Siis voiko olla niin, että gynekologin oven avaus maksaa 150e?
Ja jos mitään tutkimuksia tai reseptejä tarvitsee, niin ne maksavat kaikki erikseen.
Ja vaan yksityisellä on gynejä, terveyskeskus ei tätä hoitoa tarjoa. Miten voi olla?
Kommentit (135)
Älkää tosiaan luottako tk lääkärien ammattitaitoon hormonikorvausasioissa. Sama valmiste löytyy useimmiten eri vahvuuksina myöskin. Vain gynekologi tietää mikä sopii juuri sinulle. Liian tuhti annos esim. kasvattaa huomattavasti rintasyöpäriskiä ym.
Mitä ihmettä. Mä olen käynyt julkisen puolen gynekologilla kahden vuoden välein viimeiset 20 vuotta. Täällä idässä päin se on suositus. Erikoislääkäreille täällä pääsee kokemukseni mukaan todella hyvin mutta jos jossain on ongelma niin perusterveydenhuollossa. Haluaisin saakeli sellaisen lääkärin, joka puhuu samaa kieltä kuin minä, ymmärtää Kelan vaatimukset lääkärintodistuksille ja tuntee järjestelmämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa estrogeeniä, niin rinnat pitää tutkituttaa 1-1,5 v välein. Koska rintasyövän riski kasvaa. Ei mitään pieniä juttuja. Siksi ainakin itse haluan käydä nimenomaan gynen luona keskustelemassa eri vaihtoehdoista.
Minä jätin mammografian väliin kun kahden vuoden välein tuntui ihan liialta. Olen käyttänyt estrogeenia jo 7 vuotta ensin neljä voimakkaimmalla pillereillä ja sen jälkeen jatkan miedoilla laastareilla seitsemättä vuotta ja käytän niin pitkään kunnes tarpeen. Juuri kävin rinta seulonnassa eikä mitään ollut.
Rinta syöpä on perinnöllistä ja meidän suvussa ei ole ollut kenelläkään.
Ihan kaikkee pitää tutkituttaa ihan koko ajan jos ihminen on ihan hysteerinen ja pelkää ihan kaikkea. Jo se luulo tautikin sairastuttaa ja luulo taudissa saa varmasti ihan kaikki sairaudet.
Ihan kun se lääkäri olisi joku jumala että sen kanssa kun juttelee niin epäilyt hälvenee.
Miksi käytät noin kauan estroa?
Mitenkä niin kauan? Saahan sitä käyttää niin kauan kun oireita on. Koitin olla pari kuukautta ilman ja tuli ihan kamalat kiusalliset päivä hikoilut elikkä kuumat aallot ja yö hikoilua on entisen menkka kierron aikaan eikä se kaikkia oireita vie pois ja sen entisen menkka kierron tuntee kropassaan lopun ikää, niin sanoi äitinikin.
Sitten käytän sitä mielialan vuoksi kun se vaikuttaa siihenkin enkä ala räjähtelemään niin herkästi. Laastaria voi puolittaakkin saksilla jos tuntuu siltä että oireet alkavat vähenemään. Sekä luukato riskin takia.
Menkkoja ei enää ole mutta just sen kierron tuntee kropassaan ja ennen viikkoa ns, menkkoja on se kamala turvotus edelleen ja järkyttävät ruokahalut niin että mikään ei riitä. Silloin tällöin saattaa vähäistä vuotoa tiputella entisen menkka kierron aikoihin. Uskon että estrogeenin puute on suurempi riski terveydelle kuin estrogeenihoito.
Lisäksi estrogeenilla on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Estrogeeni vaikuttaa edullisesti valtimoihin. Se vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä ja pitää verenpainetta ja kolesteroleja kurissa.
Estrogeeni estää osteoporoosia, kohentaa nivelten ja lihasten terveyttä, pienentää paksusuolisyövän riskiä ja hillitsee tyypin 2 diabeteksen ja dementian kehittymistä.
https://seura.fi/terveys/mita-hyotya-hormonihoidosta-voi-olla/
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Mä olen käynyt julkisen puolen gynekologilla kahden vuoden välein viimeiset 20 vuotta. Täällä idässä päin se on suositus. Erikoislääkäreille täällä pääsee kokemukseni mukaan todella hyvin mutta jos jossain on ongelma niin perusterveydenhuollossa. Haluaisin saakeli sellaisen lääkärin, joka puhuu samaa kieltä kuin minä, ymmärtää Kelan vaatimukset lääkärintodistuksille ja tuntee järjestelmämme.
