alalla. Miten on, löytyykö oikeasti parin päivän hommia kuukaudessa? Yleensä firmat haluaa pidemmäksi aikaa tekijän, ja tietenkin mahdollisimman kovan tekijän, joka takoo tulosta kuukaudesta toiseen.
No, se vähän riippuu millaista asiantuntijuutta on ja millaisia asiakkaita. Itse siis tein syksyllä viisi viikkoa putkeen töitä 5pv/viikko. Laskutus 30 000€ + alv ja nyt sitten olen taas tehnyt vain noin 4 pv kuussa useamman kuukauden ja laskuttanut 4000-5000€. Antaa paljon joustavuutta. Ja yksi hieman isompi projekti antaa kivasti pelivaraa sitten vuodeksi.
Parastahan tässä on kulut on todella minimaaliset, kun kotona voi tehdä hommia. YEL pitää maksaa ja se ei ole paljon kuussa.
Niin, koodaamisesta oli kyse. Teknologiat muuttuu jatkuvasti ja sovelluksia ja järjestelmiä on joka lähtöön. Itse pystyn käytännössä ottamaan minkä tahansa alueen haltuun, mutta en välttämättä parissa päivässä vaan vaatii jonkin aikaa perehtymistä, ellei osu juuri sopivasti alueelle josta itselläni on viime vuosilta kokemusta. Siksi voisi kuvitella, että tuollaisiin freelancer-tyyppisin koodaushommiin voisi olla parasta olla jonkun rekrykonsultin listoilla, josta tulee esikarsittuja ehdotuksia itselle. Tai jotain sinne päin.
Sinänsä jännä ala, että firman sisäisillä palkkalistoilla olevat koodarit saa tyyliin 4000-7000€ kuukaudessa varmaan suurin osa. Sitten laskuttaville konsulteille maksetaan samoista hommista 15000€ - 30000€ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Asianajajalle antaisin vähän lukutaitoa. Kuten jo kerroin, haluaisin jonkin hyvän järjestelyn tuleviksi muutamiksi vuosiksi, kun lapseni ovat ihan pieniä ja haluaisin viettää heidän kanssaan mahdollisimman paljon aikaa eli toisin sanoen tehdä mahdollisimman vähän töitä mutta tienata kuitenkin jotain, sillä en halua ansioluettelooni mitään vuosikausia työttömyyttä. Eli sitä tässä haen. Ja nimenomaan 1000e kuussa riittää kattamaan omat kuluni perheen elatuksesta ilman mitään tukia. Kun lapset menevät kouluun, voin ilman muuta palata takaisin täysaikaiseksi.
Miten tämä on asianajajalle näin vaikea ymmärtää?
Haluaisit? Pitäisi kyllä olla sitten idea mitä tekisit ja mistä saisit ne asiakkaat jotta voisit alkaa tienaamaan.
Olen elämässä oppinut että mitään helppoa tapaa tienata ekstraa ei ole. Tavallisella joka ei ole syntynyt rikkaaseen sukuun ja perinyt jotain.
Mutta jos on liikeidea ja oikeasti keksit mitä voisit tehdä mahdollisimman vähällä pääomalla, siitä vaan. Tsemppiä!
Helpompaa olisi ehkä ottaa osa-aikainen siivouspesti ja ansaita nuo 1000 euroa kuukaudessa.
Jotta saat tonnin käteen kuussa, pitää tuloa olla yrityksellä vähintään 3000 euroa. Suosittelen esim osa-aikaista työtä kaupassa hyllyttäjänä tai kassalla. Huomattavasti helpompaa ja saat kuitenkin paljon etuja kuten työterveyshuollon, sairausloman, asumistukeakin ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Jotta saat tonnin käteen kuussa, pitää tuloa olla yrityksellä vähintään 3000 euroa. Suosittelen esim osa-aikaista työtä kaupassa hyllyttäjänä tai kassalla. Huomattavasti helpompaa ja saat kuitenkin paljon etuja kuten työterveyshuollon, sairausloman, asumistukeakin ehkä.
No, se riippuu tietty paljon on kulut yrityksessä. Jos pystyy tekemään hommaa, johon tarttee vain läppärin, puhelimen ja nettiyhteyden, aika paljon vähemmän tarttee tienata, että saa tonnin käteen kuussa. Nimittäin 3000€ nettotuloihin pääsee jo 5000€ laskutuksella vuodessa, vaikka on kirjanpitäjä ja maksaa täyden YEL:n, eikä yritä keplotella sillä. Tonnin nettotuloihin voi riittää jo 1500-1600€ laskutus, jos yrityksellä ei ole juuri muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Wolttikuskina kuljettele ruokaa ympäri kyliä. Eiköhän sillä keinolla kuka tahansa saa sen tonnin kuukaudessa kasaan.
Ahkera wolttikuski tienaa 2-3tonnia kuussa. Ulkomaalaiste tykkää tuosta työstä kun ei tarvitse jutella mitään, soittaa vaan ovikelloa ja jättää ruuan ovelle.
Tonni kuussa pimeänä on helppoa ihan hanttihommilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolttikuskina kuljettele ruokaa ympäri kyliä. Eiköhän sillä keinolla kuka tahansa saa sen tonnin kuukaudessa kasaan.
Ahkera wolttikuski tienaa 2-3tonnia kuussa. Ulkomaalaiste tykkää tuosta työstä kun ei tarvitse jutella mitään, soittaa vaan ovikelloa ja jättää ruuan ovelle.
Oikeastaan minäkin tykkäisin, ettei tarvitse olla vieraiden kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
1. Koodamisen oppiminen ei tapahdu yhdessä, kahdessa tai edes kolmessa kuukaudessa.
2. Kuka ottaa töihin (edes pieniin projekteihin) henkilön, kenellä ei ole jotain näyttöä osaamisesta saatikka kokemusta?
3. Meinaatko, että tuntipalkka olisi 50 euroa tunnilta, vai onko "pari päivää" yhtä kuin 48 tuntia näpyttelyä?
Eihän sun tarvitse asiantuntijana myydä kuin 2h kuussa saadaksesi 1000€. Mä teen 5-20h vko asiantuntijana 490€/h töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun tarvitse asiantuntijana myydä kuin 2h kuussa saadaksesi 1000€. Mä teen 5-20h vko asiantuntijana 490€/h töitä.
Sä oot kova tyyppi. Kumarramme sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kaikki "asiantuntijat" ovat ihan samoilla viivoilla tässä asiassa.
Kosmetologin työt. Toki vaatii koulutuksen, mutta yksityisellä käytynä sen suorittaa hieman yli vuodessa. Ripsienpidennyksiä voi toki tehdä ilman myös ilman kosmetologin tutkintoa.