Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä/tuttavaperheen luo kylään meneminen ilman etukäteen sopimista.

Vierailija
18.03.2023 |

Eli että pölähdetään vain oven taakse sunnuntai-iltana koko perheen voimin, että heiii tultiin käymään! Tämä oli ihan normaalia vielä 90-luvulla. Nykyään tuntuu aiheuttavan lähinnä välirikkoja tuollainen "törkeys". Miksi tämä on nykyään niin vihattua?

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä jäi pois jo 80-luvulla. Silloin tosiaan lähdettiin kyläilemään, ei sitä edes tiedetty ovatko ihmiset kotonaan, mentiin vaan oven taakse. Mikäs siinä, se oli sen aikaista tapaa. Nykyään toimitaan toisin. Onneksi. 

Vierailija
2/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".

Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on? Tällaisia mä haen, syitä, että miksi se on niin kamalaa jos ystävä ilmestyy yhtäkkiä oven taakse ilmoittamatta ennakkoon. Sen ymmärrän, jos tuikituntematon ilmestyy ovelle, mutta että ystävä. 

Vierailija
4/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on? Tällaisia mä haen, syitä, että miksi se on niin kamalaa jos ystävä ilmestyy yhtäkkiä oven taakse ilmoittamatta ennakkoon. Sen ymmärrän, jos tuikituntematon ilmestyy ovelle, mutta että ystävä. 

Kaikkea tätä varmaan ja itselläni ainakin on juuri se, että haluan olla rauhassa ja minkäänlainen kyläily pitää olla tiedossani hyvissä ajoin, jotta pystyn siihen valmistautumaan. 

Vierailija
5/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytetä alkoholia lainkaan mutta tiskivuori on nytkin niin valtava etten haluaisi kenenkään perheen ulkopuolisen sitä näkevän. Pitäisi alkaa ihmetellä miten saan viemäritukkeen pois niin siksi homma on levällään eikä kaipaa todistajia.

Vierailija
6/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan itse säädellä miten käytän vapaa-aikaani.

Vierailija
7/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla synytynyt ja 80-luvun lapsi ja minulla on sellainen muistikuva, että silloin oli enemmän sitä vapaa-aikaa ja nyt se on aika kortilla?

Vierailija
8/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen juttelin asiasta kälyn kanssa, ollaan siis läheisiä mutta harvoin on viimeaikoina kahviteltu. Ollaan molemmat huonoja kutsumaan ja todettiin että kutsusta vierailu on jotenkin jäykkä tilaisuus. Paljon hauskempaa ja etenkin rennompaa on vain paikalle pölähtäminen! Sovittiin, että toistemme luo saa aina tulla katsomaan, mikä tilanne ja jos ei suurempaa ohjelmaa ole, voidaan kupposet juodakin siinä extempore. Nykyään kaikki on niin laskelmoitua, on kiva tietää että on edes muutama paikka, jonne voi aina mennä jos ihmisiä haluaa nähdä.

Vierailija
9/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluan olla kotona omassa rauhassani. Vaikkei olisikaan tukka likainen ja jalassa reikäiset lökäpöksyt, mulla voi olla kesken jokin homma kotona tai vaikka muuten vain haluan just silloin maata sohvalla. Tai olen juuri menossa suihkuun. Tai pitäisi lähteä kohta koiran kanssa lenkille.

Vierailija
10/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku kyselee tällaisia? Ei ole kyse piilojuopottelusta, vaan ihan vaan siitä, että haluan kotonani olla rauhassa, ellei muuta ole sovittu! Ei meidän perhe kaipaa yllätysvieraita viikonloppuisin. Viikot menee töissä ja lasten jutuissa, niin viikonloppuisin hengähdetään ja tavataan muita, JOS erikseen sovitaan. Itselläni ei ole koskaan tullut mieleenkään pölähtää kenenkään kotiin ilmoittamatta!

Vierailija
11/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytetä alkoholia lainkaan mutta tiskivuori on nytkin niin valtava etten haluaisi kenenkään perheen ulkopuolisen sitä näkevän. Pitäisi alkaa ihmetellä miten saan viemäritukkeen pois niin siksi homma on levällään eikä kaipaa todistajia.

Tuohan on ihan paras tilanne yllätysvieraille! Jospa siinä porukalla saisitte viemärin auki. Ei ne yllätysvierailut olekaan tarkoitus olla mitään edustustilaisuuksia, että kaikki pitää olla tiptop ja tarjoilu kuin linnan juhlissa.