Ainakaan pk seudulla ei pääse mihinkään julkisen puolen gynelle tarkastus tai hormonikorvaushoitoasioissa.
Vain jos tk lääkäri epäilee gyn sairautta/ syöpää, voi saada lähetteen yliopistolliseen naistensairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa estrogeeniä, niin rinnat pitää tutkituttaa 1-1,5 v välein. Koska rintasyövän riski kasvaa. Ei mitään pieniä juttuja. Siksi ainakin itse haluan käydä nimenomaan gynen luona keskustelemassa eri vaihtoehdoista.
Minä jätin mammografian väliin kun kahden vuoden välein tuntui ihan liialta. Olen käyttänyt estrogeenia jo 7 vuotta ensin neljä voimakkaimmalla pillereillä ja sen jälkeen jatkan miedoilla laastareilla seitsemättä vuotta ja käytän niin pitkään kunnes tarpeen. Juuri kävin rinta seulonnassa eikä mitään ollut.
Ihan kaikkee pitää tutkituttaa ihan koko ajan jos ihminen on ihan hysteerinen ja pelkää ihan kaikkea. Jo se luulo tautikin sairastuttaa ja luulo taudissa saa varmasti ihan kaikki sairaudet.
Ihan kun se lääkäri olisi joku jumala että sen kanssa kun juttelee niin epäilyt hälvenee.
Miten niin rintasyöpä on perinnöllistä ? Äidilläni oli vaikkei hänen äidillään, ei hänen äidin sisaruksilla eikä äitini sisaruksista kenelläkään ole ollut, joten mistä se hyppäsi muualta kuin lääkärin sanojen mukaan hormonit korvaus hoidosta.
Totta, omassa suvussa ei ole kellään ollut mitään syöpää ja minä korvaushoitoihminen sain rintasyövän pitkän hoidon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja haluan käydä gynellä, en milläänterveyskeskuslääkärillä joka ei ole perehtynyt vaihdevuosioireisiin ym.
T. 13
Siitä vain jos haluaa maksaa samoista vaihdevuosi lääkkeistä ja käynnistä satasia. Kannattaa nyt vähän itsekkin netistä lukea vaihdevuosi oireista. Kyllä minun oma lääkärini terveyskeskuksessa osasi heti määrätä ihan oikeet lääkkeet vaivoihini jotta oireeni helpottuivat.
Missä terveyskeskuksessa enää on omalääkäri?
Mulla on ainakin ollut sama lääkäri jo vuosia. Jkl
Emme kaikki elä Jyväskylässä. Ei voi yleistää. En missään tapauksessa halua asua siellä.
Vierailija kirjoitti:
Käy gynellä esim. tukholmassa, ja hae kelalta sen jälkeen kelakorvaukset. Maksaa sinulle saman verran kuin, että kävisit kotipaikkakuntasi terveyskeskuksessa.
Miksi just Tukholmassa? Miksei kotipaikkakunnalla?
Vähintään yksi työpäivä vapaaksi. Autolla tai junalla lentokentälle, kaksi lentoa, että pääsee Tukholmaan, perillä taksilla lääkäriin, sama rulijanssi takaisin kotiin.
Miksi Kela maksaisi matkakulut ja päivän poissaolon?
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä mitä maksaa yrittäjälle työterveyshuollon järjestäminen esim Terveystalolla. Joka ikinen puhelinsoittokin aiheuttaa vähintään 25€ laskun. Vuosimaksu (satoja euroja) ei sisällä yhtään mitään, se on vain pelkkä pakollinen maksu. Lisäksi aika ajoin tulee muutaman satasen laskuja, vaikka ei ole oltu missään yhteydessä sinne eikä kukaan työtekijä ole käynyt siellä. Laskuissa selityksenä tyyliin "suunnittelu x6" ja vastaavaa. Kysyttäessä kukaan ei tunnu tietävän mistä laskut koostuvat, kun "tulevat järjestelmästä". Eli kyllä, ei ole mikään ihme nykymaailmassa, että oven avaus maksaa 150€.
Kukaan työntekijä ei ole käynyt siellä...etkai kyttää työntekijöiden käyntejä? Tyyliin että jos usein käy, on kallis ja tuosta päästävä eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä niin kauan? Saahan sitä käyttää niin kauan kun oireita on. Koitin olla pari kuukautta ilman ja tuli ihan kamalat kiusalliset päivä hikoilut elikkä kuumat aallot ja yö hikoilua on entisen menkka kierron aikaan eikä se kaikkia oireita vie pois ja sen entisen menkka kierron tuntee kropassaan lopun ikää, niin sanoi äitinikin.
Sitten käytän sitä mielialan vuoksi kun se vaikuttaa siihenkin enkä ala räjähtelemään niin herkästi. Laastaria voi puolittaakkin saksilla jos tuntuu siltä että oireet alkavat vähenemään. Sekä luukato riskin takia.
Menkkoja ei enää ole mutta just sen kierron tuntee kropassaan ja ennen viikkoa ns, menkkoja on se kamala turvotus edelleen ja järkyttävät ruokahalut niin että mikään ei riitä. Silloin tällöin saattaa vähäistä vuotoa tiputella entisen menkka kierron aikoihin. Uskon että estrogeenin puute on suurempi riski terveydelle kuin estrogeenihoito.
Lisäksi estrogeenilla on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Estrogeeni vaikuttaa edullisesti valtimoihin. Se vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä ja pitää verenpainetta ja kolesteroleja kurissa.Estrogeeni estää osteoporoosia, kohentaa nivelten ja lihasten terveyttä, pienentää paksusuolisyövän riskiä ja hillitsee tyypin 2 diabeteksen ja dementian kehittymistä.
Ei ehdi saada dementiaa, kun kuolee rintasyöpään .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin rintasyöpä on perinnöllistä ? Äidilläni oli vaikkei hänen äidillään, ei hänen äidin sisaruksilla eikä äitini sisaruksista kenelläkään ole ollut, joten mistä se hyppäsi muualta kuin lääkärin sanojen mukaan hormonit korvaus hoidosta.
Totta, omassa suvussa ei ole kellään ollut mitään syöpää ja minä korvaushoitoihminen sain rintasyövän pitkän hoidon aikana.
Mistä sen tietää vaikka se olisi tullut ilman korvaushoitoakin. Joku syövälle altistava geeni on voinut tulla kauempaakin suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi estrogeenilla on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Estrogeeni vaikuttaa edullisesti valtimoihin. Se vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä ja pitää verenpainetta ja kolesteroleja kurissa.Estrogeeni estää osteoporoosia, kohentaa nivelten ja lihasten terveyttä, pienentää paksusuolisyövän riskiä ja hillitsee tyypin 2 diabeteksen ja dementian kehittymistä.
Ei ehdi saada dementiaa, kun kuolee rintasyöpään .
Joo, sitten nykyään voi saada syövän ruuan kasvinsuojelu myrkyistäkin, ilmasto saasteista, eläinten teho tuotannosta ja ihan mistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alttius on perinnöllistä toope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan pk seudulla ei pääse mihinkään julkisen puolen gynelle tarkastus tai hormonikorvaushoitoasioissa.
Vain jos tk lääkäri epäilee gyn sairautta/ syöpää, voi saada lähetteen yliopistolliseen naistensairaalaan.
Höpö höpö kyllä pääsee hoidattamaan, mutta et voi itse sanella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja haluan käydä gynellä, en milläänterveyskeskuslääkärillä joka ei ole perehtynyt vaihdevuosioireisiin ym.
T. 13
Siitä vain jos haluaa maksaa samoista vaihdevuosi lääkkeistä ja käynnistä satasia. Kannattaa nyt vähän itsekkin netistä lukea vaihdevuosi oireista. Kyllä minun oma lääkärini terveyskeskuksessa osasi heti määrätä ihan oikeet lääkkeet vaivoihini jotta oireeni helpottuivat.
Missä terveyskeskuksessa enää on omalääkäri?
Emme kaikki elä Jyväskylässä. Ei voi yleistää. En missään tapauksessa halua asua siellä.
Mulle on ihan sama missä sä haluut asua. Vastasin vain kysymykseen. Elämä on valintoja ja niiden perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä mitä maksaa yrittäjälle työterveyshuollon järjestäminen esim Terveystalolla. Joka ikinen puhelinsoittokin aiheuttaa vähintään 25€ laskun. Vuosimaksu (satoja euroja) ei sisällä yhtään mitään, se on vain pelkkä pakollinen maksu. Lisäksi aika ajoin tulee muutaman satasen laskuja, vaikka ei ole oltu missään yhteydessä sinne eikä kukaan työtekijä ole käynyt siellä. Laskuissa selityksenä tyyliin "suunnittelu x6" ja vastaavaa. Kysyttäessä kukaan ei tunnu tietävän mistä laskut koostuvat, kun "tulevat järjestelmästä". Eli kyllä, ei ole mikään ihme nykymaailmassa, että oven avaus maksaa 150€.
Kukaan työntekijä ei ole käynyt siellä...etkai kyttää työntekijöiden käyntejä? Tyyliin että jos usein käy, on kallis ja tuosta päästävä eroon?
Totta kai ne laskut työntekijöiden käynneistä tulevat työnantajalle. Oletteko ihan järjissänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se väärin, etttä nainen joutuu sukupuolensa takia maksamaan lääkärikulun, jota ei miehillä ole... Hae lähete terveyskeskuksesta, menee poliklinikkamaksulla 40€
Tässäkin väärä ilmaisu. Ei nainen sukupuolensa takia sitä lääkärikulua joudu maksamaan vaan siksi, koska käyttää kyseistä lääkäripalvelua.
Samanlailla mies joutuu maksamaan jos käy näyttämässä säkkejään lääkärissä.
EI. Homomiesten seksielin on peräsuoli. Samalla logiikalla heidän piräisi maksaa itse tutkimukset, esim jos tulee yhdyntäverenvuotoa, sulkijalihaslöysyyttä, repeämiä, kutinaa, seksitauteja yms itse. Ei yhteiskunnan pifä maksaa. Samoin HIV AIDS on alunperin homomiesten seksitauti, heille kaikki kyllä maksetaan, MUTTA EI NAISTEN GYNELOGOGEJA!! Vääryys!!
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miten gynet on saaneet markkinoitua nämä vuositarksstukset varmuuden vuoksi. Ei kai kukaan tarkistusta maksamansa, ruuansulatuskanavaansa, aivojaan jne. vuosittain varmuuden vuoksi? Ei millekään erikoislääkärille tyypillisesti pääse julkisen kautta ihan vaan koska haluaa varmuuden vuoksi tarkastuttaa itsensä, ilman mitään epäiltyä, erikoislääkäriä vaativaa vaivaa. Miksi gynelle pitäisi päästä?
Jos haluaa seulontojen lisäksi esim. ylimääräisiä papa-tutkimuksia, niitä saa pikkurahalla julkisten laboratorioiden kautta ilman lähetettä. Siihen ei tarvita gyneä. Tyypillisessä vaihdevuosi-iässä oleva nainen saa mammografiaseulonnat ihan tarpeeksi usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se väärin, etttä nainen joutuu sukupuolensa takia maksamaan lääkärikulun, jota ei miehillä ole... Hae lähete terveyskeskuksesta, menee poliklinikkamaksulla 40€
Tässäkin väärä ilmaisu. Ei nainen sukupuolensa takia sitä lääkärikulua joudu maksamaan vaan siksi, koska käyttää kyseistä lääkäripalvelua.
Samanlailla mies joutuu maksamaan jos käy näyttämässä säkkejään lääkärissä.EI. Homomiesten seksielin on peräsuoli. Samalla logiikalla heidän piräisi maksaa itse tutkimukset, esim jos tulee yhdyntäverenvuotoa, sulkijalihaslöysyyttä, repeämiä, kutinaa, seksitauteja yms itse. Ei yhteiskunnan pifä maksaa. Samoin HIV AIDS on alunperin homomiesten seksitauti, heille kaikki kyllä maksetaan, MUTTA EI NAISTEN GYNELOGOGEJA!! Vääryys!!
Jos nyt ei huomioida sitä, että tyypillisesti vain naisiin kohdistuvia lääketieteellisiä ongelmia vähätellään, niin kyllä naisten vammat ja sairaudet hoidetaan siinä, missä miestenkin. Ei se homomieskään pääse erikoislääkärin tuseerattavaksi ihan vain, koska se haluaa tarkistuttaa, että kaikki on ok.
Kävin varhaisultrassa, keskenmenon toteamassa viime viikolla. En olisi saanut lähetettä terveyskeskuksesta, mutta ultra-ajan olisin saanut 1,5 viikon päähän. Vain naiset pistetään odottamaan tällaisen asian kanssa. Kävin sitten yksityisellä, käynti kesti noin 10 minuuttia. Mehiläinen. Tulosti vielä mulle kuvat siitä pelkästä ruskuaispussista, niillekkin erikseen hinta. 270e.