Vierailija
12/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo ennen vanhaankaan ok kaikille? Mun äiti joskus on sanonut, että olipa tosi kiva kun joku oli oven takana tulossa kylään kun itse on kylpytakki päällä juuri suihkuun menossa/tulossa.

Vierailija
13/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen juttelin asiasta kälyn kanssa, ollaan siis läheisiä mutta harvoin on viimeaikoina kahviteltu. Ollaan molemmat huonoja kutsumaan ja todettiin että kutsusta vierailu on jotenkin jäykkä tilaisuus. Paljon hauskempaa ja etenkin rennompaa on vain paikalle pölähtäminen! Sovittiin, että toistemme luo saa aina tulla katsomaan, mikä tilanne ja jos ei suurempaa ohjelmaa ole, voidaan kupposet juodakin siinä extempore. Nykyään kaikki on niin laskelmoitua, on kiva tietää että on edes muutama paikka, jonne voi aina mennä jos ihmisiä haluaa nähdä.

Ok, jos jollekin sellainen on muka rennompaa. Itse koen hyvin kiusallisena, jos en ole saanut valmistautua vieraiden tuloon. Joskus anoppi on huomauttanut pyykkitelineestä ja siitä, ettei ole mitään kastamista kahvin kanssa, ei ollut edes maitoa tuolloin, kun ei sitä kukaan meillä käytä. Juu, otin itseeni ja pidän anoppia idioottina.

Vierailija
14/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes avaa ovea, jos joku tulee ilmoittamatta koputtelemaan. En tykkää yllätysvieraista.

Vierailija
15/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai on krapula päivä, älä tee mitään päivä jolloinka hillun yöpaidassa, kokkailen jotain ja katselen leffoja. Silloin tällöin käydään hakemassa nouto ruokaa. Meille sunnuntai on pelkkä lepopäivä. Omaisteni vierailut sovitaan viikolle, silloin kun minulla on vapaa päiviä. Puoliso sopii omien vieraidensa käynnit silloin kun hänellä on vapaata.

Vierailija
16/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, jos jollekin sellainen on muka rennompaa. Itse koen hyvin kiusallisena, jos en ole saanut valmistautua vieraiden tuloon. Joskus anoppi on huomauttanut pyykkitelineestä ja siitä, ettei ole mitään kastamista kahvin kanssa, ei ollut edes maitoa tuolloin, kun ei sitä kukaan meillä käytä. Juu, otin itseeni ja pidän anoppia idioottina.

Anoppisi todellakin on idiootti! Meidän kylässä/piirissä on vanhanajan ajatus, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ja menee ajallaan. Pitää ottaa asenne, että jos tulee yllätysvieras, jatkat touhujasi ja vieras itse päättää, jääkö vaiko ei. Ja kirjoittamaton sääntö on, ettei yllätysvieras mainitse sanalla tai katseellaankaan mahdollisia sotkuja. Mitäs tuli ilmoittamatta. Itse olen anopin vieraillessa mennyt kesken kaiken suihkuun, että tukka ehtii kuivua ennen nukkumaanmenoa. Ei ole häntä tuntunut haittaavan ja ollaankin sen verran läheisiä, ettei haittaa vaikka näkeekin mut kylpytakissa.

Vierailija
17/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo ennen vanhaankaan ok kaikille? Mun äiti joskus on sanonut, että olipa tosi kiva kun joku oli oven takana tulossa kylään kun itse on kylpytakki päällä juuri suihkuun menossa/tulossa.

Tätäpä. Ei ole ollut ok tuolloinkaan. Toisaalta muistan, että mummulaani saattoi pölähtää yllätysvieraita, mutta tämä siksi, että he olivat lähes koko ajan ulkona maatilahommissa eikä ollut kännyköitä, niin ei heitä saanut juuri muutoin lankapuhelimella kiinni kuin illalla eikä silloin ollut enää tapana soitella.

Vierailija
18/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sukulaiset.

Ei mitään kunnioitusta tai kotirauhaa.

Vierailija
19/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö itse mitään kahvileipiä, enkä pidä niitä jemmassa, enkä syö edes leipää kotona. Jos tulee yllätysvieras, niin ei ole mutään tarjottavaa. Olisi kurjaa todeta että juodaanko kahvit, ota tuosta vaikka mysliä kippo oheen.

Vierailija
20/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ei välttämättä ole sitä kahviakaan tarjota. Tai sitä on just sen verran, että olisi riittänyt itselle seuraavaan aamuun asti ennen kuin on menossa kauppaan. Ja noille yllätysvieraille pitäisi keittää nyt ne loputkin? Juu ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä